

Nejstrmější rakouská ozubnicová železnice Schafbergbahn vede od jezera Wolfgangsee na horu Schafberg. Trať dlouhá 5,85 kilometrů překonává výškovou diferenci 1190 metrů, průměrné stoupání činí 203 promile, maximální 260 promile. Ukažme si zubačku i na ní provozovaná drážní vozidla prostřednictvím komentované fotogalerie.
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH
O zrodu zubačky Schafbergbahn se říká, že když s blížícím se závěrem století páry byla podána žádost o koncesi na stavbu železnice z Vídně do lázní Bad Ischl, vstoupil do hry netradičně i císařpán, kdy povolení stavby této lukrativní dráhy podmínil výstavbou turistické železnice právě ze St. Wolfgang im Salzkammergut, ležícího u jezera Wolfgangsee, na horu Schafberg. (Fotografie s ozubnicovým motorákem řady 5099 je z roku 1977.)
Autor: Frank Nowotny, CC BY-SA 4.0
Podnikatelé usilující o stavbu železnice z Vídně do Bad Ischlu nebyli nápadem mocnáře příliš nadšeni, stavba ozubnicové železnice je přeci jenom o poznání náročnější než stavba klasické železnice. Na druhou stranu to místo si o to přímo říkalo, horu Schafberg kdysi ruka prozřetelnosti usadila do budoucího centra turisticky lukrativní oblasti, v podstatě se tyčí mezi trojicí větších jezer Wolfgangsee, Mondsee a Seeache. Zkrátka výhled z hory Schafberg, nezávisle na směru, se neokouká.
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH
Údolní stanice St. Wolfgang im Salzkammergut leží v nadmořské výšce 542 metrů. Zde má Schafbergbahn samozřejmě i své depo pro nemalou množinu provozovaných drážních vozidel. (Fotografie je z roku 1977.)
Autor: trams aux fils, CC BY 2.0
Vrcholová stanice Schafbergspitze leží v nadmořské výšce 1 732 metrů. Samotný vrchol hory Schafberg, v jehož těsné blízkosti najdete i restaurační a ubytovací zařízení, má nadmořskou výšku 1 783 metrů.
Autor: Tobias b köhler, CC BY-SA 3.0
Cestující na Schafbergbahn mohou využít celkem tři stanice. Kromě údolní a vrcholové je tam ještě stanice Schafbergalm, která se nachází přibližně ve dvou třetinách délky tratě a v nadmořské výšce 1363 metrů.
Autor: Pimlico27, CC BY-SA 4.0
Provoz na Schafbergbahn byl slavnostně zahájen 1. srpna 1893. Dnes, resp. s moderní dieselovou lokomotivou trvá zdolání 5,85, kilometrů dlouhé tratě 35 minut, ale s původní parní lokomotivou z konce 19. století se jelo až hodinu a deset minut k tomu. (Na fotografii je sice parní lokomotiva, ale nového typu z 90. let 20. století a tedy o poznání moderněji řešená.)
Autor: Co riolis, CC BY-SA 3.0
Ozubnicová železnice Schafbergbahn o rozchodu 1 000 mm je opatřena ozubnicí systému Abt, a to dvojitou (tedy vyjma vrcholové stanice, kde už se s tím nikdo nemazal a je tam ozubnice jednoduchá).
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH
Schafbergbahn, pohled na Wolfgangsee přes vjezd do vrcholové stanice Schafbergspitze
Autor: Jeremy Segrott, CC BY 2.0
Schafbergbahn, výjezd z krátkého tunelu před vrcholovou stanicí Schafbergspitze
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH
Na vysokohorských ozubnicových železnicích je z bezpečnostních důvodů hnací vozidlo vždy situováno pod vagóny, které se tím pádem nemohou utrhnout a ujet. A tak je tomu i na zubačce Schafbergbahn.
Autor: Jeremy Segrott, CC BY 2.0
Zdání možná klame, ale i zde se lokomotiva nachází pod vagonem (směrem k levému okraji fotografie tedy trať klesá k údolní stanici).
Autor: Herbert Ortner, CC BY 2.0
Jak již bylo uvedeno, Schafbergbahn je opatřena Abtovou ozubnicí. Konkrétně Abtovou ozubnicí dvojitou, tedy se dvěma vedle sebe položenými ozubenými hřebeny. Hřebeny jsou vůči sobě posunuty, ozubené kolo tedy musí být také dvojité a výhodou takového uspořádání je plynulejší záběr.
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH
Původní ozubnicové parní lokomotivy pro Schafbergbahn byly vyrobeny v Lokomotivfabrik Krauss & Comp. Linz, kdy v letech 1893 až 1894 bylo na tuto trať dodáno celkem šest lokomotiv typu SKGLB Z.
Později dostaly jednotlivé kusy rozlišovací označení Z1 až Z6. Tři z nich používá Schafbergbahn dodnes na časté a v podstatě pravidelné nostalgické jízdy (zde je ovšem třeba lístek rezervovat předem). Zbylé tři lokomotivy jsou zapůjčeny nebo předány jiným institucím, v případě zapůjčení slouží jako atrakce, v případě předání jako muzejní exponát. (Fotografie je z roku 1977, tedy ještě z regulérního pravidelného provozu původních parních lokomotiv.)
Autor: trams aux fils, CC BY 2.0
Na Schafbergbahn se objevily i dva ozubnicové dieselové motorové vozy řady 5099 vyrobené v roce 1964 společností Simmering-Graz-Pauker.
Autor: Frank Nowotny, CC BY-SA 4.0
V devadesátých letech vyrobila švýcarská lokomotivka SLM Winterthur pro Schafbergbahn čtyři poněkud modernější ozubnicové parní lokomotivy SLM H 2/3. V nich se netopí uhlím, ale lokomotivy spalují lehký topný olej. Tyto lokomotivy jsou na Schafbergbahn označeny kódy Z11 až Z14.
Autor: C.Stadler/Bwag, CC BY-SA 4.0
Nejmodernějšími hnacími vozidly na Schafbergbahn jsou ozubnicové dieselové lokomotivy Stadler HGm 2/2. Dodány tam byly v počtu čtyř kusů a nesou označení VZ31 až VZ34.
Autor: C.Stadler/Bwag, CC BY-SA 4.0
Zajímavé je srovnání spotřeby paliva u lokomotiv provozovaných na Schafbergbahn. Na jednu jízdu spotřebuje parní lokomotiva SKGLB Z až 500 kilogramů uhlí. Oproti tomu si parní lokomotiva SLM H 2/3 (viz foto) vystačí se 100 litry lehkého topného oleje a dieselová lokomotiva Stadler HGm 2/2 spotřebuje 32 litrů nafty.
Vlaky na Schafbergbahn jsou zpravidla složeny z lokomotivy a dvou osobních vagonů. V současnosti činní přepravní kapacita 60 osob na vagon, to znamená, že standardní vlak tam přepraví maximálně 120 osob.
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH
Na část zimního období, když napadne hodně sněhu, pod kterým trať zmizí, a k tomu hrozí laviny, se provoz na Schafbergbahn přerušuje. Děje se tak zpravidla po Vánocích, na předložené fotografii z 8. prosince 2012 taková situace ještě nenastala.
Autor: Herbert Ortner, CC BY 2.0
Schafbergbahn
Autor: Frank Nowotny, CC BY-SA 4.0
Ozubnicové parní lokomotivy SKGLB Z patří mezi nejstarší provozované lokomotivy na světě. Vedle toho i ozubnicová trať Schafbergbahn patří mezi nejstarší takové tratě na světě, které vydržely v provozu do současnosti.
Autor: Herbert Ortner, CC BY 2.0
Panoramata jsou úchvatná stejně jako samotná ozubnicová železnice Schafbergbahn.
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH
Schafbergbahn je hojně využívanou turistickou železnicí. Dosud (do roku 2022) rekordní počet téměř 340 tisíc cestujících byl přepraven v roce 2019.
Autor: Salzburg AG Tourismus GmbH