Byla neděle 30. ledna 1910, když ještě za tmy, kolem čtvrté hodiny ranní, dorazil na závodiště ve Velké Chuchli stěhovací vůz se složeným aeroplánem z dílny pražské automobilky Velox. Technikům Františku Pivničkovi a Gustavu Kudelovi zabralo několik hodin, než letoun sestavili. Šlo o kopii věhlasného stroje Bleriot XI., se kterým před pouhým půlrokem překonal Louis Bleriot Lamanšský průliv.
Český stroj však vypadal trochu jinak, jak uvádí kurátor letecké sbírky Národního technického muzea Michal Plavec, který popis dohledal v dobovém periodiku Čas. Rozpětí letounu Velox bylo 6 metrů a šířka křídel 2,2 metru. Pohonnou jednotkou byla kopie tříválcového motoru Anzani, jen zřejmě s o něco nižším výkonem než měl originál.
Hotovo bylo až před druhou hodinou odpolední, kdy za řízení usedl muž jménem Oskar Kafka, sportovec a závodník s linkou vývoje svých vášní, charakteristickou pro zámožné sportsmany té doby, tedy: cyklista–motocyklista–automobilista… a aviatik.
Slavný bratranec přes jedno koleno
Jméno pražského rodáka Oskara Kafky (narozen 5. prosince 1882) samozřejmě vyvolává otázku, v jaké přízni byl s vrstevníkem a světoznámým spisovatelem Franzem Kafkou. Jak vysvětluje kurátor Plavec, jejich otcové byli bratranci. „Angelus Kafka, otec Oskara, byl podle židovského zvyku zapsán v matrice jako svědek narození Franze Kafky.“ Lze tedy říct, že otec Oskara by byl v křesťanském pojetí de facto Franzovým kmotrem.
Plavec dále uvádí, že postavou Oskara Kafky a jeho vztahem ke vzduchoplavbě se před lety zabýval kanadský badatel Anthony Northey, který ovšem neměl přístup k materiálům, které později dohledal Michal Plavec.
„Pozoruhodné informace skýtají Oskarovy vzpomínky, které jsou uloženy v Archivu dějin tělesné výchovy a sportu, což je součást Národního muzea v Praze. Věděl jsem dlouhou dobu, že tam ty vzpomínky jsou, ale až teprve nedávno jsem se do nich skutečně začetl. A ano, je to po všech stránkách velmi zajímavé.“
Michal Plavec líčí, kterak se mladý Oskar proháněl na bicyklu po parku trojského zámečku, jehož velkostatek a vinici měl v nájmu jeho otec Angelus, podnikatel v oblasti lihovin. Tato vášeň byla později přiživena přátelstvím se slavným cyklo, moto i automobilovým závodníkem Václavem Vondřichem, v jehož pozůstalosti nalezl kurátor vzpomínky psané Oskarem Kafkou:
„Můj dobrý přítel byl Václav Vondřich, který mě přivedl k firmě Laurin a Klement. Potom jsem se stal závodníkem u firmy. Byli jsme všichni amatéři, jelikož firma byla ve špatných finančních poměrech a nám při zájezdu platila pouze cestovné a malé diety. Každý z nás doplácel ze svého. Já jsem tehdy měl prostředky, takže jsem kamarádům vždy pomohl.“