Sobota 21. května 2022, svátek má Monika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 21. května 2022 Monika

Curved Dash: ničivý požár prošlapal cestu revolučnímu automobilu

Jako průkopník masového automobilismu se označuje Ford model T, ale ještě před ním zde byl vůz pana Oldse, který měl také zásluhy v tomto směru, byť o řád menší. Neměl však volant a dnes je mezi širokou veřejností téměř zapomenut.

Automobil Oldsmobile Curved Dash | foto: public domain

Automobil - nebo lépe řečeno motorový vozík - Oldsmobile Curved Dash vyráběla americká firma Oldsmobile, kterou založil v srpnu roku 1897 v Lansingu (hlavní město státu Michigan) automobilový pionýr Ransom Eli Olds se společníky oplývajícími potřebným kapitálem. Název firmy je pro náš případ zjednodušen, při založení se jmenovala Olds Motor Vehicle Company, to se však zanedlouho měnilo, stejně jako vlastnické vztahy.

Automobil Oldsmobile Curved Dash, detail loga výrobce

V roce 1899 se firma přejmenovala na Olds Motor Works a přestěhovala se do 130 kilometrů východně ležícího Detroitu.

Než se budeme věnovat samotnému vozu, musíme zmínit, že pan Olds z firmy v roce 1904 odešel kvůli názorovým neshodám s jedním společníkem ve věci dalšího směřování výrobního programu. Olds chtěl vyrábět levné a jednoduché vozy pro širší klientelu, jeho oponent, jakýsi Frederic Smith, chtě dát přednost propracovanějším, luxusnějším a zároveň tedy dražším vozům. A krátce po svém odchodu založil roku 1905 Ransom Eli Olds automobilku REO Motor Car Company, to stalo se to opět v michiganském Lansingu, kam se Olds se svými aktivitami vrátil.

Oldsmobile Curved Dash

Koncem století páry experimentoval Ransom Eli Olds s automobily na elektrický pohon. Dokonce to už vypadalo, že se v té době stane takový vůz hlavním produktem firmy, ale požár továrny roku 1900, zaviněný neopatrným dělníkem, vše radikálně změnil. Za oběť plamenům padlo asi deset prototypů, včetně těch s elektropohonem pro zamýšlenou sériovou výrobu. A co čert nechtěl, shořela i veškerá výrobní dokumentace. Jako zázrakem se podařilo vytlačit do bezpečí pouze jeden prototyp s benzinovým motorem. Po znovuobnovení závodu po požáru ho začala firma Oldsmobile vyrábět.

Podle zaoblené přídě dostal později automobil jméno Curved Dash. V roce 1901 opustilo bránu továrny 425 vozů. Objem výroby rostl, kulminoval v roce 1905 a do roku 1907 jich bylo vyrobeno kolem 19 000 kusů. Tato čísla mohl výrobce dosáhnout díky použití jakési výrobní pseudolinky. Nejednalo se o klasickou pohyblivou montážní linku, jakou později zavedli u Fordů, ale rozpracovaný automobil byl posunován na jednoduchém vozíku mezi jednotlivými montážními pracovišti. A například vlastní výrobou motorů pro Curved Dash se nezatěžovali, ty jim dodával Henry Leland. V malém množství vozy Curved Dash pak licenčně vyrábělo několik firem v Evropě.

Když výroba typu Curved Dash v roce 1907 skončila, stalo se tak bez náhrady dalším typem této levné kategorie. Výrobce, dosud držící v USA (a vlastně celosvětově) primát v objemech výroby automobilů, se v tomto hodnocení rázem propadl na sedmé místo.

Automobil Oldsmobile Curved Dash

Oldsmobile Curved Dash je někdy označován jako první masově vyráběný automobil. S pozdějším Fordem T, také tak označovaným, se to však nedá vůbec srovnat. Takže i když výrobní linka byla pouze pseudolinkou a masy nebyly takové, jaké si dnes představujeme, můžeme typ Curved Dash nazvat právoplatným předskokanem legendární fordky. Pravdou pravdoucí pak zůstává, že ve své době byl Curved Dash nejpočetněji vyráběným vozem na světě.

Dálková jízda na autosalon

Na závěr nesmíme zapomenout ani na jednu z prvních amerických dálkových jízd. Olds si byl vědom síly reklamy, a pokud je reklama podložená skutečnými činy, tím lépe. Neváhal tedy v prvním roce sériové výroby vozu Curved Dash vyslat jednoho mladého zaměstnance firmy, Roye Chapina (později také významného automobilového průmyslníka), s jedním exemplářem po vlastní ose z Detroitu do New Yorku na druhý ročník tamního autosalonu.

Dash vystartoval na cestu dlouhou 820 mil 27. října 1901 a v cíli se ocitl 5. listopadu. Dnes se nám to může zdát časově přespříliš dlouhé, ale Chapin s vozem dosahujícím maximální rychlosti 20 mil/h (32 km/h) ujel celou vzdálenost průměrnou rychlostí 14 mil/h. V deštivém počasí na blátivých cestách necestách, které na něho čekaly mezi městy Syracuse a Albany, to byl vskutku slušný výkon. Denní porce jízdního času mu občas redukovaly nečekané události, jako například motající se chodec, kvůli kterému Chapin strhnul řízení a nárazem do obrubníku zohýbal kolo, což musel před pokračováním v jízdě opravit.

Veřejnost byla lehkým a levným vozíkem po zvládnutí tohoto úkolu natolik uchvácena, že se příštího roku jen v New Yorku prodalo rekordních 750 exemplářů Curved Dash.

Automobil Oldsmobile Curved Dash

Stručný technický popis: Oldsmobile Curved Dash byl dvoumístný osobní automobil s otevřenou karosérií, některé vozy měly skládací plátěnou střechu, existovaly i nákladní verze. K pohonu sloužil vodou chlazený benzinový jednoválec o zdvihovém objemu 1 564 ccm a maximálním výkonu 5 k (od roku 1904: 1931 ccm a 7 k), dvoustupňová převodovka byla planetová. Spotřeba paliva činila 12 l benzinu/100 km, ještě více pak bylo potřeba dolévat vody do otevřeného chladícího okruhu. Vůz dosahoval maximální rychlosti 32 km/h.

Fotogalerie

Oldsmobile Curved Dash

80 let od atentátu na Heydricha

27. 5. 1942 provedli českoslovenští parašutisté atentát na zastupujícího říšského protektora na území Čech a Moravy Reinharda Heydricha.

  • Nejčtenější

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Dohoda s Německem: na stole jsou Leopardy, Pumy a raketomety MLRS

Válka na Ukrajině významně rozhýbala nejen nákupy nových zbraní, ale paradoxně také jejich výměny v rámci evropského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

PODCAST: Říkalo se mu zvoneček. Motor, který běžel i po dávce z kulometu

Letecké motory obnášejí jistá specifika, která vycházejí z prostředí, v němž pracují. Řídký vzduch, nízké teploty, ale...

Hydroplán s proudovými motory měl být strategickým jaderným bombardérem

Mezi zajímavá letadla studené války patřil i americký těžký hydroplán Martin P6M SeaMaster s proudovými motory, který...

Do Česka konečně dorazí nové videoslužby. Poradíme, jak na ně se starou TV

Premium Český divák s nabídkou služeb videa na přání dlouho paběrkoval, letos se to však zásadně změní. Příchod nových služeb...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Zvládl to jako nic. Unikátní stroj RAF z roku 1938 doletěl z Anglie do Česka

Po rozsáhlé, víc než dva roky trvající rekonstrukci v anglických dílnách se na domovské letiště v Podhořanech vrátil...

To už se nebude opakovat. Jak se „český“ letoun Magister rozloučil s Anglií

Tohle se nebude psát lehko, říkám si při pohledu na hladinu Lamanšského průlivu pode mnou. Byly to tři dny doslova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle vypadá přelet kanálu La Manche z křídla historického letou RAF

Vychutnejte si nesestříhanou verzi přeletu letounu RAF Miles Magister přes kanál La Manche v jeho nejužším místě, tedy...

Trať bradavického expresu. V jednom viaduktu je „zakletý“ kůň i s vozem

Jedna z nejkrásnějších železničních tratí světa je natažená mezi skotskými sídly Fort William a Mallaig. Trať vede i po...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...