Pátek 25. září 2020, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 25. září 2020 Zlata

Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

  12:00
Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) - Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat) řidiče s volantem. Systém Drive PX Pegasus bude automobilkám k dispozici ve druhé polovině příštího roku.

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku vyvíjí Bosch, ale s čipy od firmy Nvidia. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Ačkoli společnost Nvidia znáte především jako výrobce grafických čipů, s jejich výkonnými výpočetními jednotkami se setkáte i v automobilech. Počítačový systém Drive PX2 naleznete například ve všech modelech vozidel Tesla vyrobených od loňského října. Na starosti má asistenční systémy a autonomní režimy vozidla.

Superpočítač na kolech

K čemu je pro autonomní řízení potřeba supervýkonný počítačový systém? O bezpečné řízení vozidla se totiž bude starat systém umělé inteligence s prvky strojového učení. Systém bude dostávat data z velkého množství kamer, lidarů, radarů a dalších senzorů a ty musí v reálném čase převádět do přesného virtuálního strojem zpracovatelného modelu, ve kterém se pak počítá vhodná trajektorie vozidla a analyzuje okolní dění pro detekci možných nebezpečných prvků a situací.

Nvidia Drive PX Pegasus nahradí výpočetní výkon stovky highendových CPU - je to...

Nvidia Drive PX Pegasus nahradí výpočetní výkon stovky highendových CPU - je to superpočítač v kompaktním balení.

V tuto chvíli jsou takové systémy ve vozidlech schopné nabídnout autonomní řízení v úrovni 2.5 (level 2.5 autonomy). To je, zhruba řečeno, asistence řidiče, která na výborné úrovni zvládne udržovat odstup od vozidla před vámi, umožňuje bezpečně dobrzdit vozidlo před vámi nebo jinou překážku a umožňuje udržet vozilo ve vyznačeném jízdním pruhu. Ve vhodných podmínkách (například na dobře značených dálnicích) může sama ovládat vozidlo i na delších vzdálenostech, ale náhrada řidiče je to pouze iluzorní - se situacemi, jako je spojování jízdních pruhů nebo třeba semafory, si zatím neporadí.

Rozdíl mezi výbavou vozidla pro autonomní řízení druhé a páté úrovně.

Rozdíl mezi výbavou a požadavky systému vozidel pro autonomní řízení druhé a páté úrovně.

Nově představený Drive PX Pegasus má ambice nejen na autonomní řízení úrovně 3 (při výrobcem jasně definovaných podmínkách nebo v přesně ohraničené oblasti zvládne vozidlo zcela autonomní provoz), ale dokonce úrovně 5 (tedy zcela autonomní provoz kdykoli a kdekoli). Využívá výkonu dvou SoC čipů Nvidia Xavier, přičemž jeden tento čip nabízí výkon větší než celý systém Drive PX 2 a dvou nejvýkonnějších GPU Volta a dohromady Pegasus nabídce výpočetní výkon 320 TOPS . Systém má být schopen pracovat s datovými toky 1 TB (tj. 8 Tbit) za sekundu, což klade i vysoké nároky na rychlost pamětí. Vstupy jeho dat bude až 16 kamer, radarů, lidarů či ultrazvukových senzorů.

Střecha vozidla BB8 sloužícího divizi Autonomous Driving Research osazená...

Střecha vozidla BB8 sloužícího divizi Autonomous Driving Research osazená prototypem nové jednotky Drive PX a sestavou kamer, radarů lidarů a dalších senzorů potřebných pro autonomní řízení. V budoucnosti budou integrované ve vozidle.

Pegasus je projektován s ohledem na splnění nejvyšší bezpečností třídy ASIL D a je projektován pro desetiletou životnost.

Systém bude automobilkám k dispozici od druhé poloviny příštího roku.

Systémy čeká ještě spousta trénování

Na samostatné řízení úrovně 5 si ale ještě hodně dlouho počkáme. Dostatečně výkonný hardware je totiž jen první krok. Ten druhý, který již probíhá a dlouho probíhat bude, je trénování. Systémy umělé inteligence pro autonomní řízení je potřeba trénovat pro zvládnutí všech možných situací, které v provozu mohou nastat. Systém musí být připraven na jízdu po různých vozovkách, musí si poradit s dopravním značením a dopravními zvyklostmi ve všech zemích, kde bude smět jezdit, a dokázat detekovat a vyhodnotit obrovské množství různých riskantních situací.

Deska Drive PX Pegasus

Deska Drive PX Pegasus o velikosti cca „americké SPZ“.

Spousta trénování probíhá v reálném provozu, případně na 360° videích z reálného provozu, ale mnoho trénování zajistí speciální virtuální prostředí, kde lze systému nasimulovat milion různých situací, například dítě nekontrolovaně vbíhající do vozovky - zpoza vozidel, zpoza křovin, rychle na koloběžce, pomaleji za míčem, v dešti, ve sněhu, v mlze, v protisvětle ...

Co je již nyní jasné, že sytém autonomního řízení bude muset být dokonalejší než průměrný živý řidič. Co zatím není jasné, o kolik dokonalejší bude muset být, aby byl legalizován jejich provoz. Možná 5x, možná 100x ... to bude předmětem budoucích debat.

TECHNET.cz

První přijdou „robotaxi“

Pravděpodobně největší překážkou pro zavedení autonomních vozidel do běžného provozu bude legislativa. I proto lze očekávat, že autonomní systémy budou nejprve nasazeny v soukromých oblastech - například kampusech univerzit nebo velkých firemních komplexů. 

Fotogalerie

V takových místech pravděpodobně poprvé vyzkoušíte automobil bez volantu, pedálů a řidiče, nejspíše v roli autonomního taxíku, který si aplikací zavoláte a poté hlasem či aplikací zadáte cílovou destinaci a vozidlo řízené umělou inteligencí vás tam odveze.

Vozidla schopná autonomního provozu třetí úrovně by se mohla do provozu dostat v nejbližších letech, optimistické odhady hovoří už o roce 2019.

Dočkáme se i „kopilotů“

Autonomní vozidla jsou budoucností automobilové dopravy zejména proto, že mají reálnou šanci razantně snížit počet dopravních nehod a tedy i škod na zdraví a ztrát životů. Ti z nás, kterým bude volant a řadicí páka v ruce chybět, ale nemusí zoufat. K plně autonomním vozidlům v běžném provozu je ještě dlouhá cesta.

Čeho se však dočkáme už v nejbližších letech, jsou pokročilejší asistenční systémy. Dočasný „přebytek“ výkonu v řídících počítačích bude podle zástupců Nvidia využit například systémem, který bude sledovat chování řidiče a ve chvíli, kdy se bude soustředit na jízdu, bude mít hlavní slovo v řízení on, avšak pokud systém rozpozná, že se věnuje něčemu jinému nebo není bdělý, převezme řízení asistenční systém a řidiče na to upozorní. Nemělo by se tak stávat, že budou asistenční systémy zasahovat řidiči do řízení ve chvíli, kdy to není třeba.

Parametry nového SOC Xavier

Parametry nového SOC Xavier.

Po masovém nástupu autonomních systémů to budou mít řidiči, kteří budou chtít i nadále vozidlo ovládat pedály a volantem, nejspíše těžké. S velkou pravděpodobností bude tento koníček penalizován vysokým pojistným - lidský řidič bude totiž najednou z pohledu pravděpodobnosti způsobení nehody velmi rizikovým elementem.

  • Nejčtenější

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nová data ukázala alarmující poměr pozitivních testů. Už je nad 20 %

Epidemie koronaviru se v Česku vymyká kontrole. Napovídá tomu ukazatel, který měří poměr pozitivních testů oproti všem...

KOMENTÁŘ: Za kostku cukru se necháme sledovat, ale z eRoušky se panikaří

Aplikaci eRouška si zatím nainstalovalo přes 400 000 lidí. Je pro mne nepochopitelné, proč to číslo není o nulu delší....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exponenciální růst mate i experty. Vyzkoušejte si, čím je tak nebezpečný

S nárůstem infekcí covid-19 se v Česku znovu mluví o exponenciálním růstu. A řada lidí – včetně expertů – toto spojení...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Nvidia míří do mobilů, za 40 miliard dolarů koupila tvůrce procesorů ARM

Do světa mobilní zařízení a umělé inteligence chce společnost Nvidia vstoupit mnohem intenzivněji než dosud. Pomoci k...

OBRAZEM: Starý, žravý, ale spolehlivý. AČR se loučí s tahounem Jak-40

Jedinou vyloženě slabou stránkou sovětského Jaku-40 je vysoká spotřeba paliva. Potom už následují jen samá pozitiva:...

Rakety, které nás mají dostat na Mars, už skáčou. Ale přistávají nakřivo

Nezaměnitelné ocelové nové prototypy kosmických lodí společnosti SpaceX za sebou mají první malé „skoky“.

Nejslavnější Baťův letoun. V Mladé Boleslavi létá nová replika

V Leteckém muzeu Metoděje Vlacha byla 10. září 2020 pokřtěna replika meziválečného sportovního a cvičného letounu Zlín...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...