„Nuselák“ mohl být obří obytný dům. Vypráví architekt a správce

  10:50aktualizováno  16:52
Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli hosty dnešního pořadu Rozstřel. Vzpomínali například na to, jaké peripetie přineslo rozhodnutí, že místo tramvaje bude jezdit v tubusu těžké metro. I na některé bizarní návrhy konstrukce mostu.

Nuselský most bude po šestileté rekonstrukci plně zprovozněn ve čtvrtek 16. listopadu ve 12:00. Na mostě byla mimo jiné opravena horní plocha mostovky, vyměněny hydroizolační vrstvy nebo opravena vozovka. V Muzeu policie byla otevřena výstava k 45. výročí Nuselského mostu.

Fotogalerie

Most byl dostavěn v roce 1973, překlenuje Nuselské údolí a spojuje Pankrác s Karlovem. Na mostě jsou v každém směru tři jízdní pruhy a v jeho tubusu jezdí metro. Most je 485 metrů dlouhý a v nejvyšším bodě nad údolím je jeho výška 42,5 metru. Je to jeden z prvních mostů z předpjatého betonu v Evropě. U jeho vzniku stála trojice architektů. Jeden z nich, Stanislav Hubička, dnes odpovídal na otázky moderátora Vladimíra Vokála. Spolu s ním byl ve studiu Antonín Semecký ze společnosti TSK a.s., kterého most provází celým profesním životem. Byl u samých začátků i například u toho, když se montovaly první zábrany proti sebevrahům. 

Stavba mostu byla sice zahájena až v roce 1967, ale reálné úvahy o přemostění údolí sahají až na začátek minulého století. Jeden z návrhů počítal například s tím, že místo pilířů bude jeden obří obytný dům.

„Pilíře měly sloužit jako bytové jednotky nebo komerční objekty a most si tam měl na sebe vydělat. Nikdo však nemyslel na přenášení hluku,“ komentoval jeden z návrhů architekt Hubička. Takový návrh následně vyvolal vlnu dalších nápadů, některé z nich by v podstatě rozdělily údolí na dvě části. 

V architektonické soutěži se sešlo mnohem více různých návrhů, jako například ten, který chtěl překlenout údolí pomocí jednoho velkého mostního oblouku. „Není to městotvorný objekt. Takový most se hodí do otevřené přírody,“ komentoval návrh architekt.

Jiný návrh s mnoha oblouky, zase nebyl v té době techniky proveditelný.

Stanislav Hubička také připomněl, že první nápady na překlenutí nuselského údolí spadají až do roku 1875, ale až v roce 1903 byla vypsána první soutěž s papírovými návrhy.

O tom, ze se Nuselský most opravdu povedl, svědčí i ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby.

„Je to rozměrově náročný most v centru města, který je viditelný. Má pokoru k místu kde se nachází. Má určitá měřítka. Maximálně citlivě zasahuje do prostředí a spíše se mu kloní, než by jej přesahoval gigantickými rozměry,“ komentoval v Rozstřelu ocenění architekt. 

Zároveň se svěřil se svým snem úpravy celého prostoru od Vltavy až k Edenu. „Údolí mělo spojit Vltavu s promenádními trasami až k Edenu,“ vysvětluje architekt. Celý prostor tak měl přinést maximální uvolnění. Právě do tohoto konceptu zapadá i nápad na to, jak by změnil návrh z dnešního pohledu.

Ta se týká pěšího provozu, který by měl být oddělen od dopravního ruchu. Když se most projektoval, rozhodně se nepočítalo s tak hustým provozem.   „Doplnil bych třetí spodní vrstvu s průhledem na obě strany a s vyhlídkovými místy,“ popisuje nápad architekt Hubička.

Most sebevrahů

S pěším provozem souvisí i jeden negativní jev, se kterým se museli vypořádat správci mostu. Při návrhu mostu totiž nikoho ani nenapadlo, že by jej mohli využít lidé, kteří chtějí skoncovat se životem.

Původní zábradlí vysoké asi 120 cm totiž nebylo žádnou překážkou. Postupně se tak realizovaly různé nápady, které měly sebevrahům zabránit ve skoku.

Byla tak provedena studie s řadou návrhů, kde se objevily takové nápady jako zbudování elektrických ohradníků, trnů, pletiva, pilových listů a pod.

„Na dvoře stavební firmy nám bylo převedeno asi 20 návrhů,“ vzpomíná správce mostu Antonín Semecký. Osvědčilo se řešení se zahnutými sloupy, ale nebylo ideální. Pomohlo až následné „okapotování“ horní části, aby se na ní nedalo zachytit a která zároveň přesahuje tak, aby řezala do těla, které se chce vysunout nahoru.

Testování návrhů bylo důkladné a podíleli se na něm sportovci, hlavně horolezci.

Místo podzemní tramvaje metro

Most byl navržen tak, aby do něj mohla zajíždět podpovrchová tramvaj a jako takový si bral inspiraci ze Skandinávských zemí nebo Vídně. Sovětští poradci však doporučili Praze metro a tak se muselo začít s úpravami.

„Do tubusu se musel vsunout ocelový rošt, aby rozvedl tlaky k okrajům,“ popisovali účastníci Rozstřelu. Metro totiž bylo těžší než tramvaj a nasazené vozy se již v tehdejším Sovětském svazu už ani nepoužívaly.

Vložení roštu však zvedlo vnitřek mostu až i 70 centimetrů. Hrozilo tak, že se do mostu nevejde stanice metra, která měla mít původně výšku 4 metry.  Hrozilo, ale, že nezbudou ani tři metry. Stanice přitom měla mít i estetický význam, když cestujícíc vyjel ze tmy a rozevřelo se mu před očima panorama Prahy.

„Myslelo se na zrušení stanice a její posun se do hlouby Pankráce,“ popisuje jedno z řešení architekt.  

Nakonec se rozhodlo, že kvůli většímu zatížení mostní konstrukce se zmenší vyrovnávací vrstva pod vozovkou a navíc se přesune pod izolaci. Po osmi letech ale do konstrukce začala zatékat voda a tak muselo dojít k opravě.

Celý záznam Rozstřelu o Nuselském mostě se Stanislavem Hubičkou a Antonínem Semeckým: 

Autoři: ,

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Jarní aktualizace Windows 10 je ke stažení. Microsoft se moc nepředvedl

Světlý motiv v jarní verzi Windows 10  2019

Microsoft uvolnil ke stažení velkou jarní aktualizaci Windows 10. Nečekejte však žádné velké změny. Většina se odehrála...

Další z rubriky

Doba levných leteckých taxi se blíží. Vzlétl další stroj

Detail stroje společnosti Lilium, který má sloužit jako malé létající taxi.

Aerotaxi německého start-upu Lilium uskutečnilo svůj první vzlet. Pětimístný dálkově řízený letoun poháněný baterií se...

Nejpomalejší, máte padáka! O výpovědi rozhodují stroje, přiznal Amazon

O tom, kdo bude propuštěn z distribučního centra Amazonu, rozhodují automaty...

Zasedl si na vás šéf a dal vám výpověď? Pro zaměstnance v amerických distribučních centrech Amazonu je taková otázka...

„Nezastavitelný“ růst obnovitelných zdrojů se v roce 2018 zastavil

Fotovoltaická elektrárna u brněnského letiště se rozkládá na 40 hektarech a má...

Během posledních dvaceti let se výkon instalovaných obnovitelných zdrojů elektřiny každým rokem pravidelně zvyšoval....

ZE ŽIVOTA: Jak fungujete po rozvodu?
ZE ŽIVOTA: Jak fungujete po rozvodu?

Ahoj maminky, co jste rozvedené, napsaly byste mi prosím, jak fungujete po rozvodu? Myslím, co se týče třeba rozvržení času dětí mezi Vámi a ex, oslav narozenin, svátků, vánoc. A jak to snáší děti? A vy? Já mám děti ve věku 2 a 4. Tohle je jediný důvod, proč jsem od manžela ještě neodesla, bojím se, že budu mít výčitky, že jsem dětem něco vzala. Nebýt dětí jsem od něj dávno pryč.

Najdete na iDNES.cz