Pondělí 19. dubna 2021, svátek má Rostislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 19. dubna 2021 Rostislav

„Nuselák“ mohl být obří obytný dům. Vypráví architekt a správce

  10:50aktualizováno  16:52
Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli hosty dnešního pořadu Rozstřel. Vzpomínali například na to, jaké peripetie přineslo rozhodnutí, že místo tramvaje bude jezdit v tubusu těžké metro. I na některé bizarní návrhy konstrukce mostu.

Nuselský most bude po šestileté rekonstrukci plně zprovozněn ve čtvrtek 16. listopadu ve 12:00. Na mostě byla mimo jiné opravena horní plocha mostovky, vyměněny hydroizolační vrstvy nebo opravena vozovka. V Muzeu policie byla otevřena výstava k 45. výročí Nuselského mostu.

Fotogalerie

Most byl dostavěn v roce 1973, překlenuje Nuselské údolí a spojuje Pankrác s Karlovem. Na mostě jsou v každém směru tři jízdní pruhy a v jeho tubusu jezdí metro. Most je 485 metrů dlouhý a v nejvyšším bodě nad údolím je jeho výška 42,5 metru. Je to jeden z prvních mostů z předpjatého betonu v Evropě. U jeho vzniku stála trojice architektů. Jeden z nich, Stanislav Hubička, dnes odpovídal na otázky moderátora Vladimíra Vokála. Spolu s ním byl ve studiu Antonín Semecký ze společnosti TSK a.s., kterého most provází celým profesním životem. Byl u samých začátků i například u toho, když se montovaly první zábrany proti sebevrahům. 

Stavba mostu byla sice zahájena až v roce 1967, ale reálné úvahy o přemostění údolí sahají až na začátek minulého století. Jeden z návrhů počítal například s tím, že místo pilířů bude jeden obří obytný dům.

„Pilíře měly sloužit jako bytové jednotky nebo komerční objekty a most si tam měl na sebe vydělat. Nikdo však nemyslel na přenášení hluku,“ komentoval jeden z návrhů architekt Hubička. Takový návrh následně vyvolal vlnu dalších nápadů, některé z nich by v podstatě rozdělily údolí na dvě části. 

V architektonické soutěži se sešlo mnohem více různých návrhů, jako například ten, který chtěl překlenout údolí pomocí jednoho velkého mostního oblouku. „Není to městotvorný objekt. Takový most se hodí do otevřené přírody,“ komentoval návrh architekt.

Jiný návrh s mnoha oblouky, zase nebyl v té době techniky proveditelný.

Stanislav Hubička také připomněl, že první nápady na překlenutí nuselského údolí spadají až do roku 1875, ale až v roce 1903 byla vypsána první soutěž s papírovými návrhy.

O tom, ze se Nuselský most opravdu povedl, svědčí i ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby.

„Je to rozměrově náročný most v centru města, který je viditelný. Má pokoru k místu kde se nachází. Má určitá měřítka. Maximálně citlivě zasahuje do prostředí a spíše se mu kloní, než by jej přesahoval gigantickými rozměry,“ komentoval v Rozstřelu ocenění architekt. 

Zároveň se svěřil se svým snem úpravy celého prostoru od Vltavy až k Edenu. „Údolí mělo spojit Vltavu s promenádními trasami až k Edenu,“ vysvětluje architekt. Celý prostor tak měl přinést maximální uvolnění. Právě do tohoto konceptu zapadá i nápad na to, jak by změnil návrh z dnešního pohledu.

Ta se týká pěšího provozu, který by měl být oddělen od dopravního ruchu. Když se most projektoval, rozhodně se nepočítalo s tak hustým provozem.   „Doplnil bych třetí spodní vrstvu s průhledem na obě strany a s vyhlídkovými místy,“ popisuje nápad architekt Hubička.

Most sebevrahů

S pěším provozem souvisí i jeden negativní jev, se kterým se museli vypořádat správci mostu. Při návrhu mostu totiž nikoho ani nenapadlo, že by jej mohli využít lidé, kteří chtějí skoncovat se životem.

Původní zábradlí vysoké asi 120 cm totiž nebylo žádnou překážkou. Postupně se tak realizovaly různé nápady, které měly sebevrahům zabránit ve skoku.

Byla tak provedena studie s řadou návrhů, kde se objevily takové nápady jako zbudování elektrických ohradníků, trnů, pletiva, pilových listů a pod.

„Na dvoře stavební firmy nám bylo převedeno asi 20 návrhů,“ vzpomíná správce mostu Antonín Semecký. Osvědčilo se řešení se zahnutými sloupy, ale nebylo ideální. Pomohlo až následné „okapotování“ horní části, aby se na ní nedalo zachytit a která zároveň přesahuje tak, aby řezala do těla, které se chce vysunout nahoru.

Testování návrhů bylo důkladné a podíleli se na něm sportovci, hlavně horolezci.

Místo podzemní tramvaje metro

Most byl navržen tak, aby do něj mohla zajíždět podpovrchová tramvaj a jako takový si bral inspiraci ze Skandinávských zemí nebo Vídně. Sovětští poradci však doporučili Praze metro a tak se muselo začít s úpravami.

„Do tubusu se musel vsunout ocelový rošt, aby rozvedl tlaky k okrajům,“ popisovali účastníci Rozstřelu. Metro totiž bylo těžší než tramvaj a nasazené vozy se již v tehdejším Sovětském svazu už ani nepoužívaly.

Vložení roštu však zvedlo vnitřek mostu až i 70 centimetrů. Hrozilo tak, že se do mostu nevejde stanice metra, která měla mít původně výšku 4 metry.  Hrozilo, ale, že nezbudou ani tři metry. Stanice přitom měla mít i estetický význam, když cestujícíc vyjel ze tmy a rozevřelo se mu před očima panorama Prahy.

„Myslelo se na zrušení stanice a její posun se do hlouby Pankráce,“ popisuje jedno z řešení architekt.  

Nakonec se rozhodlo, že kvůli většímu zatížení mostní konstrukce se zmenší vyrovnávací vrstva pod vozovkou a navíc se přesune pod izolaci. Po osmi letech ale do konstrukce začala zatékat voda a tak muselo dojít k opravě.

Celý záznam Rozstřelu o Nuselském mostě se Stanislavem Hubičkou a Antonínem Semeckým: 

Autoři: ,

Fagradalsfjall online

Sledujte živě aktivní sopku na Islandu. Erupce začala po týdnech otřesů 19. března a zláště pak v noci nabízí fascinující podívanou.

  • Nejčtenější

Už se nemusíte bát pomalého zapínání nebo restartování PC

Jedním z nejvíce frustrujících problémů počítačů s operačním systémem Windows se může stát jeho pomalé spouštění. Od...

Bitevníkem načerno. Nenápadný vojenský dříč dostal zuby přes odpor letců

OV-1 Mohawk se stal během své kariéry platformou pro sofistikované průzkumné systémy, ale osvědčil se i v jiných...

Poslední bojový letoun armády USA byl něco mezi sporťákem a stíhačkou

Firma Grumman je známá především námořními letouny. Mezi typy, které jsou neprávem na okraji zájmu, patří nenápadný...

Sraženiny po vakcínách: jak vznikají, jak jsou časté a jak se projevují

Začíná být jasné, že některé vakcíny proti covidu-19 mají nečekané vážné vedlejší účinky, které klinické studie...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte letadla studené války? Mnohá bojovala i v horkých konfliktech

Bojová letadla z hloubi studené války k nám dnes přiletí prostřednictvím rozpoznávacího kvízu. Ať už si chcete...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Z boeingu v jedenácti kilometrech nic nevyhodíte, směje se pilot konspiraci

Pravda bývá nudnější než konspirační teorie, zejména proto, že v ní platí fyzikální zákony. Jak moc je děravé tvrzení o...

KOMENTÁŘ: Vrátí se důstojné létání? Krize jako příležitost pro restart

Pasažéři na palubách letadel si dnes často připadají jako substrát přepravovaný z místa A do místa B, a nikoli jako...

Služební cesty od stolu ve 3D. Virtuální veletrhy mohou vypadat jako hra

Virtuální výstavy, konference a veletrhy byly v posledních měsících nezbytností. Pokud budou fungovat i po pandemii...

Vědci konečně ukázali, jak opravdu fungoval „počítač“ starý 2000 let

Je známý jako mechanismus z Antikythéry, ale hovoří se o něm jako o 2 000 let starém počítači, byť patrně vznikl již...

ZE ŽIVOTA: Gábina propojila dospělácký svět s tím dětským. Přečtěte si její příběh
ZE ŽIVOTA: Gábina propojila dospělácký svět s tím dětským. Přečtěte si její příběh

Gábina Hrdina (37 let) je hrdou matkou dvou dětí – Zoe (9 let) a Vincenta (7 let). Mezi její koníčky patří hudba, tanec, zpěv a pozitivní lidé....

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...