Evropa chce změnit černé skříňky v letadlech. Nahrají více, vydrží déle

  17:56aktualizováno  17:56
Jako reakci na neštěstí letu MH370 připravují evropské úřady změny pravidel v oblasti černých skříněk. Nově mají nahrávat až 20 hodin dění v kabině, pod vodou by měly vysílat až 90 dní.

Nová pravidla mají podle BBC platit především pro letouny využívané k letům přes oceán. Evropská agentura European Aviation Safety Agency (EASA), která má starosti bezpečnost v letecké dopravě, plánuje ještě přidat novou frekvenci pro krátké signály - tzv. pingy, které umožní mnohem lépe lokalizovat tato nahrávací zařízení v oceánu.

Jak funguje černá skříňka

Jsou to kovové krabice o hmotnosti pět až šest kilogramů a pro vyšetřování leteckých nehod jsou naprosto klíčové. Takzvané černé skříňky jsou ve skutečnosti oranžové a vydrží téměř vše.

Černá skříňka  - havarijní zapisovač CARE vyrobený ve firmě Speel Praha....

Více o nich se dozvíte v článku: Proč jsou černé skříňky dvě, co vydrží a proč se jim říká "černé"

Na určitý odpor pilotů může narazit požadavek, aby se zvukový záznam z kabiny zaznamenával v desetinásobné délce oproti současnosti. Již dříve totiž protestovali piloti proti prodloužení nahrávek s poukazem na jejich soukromí. Po událostech z minulých měsíců ale budou patrně tyto hlasy utichat.

Důvodem, proč by se měla prodloužit délka záznamu, je potřeba zabránit přepsání starší komunikace, která by mohla obsahovat důležité důkazy, a usnadnit tak objasňování případných leteckých neštěstí.

Všechna dopravní letadla mají dva záznamníky parametrů letu, jeden pro nahrávání komunikace v pilotní kabině a druhý pro zaznamenávání letových údajů. Každý z nich je vybaven nouzovým výstražným zařízením, které začne vydávat signály, jakmile se dostane do vody.

EASA také přesunula lhůtu pro prodloužení životnosti baterií u těchto podvodních lokačních zařízení (ULB) ze 30 na 90 dní. S touto změnou od roku 2018 již dříve podle Reuters souhlasila Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která koordinuje bezpečnostní standardy. EASA ale původně dávala evropským provozovatelům pro zavedení změny jeden rok navíc.

Dnes zveřejněné návrhy EASA zároveň podporují doporučení, se kterými přišli francouzští vyšetřovatelé po zmizení letadla Air France v roce 2009 v Atlantiku a která dosud zůstávají předmětem jednání regulátorů. Mimo jiné se týkají přidání nové frekvence pro nouzové signální zařízení, což by mělo usnadnit lokalizaci černých skříněk pod vodní hladinou, kde se nižší frekvence šíří na větší vzdálenost.

Návrhy byly předloženy Evropské komisi, která je použije jako základ pro návrhy změn v zákonech, napsal Reuters.

Autoři: ,
 

Nejčtenější

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Další z rubriky

Nová generace Lego má skrytou stranu. Ožije pomocí rozšířené reality

Xxx

Lego uvádí novou řadu stavebnic nazvanou Hidden Side. Poprvé nabídne propojení fyzického a virtuálního světa pomocí...

Konec berlí a kolečkových křesel? Robotické obleky míří na trh

ReWalk

První robotické exoskeletony zamíří na trh již letos a pomohou navrátit pohyb lidem po mrtvici či úrazu. V blízké...

Sedm speciálů Jumbo Jetu očima prvního českého kapitána této legendy

Boeing 747 společnosti Korean Air

Před půl stoletím poprvé vzlétl Boeing 747, ze země se slavný stroj poprvé odlepil 9. února 1969. V následující galerii...

Najdete na iDNES.cz