

Malebný devítiobloukový železniční viadukt, zvaný také most v oblacích, podává němé svědectví o železničním stavitelství za britské koloniální éry v Asii. Toto velké turistické lákadlo najdete na Šrí Lance. A zatímco před sto lety, kdy most čišel novotou, jste tam samozřejmě turistického živáčka prakticky nepotkali, tak dnes se tam hrnou davy.
Autor: pixabay / Zee_Shutterz, public domain
Most najdeme na ostrově Cejlon, který tvoří hlavní území ostrovního státu Šrí Lanka. Řada čtenářů zná daný stát ještě pod jménem Srí Lanka, to je ostatně ze setrvačnosti i v současnosti používané častěji, než tvar v češtině před již více lety nově zavedený. Standardizační příručka „Jména států a jejich územních částí“ vydaná v roce 2009 Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním (ČÚZK) a jejíž obsah je pro určité instituce (např. některá ministerstva) závazný, uvádí právě jako správný název státu Šrí Lanka, s čímž bychom se měli pomalu smiřovat.
Autor: A.Savin, Free Art License
Most je situován mezi stanicemi Ella a Demodara na posledním úseku železniční tratě z hlavního města Kolomba do Badully, kde tato končí.
Autor: pexels.com / Jerome Gay, public domain
Když se dnešní povídání pojí se železnicí, tak musíme zmínit, že se stavbou železničních tratí začali na Cejlonu Britové v 60. letech století páry a použili při tom tzv. indický rozchod 5 stop a šest palců (1 676 mm), koleje tam jsou tedy širokorozchodné.
Autor: pixabay / adil-photos, public domain
Ale zpět k mostu. Ten bývá někdy také nazýván mostem v oblacích. Důvodem pravděpodobně je, že je relativně často, a to především po ránu, obklopen mlhou. Turisté ho také dokážou díky jeho malebnosti titulovat jako most pohádkový, když nadšeně vypráví o svých cestovatelských zážitcích.
Autor: Dennis Binzen, CC BY 2.0
Za hezkého počasí je to však na mostě a v jeho těsném okolí mnohdy jako v létě na Mácháči. Aby se člověk vyhnul davům, musel by se tam vydat v noci. Ale v noci tam toho není moc vidět, což je třeba vyloženě diskvalifikujícím faktorem pro sociální síťaře dokumentující obrazově svá dobrodružství. Samozřejmě se najdou chvíle, kdy průměrné zaturistování v dané lokalitě spontánně poklesne, ale není tomu tak často, jak by se mohlo zdát ze souboru fotek v galerii, kdy se záměrně snažíme prezentovat především ty bez silného lidského elementu.
Autor: A.Savin, Free Art License
Devítiobloukový most je sám v horizontální rovině postaven do oblouku, což je dáno právě potřebou klikatit trať v horském terénu. Na straně směrem ke stanici Ella na něj navíc navazuje krátký tunel. Délka mostu je 300 stop (90 m) a nejvyšší výška 80 stop (24 m). Trať na mostě je samozřejmě jednokolejná.
Autor: pexels.com / Sarmat Batagov, public domain
S přípravou výstavby mostu se začalo v roce 1913, ale kvůli následujícího roku vypuknuvší první světové válce byla veškeré činnost zastavena. Když tedy výstavba železnic na mimo hlavní dění zapadlém ostrově byla odsunuta na kdovíjakou kolej, našly jiné uplatnění i pro připravovaný most určené ocelové výztuže do betonu. Později byly práce obnoveny a po dvou letech intenzivního úsilí byl most v roce 1919 dokončen. Betonová stavba mostu, která je opláštěna cementopískovými bloky, se ovšem musela obejít bez již zmíněných ocelových výztuží.
Autor: pexels.com / Genine Alyssa Pedreno-Andrada, public domain
Most je postaven z masivního betonu s následujícími poměry materiálů pevného skupenství: 1 díl cementu, 3 díly písku a 6 dílů drceného kameniva. Betonové bloky plnící funkci klenáků byly vyrobeny ve složení: 1 díl cementu, 2 díly písku a 3 díly drceného kameniva.
Autor: Charlie Marchant, CC BY 2.0
Detailnější pohled na cementopískové bloky pokrývající základní betonovou stavbu mostu. Na blocích vidíme tzv. eflorescence, ale to na funkci nemá vliv.
Autor: pexels.com / Melson Dreams, public domain
Most je zasazen v malebné horské krajině relativně bohatě osídleného chudého cejlonského venkova.
Autor: Malake100, CC BY-SA 4.0
Motorová jednotka řady S12 na malebném a turisty vyhledávaném mostě Nine Arch Bridge. Vlak z roku 2012 je čínské provenience.
Autor: pixabay / AdamHillTravel, public domain
Vlak tažený motorovou lokomotivou řady M6 na malebném a turisty vyhledávaném mostě Nine Arch Bridge. Lokomotiva z konce 70. let je americké provenience.
Autor: V. Epiney, CC BY-SA 2.0
Most je velkým turistickým lákadlem.
Autor: public domain