náhledy
Lanovka známá pod jménem Roosevelt Island Tramway vznikla jako dočasné řešení osobní dopravní obslužnosti mezi Rooseveltovým ostrovem a Manhattanem, než tam bude spodem nataženo metro, jehož příchod se oproti plánu dostával do velkého časového skluzu. Lanovka byla zprovozněna v roce 1976. Příchod metra v roce 1989 naštěstí neznamenal konec lanovky, byť její přepravní výkony samozřejmě klesly, i když o dekádu později se na ni davy cestující opět začali vracet.
Autor: bryan..., CC BY-SA 2.0
Lanovka Roosevelt Island Tramway spojuje Manhattan s Rooseveltovým ostrovem (ten nakonec také administrativně patří pod obvod Manhattan) přes West Channel přílivové úžiny East River (ostatně přes co jiného, že). Jedná se o lanovou dráhu visutou, se dvěma stanicemi a dvěma velkokapacitními kabinami.
Autor: joiseyshowaa, CC BY-SA 2.0
Lanovka vede paralelně s Queensboro Bridge. Tento most, otevřený v roce 1909, spojuje městské obvody Manhattan a Queens a je natažen právě přes Rooseveltův ostrov. Kdysi vedl z mostu na ostrov soubor výtahů (zkrátka hned vedle mostu stále celá „výtahová budova“ s několika výtahy, osobními i nákladními, a to i pro velká auta), ale jejich provoz byl ukončen potom, co se v roce 1955 otevřel nový most – Roosevelt Island Bridge – přímo mezi Rooseveltovým ostrovem a obvodem Queens (a až někdy v roce 1970 byla zbořena i ta „výtahová budova“).
Autor: Jörg Schubert, CC BY 2.0
Zde vidíme malou část New Yorku na snímku z výrazného nadhledu. Každý zajisté správně poznal Rooseveltův ostrov, vlevo od něj Manhattan (největší zelená plocha tam je Central Park) a vpravo Queens. Rooseveltův ostrov nebývale protáhlého tvaru měří na délku 3,2 kilometry a největší šířková kóta činí pouhých 244 metrů, jeho rozloha je 0,59 km2.
Autor: NASA, public domain
Manhattanskou stanici lanovky najdeme na západní straně Druhé Avenue při křížení s 60. ulicí. Na fotografii je stanice vidět za stožárem lanovky, vedle většího ostrůvku zeleného stromoví.
Autor: Jdforrester, CC BY 4.0
A zde je stanice lanovky na Rooseveltově ostrově.
Autor: Tdorante10, CC BY-SA 4.0
Lanovku Roosevelt Island Tramway postavila švýcarská firma Von Roll. A jak už jsme uvedli, provoz zahájila v roce 1976. V roce 2010 byla lanovka rekonstruována, respektive modernizována. Jako hlavní zhotovitele zakázky uveďme francouzskou firmu POMA a rakouskou firmu Doppelmayr Garaventa. Týkalo se to pohonu, lanového systému, byly dodány i nové kabiny a domácí firmy se vrhly na stavební objekty stanic lanovky.
Autor: TravelingOtter, CC BY-SA 2.0
Původní kabiny lanovky používané do její rekonstrukce v roce 2010 měly přepravní kapacitu 125 pasažérů. Lomené, ale přesto do jisté míry elegantní tvary odpovídaly plus mínus sedmdesátým létům, velká okna poskytovala výtečný výhled.
Autor: Andreas Geick, CC BY-SA 3.0
Nové kabiny lanovky, nasazené po rekonstrukci v roce 2010, mají přepravní kapacitu 110 pasažérů. O něco menší tento parametr oproti původním kabinám není vůbec na závadu, protože po otevření stanice metra na Rooseveltově ostrově se počet cestujících na lanovce snížil. Nové kabiny ovšem dostaly klimatizaci a také pokročilejší systémy nouzového provozu (záchrany při výpadku pohonu lanovky).
Autor: Shinya Suzuki, CC BY-ND 2.0
Lanovka Roosevelt Island Tramway je integrální součástí newyorského systému MHD. Není tedy potřeba kupovat si jízdenku zvlášť, pokud už mají legálně „předcestováno“ třeba metrem. Jinak si musíte koupit jízdenku za 2,90 dolarů.
Autor: Billie Grace Ward, public domain
Denní provozní doba lanovky je od 6:00 hodin ráno do 2:00 hodin v noci, ale o víkendech – kdy člověk kolikrát zapomene, co už je hodin – tak až do 3:30 hodin v noci. V době dopravní špičky jezdí lanovka každých 7,5 minut, jinak každých 15 minut.
Autor: joiseyshowaa, CC BY-SA 2.0
Také je potřeba se podívat na historii ostrova, který dostal jméno Rooseveltův až v roce 1973, a to vlastně také v souvislosti se změnami, kvůli kterým bylo třeba řešit i jeho lepší dopravní obslužnost. Ostrov sloužil dlouhé dekády jako víceméně izolovanější (rozuměj s obtížnější dostupností) enkláva pro různé instituce s méně či více nedobrovolným výskytem klientů, ať už se jednalo o městský chudobinec (od roku 1828), vězení (od roku 1830) a postupně tam bylo zřízeno i několik nemocnic a léčeben (kvůli izolovanosti ideální pro infekční nemoci). Věznice byla zrušena v roce 1935 a začala se také redukovat nemocniční zařízení. Jako vysvobození pro ostrov přišel v 60. letech 20. století nápad s jeho transformací na oblast rezidenčního bydlení a odpočinkové oblasti. A právě proto se počítalo s metrem, kvůli jehož notně opožděné realizaci (práce na lince sice začaly hned po roce 1970, ale trvaly až do roku 1989) byla v roce 1976 otevřena lanovka.
Autor: Billie Grace Ward, public domain
Po změně funkce ostrova se na něm od druhé poloviny 70. let začali usazovat rezidenti. Zatímco v roce 1970 měl na ostrově trvalé bydliště velice malý počet obyvatel (popravdě, ten počet byl tak malý, že ani nelze pořádně nalézt), tak v roce 1980 se jich uvádí už kolem pěti tisíc. V roce 1990 už to bylo kolem osmi tisíc, v roce 2000 asi 9,5 tisíce, v roce 2010 přes 11,5 tisíce a v další dekádě už to moc nerostlo.
Autor: bryan..., CC BY-SA 2.0
A ať se nedíváme jen na lanovku, tak tady máme maják na severním cípu Rooseveltova ostrova. Atmosféra na ostrově je poklidná, na některých místech až komorní.
Autor: Rhododendrites, CC BY-SA 4.0
Na Rooseveltově ostrově stojí i zřícenina stavebního objektu připomínající dobu a funkci minulou, konkrétně se jedná o tehdejší specializovanou Renwickovu nemocnici pro neštovice.
Autor: Jim.henderson, public domain
Zajímavý pohled na stanici lanovky na Rooseveltově ostrově
Autor: Shinya Suzuki, CC BY-ND 2.0
Newyorská lanovka Roosevelt Island Tramway, natažená na ostrov paralelně s Queensboro Bridge, pohled z Manhattanu
Autor: TravelingOtter, CC BY-SA 2.0
Queensboro Bridge je mostem dvoupatrovým, což je z této fotky alespoň trochu patrné. V každém patře je dvouproudá vozovka v obou směrech.
Autor: John Gillespie, CC BY-SA 2.0
Přepravní objemy lanovky rostly, přičemž před otevřením metra to činilo kolem 35 tisíc cestujících týdně. Když vstoupilo do hry metro, došlo u lanovky k výraznějšímu propadu na cirka 20 tisíc cestujících týdně. Kolem tohoto čísla se to pohybovalo po dobu poslední dekády 20. století. Potom se cestující na lanovku opět začali vracet, a to ve velkém, přičemž významný podíl v tom mají i turisté. Časově omezený propad cestujících přinesla pouze pandemie covidu v letech 2021 až 2022, ale potom se to opět vrátilo na čísla předcovidová. Za fiskální rok 2023 (neodpovídá roku kalendářnímu) se uvádí více než 2,1 milionu cestujících, což činí přes 40 tisíc cestujících týdně.
Autor: TravelingOtter, CC BY-SA 2.0
Kabina lanovky u stanice na Manhattanu
Autor: Marc A. Hermann / Metropolitan Transportation Authority, CC BY 2.0