Tyto ženy se objevily na stříbrném plátně doslova v každém kině po celém světě. Přesto jste je pravděpodobně nikdy neviděli. O jejich existenci totiž věděli jen laboratoře a promítači. A ti je naopak znali velmi důvěrně. Říkali jim „panenky“ nebo „China girls“. Pomáhaly jim s nastavením jasu a barev.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Filmové kotouče skrývaly tajemství, které znali jen promítači a další lidé, kteří manipulovali s filmovými kotouči.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Každý film měl na začátku barevnou paletu pro kontrolu kvality a barevnosti té které filmové kopie.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A tuto paletu často držely ženy. Promítači na celém světě je dobře znali. Vy jste je však zřejmě nikdy neviděli.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítací projektor je v podstatě jednoduchý přístroj. Má za úkol prosvítit průhledný film, aby se na plátně v sále zobrazil obraz. Jak nám popsal Václav Hosman, promítač a servisní technik z Hot AV Servis, složité je na té práci vše okolo.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítač musí měnit kotouče s filmem a přesně přepnout z jednoho stroje na druhý. Toto „prolínání“ je vizitkou dobrého promítače. Kromě toho je promítač zodpovědný i za kontrolu filmových kotoučů.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A právě na začátku filmové kopie promítače přivítá obrázek, který je určen jen jemu. „Toto jsou takzvané panenky – barevné standardy s obrazem dívčí tváře, sloužící k vizuálnímu posouzení kvality obrazu,“ vysvětlil nám Hosman.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Na začátku (nebo někdy na konci) filmového pásu byla fotografie, která sloužila hlavně ke správnému nastavení promítacích parametrů.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítač musí měnit kotouče s filmem a přesně přepnout z jednoho stroje na druhý. Toto „prolínání“ je vizitkou dobrého promítače. Kromě toho je promítač zodpovědný i za kontrolu filmových kotoučů.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Snímek ze 70mm filmového kotouče pro širokoúhlé plátno.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ženy na „kalibračních snímcích“ nebyly známé herečky.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někdy to byly doslova „panenky“, tedy nasvětlené figuríny.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Občas šlo o herečku vystupující v daném filmu, zde zřejmě Cathy O'Donnell ve filmu Side Street (1950).
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítač si musel každé promítání připravit dopředu. Na popisku má všechny náležitosti filmového kotouče. A nechybí ani „China Girl Cut In“, což je právě kalibrační políčko.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační „panenka“ byla na samém začátku filmového pásu, obvykle snímek zobrazoval přesně dané barvy a promítač tak mohl nastavit požadovaný jas a zajistit věrné podání.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Důležitá je také barevnost, proto je na barevném snímku obvykle prominentně zobrazena neutrální šedá.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Snímek s kalibrací byl někdy schován do odpočítávacích políček.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Mezi pětkou a čtyřkou...
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...byla kalibrační fotografie s dívkou...
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...která se zobrazila jen na zlomek sekundy...
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...a poté pokračoval bez přerušení odpočet...
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...a divák, i kdyby odpočet viděl, neměl šanci nic moc postřehnout.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Z pohledu žen na kalibračních obrázcích je někdy vidět, že nejsou úplně nadšené z toho, že mají pózovat.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jindy naopak úsměv napovídá, že jsou před kamerou rády.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ženy na kalibračním obrázku musely odpovídat tomu, jak je naexponovaný samotný film.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
V angličtině se jim přezdívalo „leader ladies“ nebo „China girls“, ale nemělo to nic společného s Čínou, ale spíš s porcelánem.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
"Lidé v laboratořích znali tyto ženy velmi důvěrně," vysvětluje pro Atlas Obscura Revecca Lyonová, která dokumentuje historii tzv panenek. "V laboratoři měli mnoho a mnoho kopií těchto obličejů, aby mohli neustále kalibrovat."
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Občas se mezi neznámými tvářemi objevila i známá hvěza, třeba Elizabeth Taylorová, slavná představitelka filmové Kleopatry (1963).
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Nebo Caroline Munro, hvězda hororových filmů.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Zde Caroline Munro ukazuje, že ke kalibraci nemusel sloužit jen statický snímek, ale i krátké video.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
V kalibračním snímku si zahrál i slavný režisér Steven Spielberg.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jiné firmy volily jako kalibrační obrázky různé ilustrace, které sloužily hlavně k technické kalibraci ostrosti. Knihovna amerického Kongresu třeba používá kresbu indiána.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jindy je to fotografie barevného zátiší.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Dalo by se říci, že dokud tam byly reprezentovány požadované barvy, mohlo se kalibrovat podle čehokoli.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Třeba podle leguána...
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...doplněného kalibrčním vzorníkem vlevo dole.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Zvířata se občas dostala na kalibrační políčko sama...
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...a jindy v lidském doprovodu.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Pes vzal svou roli vážně.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Nejčastěji však kalibraci obstarávala fotografie ženy a vzorníků barev.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někdy je z fotky úplně vidět, že šlo o focení bez přípravy.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jindy bylo focení a kalibrování připravené. Zde je Marie McNamara během pózování pro kalibraci barevných kamer v rámci testů televize NBC. Podle její pleti se ladily barvy pro přenos televizního vysílání do celých USA.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Během šedesátých a sedmdesátých let se postupně přišlo na to, že kalibrace pouze na jeden odstín pleti znamenala, že lidé s tmavší pletí byli na obraze hůře rozpoznatelní.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Proto postupně řada studií začala využívat pro kalibraci obraz, kde je zobrazeno víc typů pleti.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
To umožňuje, aby se při záznamu i při projekci (nebo jiné reprodukci) zkontrolovaly všechny duležité části spektra.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Takto vypadá (dnes již nepoužívaný) kalibrační obraz společnosti Getty Images.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jeden z moderních kalibračních snímků obsahuje velké množství prvků pro ověření různých aspektů obrazu, nejen barvy.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Obraz testuje i dynamiku, různé typy zkreslení a celkovou kvalitu detailů.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Z „filmových kalibračních panenek“ se časem stal takřka svébytný žánr.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibračních snímků, které se tomuto schématu vymykají, není mnoho.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Většina kalibračních snímků vypadá podobně.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Žena, obvykle zabíraná zblízka, a vedle ní nějaký kalibrační obrazec zobrazující různé stupně šedi.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ženy byly často oblečeny do pestrých barev.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Nebo naopak neoblečeny.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Prohlížení fotografií je výletem do historie účesů.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A do historie 20. století vůbec.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ve zbytku naší galerie najdete desítky dalších příkladů. "Někdy jenom technici rychle sehnali někoho na chodbě, aby zapózoval pro kalibrační snímek," vysvětluje Rebecca Lyonová.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někdy se fanouškům podařilo dohledat, kdo na kalibračních fotografiích je.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Třeba zde je to pravděpodobně Samantha Eggarová (ale jistí si tím nejsme, čtenář v diskuzi nabízí, že by mohlo jít o Julii Andrews, známou z filmu Marry Poppins, 1964).
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Většinou jde však o anonymní ženy.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A občas muže.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
I když to byla spíše výjimka.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Sem tam účinkovaly v kalibračních snímcích i děti.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Dokonce velmi malé děti.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Zajímavý způsob pro nějakého laboratorního technika, jak dávno před sociálními sítěmi dostat fotku svého dítěte do světa.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Obvykle však na kalibračních snímcích vystupovaly ženy.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
V roce 1982 John Pytlak z firmy Kodak standardizoval kalibrační snímek nazvaný LAD Test Image, kde LAD znamená Laboratory Aim Density.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Na schématu je vidět, co všechno může školené oko na snímku najít: černou, bílou a šedou, paletu s barvami, jasné ohraničení kontur a pleťovou barvu.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kodak měl tento žánr asi nejvíc unifikovaný.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Vždy je zde žena, obvykle s odhalenými rameny, a kolem ní vzorník barev.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Střídají se ženy a občas další popisky.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Z neznámého důvodu byly ženy na kalibrační snímky Kodaku často foceny bez oblečení.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
U ostatních laboratoří se takové focení bez oděvu nenosilo.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někde zabírá většinu snímku vzorník.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jinde převažuje scéna (zde kotouč k filmu The Raven, 1963).
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Dalším častým stereotypem byla žena, paleta a květina.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Místo palety někdy posloužilo neutrální pozadí.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Opět scéna dle stejného vzorce.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Filmové kotouče skrývaly tajemství, které znali jen promítači.
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační panenka a barevná paleta
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek z filmového kotouče filmu I Wish I Knew (2010)
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Víc kalibračních snímků najdete na stránkách Chicago Film Society (odkaz v článku)
Autor: Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz