náhledy
Mezi největší legendy historie železniční dopravy bezesporu patří západoněmecká elektrická lokomotiva řady 103. Dosud si drží titul nejvýkonnější německé lokomotivy a stala se tam první pro osobní rychlíky s rychlostí 200 km/h.
Autor: Stefan Hartmann, CC BY-SA 4.0
Šestinápravové elektrické lokomotivy Německých spolkových drah (DB, Deutsche Bundesbahn) řady 103 byly určeny pro vozbu rychlých osobních vlaků na hlavních tratích. Elektrické lokomotivy řady 103 a stejně slavné dieselové lokomotivy V 200 se staly nejznámějšími hnacími drážními vozidly Německých spolkových drah.
Autor: Peter Nath, CC BY 4.0
Abychom tedy byli přesní, mluvíme o řadě 103 a o řadě 103.1. Řadu 103 představují čtyři prototypové, nebo chcete-li předsériové lokomotivy z roku 1965 (navíc původně a krátce označené řadou E03). A řadou 103.1 jsou potom označeny vylepšené sériové lokomotivy, kterých bylo v letech 1970 až 1974 vyrobeno 145 kusů.
Autor: Thomas Reincke, CC BY-SA 2.0
Úkolem bylo zkonstruovat rychlíkovou osobní lokomotivu pro rychlosti až 200 km/h a s nápravovým tlakem 18 tun. V roce 1965 vyrobila firma Henschel-Werke čtyři prototypové lokomotivy řady E03 (E03 001 až E03 004). Elektrovýzbroj dodal Siemens. V prosinci 1965 lokomotivy E03 vstoupily do služeb Německých spolkových drah. V rámci změny značení řad u DB v roce 1968 se z lokomotivy E03 stala lokomotiva 103 (čtveřice prototypů tedy dostala označení 103 001 až 103 004).
Autor: Periphrastika, CC BY-SA 4.0
Nové lokomotivy E03 se staly středem pozornosti na Mezinárodní dopravní výstavě v Mnichově v roce 1965. Na fotografii stojí za pozornost i „navagonované“ automobily Volkswagen.
Autor: Anm256, CC BY-SA 4.0
První vyrobená lokomotiva E03 je v současnosti provozuschopným exponátem železničního muzea v Koblenz-Lützel (fotografie je z roku 2006, kdy už lokomotiva patřila muzeu). Jako muzejní exponáty, případně nostalgická vozidla, jsou dnes vedeny tři lokomotivy E03 (103) a čtrnáct lokomotiv 103.1. Ne všechny jsou samozřejmě v provozuschopném stavu.
Autor: Urmelbeauftragter, CC BY-SA 3.0
V letech 1970 až 1974 zařadily Německé spolkové dráhy do svých služeb 145 lokomotiv řady 103.1. Pro sériové provedení se trochu navýšily předepsané požadavy, proto asi vznikla až ta pětiletá přestávka mezi zavedením E.03 (103) a vylepšených 103.1. Zatímco E03 měla být schopna táhnout rychlostí 200 km/h vlak o hmotnosti 300 tun, lokomotiva 103.1 si musela při této rychlosti poradit s vlakem o hmotnosti 480 tun. A vlak o hmotnosti 800 tun měla táhnout rychlostí až 160 km/h.
Autor: KlausMiniwolf, CC BY-SA 4.0
Trojice lokomotiv řady 103.1
Autor: Benedikt Dohmen (user Benedictus), Archiv-Nr. 60/12
Lokomotivy 103 a 103.1 se stavěly pro trakční napájecí soustavu používanou v Německu (15 kV, 16 a 2/3 Hz; v roce 1995 byla frekvence napájecí soustavy zvýšena na 16,7 Hz).
Autor: Peter Kappus, CC BY-SA 3.0
Lokomotiva 103.1 dostala šest trakčních elektromotorů o celkovém trvalém výkonu 7 440 kW, krátkodobě se dal výkon vyhnat až na 10 400 kW. Každá náprava tedy byla poháněna vlastním elektromotorem.
Autor: Paul Smith, CC BY 2.0
Řada 103.1 představuje dosud nejvýkonnější německou sériovou lokomotivu, jaká kdy byla vyrobena.
Autor: Peter Nath, CC BY 4.0
Kvůli vyššímu výkonu oproti řadě 103 dostala řada 103.1 druhou (spodní) řadu větracích žaluzií na boky strojovny. Nakonec takové řešení by si zasloužila už původní řada 103, která trpěla na přehřívání.
Autor: Paul Smith, CC BY 2.0
Trojice elektrických lokomotiv Německých spolkových drah různých řad. Uprostřed je lokomotiva řady 103.1. Jejího čísla 103 233 se nelekejte, lokomotivy řady 131.1 nesly čísla 131 101 až 131 245, vyfotografovaná lokomotiva je tedy 133. z řady 103.1.
Autor: Peter Nath, CC BY 4.0
Německá elektrická lokomotiva řady 103
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Určiáé aerodynamická optimalizace tvaru čela lokomotivy přinesla na jednu stranu její esteticky podařený vzhled, na druhou stranu se tím trochu omezil prostor kabiny strojvedoucího. Kabina byla klimatizována, protože kvůli příchodu tepla ze strojovny by tam jinak bylo skoro k nevydržení.
Autor: Stefan Hartmann, CC BY-SA 4.0
Lokomotivy řady 103 se samozřejmě uplatnily i na mezinárodních rychlících, jako například zde do Itálie.
Autor: NAC, CC BY-SA 4.0
Německá elektrická lokomotiva řady 103 při nostalgické jízdě v roce 2011
Autor: Stefan Hartmann, CC BY-SA 4.0