Čtvrtek 16. září 2021, svátek má Ludmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 16. září 2021 Ludmila

Příběh nejslavnější vzducholodě. Před 90 lety byla na arktické expedici

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin má na kontě několik položek ve fiktivní tabulce nejvýznamnějších úspěchů v historii letectví. A náhoda tomu chtěla, že nejslavnější létající obr lehčí vzduchu nesl jméno po legendárním otci ztužených vzducholodí.

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin a Rio de Janeiro, 25. květen 1930 | foto: Jorge Kfuri, public domain

Snad hned v úvodu dnešního referátu nikoho neurazíme, když vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin označíme za nejslavnější stroj svého druhu v historii. Je pravda, že mezi širokou veřejností není zdaleka tak známá v porovnání s mladší a ještě větší vzducholodí LZ 129 Hindenburg, která bývá mediálně připomínána především kvůli tragické havárii při přistávacím manévru na letišti Lakehurst v americkém státě New Jersey.

Pokud bychom tedy přistoupili u LZ 127 Graf Zeppelin ve věci slávy na polemiku, tak ale rozhodně nelze popřít, že se jedná o vzducholoď nejúspěšnější. Během své služby přepravila nejvíc cestujících, jako první vzducholoď a zároveň první létající stroj s platícími pasažéry obletěla svět a jako první létající stroj zahájila pravidelnou transoceánskou leteckou dopravu. A při tom všem, naplněna vodíkem, nikdy nehavarovala (zde je ovšem třeba dodat, že s výjimkou LZ 129 Hindenburg se německá komerční vzduchoplavecká doprava před Velkou válkou i mezi válkami obešla bez tragických nehod).

Ještě než se dostaneme ke slavné LZ 127, ponořme se o něco málo hlouběji do historie.

Leteckou dopravu zahájily vzducholodě

Ferdinand von Zeppelin v roce 1917

Ferdinand von Zeppelin (8. července 1838 – 8. března 1917)

Za vše může hrabě Ferdinand von Zeppelin. Když tedy pomineme „evakuační“ balony vypouštěné z obležené Paříže v období 1870 až 1871, které si takové pominutí pro evidentní neperspektivnost v dopravní obslužnosti zaslouží.

Svoji první vzducholoď LZ 1, a hned ztuženou, postavil pan hrabě v roce 1900. Vzducholodě jiných průkopníků sice vznikaly již dřív, a to dokonce i jedna ztužená, ale ta Zeppelinova byla o poznání povedenější, prakticky ve stavu vhodném pro praktické využití. A dalšími typy to vylepšoval a vylepšoval.

V roce 1909 Zeppelin založil první leteckou dopravní společnost DELAG (Deutsche Luftschifffahrts Aktiengesellschaft). Jak jinak, DELAG provozovala pouze zeppeliny. Do vypuknutí Velké války, kdy byla činnost společnosti zastavena, přepravila během 1 588 letů kolem 34 tisíc pasažérů, byť platících z toho nebyla ani jedna třetina.

První Zeppelinova vzducholoď LZ 1 nad Bodamským jezerem

První Zeppelinova vzducholoď LZ 1 nad Bodamským jezerem

Zeppelin LZ 10 "Schwaben“ společnosti DELAG

Zeppelin LZ 10 "Schwaben“ společnosti DELAG

Nebudeme tajit, že k zahájení plánované pravidelné dopravy tehdy ještě nedošlo a společnost vykonávala „pouze“ dopravu nepravidelnou a vyhlídkové lety a vedle toho prováděla výcvik osádek vojenských vzducholodí. Po celou tu dobu, jak již bylo naznačeno výše, nedošlo k žádné letecké nehodě s negativním dopadem na zdraví cestujících.

Hned po válce byla společnosti DELAG obnovena. Už v létě 1919 získala zcela novou vzducholoď LZ 120 Bodensee. První pravidelná linka v oboru letecké dopravy spojila Friedrichshafen s Berlínem. Ještě to zde nepadlo: v malebném městě Friedrichshafen u Bodamského jezera sídlil výrobce předmětných vzducholodí – Luftschiffbau Zeppelin.

Radost z intenzivního nasazení LZ 120 však netrvala dlouho. Versailleská mírová smlouva, jejíž závěry se v lednu 1920 začaly promítat do praxe, znamenala mimo jiné zastavení téměř veškeré letecké činnosti v Německu (ale všeho do času). A LZ 120 se stala předmětem válečných reparací (pro Itálii).

Porovnání velikosti vzducholodí: LZ 120 Bodensee (1919), LZ 127 Graf Zeppelin...

Porovnání velikosti vzducholodí: LZ 120 Bodensee (1919), LZ 127 Graf Zeppelin (1928) a LZ 129 Hindenburg (1935)

Nejslavnější vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin

O nové vzducholodi začali u Zeppelinů opět vážně uvažovat po roce 1925, v jehož závěru proběhla tzv. locarnská konference, která Němcům trochu povolila uzdu. Například si mohli opět postavit právě civilní vzducholoď. Tak začala cesta k LZ 127, jejímž duchovním otcem se stal Hugo Eckener. Ten převzal manažerské žezlo po v roce 1917 zemřelém Zeppelinovi. Eckener byl i výtečným vzduchoplaveckým kapitánem, a touto profesí je spojen především se svou oblíbenou LZ 127.

Určitě se ptáte: a kde jsou vzducholodě LZ 121 až LZ 126? Protože je to dobrá otázka, tak aspoň rychle: LZ 121, původně objednaná společností DELAG, se dostavěla v roce 1921, takže už v kategorii válečných reparací (pro Francii). LZ 122 až LZ 125 zůstaly v projektech, v důsledku Versailleské mírové smlouvy k jejich stavbě nedošlo. Stavěla se však LZ 126 (dokončena 1924) pro americké námořnictvo. LZ 126 plnila funkci zástupné reparace, když dvě z původních reparačních pro Spojené státy jejich posádky v roce 1919 natruc zničily. LZ 126 se samozřejmě musela na oko stavět jako civilní, zákazník ji však potom používal samozřejmě ve službě vojenské. Pod označením ZR-3 USS Los Angeles se stala v podstatě nejúspěšnější vzducholodí amerického námořnictva.

Ale zpět k LZ 127. Ta dostala na počest legendárního hraběte jméno Graf Zeppelin. Když 18. září 1928 poprvé vzlétla, jednalo se o největší vzducholoď světa.

V roce následujícím sice vznikly další dvě větší a v následující dekádě ještě čtyři, jenže ty všechny nejpozději napřesrok od svého uvedení havarovaly, nebo v tom lepším případě putovaly do šrotu. Velikost vzducholodí se zde posuzuje podle objemu plynu, což se zdá v tomto případě býti nejšikovnějším parametrem.

Největší vzducholodě světa
TypStát / službaDélka (m)Objem plynu (m3)1. let Poznámka
LZ 129 HindenburgGer./ civilní245200 0001935Havárie 6. 5. 1937
LZ 130 Graf Zeppelin IIGer./ civilní245200 0001938Sešrotována v roce 1940
USS AkronUSA / vojenská239194 0001931Havárie 4. 4. 1933
USS MaconUSA / vojenská239194 0001933Havárie 12. 2. 1935
R101GB / civilní236156 0001929Havárie 5. 10. 1930
R100GB / civilní219146 0001929Sešrotována po havárii R101
LZ 127 Graf ZeppelinGer. / civilní236105 0001928Vyřazena z provozu po havárii Hindenburgu

Vzducholoď LZ 127 byla dlouhá 236 metrů a největší průměr doutníkového tělesa s plynovými oddíly činil 30,5 metru.

Když budeme hovořit o objemu plynu, tak s tím hned souvisí jedna výjimečnost této vzducholodě. Její motory Maybach VL II používaly jako palivo speciální a uměle vyrobený plyn Blaugas. Plyn nedostal jméno podle toho, že by byl modrý, ale podle svého vynálezce, kterým byl Dr. Hermann Blau. Motory daného typu samozřejmě fungovaly i na benzín, byly to primárně motory benzínové, nakonec benzínem se i ty v LZ 127 startovaly a až následně přišel na řadu Blaugas. Jen pro upřesnění: všechny předchozí zeppeliny používaly jako palivo benzin, pozdější Hindenburg a Graf Zeppelin II dostaly motory dieselové.

Palivo Blaugas, které bylo vezeno ve speciálních balonetech, přinášelo pro aerostatický stroj (vzducholoď) jednu velkou výhodu - hustotu má podobnou hustotě vzduchu, čili jeho spotřebováváním hmotnost vzducholodě neklesala.

Z uvedeného objemu plynu 105 000 m3 u LZ 127 potom činil objem nosného vodíku 75 000 m3 a maximální objem plynného paliva 30 000 m3. Celkový objem plynu Graf Zeppelinu tedy můžeme brát jako hlavní parametr ukazující na velikost vzducholodě, ale k výpočtu vztlaku ho samozřejmě použít nelze.

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin

Motory Maybach VL II byly kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválce o zdvihovém objemu 33,25 litru a maximálním výkonu 550 koní. Graf Zeppelin dokázal s pohonem v podobě pěti těchto motorů vyvinout rychlost až 128 km/h.

Hlavní gondola ve spodu přední partie doutníkového tělesa měla vpředu řídící kabinu, za ní navigační místnost, následovaly při levé straně radio-místnost a při pravé palubní kuchyně zmenšená o hlavní vstupní koridor do vzducholodě. Za vstupem byla velká společenská místnost, která sloužila především jako jídelna cestujících. Následovaly kajuty cestujících a za nimi dámské a pánské koupelny a stejně tak oddělené toalety.

Muži z osádky se podle funkce pohybovali po lávkách a konstrukci v tělese vzducholodi, někde tam měli i spartánsky zařízené kouty pro odpočinek.

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin

Rekordní cesta LZ 127 kolem světa

Abychom při přidělování zásluh nikoho neopomněli, dovolíme si uvést i vůbec první cestu letadel kolem Země. Té se kupodivu účastnila letadla těžší vzduchu. V roce 1924 se to podařilo trojici speciálů Douglas World Cruiser americké armády. Akce byla logisticky důkladně zajištěna a trvala půl roku, z toho letový čas přesáhl 363 hodin při délce trasy 42 400 kilometrů (letělo se víceméně směrem na západ). Trasa obsahovala desítky mezipřistání (nejjižněji byl Saigon) pro tankování paliva, servis letounů a odpočinek osádek. U dvoumístných dvouplošníků se někdy měnily plováky za podvozek kolový. Několikrát se měnily i motory, montovala se nová křídla, podle podnebného pásma se používaly dva typy chladičů.

Cesta LZ 127 kolem světa potom vypadala o poznání „čistěji“ a též mediální pozornost měla vydatnější. Ostatně pokud u těch Američanů v douglasech davy volaly při startu sláva a tři dny se radovaly, tak než za půl roku letci přistáli, na ně mnozí fanoušci zapomněli. To vzducholoď Graf Zeppelin zahájila rekordní let v Lakehurstu 8. srpna 1939 a 29. dne stejného měsíce ji tam i zakončila, letělo se směrem na východ.

Když už jsme u toho letu, tak tradicionalisté preferují výraz plavba, neboť u balonů a vzducholodí se používalo námořní názvosloví. Autor však záměrně používá slovo „let“, aby se při „plavbě“ kolem světa vyhnul otázkám typu: „A obepluli Afriku, nebo to vzali přes Suez?“

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin v Japonsku během letu kolem světa v srpnu 1929.

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin v Japonsku během letu kolem světa v srpnu 1929.

První mezipřistání měla vzducholoď v rodném Friedrichshafenu, druhé v Tokiu a potom ještě jedno v Los Angeles. Cestující si bezpečně z výšky prohlédli rozlehlou Sibiř, o které do té doby pouze četli. Let LZ 127 kolem světa, dlouhý 33 234 kilometrů, si vyžádal 300 hodin a třináct minut letového času (kratší čas než u letounů výše vyplýval z kratší trasy, ale jinak průměrná rychlost vycházela podobně, konkrétně u vzducholodě 111 km/h).

Jistá patálie je zde se startem a cílem cesty. Protože polovinu nákladů na velký okružní let zaplatil americký mediální magnát William Randolph Hearst, prosadil si start a cíl v Lakehurstu, a takové vedení trasy je i oficiálně prezentováno před světem. Samotní Němci v té době však počítali oblet na trase se startem a cílem ve Friedrichshafenu, kde měl Graf Zeppelin domovský přístav, a kam stejně po cíli v Lakehurstu  pokračoval. Samozřejmě, že i předtím na místo startu v ‚Americe přiletěl z Německa, ale to letěl standardně na západ, čili vůči rekordnímu obletu protisměrně.

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin, jídelna cestujících

Při rekordním letu tvořilo osádku vzducholodě 41 mužů včetně kapitána H. Eckenera. Sestava cestujících nebyla konstantní, ale během mezipřistání se částečně modifikovala. Například celý let Lakehurst – Lakehurst absolvovalo sedm cestujících, ale „německou variantu“ Friedrichshafen – Friedrichshafen devět cestujících. Největší obsazenost v počtu 20 cestujících měla etapa Friedrichshafen – Tokio, to je těch sedm plus devět a ještě plus další čtyři, kteří letěli pouze z Friedrichshafenu do Tokia.

Na cestující čekala řada překvapení, při mezipřistáních to byla vždy velká sláva. Škoda, že jich bylo tak málo, pomyslel si možná leckterý. Za zmínku určitě stojí, že při přeletech konkrétních zemí dostávali cestující na palubě pokrmy tyto země charakterizující, samozřejmě pokrmy určené vyšší společnosti. Například nad Ruskem, vlastně tehdy Sovětským svazem, to byl kaviár.

Arktická expedice

Snad ještě větším dobrodružstvím než oblet Země byla arktická expedice. Její přínos spočíval v tom, že se na palubě nacházel několikanárodnostní vědecký tým, a ten nezahálel. Místo užívání si cestovatelského luxusu ve vyšších vrstvách plnil různé vědecké úkoly.

Dr. Hugo Eckener

Stejně jako při letu kolem světa byl i při arktické expedici kapitánem vzducholodě Dr. Hugo Eckener.

Nakonec o nějakém luxusu nemohla být v tomto případě ani řeč. Aby vzducholoď unesla řadu vědeckých přístrojů, muselo se oželet mnoho nepotřebných věcí. Například místo klasického trvanlivého nádobí strávníků se vezlo nádobí papírové na jedno použití, aby se nemusela brát s sebou voda na jeho mytí. Zmizela řada stěn mezi kajutami a těžší kusy nábytku. Odolnost během expedice musela kromě zúčastněných lidí prokázat i vzducholoď. Ostatně povětrnostní podmínky v těch severních dálavách ji jinou možnost ani nedaly.

Na druhou stranu k výzkumu arktických oblastí byla vzducholoď v té době nejlepším prostředkem, v podstatě prakticky jediným použitelným. Výzkumnému ledoborci by chyběl dostatečný nadhled, letounům zase nosnost, dolet a také stabilita.

Zeppelin byl právě stabilní platformou pro panoramatickou kameru pořizující automaticky několik snímků za minutu. Mapování a geografický průzkum do té doby detailněji nezmapovaných severských oblastí patřil mezi hlavní úkoly expedice. Dále se prováděl meteorologický výzkum vyšších vrstev arktického vzduchu a měřilo se magnetické pole Země v arktické oblasti.

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin při setkání s ledoborcem Malygin během arktické...

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin při setkání s ledoborcem Malygin během arktické expedice v červenci 1931

Arktické expedice se zúčastnil dvanáctičlenný tým vědců z Německa (pět), Sovětského svazu (čtyři), Spojených států (dva) a Švédska (jeden). Vedoucím vědeckého týmu byl sovětský polární badatel, profesor Rudolf Lazarevič Samojlovič.

Etapový let probíhal od 24. do 31. července 1931 po trase Friedrichshafen – Berlín – Leningrad – Země Františka Jozefa – Berlín – Friedrichshafen. Měl celkovou délku 13 310 km a obnášel přibližně 136,5 letové hodiny. Zde se nemá smyslu bavit o průměrné rychlosti, když nebylo cílem letět z bodu A do bodu B (nebo opět A), ale provádět ze vzduchu výzkum.

Další střípky z historie LZ 127

Na první transatlantický let se vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin vydala z Friedrichshafenu 11. října 1928 a po 111 hodinách a 44 minutách letu přistála 15. října v Lakehurstu. Do Spojených států se potom podíval ještě mnohokrát, ale pravidelnou transatlantickou leteckou dopravu zajišťoval mezi Německem a Brazílií, kde žila významná německá komunita a o takové spojení tedy byl ze strany cestujících určitě zájem. Vzducholoď poskytla movitým vysoký luxus jako parník, byla však rychlejší, ale na druhou stranu tam cestující měli o poznání menší rozběh.

Ještě si musíme uvědomit, že pravidelná doprava zde neznamenala pevně stanovenou a vysokou frekvenci letů, když jeden takový let trval řádově dny a navíc se vzducholoď používala i na jiné příležitostné lety. V každém případě od roku 1931 do roku 1937 provedla mezi Německem a Brazílií celkem 64 obousměrných letů.

Po vzplanutí Hindenburgu byl Graf Zeppelin preventivně stažen ze služby. I na základě veřejného mínění ve Spojených státech po zmíněné havárii začala tamní vláda uvažovat o povolení vývozu bezpečného nosného plynu helia do Německa. Když zakrátko došlo k anšlusu Rakouska, zamířila tato otázka opět rychle k ledu.

Potom vypukla válka a odstavený kolos musel do šrotu, aby se materiál z jeho kostry po opětovném hutním zpracování využil při výrobě letounů pro Luftwaffe.

Během své desetileté kariéry Graf Zeppelin uskutečnil 590 letů, přepravil více než 13 tisíc pasažérů (tj. průměrně 22 na jeden let) a uletěl více než jeden milion mil.

KVÍZ: Znáte létající obry a persony s nimi spojené?

Vzducholoď Zeppelin NT

Majestátnost na obloze plujících obrů vždy přitahovala pohledy fascinovaných „pozemšťanů“. A kdyby...

Vzducholoď pro Afriku. Zeppelin letěl zásobovat německé koloniální vojsko

Cesta vzducholodě L59 do Afriky

Z vojenského hlediska neúspěšná akce přinesla rekord v oboru vzduchoplavby a letectví obecně. Ale...

Obdivované i nenáviděné vzducholodě. Vědci i špioni na československém nebi

Havarovaná vzducholoď Lebaudy na nádvoří kasáren v Linci

Mladé 20. století. pohlíželo na létající řiditelné obry již zcela jiným prizmatem, než tomu bylo o...

Jak začalo strategické bombardování a budování první protivzdušné obrany

Vzducholoď LZ 24 třídy M

Pod pojmem letecký souboj si většina lidí představí boj dvou letounů. V počátcích letectví se však...

Ve stodole má Fossettovu vzducholoď, nyní spřádá plány na její záchranu

Vzducholoď, se kterou se učil létat Steve Fossett. Rok 2010

VIDEO Mít vypracovaný plán, který počítá se všemi možnostmi, a správný tým, to byl, alespoň podle slov...

Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR se budou konat 18. a 19. září. Z důvodu hygienických opatření bude počet návštěvníků omezen na 40 tisíc pro každý den. Ke vstupu je nutné si zakoupit vstupenku vázanou na jméno.

Poprvé se v Ostravě představí nová americká stíhačka F-35A Lightning II, dále se návštěvníci mohou těšit na transportní letouny A400M Atlas, druhoválečný stroj Douglas C-47 Dakota nebo bezpilotní letoun MQ-9 Reaper.

  • Nejčtenější

Jaderný „drobek“ měl ničit strategické cíle v USA, později letadlové lodě

Velikost řízených střel byla daná požadavky na dolet, tedy množství paliva v nádržích, velikostí bojové hlavice a...

Nový nadzvukový letoun nejspíš Česku dodají Švédové nebo Američané

Z utajovaného procesu výběru nového nadzvukového letounu pro české letectvo unikly první zásadní informace naznačující,...

Tady se mělo umírat a ne bydlet. Vojenský bunkr místo chaty přesto láká

Ministerstvo obrany již řadu let nabízí zájemcům k prodeji takzvané řopíky neboli bunkry lehkého opevnění, které měly...

Sedm signálů, že se vám do počítače naboural hacker

Máte nepříjemný pocit, že ve vašem počítači či v zařízení, které je připojené k internetu, není něco v pořádku?...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtyři rady, jak pečovat o baterii notebooku, aby vydržela co nejdéle

Uživatelé notebooků se obvykle o baterii příliš nestarají. Pravdou je, že všechny baterie se časem opotřebovávají, ale...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

I tři dny ve vzduchu počasí navzdory. Startuje Pohár Gordona Bennetta

O víkendu se mezi zvýšený letecký provoz v souvislosti s evakuací z Kábulu přimísí ještě jedna složka letectví –...

Stávka letových dispečerů před 40 lety navždy proměnila americké nebe

V pondělí 3. srpna 1981 vstoupilo ve Spojených státech na 14 000 řídících letového provozu do stávky za řešení svých...

Mrazivé noci a piloti na kyslíku. Závod balonů je jako moderní verneovka

Legendární závod vodíkových balonů Pohár Gordona Bennetta opět dokazuje, že právem nese označení nejnáročnější letecký...

Před 40 lety začala největší stávka letových dispečerů, která změnila USA

V ranních hodinách v pondělí třetího srpna vstoupilo čtrnáct tisíc řídících letového provozu napříč Spojeným státy do...

Fajnpark v Chlumci nad Cidlinou: Zábavní park plný atrakcí, zvířat i dinosaurů
Fajnpark v Chlumci nad Cidlinou: Zábavní park plný atrakcí, zvířat i dinosaurů

Pokud budete mít cestu do Chlumce nad Cidlinou nebo jen pojedete okolo, zastavte se s dětmi v zábavném rodinném Fajnparku, který se rozkládá v...

Poslední sbohem Belmondovi. Na obřad dorazil Alain Delon i Pierre Richard

Po čtvrtečním pietním ceremoniálu v pařížské Invalidovně se Francie definitivně rozloučila s Jeanem-Paulem Belmondem....

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Klamala ministry, investory i sebe sama. Srdcová královna byznysu čelí soudu

Ve Spojených státech začal soud s Elizabeth Holmesovou. Vkládali do ní naději bývalí američtí ministři i ostřílení...