Diskuse k článku

Nejlepší české letadlo před Velkou válkou byl Rapid bratří Čiháků

Jak vypadal a jaké vlastnosti měl elegantní český jednoplošník z roku 1913. To vám detailně přiblíží dobový článek od Pavla Beneše, budoucího spoluzakladatele továrny Avia a našeho slavného leteckého konstruktéra.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K50a23r98e59l 16D85r36d32a 6114672347

Co vím, tak v Pardubicích byli pánové do létání blázni a šlo o plány dosti naivní. Celá slavná česká aviatika v Pardubicích skončila bankrotem. Je hezké připomínat úspěchy, ale ty zničené živnostníky a sebevraždy žádný článek nikdy nerozebírá.

+2/0
3.12.2018 10:48

T17o89m83á72š 12H63r42u88b17ý 4149280524366

Zrovna Eugen Čihák o tomhle ve své knize celkem píše, zmiňuje i leccos z těch smutnějších částí. V tomhle mi přijde dost objektivní, sporné jsou jen ty části, kde se dohaduje o prvenství a zásluhy s Janem Kašparem (jinak ale jeho osobu podle mne také popisuje celkem důvěryhodně a nejde o nějaký pohled "jen černá či bílá").

+2/0
3.12.2018 13:37

M36a16r10t37i89n 33N36e20r27m95u60t 4969550778524

Jen tak mimochodem se dovídáme, že rotační motor za chodu kolem sebe vesele rozstřikoval olej, čímž trpěl zejména pilot

0/0
3.12.2018 10:11

E13r68i65k 81L97e70v87i62n39s18k44ý 8131244673875

To je docela znamy fakt. Cihak take psal, ze se pouzival ricinovy olej (ten jsme ostatne pouzivali i do modelarskych motorku) a tak se pilot s oblicejem od oleje nesmel oliznout :-)

+4/0
3.12.2018 11:00

J93o32z69e72f 33B98e84v98i41l77a41q24u88a 9935329751561

Nemá to krídlo opačný profil? Mne sa zdá, že typický profil "kvapky" s ostrou hranou je otočený - ostrá hrana je vpredu a zaoblená hrana "kvapky" je vzadu...

Ale možno len môj dojem...:-P

Článok v každom prípade superR^...a vítané "oživenie" žánru!:-)

0/0
3.12.2018 10:01
Foto

T84o88m84á47š 47Z46e53m64á47n53e70k 2287554302225

Je to profil klenutý (ptačí). Vyniká velkým prohnutím střední křivky a malou poměrnou tloušťkou. Ta tloušťka v odtokové části je optický klam, protože nevíte, jak takový profil vypadá ve skutečnosti.

0/0
20.12.2018 2:50

E52r38i12k 38L36e82v53i52n28s69k33ý 8141664563985

Kdysi v detstvi jsem cetl Cihakovu knihu "Jak jsem letal a padal" a pak trpel predstavou, jak mu svet ublizoval a nedocenil ho ve srovnani s Kasparem :-)

Pravda je, ze jeho zacatky byly poznamenany zoufalou neznalosti aerodynamiky i konstrukce, zato prebytkem nadseni a sebevedomi. Byl to proste nadseny amater a jeho vytvory vic padaly, nez letaly. Kaspar si po prvnich neslavnych zkusenostech s jejich spolecnymi stroji koupil original Bleriota a letal. Cihak teprve z toho Kasparova Bleriota odkoukal, jak se vlastne letadlo ve vzduchu ovlada. A se studiem dalsich konstrukci se jeho znalosti zlepsovaly, takze Rapid uz bylo opravdu povedene letadlo (i kdyz pak take spadlo).

+4/0
3.12.2018 9:27

L67u16k41á87š 28M35a81l50v55i84n25s17k85y 2558244793858

jj, také jsem ji četl. Vybavuji si, že tyto aviatické pokusy byly umožněny nějakou obří výhrou v loterii, otce E. Čiháka vyhrál něco jako jackpot v rámci celého Rakouska-Uherska, a snad i v té knize bylo něco o tom, že se jim pak nepodařilo zařadit se do vyšší společenské třídy, protože to, že ke svým penězům přišli výhrou v loterii bylo onou třídou vnímáno jako těžké mínus.

0/0
3.12.2018 9:50

T57o29m70á59š 91H92r48u73b40ý 4459660764236

To co píšete ovšem platilo v té době na úplně všechny, empirické návrhy naprosto dominovaly a do značné míry to platilo i během WW1.

On ten zmíněný Blériot byl také čistou empirií, viz třeba polozakrytý trup - to nemělo žádnou logiku, prostě to kdysi udělal, létalo to, a proto to používal dále. První institut zaměřený vyloženě na aerodynamiku v řekněme moderním pojetí bylo asi Žukovským založené CAGI v Moskvě, ale i to vzniklo až na konci roku 1918, tedy po WW1.

Jinak těch zdrojů inspirace bylo více, Kašpar koupil Blériota, později ale pro změnu Hugo Čihák koupil ve Francii exemplář Morane, tohle jistě roli hrálo...

+1/0
3.12.2018 13:35

R42i86c18h47a85r64d 85A67u12b85r70e87c55h52t 1202741676960

Dovolil bych si upozornit na Royal Aircraft Factory, od poloviny roku 1918 známou jako Royal Aircraft Establishment...

0/0
3.12.2018 15:24

T14o89m47á56š 47H84r49u74b23ý 4919230864886

Já záměrně psal o klasickém výzkumáku pracující metodami, které bychom za "vědecké" označili i dnes a tam bych fakt viděl jako první až CAGI.

RAF/RAE sice bylo dříve, ale třeba první práce Codyho fakt moc exaktní nebyly ;-D A po přejmenování mi přišlo, že v první fázi udělali nejvíce práce na motorech, na aerodynamice ani ne...

Ale samozřejmě se první konstruktéři snažící se pracovat "exaktněji" objevili už dříve. Určitě to sedělo za WW1 na Junkerse, ten své kovové J1 navrhoval hodně promakaně, ale i u Fokkera se postupně objevili dobří konstruktéři, který čistého empirika Fokkera posunuli dále (nejznámější Reinhold Platz)

+1/0
4.12.2018 9:28

T24o72m41á52š 38H98r48u69b58ý 4929280554426

Ale ano, Rapid byl před WW1 v našich podmínkách docela zjevením. Průkopníků bylo více, ale buď užívali zahraniční stroje, třeba Blériot (typicky Jan Kašpar) nebo skončili u prvních pokusů s omezenými schopnostmi letu jako třeba Metoděj Vlach.

Čihák byl podle mne jediný, kdo zvládl plnohodnotnou pilotáž (míněno v kontextu tehdejší doby) a navíc létal s vlastním letadlem s dobrými vlastnostmi.

Asi se už nikdy na 100% nedozvíme, jak to bylo s úplně prvním letem českého pilota - to známé soupeření Kašpara a Čiháka je zahaleno nejasnostmi. Ale jako konstruktér a řekněme "komplexní osoba" je pro mne v období před WW1 jedničkou Eugen Čihák...

+2/0
3.12.2018 8:05

P10e70t46r 49L38u97k72e47š 6623861

Tomáši, první let (českého aviatika) uskutečnil Ing. Kašpar 16. dubna 1910. Eugen Čihák s bratrem Hugem v té době teprve stavěl první vlastní aeroplán. Dokončili ho až na přelomu června a července 1910 a pokusy o let se nezdařily. Čihák postavil postupně řadu typů a dosáhl pěkných úspěchů...

.

0/0
4.12.2018 1:52

T75o85m48á32š 97H20r50u92b53ý 4249950554256

Čihák tvrdil ovšem něco jiného... A podkladů moc není, bohužel :-(

Aby bylo jasno - já si osobně také myslím, že prvenství má Jan Kašpar a že v této konkrétní věci Čihák vyprávěl pohádky. Ale těch nesrovnalostí tam bylo více, to připouštějí i další autoři, koneckonců i právě ty nejasnosti ten jiný výklad ze strany Čiháka umožnily...

0/0
4.12.2018 9:16

P23e10t81r 75L29u37k54e96š 6283101

Vím, Tomáši. Nejasnosti uvedl na správnou míru Pavel Sviták, který dělá průkopnické období desítky let a obrátil každý list papíru. Jestli máte chuť, zapátrejte třeba po Speciálu LK č.12, který obsahuje všechny "naše" letecké konstrukce do začátku Velké války.

0/0
4.12.2018 9:48

J15a84n 77C38h72o63d25u24r51a 1602859653663

pekna cestina

+3/0
3.12.2018 6:31

J89o75s49e58f 18Č98i74h40á45k 7531559320496

Tak ta abych se s bratrem také o něco pokusil ?-)

+9/0
3.12.2018 2:55

J56a32n 52Č19e18r88n56ý 8840430474301

Jen pozor, aby vám neopatrný divák taky nepodpálil apparát.

+7/0
3.12.2018 7:04

J80a77r39o37m10í54r 94K39r56á42l 4900989784779

;-D

0/0
3.12.2018 8:35

Najdete na iDNES.cz