Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké legendy. V Československu jsme tyto přívěsy vídávali především prostřednictvím německých dovolenkářů, ale mezi jejich uživatele se díky exportu zařadili i někteří z našich spoluobčanů.
Východoněmecký stanový přívěs Camptourist CT7

Východoněmecký stanový přívěs Camptourist CT7 | foto: Jörg Blobelt, CC BY-SA 4.0

Stanové přívěsy tvoří určitý mezistupeň mezi stany a „tvrdými“ karavany (obytnými přívěsy). Pamětníci mají stanové přívěsy zpravidla spojeny s Východním Německem, přesněji tedy Německou demokratickou republiku (NDR), kde se vyráběly v relativně velkých počtech a v bohatém množství variant. Pro jejich provoz tam totiž panovaly ideální podmínky, dá-li se to takto vzletně klasifikovat.

Standardními osobními automobily východoněmeckého lidu byly lehké a maloobjemovými motory vybavené trabanty (postupně přicházely typy Trabant P50, Trabant 600 a Trabant 601), které měly výrazné limity v tahu. I u nejsilnějšího a zároveň nejmasověji a nejdéle vyráběného (v letech 1963 až 1990) typu Trabant 601 je povolena hmotnost nebrzděného přívěsu 300 kilogramů a brzděného přívěsu 400 kilogramů.

Ve východoněmeckém řidičském koláči tak představovali řidiči malých vozů výrazný podíl, což se muselo chtě nechtě odrážet i v karavaningu. A právě proto se v NDR vyráběly vedle několika typů lehkých klasických karavanů (LC 9-200, Würdig 301 a QEK Junior) i stanové přívěsy, kdy z řady variant si i uživatelé trabantů dokázali vybrat tu svou.

Samozřejmě se v NDR vyráběly i „těžší“ karavany (například s celkovou hmotností 700 kilogramů to byly typy Apolda III a Intercamp HS) a podobně tak i stanové přívěsy.

Východoněmecký stanový přívěs Camptourist CT5-2

Stanový přívěs obecně nabízí méně komfortu než klasický karavan. Na druhou stranu stanový přívěs nabízí nezanedbatelné výhody oproti klasickému karavanu, a to nižší pořizovací cenu, a protože se jedná o malý a zároveň plochý přívěs, tak přináší i nesrovnatelně jednodušší a opět levnější přepravu. Výstavba stanu „na přívěsu“ není uživatelsky nijak náročná a během několika kroků vám tam stojí stan o relativně velké podlahové ploše (postavit klasický stan podobné velikosti je o poznání složitější záležitostí).

Stanový přívěs ve Spojených státech amerických, rok 1922

Nemysleme si však, že stanové přívěsy používané k rekreačním účelům byly vynálezem východoněmeckým. Nebylo tomu tak, ty vznikly už mnohem dříve, podobně jako klasické karavany. A je tedy jasné, že Východní Německo nebylo zdaleka jedinou zemí s tovární výrobou stanových přívěsů, dokonce se k nim zařadilo i Československo, i když mnohem později a v nesrovnatelně menším rozsahu.

Zde jen malý úkrok stranou, za kolébku karavaningu jako takového musíme označit Velkou Británii, kde vznikl již v roce 1907 první caravan-club a v roce 1919 se tam zrodil první sériově vyráběný obytný přívěs. Největší rozvoj této kratochvíle však postihl v době meziválečné Spojené státy, kde si to mohlo dovolit nejvíce lidí, a kde s automobilovou vybaveností obyvatelstva byli díky Fordovi před celým světem hodně napřed..

Ale zpět ke stanovým přívěsům z NDR. Východoněmecká myšlenka měla na co navazovat, s nápadem jejich tovární výroby přišli v Německu již ve třicátých letech, ale potom si jeho rozvoj sami neprozřetelně posunuli zbytečnou válkou. V každém případě z tohoto nápadu potom vzešel první východoněmecký stanový přívěs, který vstoupil na scénu v polovině padesátých let pod názvem Campifix. Vyráběl ho podnik VEB Alubau und Metallveredlung Wismar.

Východoněmecký stanový přívěs
Východoněmecký stanový přívěs

Stanový přívěs na fotografiích z prospektu výrobce VEB Fahrzeugwerk Olbernhau. Automobil je Wartburg řady 311/312.

Záhy však výrobu artiklu tohoto druhu převzal podnik VEB Fahrzeugwerk Olbernhau. Město Olbernhau leží v Krušných horách, tedy blízko německo-české hranice. Výroba stanových přívěsů tam běžela pod názvem Camptourist až do roku 1990, kdy byla ukončena v souvislosti s útlumem zájmu o ně po sjednocení Německa a s tím souvisejícími ekonomickými změnami v jeho východní enklávě.

V Olbernhau postupně vznikla celá řada typů přívěsů Camptourist a jejich variant. Byly to především CT5 a CT6 a jejich odvozené varianty (CT5-2, CT5-3, CT6-1, CT6-2). Ještě v roce 1990 se objevil poslední typ CT9, který měl zachránit výrobu těchto přívěsů, ale to už se nezdařilo.

Stanový přívěs Camptourist CT6-2 tažený osobním automobilem Wartburg 353

Camptourist CT9 z roku 1990 měl zachránit výrobu stanových přívěsů v Olbernhau, ale to se už nepodařilo. Na fotografii z reklamního prospektu táhne přívěs Lada Samara.

Podle typu, resp. varianty se pohybovala kapacita camptouristů od čtyř do osmi spáčů. Nejvíce se jich směstnalo do přívěsů řady CT5. Vznikl i okrajový dvoumístný typ CT8, ale ten se vyráběl ve městě Werdau nedaleko Cvikova (tzn. také v Sasku jako Olbernhau).

Stanové přívěsy Camptourist se staly i exportním artiklem. Vyvážely se nejen do socialistických zemí, včetně Československa, ale i na Západ. V Západním Německu a Nizozemsku se prodávaly pod obchodním názvem Alpenkreuzer. Je ovšem také pravda, a vcelku očekávatelná, že na Západě se východoněmecké stanové přívěsy žádným ternem nestaly.

U stanových přívěsů Camptourist byl vtipně řešen kuchyňský modul „přicvaknutý“ na zádi přívěsu. Bylo ho možné používat i během cesty bez toho, aby se stan z přívěsu rozkládal. A u některých typů ho bylo možné i od hlavního tělesa přívěsu oddělit a postavit ve velkém stanu na místo podle vlastního uvážení (na fotografii to vidíme pro názornost opět bez postaveného stanu). Fotografie jsou z dobových prospektů přívěsů Camptourist, vlevo typu CT5-3 a vpravo typu CT6-1.

Nechme však už slov. Stanové přívěsy patří mezi témata, která potěší především obrazovým materiálem. Neváhejme tedy vstoupit do velké galerie.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 168 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...