Diskuse k článku

Autobus „řídí” chlápek ovladačem od Xboxu. Ve Vegas už řidiče nepotřebují

Francouzská společnost Navya předvedla v rámci veletrhu CES v Las Vegas svá autonomní vozidla. Autobus i taxík se městem proháněly bez řidiče a v běžném provozu vozily zdarma hazardní hráče i návštěvníky veletrhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P93e71t84r 52S64u49c40h25ý 1228779444796

Takže nepotřebuje řidiče, ale dohlížejícího technika, který v autě sedí .......

0/0
9.1.2018 21:59

J86i73r70i 41B55r93a49d 6804165663933

33KW je dost málo na autobus. To ten celý den co ma jezdit asi jezdí z kopce.

0/0
9.1.2018 16:30

J19i60r11i 53B63r49a27d 6774275513253

Tak že když se udělá objížďka tak se musí aktualizovat firmware. No doufejme jen ze nikdo na ni nezapomene.

0/0
9.1.2018 16:28

P30e22t79r 63H84a78r85i39p67r37a54s98a73d 86H29a92j24i61č 5311486953920

Jedna 33kW baterie dokáže Navya autobus pohánět celý den. Ačkoliv při naší testovací jízdě byl už třináct hodin v provozu, ještě dalších pět měl jezdit.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/navya-autobus-bez-ridice-autonomni-vozidlo-ces-2018-las-vegas-taxi-taxik-1zf-/tec_technika.aspx?c=A180108_083606_tec_technika_kuz

Už zase. Holínky, nebo hodinky.

+1/0
8.1.2018 21:08

M27i31c12h46a70l 23C73h95a56l32u10p32a 6878900559253

33kW baterie mi moc smysl nedává, spíš bych čekal informaci o kapacitě. Pokud je to myšlené, že dokáže dodávat max. 33kW, tam to mi přijde málo, to měl motor u favorita, to by asi celý bus neutáhlo. Co to tedy je?

0/0
8.1.2018 20:22

M36i22c35h17a92l 16C89h66a85l91u42p11a 6308840109293

Tak jsem to našel na http://navya.tech/en/autonom-en/autonom-shuttle/, kapacita 33kWh, výkon motoru 15kW

+1/0
8.1.2018 20:26

P22e83t50r 66H89a87r32i62p39r45a48s62a53d 57H60a17j66i16č 5671246583380

No ale tak to nevím, jak to dělají, že to dokáže 10 hodin bez nabíjení jezdit. To je podle mě nesmysl. Při plném výkonu, je baterka za 2h vybitá.Řekl bych, že průběžně dobíjejí.

0/0
8.1.2018 20:57

M16i34c88h11a26l 85C23h54a83l72u81p43a 6428100689913

Jestli to jezdí po rovině, tak to bude žrát hlavně při rozjezdu. Ale 10 hodin je stejně nějak moc.

0/0
8.1.2018 21:00

P84e90t73r 72H63a44r55i81p10r78a34s27a51d 90H77a74j39i21č 5661636533450

Kdyby deset. Píšou prý 18. Já si to nepamatoval. To je trochu nesmysl. Muselo by to mít průměrnou spotřebu pod 2KW.

0/0
8.1.2018 21:15

Ř14e59h80o95ř 13V47l93a60s72á69k 2434934521336

To úplně neumím posoudit, ale je to fakt tak nereálné? Není to velký autobus, píší o patnácti lidech. A těch 18 hodin se asi vztahuje k rychlosti 20 km/h, kdy je odpor vzduchu ještě poměrně malý.

Já jako cyklista bych odhadoval, že za bezvětří potřebuji k udržení 20 km/h vydávat tak 150 Wattů. Kdyby nás bylo patnáct zakapotovaných, tak jsme sice o trochu těžší, ale na rovince bude podstatnější, že budeme dohromady aerodynamičtější.

Čemu bych fakt měl problém věřit, by bylo, kdyby mi tvrdili, že to bude mít spotřebu pod 2KW při té maximální rychlosti. Nebo třeba i při sedmdesátce.

0/0
8.1.2018 21:46

M68i75c38h36a10l 70C58h34a18l47u24p72a 6158270889953

Na webu mají

Average theoritical autonomy hours: 9

maximální rychlost 45 km/h, provozní 25

0/0
8.1.2018 22:17

M95i19r20e87k 87G35a78j12e70r 5851486159360

"Místo plynulé jízdy jsme tak jeli přískoky stylem brzda-plyn." a to az do rychlosti 20 km/h. Maji tedy jeste hodne, co vychytavat.

0/0
8.1.2018 18:30

Ř10e58h75o62ř 50V74l68a61s42á55k 2154314411546

Je to budoucnost. I když to milovníci volantu těžce nesou.

+5/−6
8.1.2018 15:48

V63l16a16s51t83i49m83i81l 17F24i50a61l82a 1362321104

No ale stejně řídí ne? Nebo řídí 2 busy?

+2/0
8.1.2018 15:05

O98n22d82ř70e66j 71Č54a20p71k70a 6831741643644

Neřídí, jen tomu občas pomůže, když se elektronika zasekne. Ten autopilot je pořád v betaverzi, už dost kvalitní na to, aby se dalo něco předvést, ale ne dost na běžný provoz.

+3/0
8.1.2018 15:15

Ř56e80h80o83ř 93V61l86a14s40á89k 2844474741486

Spíš kontroluje. Přechod k dispečerovi společnému pro mnoho autobusů přijde později, ale tahle dema ukazují investorům, dopravním podnikům a legislativcům, že už by to v podstatě šlo, kdyby se chtělo.

+3/0
8.1.2018 15:51

P39e50t74r 55H77a70r88i43p75r30a81s92a32d 40H86a29j92i12č 5101336303870

Jestli mám správné informace, tak pokrošílé systémy jsou samoučící. To znamená, až to ujede 10000 mil?? (nevím kolik přesně je ta správná hranice) bez nehody, tak už operátora potřebovat nebude. Ten operátor, to je vlastně takový jeho mentor, který ho učí, když udělá chybu.

0/0
8.1.2018 20:26
Foto

L74u78k94á41š 24N60o46v43o41t25n96ý 6986417108808

Já si myslím, že Amerika má v tomhle výhodu - jednak tedy samozřejmě regulace pro tento typ testování tam nejsou tak přísné jako u nás, ale hlavně tam mají úplně jiný typ silnic (široké s minimem provozu pěších) a i celkově doprava mi tam přijde výrazně pomalejší než v Evropě.

+1/0
8.1.2018 14:49

M50i98r43e81k 63G58a50j95e73r 5681836139170

Predevsim je vyrazne plynulejsi, nikoliv pomalejsi co do prumerne rychlosti.

0/0
8.1.2018 18:31

B69o96h72u95m52i96l 36S23t18e44j39s72k45a76l 5873814211813

Autonomní autobus nepotřebuje řidiče, ale dohlížecího technika. Tomu se říká úspora lidí...;-D

+4/−4
8.1.2018 13:07

Ř41e52h47o39ř 53V58l36a55s28á89k 2744874711266

Vlastně ano. Dohlížecí technik nemusí mít (v budoucnu) takové schopnosti a ani takovou zodpovědnost. Takže ho můžete méně platit.

Před šedesáti lety se od řidičů autobusů očekávala výborná fyzická kondice, šikovnost, ale třeba i spousta technických znalostí. Byla to vážená profese, kterou nemohl dělat každý. A tohle je prostě jen další z mnoha krůčků, které obsluhu autobusu degradují na nekvalifikovanou pozici, kterou může po půldenním školení dělat náhodný exemplář z úřadu práce, který dokáže chodit včas a ovlivnění návykovými látkami alespoň nedávat moc najevo.

+5/−2
8.1.2018 16:09

P87e49t89r 44H88a82r89i96p70r18a14s32a55d 10H52a75j18i53č 5361396393540

Není tomu tak. Musí to být člověk, který ten systém dokáže naučit správné dovednosti a musí být na něj spoleh. Jeden chybný krok a naučíte ten bus něco špatně. Nové systémy se umí učit. Po čase tam nejspíš nikdo nebude, nebo opravdu jenom nšco jako průvodčí. Dispečeří budou ale ještě dlouho sedět v nějaké centrále...

Všiml jste si jak se najednou skokově zlepšil Google translator? Nasadili učící se neuronové sítě. Aktuálně je překlad natolik kvalitní, že se na něm dost často ani nemusí nic měnit.

P.S. Dokonce si dovedu představit, že se dá naučit něco jako podmíněný reflex. Např. blíží se tvoje tchýně? Zavři a zamkni všechny dveře. Systémy na rozpoznávání obličejů už jsou také. :-)

0/0
8.1.2018 20:55

Ř79e23h77o81ř 31V64l34a19s35á67k 2534934821626

Nechybující technici neexistují :-). S tím to musí počítat.

0/0
8.1.2018 22:22

P85e90t21r 13H77a19r96i47p85r76a49s82a29d 88H60a29j18i57č 5481156283350

Samozřejmě, proto se ty správné pokyny musí několikrát opakovat. Je to stejné jako u lidí. :-)

0/0
9.1.2018 14:53
Foto

P19e79t56r 31P52r75o34c50h45á64z87k49a 3972986552884

To jste na omylu. Ten technik ve vozidle bude muset umět to samé co řidič klasického autobusu plus to bude muset být odborník na systém , který bus řídí a by mohl zasáhnout, upravit a korigovat. Tak že ve výsledku to bude specialista kterých není moc. Navíc bude muset mít božskou trpělivost aby dokázal sedět celou šichtu v bedně která jede krokem a neustále řeší nějaké problémy.

+1/−1
9.1.2018 7:33

P52e62t14r 96H93a88r31i11p55r75a70s29a49d 28H84a13j15i63č 5471446773360

To bych neřekl. Než to pustí do ostrého provozu, tak má už dost najeto ve virtuální realitě. A tyhle simulace se pořád vylepšují. Jestli si vzpomínáte na onoho čidiče Tesly S, která se napasovala pod náklaďák, tak varování, že něco není úplně v pořádku přišlo 7 vteřin před srážkou. No ale Harry Potter byl holt důležitější...

0/0
9.1.2018 14:50

P72e42t58r 46H77a50r36i39p45r96a25s20a63d 59H83a26j78i42č 5191376813340

Takže zpočátku ano, bude potřeba kvalifikovné síly asi tak na úrovni dobrého řidiče s určitou znalostí řízení autonomních systémů, ale postupně to bude jednodušší.

0/0
9.1.2018 14:57

A90d30a44m 81F26a52r70i71n35i23c 5402157836636

a co .CZ? kdo tady dela neco do autonomnich aut

0/0
8.1.2018 12:17

P69a63t52r33i85k 45E22g21e45r 2328480519921

Slyšel jsem něco o pidibusu který by měl jezdit v areálu pražské Thomayerově nemocnici, ale vůz bez řidiče na české silnice ještě nesmí.

0/0
8.1.2018 13:43
Foto

L77u80k22á53š 57N90o90v25o15t75n16ý 6246227988408

Však tady u nás chce BMW postavit polygom pro testování. Plus máme spoustu vývojářských firem, třeba Valeo, to je světová špička.

+2/0
8.1.2018 14:46

Ř22e61h49o98ř 16V59l40a43s30á97k 2904594851486

Technicky vzdělané lidi tu máme, máme tu i firmy z oboru, ale legislativa vázne.

0/0
8.1.2018 15:47

M36i65c10h13a98l 23C79h44a96l34u38p77a 6488570649213

Vývoj nevím, ale četl jsem nedávno rozhovor s někým z DP Praha a měl představy, že se přejde na autonomní metro, tramvaje a pak i busy (snad do roku 2040), přišlo mi to celkem optimistické a zatím tomu moc nevěřím.

0/0
8.1.2018 20:28

Ř21e33h94o22ř 14V84l90a14s30á94k 2854314361146

Závisí to dost na vývoji platů a spolehlivosti lidských řidičů. Čím budou dražší, bude je těžší je sehnat atp., tím dřív budou nahrazeni počítači. ;-)

0/0
9.1.2018 20:03

M30i35l89a21n 16N62ě36m78e25c 1735110446226

Napsat, že autonomními vozy jezdili zdarma hazardní hráči, není zrovna dobrá reklama :)))

+1/0
8.1.2018 12:16

Najdete na iDNES.cz