Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Diskuse k článku

NASA dala po letech zelenou tichému nadzvukovému letadlu

Americká společnost Lockheed-Martin a NASA se chystají na finální fázi projektu X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology, tichá nadzvuková technologie). V jeho rámci bude sestaven v továrně Skunk Works experimentální technologický demonstrátor nadzvukového letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M31i80r79o61s22l25a79v 86R72a94t31a39j 5481493324905

Krásný článek, ovšem nesmírně kraťoučký..budu muset vyhledat originál z US serverů

+1/0
23.1.2020 18:25

T30o17m49a25s 88R15o24t25t 9575867613

Odkaz na NASAholes https://climate.nasa.gov

+2/0
23.1.2020 14:05

J48o84s67e62f 71V24a92l96a 9390743253933

a k cemu to bude dobre ? pro vojenske ucely to nema zadny smysl a pro komercni ucely to neumi prevez vice nez jednoho, mozna dva lidi.....

0/0
23.1.2020 6:23

T70o59m26á57š 39M87a77t22ě62j 9325718513692

Tvar letícího objektu velmi ovlivňuje, jak bude následná sonická vlna vypadat - a to pak ovlivňuje, jak moc a jak daleko je slyšet.

A na tomhle se právě některé tvary a chování testuje, aby se ty vykoumané principy mohly použít na něčem"smysluplném".

(patří k tomu i snímkování těch vln - o tom tu byl článek před nějakou dobou).

+4/0
23.1.2020 8:28

J50o41s17e65f 23V90a22l96a 9450673513963

to je v poradku, ale jv popiscich k obrazkum je text, jak se hleda reseni pro komercni/civilni letectvi. A tohle ani neni nastupce Concordu, nelze ho ani z takoveho jedno-dvoumistneho stroje odvodit. Nebo budou reditele letat dvoumistnym letadlem ?

0/0
23.1.2020 9:40

L80i57b88o23r 90D56a88n23ě12k 4897131973

Zákony aerodynamiky a fyziky se obecně nemění. Poznatky získané z tohoto projektu se dají použít dále. Pokud zjistí, že nějaký úhel, poměr velikostí,... dělá problém, tak to pomůže i při návrhu dalších variant.

+1/0
23.1.2020 10:52

P58e47t56r 45S88e39d48l44á46k 3904255741124

A právě proto, že zákony aerodynamiky a fyziky se nemění, tak bude asi budoucí stroj stejně nerentabilní, jako Concorde.

0/−1
25.1.2020 17:46

K40a96r50l 98R72i84e55g87e78l 4974312868816

Concorde navrhovali inzenyri jeste se zkusenostmi za Spitfiru..v cele masine nebyl jediny polovodicovy obvod. Palubni inzenyr sledoval spousty parametru motoru a upravoval jejich chod "rucne" a vse zapisoval perem do knihy a sve pameti...piloti se mohli stidat ale palubni inzenyr byl trvale "pridelen" dozivotni smlouvou k jednomu jedinemu cislu draku.

0/0
26.1.2020 8:16

L70i68b58o23r 11F57i93l56á63k 2493712613485

Sem myslel, že to bude na baterky.

+6/−1
22.1.2020 11:54

M54a78r62e72k 22T57a78u22c81h64m72a84n 1808646

Je hluk a hluk. Onehdy jsem hledal na flightradaru původce velmi hlasitého hlubokého bručení, které se neslo snad deset minut z oblohy. A hle - ukrajinský turbovrtulový Antonov!

+1/0
22.1.2020 11:36

M15a60r50t50i64n 88K46r78o46u67p84a 2701453449360

Možná jsme poslouchali to samé. Docela pravidelně kolem 21:00. ;-)

0/0
22.1.2020 22:38

J25o10s95e88f 49V77a67l97a 9600863813803

jenze - turbovrtulove stroje letaji v mnohem nizsich vyskach - takze ten hluk je relativne vice slyset, ale v mnohem mensi oblasti, Jinak je docela mozne, ze turbovrtulove stroje se budou znovu zavadet, protoze maji mnohem nizsi spotrebu nez ty s tryskovymi motory. A videt startovat takovy Airbus A400 je docela zazitek

0/0
23.1.2020 7:29

J86o50z93e73f 80B93e23v73i58l54a44q47u46a 9505659321221

"...Jeho cílem bude poskytnout statistické údaje...";-)

Iste cieľom bude,okrem iného, poskytovanie štatistických údajov.Nik ,samozrejme, nemôže očakávať, že do médií "vyklopia" všetko na rovinu.:-)

Aj SR-71poskytoval,okrem iného,aj štatistické údaje...:-P

Ale článok a galéria super!R^

+2/−1
22.1.2020 9:18

Z64b86y38n13ě59k 58J97a79n27d32a 7533742455361

Jojo, třeba o měření rychosti proudění vzduchu laserem (což už dnes dělají družice z oběžné dráhy), sledování oblohy ve spektrech, které blokuje atmosféra, ostatně i tento výzkum jak omezit vliv sonického třesku pro pozemní pozorovatele.

Což mimochodem nikdo netvrdí, že něco takového lze eliminovat, experimentuje se s jeho 'rozložením' po délce letounu a tedy pocitově ztišení...

Alespoň tedy, pokud se bavíme o využití SR-71 v rámci NASA.

Ale tohle letadlo také nebude provozovat CIA či NRO, že?

+4/0
22.1.2020 9:49

J45a75r12o46m50í63r 95K11r29á95l 4950829844909

Kamarád kdysi sloužil na základně Nellis A tvrdí, že SR-71 dělala menší kravál, než běžné stíhačky. Asi u Lockheedu umějí.

0/0
22.1.2020 17:35

T13o95m93á81š 67M47a31t15ě60j 9895768973172

Ono to není moc velké překvapení... Cestovní výška 23km leccos pořeší... řídká atmosféra nepobere tolik energie takže už od začátku té hustší části atmo u země nemá co předat, navíc vlna je plocha - takže se vzdáleností energie řídne do čtrverce,...

+1/0
23.1.2020 8:31

J25a30r68o71m17í24r 72K45r58á59l 4970139284269

Nenapsal jsem, že ve stejné výšce. :-) Nejspíš se trefili do vhodného tvaru.

0/0
23.1.2020 9:02

T68o84m19á17š 63M75a23t87ě24j 9365598923762

Sonický třesk (respektive sonická vlna) - "vzniká" po celou dobu, co se letadlo pohybuje nadzvukovou rychlostí - nikoliv jen v době, kdy letadlo překonává rychlost zvuku.

Jste technet - možná byste mohli formulovat popisky tak, aby tenhle zažitý omyl nepodporovaly.

Popisek 2: "překonat zvukovou bariéru výrazně tišeji"

Popisek 5: "...změnitt rázovou vlnu vytvořenou rozdílem tlaku před a za letadlem při přechodu přes rychlost zvuku... "

V tom videu máte krásnou animaci té vlny ...

+13/0
22.1.2020 8:15

R88o24m69a51n 55V73š65e88t84e97č37k33a75, 69T28e66c47h43n83e64t29.14c45z

Dobrý den, děkuji za upozornění, informaci jsem upravil.

+4/0
22.1.2020 11:21

T74o80m69a43s 40R12o42t53t 9445567313

Sasci z NASA budou na jedne strane rvat, ze se otepluje a na druhe strane testovat technicka reseni, ktera by se dla pouzit pro dopravni nadzukova letadla, ktera jsou co se tyka ekonomiky provozu a dopadu na zivotni prostredi to nejhorsi co muze byt... To proste nevymyslis, pavedci!

0/−53
22.1.2020 6:50

J94a56r43o89m56í57r 53K59r79á98l 4200789394989

Nojo, i vynálezce kola byl pavědec. Člověk má nohy, tak na co kola, že ? ;-)

+22/0
22.1.2020 9:00

T53o69m56a87s 26R19o22t69t 9195337753

Co? Evidentne mas problem s aplikaci logiky na dany problem!

0/−27
22.1.2020 9:08

J73a14r32o57m82í65r 82K88r29á47l 4320209134539

Vážený, pokuste se pochopit, že každý nový poznatek je užitečný, i když má třeba nějaké nevýhody. A např. náporový motor na vodík je při provozu ekologický.

+5/0
22.1.2020 17:39

T36o17m74a53s 65R75o69t89t 9145417583

Absolutne jste to nepochopil Jaromire!

0/−5
22.1.2020 19:02

T71o96m55a40s 22R81o86t34t 9655797823

Jaromire, kde jste sebral, ze to bude letat na vodik?! Vy jeden srandisto!

0/−2
22.1.2020 19:34

J49a37r32o25m54í94r 50K78r15á46l 4450849724819

Nepíši, že to bude létat na vodík. Jen jsem uváděl příklad. A náporové motory na vodík jsou výhodné.

0/0
23.1.2020 9:04

T15o93m64a67s 10R13o23t27t 9255347923

Tak nejak postradam spojitost naporoveho motoru na vodik a tohoto pseudo projektu, ale budiz, no takovy vas vykrik do tmy!

0/0
23.1.2020 9:10

J85a42n 88C35e49p33e78k 1864566330

Výkřik do tmy je váš příspěvek, který již zaslouženě obdržel 48 mínusů. Zkuste se zamyslet sám na sebou. :-)

+1/0
23.1.2020 11:38

T34o26m42a59s 25R94o63t61t 9535357603

Jasne Honzo, jasne;-) Minusy od takovej expertu jako jste vy jsou pro me "+", nazdar!

0/−1
23.1.2020 13:58

M70i66l39a76n 91K68a96s79a78l 6367203168903

Včera jsem měl fazole. Věř, že je to horší než letadlo ;-)

+2/0
22.1.2020 9:02

J61i19r17i 89K78o96s22t15k84a 2358802696482

Já čočku s cibulí. Podle mých měření (nosem) jsem způsobil klimatickou katastrofu.

+3/0
22.1.2020 9:16

J34o50z87e27f 62B63e80v67i34l70a31q95u72a 9405209891751

Neopýtali sa Gréty, či môžu?8-o

;-D

+4/−1
22.1.2020 9:11

T54o97m16a35s 68R62o85t55t 9705737373

Spravne, at se Greta zameri na podobne pseudoprojekty v jejich zarodku!

0/−14
22.1.2020 9:16

T48o64m81á14š 94H32r29u71b39ý 4899180564526

Faktická poznámka - s ekonomikou provozu nadzvukových letadel to je složitější, ono se operuje náklady Concorde, jenže to bylo letadlo z roku 1969 a popravdě i u konvenčního dopravního letadla z té doby byla spotřeba daleko vyšší než u dnešních...

Nadzvukové letadlo sice má vyšší spotřebu na zrychlení, ale na druhé straně už Concorde létal podstatně výše než "normální dopraváky" - 15-18km, což zmenšuje odpor díky řidšímu vzduchu (a ne právě zanedbatelně), což do značné míry eliminuje růst odporu v ustáleném letu vyšší rychlostí.

Kdyby se udělal nový model se všemi dnešními poznatky, počínaje vylepšenou aerodynamikou přes nasazení "supercruise" motorů (plus vylepšení v motorech obecně) a konče dalším růstem letové výšky, tak bychom se nejspíš divili, o kolik by spotřeba spadla. Nejspíš by to bylo stále o více, než u podzvukových strojů, ale ani náhodou by nešlo o tak propastný rozdíl jako u Concorde.

+11/0
22.1.2020 10:30

E19r93i83k 46L68e82v33i80n94s93k58ý 8361704423985

Concorde vznikal před ropnou krizí, spotřeba zajímala jen konstruktéry nádrží.

+4/−1
22.1.2020 11:56

T80o34m41a17s 91R16o39t85t 9165487903

Odpoved, diky, ale to je uplne jedno, odpor je sice nizsi, motory mozna ucinnejsi, ale zato rychlost vyssi, pocet pasantu nizsi, spaliny v takove vysce maji vetsi negativni dopad na atmosferu, tzn. secteno podtrzeno velice nevhodne technicke reseni z pohledu "manmade global warming"... Jsem klima skeptik a myslim si ze lide jsou moc malymi pany na to aby hnuli s teplotou na zemi at nahoru ci dolu, ale vadi mi kdyz jedna spolecnost varuje pred globalnim oteplovanim a zaroven prinasi technicka reseni, ktere mu napomahaji, je to stejne jako litat soukromym letadlem a poucovat plebes at nelita vubec - kazat vodu a pit vino!

0/−3
22.1.2020 14:37

F77i18l89i27p 46T64ř88e59b82a 6583680128196

S ohledem na to, že Concorde spotřeboval nejvíc paliva na subsonický (= tišší) let nad zástavbou, by vyřešení právě tohohle problému mohlo ekonomice provozu pomoct víc, než všechna ostatní technická vylepšení dohromady...

0/0
23.1.2020 14:18

T12o90m14a66s 68R87o55t67t 9605867723

Krasny vysledek, zatim 29:0! Neb hloupost vladne svetu, jen tak dal pokrytci, zijici ve sve socialni bubline, jste perfektni vzorek spolecnosti - bez schopnosti pouzivat hlavu!

0/−13
22.1.2020 14:42
Foto

D57a64n76i48e60l 12K64o96č39i29c90a 4555728156752

Jo, jasně, nevíte nic o tom jakou to bude mít spotřebu či emise ale už teď na základě vizualizací testovacího pidiletadýlka s jistotou konstatujete, že to bude z pohledu ekonomiky provozu a dopadu na životní prostředí nejhorší co může být. Se nedivte za ty mínusy.

+3/0
22.1.2020 20:29

T21o71m81a82s 25R32o65t38t 9965887253

Jasne odpory s vyskou klesaji jako odpor s vyskou rychlosti roste, narvou-li tam stejnej pocet pasantu jako do B777 tak to bude na pohodu:-/... Neuveritelne hloupej komentar, to nemuzete myslet vazne!

0/−3
22.1.2020 20:51

D35a28n46i60e45l 19S56c12h54n88i98t22z20e31r 5551144141786

Vy sám nemáte data o spotřebě, ale tady podsouváte spekulace, až hlouposti.

Pak se nedivte reakcím ostatných.

+1/0
23.1.2020 13:11

T81o10m57a93s 63R21o43t95t 9785147563

Nepotrebuji data o spotrebe, je snad jasne, ze odpor roste se ctvercem rychlosti, vic vedet nepotrebuju! Ja se ani tak nedivim!

0/0
23.1.2020 14:00

D34a98n47i51e70l 86S38c78h92n68i54t45z25e12r 5311314711696

V první i v druhé větě popíráte veškerou logiku, ale proč se s Vámi jenom zabývám.:-/

0/0
23.1.2020 14:04

T72o93m75a61s 34R28o16t24t 9765347823

Co to melete? Chodil jste do skoly?

0/−1
23.1.2020 14:07

D49a12n22i76e97l 96S63c98h73n68i59t68z74e35r 5851234541216

A Vy?

0/0
23.1.2020 14:10

T77o60m88a21s 33R19o40t62t 9585477223

Ja jo, muzete mi laskave vysvetlit co je tam spatne?

0/0
23.1.2020 14:18

D33a63n71i61e53l 20S29c52h33n48i13t33z67e72r 5941144431176

Fajn, tak si ještě jednou přečtěte diskusi. Není důvod, abych se opakoval po ostatních. Když to nepomůže, nic si z toho nedělejte, vono se to stává i v lepších rodinách.:-)

0/0
23.1.2020 15:07

T85o98m41a92s 68R64o56t31t 9595897873

Mas nejakou vecnou, nebo jenom placas nesmysly, psal jsi neco o tom, ze neco to co tvrdim nedava smysl, tak sem s tim ty odborniku? Nechapu jak mne muze pomoct cteni dalsich prispevku:-/.

0/−1
23.1.2020 15:22

R67a66d44e15k 61U60r44b94a95n 4229810744937

Letadla mohou klidně létat ekologicky. Například na vodík. Problém nejsou technologie, ale politická neochota ekolotické otázky řešit.

+1/0
23.1.2020 7:23

T12o87m39a56s 64R53o60t23t 9365287513

Co ma letadlo na vodik spolecneho s timto pseudoprojektem, tak at radeji vezmou ty sasci z NASA prachy urcene na tento nesmysl a postavi demonstrator dopravniho letadla na vodik! BTW: Fakt si nejsem osobne moc jistej tim vodikem a jeho skladovanim at uz na zemi tak tepreve ne ve vzduchu... To letadlo by muselo bejt tezky jako krava (i kdyz mnozstvi vodiku by bylo nizsi oproti oproti palivu, ktery si to ero nese) BTW1: A kde budeme ten vodik brat? Kde na to vezmeme energii?

0/−1
23.1.2020 9:15

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Najdete na iDNES.cz