Nákupní centra testují systém pro sledování pohybu zákazníků

  15:45aktualizováno  15:45
Pohyb zákazníků po nákupních střediscích může být automaticky sledován a analyzován pomocí nové technologie Footpath. Obchodníci tak budou vědět kam mají umístit reklamy a jak fungují ty stávající. V budoucnosti by je systém mohl hlídat i před zloději.

Zaznamenané trajektorie pohybu dvou zákazníků | foto: Path Intelligence

Prodejci v internetových obchodech mají podrobné statistiky o chování zákazníků. Vědí, na které produkty se dívají, na které reklamy klikají a co ve finále koupí. Tomu mohou přizpůsobovat nabídku zboží i reklamy.

Kamenné obchody to mají složitější, ale možná už ne na dlouho. Ve dvou nákupních centrech v Kalifornii a Virginii testují sledovací systém Footpath od britské společnosti Path Intelligence.

Jak funguje

Footpath je složen z přijímačů mobilních signálů, rozmístěných uvnitř obchodního centra a serverové části, která naměřené signály zpracovává a vyhodnocuje. Jakmile zákazník vstoupí do obchodního centra, systém najde signál jeho mobilního telefonu a na základě intenzity a dalších indikátorů vytvoří jeho unikátní "otisk" (fingerprint). Pomocí triangulace je pak možné konkrétního nositele telefonu (tj. zákazníka) sledovat během jeho procházení mezi obchody a regály.

Výsledky monitorování jsou tak podobné výsledkům měření chování návštěvníků on-line obchodů. Obchodní dům pozná počet unikátních návštěvníků, vznikají "heat mapy" obchodu (kam, kudy, kdy a kolik lidí proudí). Lze změřit i "proklikovost", tj. kolik lidí prošlo kolem reklamy a pak zamířilo do obchodu, který dané zboží prodává.

Systém automaticky zpracovává sebraná data a výstupy nabízí obchodníkům přes zabezpečené webové rozhraní ve formě grafů a tabulek.

Lze být dostatečně paranoidní?

Takto fungující systém by nikomu ze zákazníků nemusel nijak vadit. Síla signálu mobilního telefonu není žádný osobní údaj a není nijak přímo spojen s konkrétním člověkem.

Obchodní domy ale mají i další systémy, jako kamerové bezpečnostní systémy, které sledují zákazníky na každém kroku. Některá nákupní centra nainstalovala i systémy pro rozpoznávání obličejů, se kterými se snaží identifikovat známé zloděje a kapsáře dřív, než stihnou nakoupit "za pět prstů". Obchodníci mají samozřejmě i informace zprostředkované platebním terminálem. A pokud by se tyto systémy spojily, anonymita by z obchodních domů rázem vymizela.

Obchodník by tak v reálné čase věděl, kdo si u něj v kabince zkouší spodní prádlo, věděl by, zda si u nich už někdy něco koupil, co to bylo a v jaké cenové relaci. Ze statisticko-marketingového či bezpečnostního nástroje by se tak snadno stal prostředek osobního marketingu.

Abychom ale nekončili negativně: kombinace bezpečnostních kamer, rozpoznávání obličejů a Footpath by mohla obchodníky i ostatní zákazníky upozorňovat na přítomnost konkrétního zloděje či recidivisty.

 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Jeden „drát“ by stačil pro celou ČR. Nové elektrické vedení láme rekordy

Transformátor pro 1 110 kV vedení v Číně, který postavila firma Siemens. Na...

Provozovatel čínské přenosové sítě spustil nejvýkonnější a nejdelší vedení světa. Putuje jím elektřina o napětí více...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Další z rubriky

Jeden „drát“ by stačil pro celou ČR. Nové elektrické vedení láme rekordy

Transformátor pro 1 110 kV vedení v Číně, který postavila firma Siemens. Na...

Provozovatel čínské přenosové sítě spustil nejvýkonnější a nejdelší vedení světa. Putuje jím elektřina o napětí více...

Tesla „srazila“ ze silnice reklamního robota. Asi v rámci kampaně

Snímek z videa zachycující údajnou srážku robota s automobilem Tesla

Podivné okolnosti nehody automobilu společnosti Tesla, která se stala v americkém Las Vegas, vyvolávají otázku, zda...

Podívejte se, jak stroj složí košili i triko za pár sekund. Bude drahý

FoldiMate

Kus oblečení stačí vložit do připravených svorek, automat FoldiMate jej vtáhne dovnitř, složí a položí na komínek...

Najdete na iDNES.cz