Za zlatý věk nafukovacích matrací můžeme považovat přibližně šestou až sedmou dekádu dvacátého století. Historie těchto matraček však sahá až do konce století páry. A jak již název prozrazuje, vznikly původně jako prostředek pro spaní, ale člověk jim brzy přisoudil i roli technicky primitivních, leč do velké míry účinných plavidel.
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Nafukovací matrace, nebo chcete-li nafukovací lehátka, se staly „hlavní zbraní“ dovolenkářů, která jim pomohla podmanit si vodní říši, přesněji řečeno její hladiny. V případě moří mluvíme samozřejmě pouze o vodách pobřežních, protože tam bylo nasazení lehátek značně limitováno jejich malým akčním rádiem („doplavem“), což ovšem nebylo vinou samotného lehátka, ale dané omezení šlo na vrub posádky. (Foto: jugoslávské, dnes chorvatské letovisko Baška na ostrově Krk, rok 1974)
Autor: ČTK
Na Technetu se již představila řada letadlových lodí, křižníků, a dokonce i relativně malých torpédoborců, ale kupodivu jsme zde zatím neměli ani jedno nafukovací lehátko, přátelé! Splaťme tedy dnes dluh této kategorii univerzálních prostředků, určitě si to zaslouží. A protože jeden obraz vydá za tisíc slov, řekneme si o nich pouze hrstku základních informací, ale o to víc si je vychutnáme prostřednictvím fotografického materiálu.
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Na úvod také podotkněme, že řada položek v galerii jsou reklamní fotografie (z roku 1969) maďarského výrobce Palma, což byla pobočka podniku Taurus. Kromě této fotky, to byla v galerii ta první, třetí a ještě celý tucet a jedna nám galerii završí.
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Nafukovací matrace se začaly vyrábět nejprve ve Spojených státech, a to s blížícím se koncem století páry. Souviselo to s nástupem stěžejních gumových výrobků té doby, kterými byly duše a pneumatiky pro kola šlapací, následně potom pro kola motorová a automobily, souvislost s nafukovacími matracemi tedy byla po stránce materiální. První nafukovací matrace byly zamýšleny jako alternativa standardně používaných matrací, třeba ve vojenských podmínkách se klasické a slámou plněné matrace mohly jednoduše stát obydlím parazitů. A tak se sice první nafukovací matrace nezačaly vyrábět pro rekreační účely, jako lůžka do stanů, ale i to přišlo brzy. Stejně tak člověka brzy napadlo položit nafukovací matraci na vodu a potom sebe na ní. Na fotografii ze začátku druhé dekády dvacátého století vidíme jednu z prvních amerických nafukovacích matrací určenou pro rekreační účely, včetně plavby na vodní hladině.
Autor: Library of Congress, public domain
Také v prvorepublikovém Československu se začaly vyrábět nafukovací matrace pro rekreační účely. Zabývala se tím i firma Baťa, ta ostatně už vyráběla duše a pneumatiky. Dalším výrobcem byla například firma Optimit z Oder na Novojičínsku. V každém případě nafukovací matrace byly spíše okrajovým výrobním programem, moc lidí si to u nás tenkrát nekupovalo. Snad víc rodin mělo kravku než nafukovací matraci, a to nebyli žádní vyložení chudáci.
Autor: public domain
Hlavní boom rekreačních nafukovacích matrací přišel až po druhé světové válce, za jejich zlatý věk potom můžeme považovat plus mínus šedesátá až sedmdesátá léta. Tehdy se staly běžnou součástí kempinkové výbavy. V západních zemích Evropy, to znamená v té dynamičtěji se rozvíjející části nejstaršího kontinentu, je do svých výrobních programů zařadily například francouzské firmy Sevylor a Plastimo, západoněmecký Metzeler a Hansaplast, belgický Eurobed, v Británii firma Lilo nebo v Itálii Mondo. (foto: Norsko, Hamar, rok 1966)
Autor: National Library of Norway, public domain
V zemích východního bloku představovaly významné výrobce nafukovacích matrací československý podnik Gumotex, východoněmecké podniky Pneumant a Elguwa a již zmíněný maďarský podnik Palma (Taurus).
Autor: Fortepan / N. Kósa Judit
Nebylo neobvyklé, když se na jednom místě sešel takový počet lehátek, že by stačil na sestavení celé flotily těchto plavidel. (foto: Maďarsko, Balaton, Siófok, pohled z hotelu Európából, rok 1966)
Autor: Fortepan / Bauer Sándor
Nafukovací lehátko od Gumotexu v katalogu zásilkového obchodu Merkur
Autor: Magnet - zásilkový obchod Pardubice, výřez z katalogu z roku 1967
Využití lehátek bylo bohaté a dá se říci, že u dětských uživatelů bohatší než u dospělých. Lehátko tak můžeme plným právem klasifikovat jako víceúčelový rekreační prostředek. (foto: Jugoslávie, ostrov Krk, rok 1969)
Autor: archiv Dany Emingerové, iDNES.cz
Ostatně pro děti představovalo nafukovací lehátko velkou devizu generující dobrodružství. Když si podle Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra mohlo dítě školou povinné zamanout, že štokrle se stane medvědem, proč by se takové nafukovací lehátko nemohlo stát třeba bitevní lodí nebo Titanikem. Ale tady pozor, tehdejší fortelná lehátka vyráběná z opryžovaných textilních tkanin nešlo jen tak prorazit, takové lehátko by snad dokonce při srážce s ledovou krou dopadlo lépe než ta nebohá kra. (Foto: Máchovo jezero, rok 1962)
Autor: ČTK
Nafukovací matrace patřily mezi oblíbenou výbavu dovolenkářů, ale nutno podotknout, že kdo měl nafukovací člun, byl pánem všech moří. (Foto: Maďarsko, jezero Balaton, Esterházy strand, rok 1967)
Autor: Fortepan / Bauer Sándor
Nafukovací lehátka, nabídka zásilkového obchodu Magnet (inzerát v časopise Československý voják), rok 1975
Autor: inzerát zásilkového obchodu Magnet
V sedmdesátých letech (a nejen v nich) vyráběl podnik Gumotex Břeclav nafukovací lehátka v řadě typů a variant. Těmto výrobků dával z marketingových účelů i pěkná jména, například Monika, Nicol, Erika, Hedvika, Irena, Eva nebo dokonce Apollo, které mohli ti nejodvážnější z nejodvážnějších použít i k plavbám za měsíčních nocí. Z pohledu konstrukčního se podle počtu samostatně nafukovaných oddílů dělila lehátka na jednokomorová, dvojkomorová a tříkomorová. Výhodou tříkomorového (třídílného) lehátka je možnost postavit ho do tvaru křesla.
Autor: ČTK
Zátiší s broukem a dvojicí berušek na nafukovacích lehátkách
Autor: Fortepan / Artfókusz
Nafukovací matrace patřily mezi oblíbenou výbavu dovolenkářů, Maďarsko, Szentendre, Dunaj, rok 1963.
Autor: Fortepan / Szalay Zoltán
Reklamní fotografie, maďarské nafukovací matrace značky Palma (Taurus). Na fotografii je demonstrována výhoda tříkomorových (třídílných) lehátek - dala použít i jako sedadla s opěradlem.
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Reklamní fotografie, maďarské nafukovací matrace značky Palma
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Reklamní fotografie s nafukovacími lehátky Palma pořízená na břehu Belső-tó (Vnitřní jezero), automobil je západoněmecký DKW F93.
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Maďarské nafukovací matrace Palma, reklamní fotografie
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Reklamní fotografie s výrobky značky Palma pořízená u Dunaje
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Reklamní fotografie s výrobky značky Palma s pohledem na Budapešť. Vlevo vidíme Budínský hrad, pod ním slavný Széchenyiho řetězový most, který v roce 1849 spojil Budín s Peští.
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Reklamní fotografie s nafukovacími lehátky Palma, vzadu Budínský hrad
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Reklamní fotografie s výrobky značky Palma. Opět jsme v Budapešti a zajímavým objektem na snímku je Alžbětin most, pojmenovaný po Alžbětě Bavorské, kterou lidé více znají pod přezdívkou Sisi.
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Maďarské nafukovací matrace Palma, reklamní fotografie
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Nafukovací matrace značky Palma, reklamní fotografie
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Nafukovací matrace značky Palma, reklamní fotografie
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Nafukovací matrace značky Palma, reklamní fotografie
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Nafukovací matrace značky Palma, reklamní fotografie
Autor: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény