Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Diskuse k článku

Dopravní systém Hyperloop vás mezi městy sveze na vzduchovém polštáři

Miliardář Elon Musk představil promyšlený návrh dopravního systému Hyperloop. Jeho základem jsou speciální dopravní kapsle, které se pohybují vysokou rychlostí v tubusu. Pokud vše půjde podle plánu, pak se první pasažéři svezou do deseti let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70i27r86k56a 34D23v28o17ř81á26k 4425340493198

840 cestujících za hodinu je dost malá kapacita. Šinkansen má sice (dnes) čtvrtinovou maximální rychlost, ale za hodinu vám přepraví řádově 20 000 cestujících jedním směrem. Tenhle systém bude tedy jen na odpisy "roury" mnohonásobně dražší. A výhybky to zřejmě nesnese, takže by z každého města muselo vést mnoho dvojrour. Ale bude to samozřejmě rychlé, to by vactrain byl ale také.

0/0
19.8.2013 21:23

M75a35r29t19i14n 87N21á46p91r12a17v41n75í87k 1432254775961

Prvni komercni transrapid funguje v cine po 30 letech od vzniku prototypu a ta draha je dlouha 30km. Jako ukazka hezky, ale jinak je to smesny a navic by ta trat nikdy nevznikla kdyby neexistovalo(dnes již byvale) totalne zkorumpovane cinske ministerstvo zeleznic. takze tohle je mission impossible i kdyby to slo tak to nikdo nezaplatí:-/

0/0
16.8.2013 16:22

J51i65r71k47a 64D58v43o43ř71á61k 4135150333678

Transrapid je víceméně mrtvý. "Normální" vysokorychlostní železnice dnes zvládne 350 km/h a po dořešení hluku a rázů v tunelu to bude nad 400 km/h. Oproti ní nemá Transrapid tolik výhod, aby opravňovaly jeho vysokou cenu. Smysl by to mělo právě až v tom podtlakovém tunelu, který umožní rychlost blízkou rychlosti zvuku.

0/0
19.8.2013 21:12

L77e25o12p19o32l80d 80H40o34r35á83k 4492918469402

Představa, že v USA budou mít hyperloop dříve, než v ČR dokončenou D8, nebo nedejbože D3, mě naplňuje optimismem :-/

0/0
15.8.2013 0:14

V73í66t 47G45a82b83r47i46e21l 5764853746417

Tím bych se chtěl někdy projet

0/0
14.8.2013 0:06

J36i17r41k67a 44D38v26o73ř77á20k 4435960653268

To by rozhodně bylo zajímavé. Ale jestli se chcete projet 300 km/h, stačí výlet do Německa.

0/0
19.8.2013 21:27

B40o86r96i71s 21E13c69e14r 8238670319

A co Jára Cimrman.Tomu to šlapalo z Prahy až do Tanvaldu.

0/0
13.8.2013 23:53

P49e30t40r 14H35a33r57i48p53r33a92s66a49d 21H75a72j61i62č 8333500784657

Je tam spousta nedořešených technických problémů nehledě na bezpečnost. Jestli se do toho někdo pustí, tak musí začít zkušebním okruhem a testovat, testovat, testovat. To bude chtít hodně velkou počáteční investici a může se to protáhnout na hodně dlouho.

0/0
13.8.2013 21:08

J53i59r48k48a 64D81v15o37ř23á48k 4195280243968

Je to tak. Když chtěli stavět Transrapid v Německu, náklady jim oproti původnímu projektu rychle vyletěly na trojnásobek a investor to zatípnul...

0/0
19.8.2013 21:42

L22a47d54i62s93l52a42v 33S72v46e85c 8959483512166

Zajimavy project. Jsem zvedav ,jestli to zprovozni ,ale jinak tu Teslu co vyrabi ty elektromobily znam . Fabrika je umistnena ve Fremont . Je to  mestecko zhruba 50 km na jiho-vychod od San Francisca pres Sanfranciscou zatoku . Vozim tam soucasti ,ze kterych to montuji a muzu fakt rict ,ze to auto Tesla  ( elektromobil ) vypada fat super . Je k nerozeznani od normalniho auta s beznym spalovacim motorem ,jen nevim presne jak maji vyreseno dobijeni akumulatoru  nebo  jejich  vymenu.Neznam presne technicke data ,kam to muze dojet , vykon ani rychlost  ,ale hadam,ze je to pouzitelne jen do okoli  sveho mesta v radius 100-200 mil od garaze  ,ve ktere ma mit kazdy majitel neco jako nabijecku.

+2/−1
13.8.2013 16:05

P80e71t88r 65H94a69r90i64p69r50a51s21a40d 83H83a48j35i23č 8623340164107

To je zajímavé, že když už tam žijete, tak nevíte, že Tesla staví po celých státech superchargery. Podle informací máte mít za 20 minut nabito na 70%  a vzhledem k tomu, že každých 100-150 mil máte asi 15 minut odpočívat, tak je to tak akorát. Koncem roku už byste měl dokázat projet celé státy východo-západním směrem. Výměna baterie je také možná, ale je to drahé. Nabíjení je zatím zadarmo. http://www.businessinsider.com/maps-of-teslas-supercharger-network-2013-5

0/0
13.8.2013 21:01

V97a46c42l80a23v 62C51e25r40v97e56n50y 6590538320538

Už dlouho se mi honí hlavou obdoba takového systému ovšem pro nákladní přepravu. Sám ji asi už nezrealizuju ani nezpeněžím tak dávám v plen:

Jednalo by se o síť tubusů, ve které by se zcela automaticky pohybovali standartní přepravní kontejnery na podvozcích. Rychlost by byla zcela běžná, jako třeba vlaky, není třeba to hnát nadzvukem. Fungovalo bny to obdobně jako pakety v internetu. Na vstupu by se zadal cíl, síť by se postaral o přepravu z A do B,. Od/Do vstupních /výstupních terminálů by se kontejnery rozváželi jen na velmi krátké vzdálenosti auty jako dnes, Tubusy by se vyráběli průmyslově jako skládačka se montovali. No představte si tu nádheru silnice bez miliónů smrdících kamionů,

+1/−1
13.8.2013 14:09

J15a56n 76Č14e20k81a22l 7579485344214

tomuhle se říká "železnice"... ;-)

+8/0
13.8.2013 15:43

J71i42r24i 44D16o50b73r52ý 9328249553

Po zeleznici jezdi vagonky ve vlaccich, pokud sem pochopil, tady by vagonky cestovaly samostatne.

Ale nove to neni, podle popsaneho proncipu cestuji kufry po letisti.

0/0
13.8.2013 20:16

L38u23k54á19š 53J64a88n34e40č25e80k 4187162563

akorát u železnice je problém že se prostě nevyplatí překládat z kamionů na vlaky a v cíli zase zpátky na kamiony.

a asi jak pise Jiří Dobrý, idea je aby se ty vagóny pohybovaly autonomne...

0/0
13.8.2013 23:17

J11a88n 57Č85e87k92a55l 7129895184114

to já chápu, byl to částečně vtip. ;-)

Jenže logika věci zní, že než pohánět každý (nazvěme to vagón) samostatně, je ekonomičtější je spojovat do ucelených souprav, i za cenu čekacích dob. No a jsme u železnice...

+1/0
14.8.2013 9:42

V94a91c15l76a17v 30C18e97r76v43e32n93y 6660268320338

Nemyslím si že samostatně poháněné podvozky by byli nějak výrazně neekonomické. Jednoduchý elektromotor napájený sítí. Rozdíl mezi železnicí vidím však propastný. Téměř žádná lidská obsluha, inteligentní sít řídí pohyb jednotlivých kontejnerů. Bylo by to flexibilní, rychlé, tiché, spolehlivé, ekonomické. současná technologie by takový systém již umožňovala.

0/0
14.8.2013 10:35

J18i18r39k63a 36D66v42o27ř92á87k 4635380673538

To je omyl. Překládat kontejnery z kamionů na vlak a zpět není moc těžké. A rozvíjí se dokonce překládání celých (zpevněných) kamionových návěsů z tahače na vagóny a zpět.

0/0
19.8.2013 21:07

M47i14c52h24a60l 58S22n26o19p17e82k 7411728345177

což o to, realizovatelný to určitě je, ale postavit napevno stovky km dlouhou dráhu se asi moc nevyplatí. Lidi budou chtít cestovat jinam a co pak? Nehledě na to že by to asi nepůsobilo bůhvíjak esteticky a riziko poškození nějakým arabášem by bylo zřejmě až příliš vysoké. Ale do budoucnosti je lepší mít vzáloze něco, než nic.

0/−2
13.8.2013 13:15

J31a40n 62Č63e84k47a71l 7369815444614

nemusí být hned terorismus, stačí místní sluníčko, sem tam nějaký požár v blízkosti trasy, nemluvě o zemětřesení...

0/−1
13.8.2013 13:16

Z74d22e88n52ě91k 49W53e38r38n78h79a15r67t 6207175982118

přesně tak, stačí malý pohyb roury a vletět do toho rychlostí zvuku? Nic moc...

0/−1
13.8.2013 18:39

L55u32k63á41š 35J94a62n34e10č53e30k 4807212323

myslím že s tim projekt počítá. roury jsou o něco větší a bez pochyby to cele je neustále kontrolovane nějakými senzory. A hlavně už dneska mame stavební metody relativne bezpečne proti otřesům. Elon Musk není žádný blb aby s tímhle nepočítal.

co se nějakého poškození nějakými turbany tyka tak to je problém jakékoliv hromadne dopravy...

0/0
13.8.2013 23:24

T18o61m85a46s 32H72a26c66e39k 6124437545367

Eleon Musk samozrejme neni blb, nicmene sazim se ze tohle nikdy provozovat nechce a nebude. Je to jen lacine PR jak se zviditelnit. 

Tech technickych problemu je tam mnohem vic nez je realne v tak kratke dobe vyresit. 

To neni zpatecnictvi nebo neprani pokroku, to je jen realita a fakt ze pro cloveka jeho formatu a ambici je potreba zustat v podvedomi verejnosti.

+1/0
14.8.2013 5:07

J25a72n 51Č56e84k46a26l 7149275124364

Mám stejný dojem, jde o PR. Myšlenka dobrá, ale vezměte si, jak šnečím tempem postupuje vývoj Maglevu, a ten je proti tomuhle asi výrazně technologicky jednodušší...

0/0
14.8.2013 9:47

Z78d58e63n52ě48k 29W71e27r16n70h28a29r30t 6867435812438

Letecká doprava funguje, je zatížená a taky mě nedopraví ke strejdovi na dvorek, ale jen z letiště na letiště. Pokud by byla vyřešena návazná doprava na místo, tak to je v pohodě. Navíc ten projekt je navržený pro USA, kde například už léta perfektně funguje systém autopůjčoven, například na letištích, takže i u terminálu téhle roury by bezpochyby byly připravené auta k pronájmu...

+1/−2
13.8.2013 18:38

M26i29r30o86s97l78a89v 81M52i67l82l64e16r 4149159352172

Bylo mi jasný, že se v diskuzi hned vyrojí tlupa fyziků-amatérů, který budou mít jasno o tom, proč to nepůjde. Typičtí brblalové, brzdy pokroku... Titíž, kteří chtěli ve středověku za jakejkoliv nápad upalovat. No nic. Mě spíš zajímaj praktický věci. Jako třeba záchod, údržbové práce za provozu apod.

0/−4
13.8.2013 13:05

J86a68n 30Č77e46k66a84l 7369825184954

no na max. půlhodinovou cestu asi stavět wc netřeba, obzvlášť když asi budou muset být všichni celou cestu připoutaní... údržba už je o něčem jiném, tohle se nepřesměruje jako autobus nebo letadlo, ba ani jako vlak...

Nicméně se mi nechce věřit tomu rozpočtu... celokovová dvojroura na pilířích z L.A. do S.F. jen za 6mld USD?? A to by byla asi ta levnější část, v porovnání s náklady na technologii...

btw nikde nevidím jak by řešili i jen "blbou" dilataci takové konstrukce...

+2/−2
13.8.2013 13:15

J51a64n 23Č13e12k98a83l 7969255374984

stejně by mne zajímalo, za co lidi dávají mínusy... chápu, je to pohodlnější, než mít argument, ale stejně, myslel jsem, že Technet je v tomhle vyspělejší komunita než Novinky.cz...

+5/0
13.8.2013 13:25

M68i81r10o79s45l17a20v 12M65i92l22l42e28r 4239139962592

No právě ten záchod mi celkem vrtá hlavou :) Jsou nějaké předpisy a z vlastního života znám situace, kdy pár minut bez záchodu může být nepřekonatelných ;)))

+1/−1
13.8.2013 13:32
Foto

A44l92e13š 89J82a47t27e39r64k80a 6652328162893

Já jsem stejnýho názoru, co když prostě někoho přepadne sraní. A jakože to se může stát z minuty na minutu. A v uzavřené tubě.

0/0
13.8.2013 15:13

T96o17m28á86š 29M97a10c59e74j34k27a 6251832197457

Tak se hold po$ere v uzavřené tubě :-P;-). Až vyleze tak se umyje.

+2/0
13.8.2013 15:38
Foto

A10l98e15š 49J49a13t21e47r26k31a 6632708252643

Asi jsi neviděl film S tebou mě baví svět a scénku ve vlaku s Matýskem, co? Předpokládám, že zbytek cestujících by se tam smrady poblil. A na konečné by vypadali mrtvolky. (Jak to tam bude asi řešený s klimatizací?)

0/0
13.8.2013 15:45

J50a87n 94Č74e94k14a24l 7419925154954

klimoška - tipuji nějaký uzavřený systém jak v ponorce...

+1/0
13.8.2013 15:48

J98a68n 68Č84e73k98a38l 7819385644754

já odhaduju, že je to něco jako MHD, resp. přeprava na krátké vzdálenosti, taky nemusí být v dotyčném dopravním prostředku WC. Jasně, z metra člověk vystoupí, z té tuby to asi půjde blbě... Ještě spíš bych to tedy přirovnal k letadlu při startu nebo turbulenci - taky to holt člověk musí udržet, jakkoliv moc se mu chce... vlastní zkušenost...;-D

0/0
13.8.2013 15:47
Foto

A25l81e13š 77J59a90t96e32r58k81a 6452188862383

No jde o to, kolik těch tras bude, že. Když bude síť hustá jako vlakový koleje, tak přesměruješ v pohodě. (Mínusy tady přibývají automaticky. Nebo se tu všichni zbláznili.)

0/0
13.8.2013 15:15

Z52d29e78n94ě13k 17W92e18r50n79h43a36r72t 6277925812418

Tohle nikdy moc husté nebude, už z principu. Každá "výhybka" to zpomalí, takže bude snaha mít stovky kilometrů hladké roury, bez jakýchkoliv překážek, aby se maximálně využila rychlost toho systému.

0/0
13.8.2013 18:42
Foto

A59l87e35š 15J91a96t45e23r26k19a 6432328592903

Výhybky asi ne, ale mezi městama, jako nádraží ve městech. (Pak by šlo jednu trasu vypustit a použít nějakou okliku. (Kvůli třeba opravám)

0/0
14.8.2013 10:12

J81i40r42k54a 29D42v77o31ř71á67k 4745110683508

No, když to má mít vzduchové polštáře ze všech stran a rychlost 1300, tak bych to na nějaké výhybky moc neviděl. Ne že by to nešlo, ale bylo by to hoodně nepraktické.

0/0
19.8.2013 21:38

J85a73n 14V50á27c32l57a82v80í46k 3542826651779

Nebo treba ti brblalove, co se vysmivali vynalezcum pracujicim na perpetuum mobile a tvrdili jim, ze je to nesmysl a ze nic takoveho sestrojit nejde.

Nebyt nich, tak uz mame cela staleti energii z niceho, ze?

0/0
13.8.2013 14:50

H93y72n70e57k 58Š97l13a93h28ů97n59e13k 4199873306599

My dnes máme enrgii z perpetuum mobile? :-) To asi bude nějaká novinka.

0/−1
13.8.2013 16:00

J14a32n 55V59á48c22l68a25v98í12k 3172106921869

Nemame, protoze jsme zpatecnici a vymyslime, proc to nefunguje ... aspon tak to chapu z predchoziho prispevku. :-P

0/0
13.8.2013 19:01

V70á62c64l82a57v 11P19o25t13k64a56n 8669753536467

No perpetum mobile podle středověkých myšlenek nebere energii z ničeho ale snaží se přeměnit gravitační energii na energii kinetickou.

0/0
13.8.2013 18:27

J18a44n 36V32á76c24l98a33v27í64k 3352576701549

Takze jako vodni mlyn, ktery byl znamy od staroveku? :-)

+1/0
13.8.2013 20:09

J51i96t20k16a 57K44o94u29d60e86l20k44o11v66á 3974915728687

jako ve Futuramě ;-D

+3/0
13.8.2013 12:33

J31a17n 64Č75e84k33a78l 7879465444984

tedy prohánět se v tom v tak tektonicky aktivní oblasti, good luck...

+2/−1
13.8.2013 12:01

M57a10r39t63i73n 15D54o50l19e40ž58i26l 9564575250868

pár problémků při realizaci

1) zduch: Při takových rychlostech by vzduch byl problém. Odpor vzduchu v uzavřeném válci by byl veliký. Nejspíš by tam nesměl být vzduch. To zanmená vzduchotěsnost celé stavby, A tedy neskutečné náklady.

2) energie: na získaní takové rychlosti a překonaní odporů by veliskost dodávané energie nebyla malá. a tím i náklady jizdenky veliké.

3) lidské tělo zvládne maximální zrychlení 5G. To je limitující pro zrychlení tak brzdění soupravy. Než by tedy se souprava dostala na požadovou rychlost musela by brzdit. Vyplatilo by se to na velkých vzdálenostech. Kdy je zase problém s zajištěním bezpečnosti.

0/−16
13.8.2013 11:06

J75a56n 10M40u53c95h13a 8509156782656

tak jste napsal příspěvěk a teď ještě přečíst článek :-)

+21/0
13.8.2013 11:24

J73o40s27e20f 98L94a71s60k56o56š 2697940210

asi tak :D

+2/0
13.8.2013 11:28

J57i82ř41í 19Š15v59a16r59c 6975569319874

Sakra, takže na 6 km vzdálenost se mi nevyplatí zrychlit na víc než 12 km/h. To jsem asi skončil s běháním, když musím 3 km zrychlovat a pak už jen dobíhat ;-D

+3/0
13.8.2013 11:36

P15a90v13e54l 58D34r84o18t41á24r 7323974409634

1 G = 10m/s/s.

Pokud chce dosáhnout rychlosti 340 m/s (rychlost zvuku), potřebuje na to DRAKONICKÝCH 34 sekund při jednom G, nebo cca 70 sekund při půl G. Při půlhodinové cestě se zdá strávit 1 minutu rozjížděním a 1 minutu brzděním docela snesitelné. Zejména pro někoho, kdo je zvyklý z letadla 20 minut nastupovat, 20 minut čekat na stojánce, 20 minut popojíždět, 10 minut letět v záklonu směrem nahoru...

+6/0
13.8.2013 12:01

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...