Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nad Pardubicemi srší jiskry už 60 let. První trolejbusy byly modré

  5:05
Přesně před 60 lety začaly cestující v Pardubicích vozit trolejbusy. Pod nápisem "Se Sovětským svazem za mír" se na dnešní třídě Míru, tehdejší Stalinově, seřadilo šest trolejbusů, tehdy modrých a stříhala se páska k zahájení provozu linky do Lázní Bohdaneč.
Zahájení provozu trolejbusů v Pardubicích. Šest vozů se seřadilo na tehdejší...

Zahájení provozu trolejbusů v Pardubicích. Šest vozů se seřadilo na tehdejší Stalinově třídě, dnes Míru. (20. ledna 1952) | foto: Archiv Dopravního podniku města Pardubic

Ta je dodnes mezi trolejbusy v Pardubicích nejdelší a už tehdy měřila přes jedenáct kilometrů. Začínala u starého nádraží. I dnes má číslo 3, poněkud se ale napřímila, což zapadá do další hromady změn, které trolejbusovou dopravu od 20. ledna 1952 potkaly. První vozy jezdily s průvodčími i vleky a jejich ovládání bylo poměrně složité.

"Na Kutnerově kopci před Bohdančem najednou vůz prudce brzdí. Kdo se nedrží, nebo nesedí, padá na zem. Řidič se omlouvá: Vůz nebral proud. Proto jsem spustil vzduchovou brzdu. Nevěděl jsem, že je zde kopec, jedu tudy prvně v životě."

Tak nějak vypadaly v barvě první trolejbusy Škoda 7Tr, které zahajovaly v roce 1952 provoz v Pardubicích. Nastupovalo se zadem na plošinu k průvodčímu.

Nejmodernější část trolejbusové flotily pardubického Dopravního podniku, vůz Škoda 28Tr na křižovatce třídy Míru a 17. listopadu.

Tak líčil vůbec první testovací jízdu trolejbusu do Bohdanče propagátor trolejbusové dopravy Arnošt Kabeláč. Zkouška se konala 28. prosince 1951 a stejně jako první dny i léta ostré dopravy s cestujícími nebyla bez problémů.

Napájecí síť totiž teprve čekala na dokončení. "Jezdit v padesátých letech s trolejbusem bylo velmi složité, i když ve srovnání s autobusy to bylo jednodušší," líčí Ladislav Podivín z Dopravního podniku města Pardubic, který se historii MHD soustavně věnuje.

Síť trpěla slabým napájením, sběrače při kontaktu s trolejemi často vypadávaly, řidiči museli jezdit s citem a dodržovat pravidla úsporné jízdy, dávat pozor, aby jim neshořely odpory ve voze.

"Když byl výpadek, měl každý třeba určené číslo, do kterého musel napočítat, než se mohl znovu rozjet," prozrazuje Podivín trik proti přetížení sítě.

Na druhou stranu ovládat v městské dopravě trolejbus bylo stále jednodušší než tehdejší autobusy s těžkým řízením a nesynchronizovanými převodovkami. Autobusová MHD jezdila v Pardubicích už o roku 1950 postupně na dvou linkách. Právě proto dostala první trolejbusová trasa číslo 3.

Snazší obsluha trolejbusů pak na začátku 60. let umožnila při zavádění samoobslužného odbavení cestujících přeškolit ženy-průvodčí na řidičky. Ze zadní plošiny, na kterou se v prvních letech do trolejbusu nastupovalo, se přesunuly za volant.

Lidé stavěli troleje sami

Ačkoli od dob otevření železnice Praha - Olomouc byly Pardubice důležitým dopravním uzlem, v trolejbusech zdaleka první nebyly. V poválečné reakci na nedostatek pohonných hmot je předběhla řada měst včetně "konkurenčního" Hradce Králové v roce 1949.

Trolejbusové výročí

První cestující se trolejbusem v Pardubicích svezli 20. ledna 1952. Budování sítě začalo na konci léta 1950. Na začátku měl Dopravní podnik šest modrých trolejbusů Škoda 7Tr. Dnes jich má ve stavu 55, z toho 29 nízkopodlažních. Nejstarší v provozu jsou renovované Škoda 14Tr z roku 1991, nejnovější 28Tr šly do provozu loni na konci léta. Podnik provozuje i historické vozy, některé svezou návštěvníky Dne otevřených dveří 28. dubna.

Po původní trase linky 3 by dnes už trolejbus neprojel. Mimo mnoho dalšího chybí starý most přes Labe v místě dnešního zdymadla s lávkou pro pěší a cyklisty. Trolejbusy sem na trase od starého nádraží přijely přes dnešní třídu Míru a ulici Sladkovského, pokračovaly přes Trnovou a Semtín až do Bohdanče.

Původně přitom měla linka končit u chemických závodů. "Ale lázně i fabrika si vymohly prodloužení. Bohdanečtí pak o sobotách a nedělích stavěli stožáry, aby trať byla rychle hotová," uvádí Podivín s odkazem na líčení pamětníka první jízdy.

Léta se mluví také o možnosti dostavět trať až na konec lázeňského města k mlýnům, ale nejsou peníze. "Ale Pardubice k tomu nemají důvod a Bohdaneč peníze," shrnuje Podivín, proč zatím zůstane jen u úvah a několika už postavených sloupů.

I tak by ale v příštích letech mělo trolejbusových tratí v Pardubicích přibýt. Asi nejblíž k realizaci je trasa od vozovny na Dukle kolem Parama k hlavnímu nádraží. Ušetřila by v provozu spoustu času i kilometrů.

"Závisí to na rozšíření silničního průtahu kolem Parama. Součástí jsou už navržené stožáry veřejného osvětlení, které by mohly nést trolejové vedení," konstatoval Podivín. Kromě úspor by se také vyřešila alternativní cesta přes věčně ucpaný střed města.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 13 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...