Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J90o33s98e42f 78U84l58m76a72n 8780330148125

Mýtus: Češi mají v letadle po přístání tendenci tleskat, protože jsou to burani, kteří letadlem téměř nelétají (nejdál byli v Chorvatsku ve své Octávii 1.9 TDi combi) a když už náhodou letí, chovají se jak malé děti.

Realita: tleskání v letadle mají "na svědomí" většinou jižanské národy a jsou jedním z projevů jejich temperamentu.

+61/−1
doporučit
28.5.2019 8:32

J78o75s75e68f 15L11a15s81k95o96š 2367640480

Technet opět pěkný článek. Díky.

+37/0
doporučit
28.5.2019 7:08

P78e87t18r 79V14o86b92o27ř80i97l 5549457468265

Člověka zvyklýho na D1 a český okresky trochu hrbolatější vzduch nerozhodí :-)

+33/−1
doporučit
28.5.2019 12:19

L14u32k26á29š 40K48ř93í94ž 9258851886329

Zarazila mě především ta příliš vysoká teplota při startu a to, že si někteří cestující museli vystoupit aby nebyly překročeny limity...... vzhledem k tomu, jak velmi málo váží těch pár lidí vzhledem ke zbytku letadla, tak to ty limity pak musí být nastaveny fakt hodně těsně, jestli o desítky tun vážícího kolosu rozhoduje třeba 200 kg ..... menší letadla (737) mají třeba 50 tun, větší (747) i přes 200 tun

+24/0
doporučit
28.5.2019 0:47

M92i31r15e21k 44G90a62l74k97o 9646597900

Letadlo určitě musí mít filánž, bez té se letět nedá - seriál Přátelé :-)

+42/−4
doporučit
28.5.2019 1:04

V79á78c68l64a61v 70G53r51o84s 4704659868113

Chybí tam zásadní a ověřená informace: Víte, proč má letadlo vrtuli? Aby chladila pilota. Však se podívejte na pilota, jak se začne potit, když se vrtule přestane točit!

+22/0
doporučit
30.5.2019 15:11

L80u49m74í26r 85V66i12t67h68a 2947407516822

Pokud vím (a to vím jistě), letadla ČSA létající do New Yorku (Il 62) musela také cestou tam přistát v Montrealu a doplnit palivo, ale cestu zpět zvládla bez doplnění. Což bylo dáno převládajícími směry větru v letových hladinách okolo 10 tisíc metrů. Foukají tam totiž od západu k východu, čili při letu do Ameriky brzdí, při letu zpět naopak pomáhají.

+20/0
doporučit
28.5.2019 9:16
Foto

K42r94i53s65t47ý45n66a 64V58a86ň96k18o33v59á 3987870515523

Co turbulence... ale pravá filánž!

+25/−3
doporučit
28.5.2019 0:51

J55a88n 35H77a87v93r16á12n33e17k 9180479826

Povedený a hodnotný článek, těším se na pokračování R^

Jen bych poupřesnil tu část o průhybu křídel. Křídla nejsou záměrně konstruována tak, aby se prohýbala. Křídla jsou záměrně konstruována tak, aby vydržela předepsaná zatížení s předepsanými rezervami a životností a zároveň byla co nejlehčí. Jejich tuhost je pak důsledkem relace mezi únosností, hmotností a tuhostí, která plyne z použitého materiálu a typu konstrukce (zjednodušeně řečeno).

Tuhost křídla zajímá konstruktéry až ve druhém sledu, a to z důvodu odolnosti proti aeroelastickým jevům (divergence, reverze, flutter) a z hlediska vlivu deformace křídla na aerodynamické vlastnosti. To druhé je spíš komplikace, než výhoda, která se vyskytuje typicky u kompozitových křídel (kluzáky, B787, A350). To první je významné u všech kategorií letounů, čím rychlejších, tím více, ovšem dnes bývá stále častěji řešeno aktivními systémy (u těch nejsofistikovanějších kategorií letounů), což umožňuje mít křídlo méně tuhé, a tudíž lehčí - které se ovšem více prohýbá.

Ten odstavec o házení je ovšem povedený. Nejsem sice přesvědčen, že s tuhým křídlem by to bylo nějak nesnesitelné, ale tento efekt se skutečně projeví. Pružné křídlo lze chápat jako ekvivalent pružin v podvozku auta. Tlumení kmitání na pružině pak místo tlumiče zajišťuje proudící vzduch.

+11/0
doporučit
28.5.2019 19:41
Foto

R24a98d23i34m 85O86n36d82r68a 6779767318505

Jak si někdo může myslet, že se letadlo může propadnout při rychlosti nějakých 800 - 900 km/h za 2 sekundy o 900 výškových metrů??? 8-o

+12/−1
doporučit
28.5.2019 10:53

K86a74r42e20l 23B41a89r17t45á45k 3799183872446

Ještě jsem si vzpoměl na jednu vědomostní otázku.

Jaký je rozdíl mezi letadlem a ptákem?

Letadlo, když stoupa, tak se zmenšuje.

Pták, když stoupá, tak.......

přece mává křídly.

+15/−4
doporučit
28.5.2019 11:16

J28o64z30e67f 50B33e11v19i81l50a89q30u20a 9295129671241

Výborný článok!R^ Fakt vidieť, že to sú poznatky skúsených pilotov - napr. tie turbulencie (zažil som) sú popísané perfektne!

+8/0
doporučit
28.5.2019 6:37

K92a66r74e62l 25B94a87r71t38á38k 3949793802586

To bylo pěkné počtení.

+5/0
doporučit
28.5.2019 11:06

V14a28c46l12a81v 58V95a35v40r30a 3767544405527

Turbulence jsou nepříjemné skoro vždy, většinou jde o "bumpy road" jak říkají cestujícím piloti. V Asii bývají turbulence i těžké. Je třeba být PEVNĚ upnut do pásů. Letící metrák vzduchem je extrémně nebezpečné. Zavazadla mají být v prostoru nad sedadly.

Jednou kdesi na Coloradem nad bouřkou jsme se propadli o 300 stop. 90 metrů. To jsem ještě létal s chartery a letěli jsme snad z Vegas na severovýchod..Letuška se nárazem do stropního světla velmi zranila. Kafe bylo i na stropě.

Každý kdo uměl se pomodlil a šťastně jsem přistáli. Křídla vydrží i velmi extrémní svislé tlaky, Důležité je, aby pilot nezazmatkoval. V poslední době lítají i jako kapitánky ženy za kniplem. A umí.

+5/−1
doporučit
28.5.2019 16:25

J98a48n 32L42u82k29á84š 7307253163892

Turbulence, ktere by dokazaly utrhat kridla existuji, ale pilot by musel cilene letet tam, kam mu radar rika, ze nesmi, napr. konvektivni jadro vysoke tropicke boure sahajici az do tropopausy je zhavym kandidatem na produkci takovychto turbulenci.

+4/−1
doporučit
28.5.2019 17:47

R68o50b86e90r28t 81M72á78s68l40o 1341831887807

Vždy když vidím jak se to křídlo prohýbá tak si říkám "na druhé straně je ještě jedno" tam to snad bude lepší ;-).

+4/−1
doporučit
28.5.2019 13:48

D90o68m61i24n75i23k 91H62o14r52a52k 4172789729890

uz skoro 10 let neziji v CR ale pouzit v jedne vete cislovky a cislici je prasrana level 5. trida zakladni skola "mezi šesti až 15 000 metry,"

+6/−4
doporučit
28.5.2019 12:23

J89a62r40o54m82i98r 85F26a66r10e94k 4912653587

a dopravní letouny mají navíc zabudovanou funkci, kterou piloti znají pod názvem „pozitivní stabilita

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/myty-o-letani.A190527_102957_tec_technika_kuz

Ono to pusobi, jako kdyby dopravni letouny opravdu mely nejaky stabilizacni system (viz diskuse o havariich B737 MAX). Jenze tak to neni, stabilita je vlastnost dana primo konstrukci letounu (vzajemna poloha teziste a neutralniho bodu letounu). Lepsi formulace je "a dopravni letouny jsou konstruovany jako stabilni".

+2/0
doporučit
28.5.2019 8:48

J60o39s85e17f 65K69a36r31f26í72k 7622815896770

Perfektní počtení k ranní kávičce R^

+2/0
doporučit
28.5.2019 8:12

J95a11k65u51b 27N94o68v54á18k 9262874854971

Letani neni nebezpecne ... totez se ovsem neda rici o leteckych nehodach :-)

+1/0
doporučit
5.6.2019 11:43

D13a13n63i45e36l 83P95a44n25e30k 6902151192170

Cetl jsem onehda na holandskem webu rozhovor s pilotem linkovych letu KLM, ze turbulence jsou jako nerovna silnice. :-)

+1/0
doporučit
28.5.2019 9:04
Foto

J98a84n 44K53u27l57í67s30e97k 8557863748761

Oni si nemohou odpustit blud o globálním oteplování. Asi to nejde, jinak by se nic neprodalo.

Z článku ve třetím odstavci od konce: "Turbulence vznikají v závislosti na počasí a globální oteplování umocňuje některé meteorologické jevy, ..."

Závislost globálního oteplování vs. výskyt a síla turbulencí se zatím nikdy nesledoval a není prokázán. A jak známo, dokonce i jev turbulencí jako takový je velmi málo prozkoumán, hlavně turbulence druhu "Clear Air Turbulence neboli CAT – „turbulence čistého nebe.“

Rovněž běžné turbulence vyskutující se v mracích a kolem mraků byly možná během posledních let častější, protože větší výskyt mraků je spojen s poklesem sluneční činnosti a ne s globálním oteplováním. Poslední minimum sluneční činnosti právě v těchto měsících končí.

Takže, holt si iDnes a autor knihy nemohl odpustit populární blud, který nemá s globálním oteplováním vůbec nic do činění, že ano.

PS: Něco o slunečním minimu a zvýšeném vlivu kosmických paprsků na naši planetu zde. Ale musí se umět anglicky...http://cc.oulu.fi/~usoskin/personal/2011MmSAI.pdf

+2/−11
doporučit
28.5.2019 13:20

V72o62j35t82ě53c29h 42P51u35l80e57c 8415908831

Jak rychle klesá vztlak a výkon motoru v souvislosti s nadmořskou výškou (hustotou vzduchu)?

Resp. nebyla by ukázka nějakých tabulek, s jakou zátěží a jakou dráhu je potřeba pro start jako funkci nadmořské výšky?

Při startu v Bogotě (plně naložený B789) jsem měl spíš pocit, že do destinace pojedeme než poletíme...

0/−1
doporučit
28.5.2019 8:37

R67o87b11e79r16t 73H77e21l85e86m28b42a97i 9324363404119

Lietanie je urcite velmi bezpecne, ale ja osobne sa aj tak bojim.

Minuly rok pri lete z Viedne do Antalye som mal neurcity pocit podla sluchu, ze lavy motor na sekundu vypadol a hned naskocil, ale mohol to byt aj nejaky iny pohon.

Tiez ma vystrasi, ak na sekundu vypadne v kabine prud a svetla sa na moment vypnu a hned zapnu, co sa stava pravidelne.

0/−3
doporučit
28.5.2019 9:49
Foto

R20a53d40e75k 12H73a94n19k57a 8766257259263

Dobré počtení, ale při pokusu o humor moc tlačíte na pilu. Někdy méně znamená více.

0/−8
doporučit
28.5.2019 8:24

Najdete na iDNES.cz