Muskovi „tuneláři“ mají první kilometry a chystají den otevřených dveří

  12:00aktualizováno  12:00
Nečekaná odnož podnikatelské činnost Elona Muska, „tunelovací“ společnost The Boring Company ukáže veřejnosti svůj první tunel.

Elon Musk umí vytvořit dobré příběhy a jeho mladá, v listopadu 2016 založená firma The Boring Company patří mezi jeho nejpodařenější díla. Společnost, jejíž název je slovní hříčkou, ve které se pod jedním výrazem skrývá „razící“ a „nudná“ společnost, údajně vznikla během dlouhých chvil na ucpaných losangelských silnicích.

Nevíme, jestli to je pravda a do jaké míry byl její start naplánovaný, ale tento nápad se poměrně rychle přesunul do stádia reálných příprav. Společnost sebrala něco přes 100 milionů dolarů soukromého kapitálu, v drtivé míře právě od Muska, koupila razicí štít z druhé ruky a další vybavení a začala kopat.

O několik měsíců později začala na pozemku firmy SpaceX ražba tunelu, který postupně pokračoval směrem pod blízké předměstí Los Angeles (na svém pozemku firma začala, aby neměla potíže s povolováním, od té doby si vyjednala povolení pro pokračování stavby).

Nyní už chce svůj pokrok od dubna loňského roku údajně předvést veřejnosti. Vyplývá to alespoň z prohlášení jejího šéfa na Twitteru, který potvrdil, že 10. prosince bude tunel přístupný návštěvníkům jeho slavnostního otevření (které je snad lepší nazvat dnem otevřených dveří, práce na tunelu pak budou pokračovat).

03.listopadu 2018 v 18:05, příspěvek archivován: 07.listopadu 2018 v 17:46

VIDEO: https://t.co/xGJ4Bc6HpL

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

https://t.co/xGJ4Bc6HpL

Tunel, který je hlavně experimentální a ověřovací, měří podle Elona Muska zhruba tři kilometry. Podle plánů Boring Company by podobné podzemní systémy výhledově měly sloužit k dopravě elektrických vozidel rychlostí kolem 200 km/h. Nejde rozhodně o metro (tunel má i mnohem menší průměr), ale spíše jakési „mikrobusy“ pro 8 až 16 osob. Ale plány jsou zatím dost nejasné.

Jak levně kopat

U nás v Česku

Řadu čtenářů asi napadne, jak je to s tunely v ČR. Předem řekněme, že následující srovnání těch nejznámějších českých příkladů s plánovanými cenami Boring Company není přímočaré a do značné míry je zavádějící (už kvůli rozměrům atd.).

Po tomto úvodu, pak řekněme, že tunel Blanka stál zhruba šest miliard korun na kilometr. Plánovaná trasa metra D by měla stát podle dnešních rozpočtu čtyři miliardy na kilometr - alespoň tedy podle dnešního projektu.

Na samotném tunelu toho příliš mnoho zajímavého není, je to jen dobrá kulisa pro PR Muska a jeho aktivity. Na pohled mnohem zajímavější jsou sliby Boring Company: nejméně o řád snížit americké ceny stavby dopravních tunelů. V jeho prezentacích se objevuje, že firma má za cíl srazit ceny budování dopravních tunelů v USA z dnešní půl miliardy až miliardy dolarů na míli (údaj Boring Company) na zhruba 60 milionů dolarů za míli (tedy tedy ze 7,5 až 15 miliard korun za kilometr na zhruba 750 milionů za kilometr).

Není to přitom tak, že by tým Boring Company měl v kapse nějakou „převratnou“ či „zázračnou“ technologii, kterou nikdo nezná. Jde spíše o celou řadu dílčích vylepšení, která na pohled nenadchnou.

Díky použití elektrických „mikrobusů“ mají mít jejich tunely podstatně menší průměr než dnešní silniční stavby. To snižuje cenu výrazněji, než by laik odhadoval, protože její souvislost s průměrem není lineární; cena roste se zvyšujícím se průměrem zvyšuje v podstatě exponenciálně.

Musk také mluví o zcela zásadním zvýšení míry automatizace při samotné ražbě i během následných prací (budování ostění atd.). Není samozřejmě první, kdo o něčem takovém uvažuje, a řada procesů při stavbě tunelů je automatizovaných již dnes, přesto asi nelze nepřipomenout, že Musk a jeho tým jsou v tomto oboru „jako doma“. Na druhou stranu, nepovedený rozběh výroby Modelu 3 ukázal, že spoléhat na automatizaci není vždy ideální řešení. Aby se vše rozběhlo podle plánu, Tesla musela nakonec zvýšit podíl lidské práce na výrobě.

Boring Company prezentuje ovšem i nápady na pohled pochybné. Musk například zmínil, že by firma mohla z materiálu odstraněného z tunelu přímo na místě vyrábět cihly či tvárnice. To může znít efektivně, ale v praxi si těžko dokážeme představit, že by takto mohl vzniknout provoz, který bude efektivitou schopen konkurovat cihelnám. Problém by mohla být i kvalita, protože vytěžený materiál může obsahovat příměsi či nečistoty, které by mohly snížit kvalitu vyrobeného materiálu, připomněl stavební inženýr Gary Brierley, který Muskovy nápady komentoval pro časopis Wired.

Muskova společnost The Boring Company bude prodávat plamenomet.

Dnes je hlavním artiklem The Boring Company „hobby plamenomet“ - dobré reklamní zboží, jehož prodeje přinesly i milionové tržby.

Ještě problematičtější by mohl být další bod plánu Boring Company: rychlejší příprava díky pružnějšímu přístupu ke změnám v projektu. V Los Angeles Musk uzavřel s místním magistrátem dohodu, že projekt schválí ještě předtím, než budou vypracovávány všechny studie o jeho možných dopadech na majetek i životní prostředí.

Byť neznáme všechny podrobnosti a dohoda se ještě může měnit, i hlasy z USA říkají, že jde o velmi nestandardní postup (který už si vysloužil i žalobu). Můžeme odhadovat, že v tom hraje roli jak Muskova proslulost, tak i fakt, že jde v podstatě jen o výzkumný projekt. Ale je to něco zcela jiného, než dnes občané i zastupitelstva očekávají; veřejnost chce dopředu vědět o všech možných dopadech a rizicích až do někdy zcela neuvěřitelných a drahých detailů. V každém případě by se tady nepochybně náklady ušetřit daly, ale byl by to snad ještě nepravděpodobnější úspěch než prodej cihel z ústí tunelu.

Musk ovšem už několikrát dokázal, že je schopný dobře rozeznat „zkostnatělé“ trhy, kde se nováčkům nabízí slibný prostor k růstu. Týká se to Tesly, ale i „raketové“ společnosti SpaceX, která dnes vytlačuje konkurenci z civilního i velmi lukrativního vojenského trhu, a samozřejmě také jeho prvního velkého podnikatelského úspěchu, tedy projektu PayPal, který dokázal využít neschopnosti bank přizpůsobit se době internetové. S tunely by to mohlo být podobné. I tento trh dnes podle řady komentátorů nefunguje efektivně. 

Všechny zmíněné projekty mají společné i to, že ve skutečnosti jejich přínos minimálně prozatím zaostal za Muskovými sliby. Ale to je dáno především tím, že většinou jde o sliby mírně řečeno velmi smělé. Zkušenost v tomto ohledu tedy velí nebrat prohlášení o deseti či vícenásobném zlevnění doslova. Zároveň ovšem Muskova podnikatelská minulost ukazuje, že na „tunelování“ se dnes velmi pravděpodobně dají vydělat zajímavé peníze nejen v Česku.

 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nosič s raketoplánem na zádech a přelet rodiště Nicka Twispa

Nosič Boeing 747 SCA (Shuttle Carrier Aircraft) a raketoplán Enterprise

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) provozoval dva Boeingy 747 upravené do role nosičů raketoplánů. Jeden z...

Tesla „srazila“ ze silnice reklamního robota. Asi v rámci kampaně

Snímek z videa zachycující údajnou srážku robota s automobilem Tesla

Podivné okolnosti nehody automobilu společnosti Tesla, která se stala v americkém Las Vegas, vyvolávají otázku, zda...

Reaktor, kterému věří Bill Gates, zatím stát nebude. Kvůli politice

Vizualice podoby plánované experimentální elektrárny, kterou měla společnost...

Nová pravidla americké administrativy pro vývoj jaderných technologií do Číny mimo jiné vedla i ke zrušení dohody o...

Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?
Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?

Nikdy nelze přesně naplánovat, jak bude porod probíhat. V zahraničí už řadu let fungují porodní domy jako alternativa klasické porodnice a domácího porodu. Jaké jsou přínosy a rizika těchto zařízení?

Najdete na iDNES.cz