Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kovozávody Semily vyráběly jednokolové vozíky za motocykly i automobily

Mezi zajímavé artefakty československého průmyslu z let tzv. budování socialismu patří i návěsné vozíky PAv-40 pro motocykly a skútry. V markantně menších výrobních objemech se potom vyráběl objemnější vozík PAv-100, určený majitelům osobních automobilů typových řad Škoda 1000 MB a Škoda 100.
vozíky PAv

vozíky PAv | foto: Radek Folprecht, Technet.cz

Připomeňme si předmětné vozíky na fotografiích a seznamme se s jejich technickými daty.

Motocyklové vozíky PAv-40

Motocyklový vozík PAv-40 vznikl původně v letňanské Avii a jeho výroba tam probíhala od roku 1960 do roku 1963. Potom byla výroba z kapacitních důvodů přesunuta do Kovozávodů Semily. Ne snad, že by Avia byla továrnou menší, to naopak, ale nějaké obyčejné vozíčky zbytečně zatěžovaly výrobní kapacity strategického podniku. Podnik místního průmyslu Kovozávody Semily vyráběly PAvy ve svém závodě 16 Roztoky u Jilemnice. V Avii se vyrábělo přibližně tisíc vozíků ročně, po přesunu výroby do Kovozávodů to činilo asi dva tisíce kusů ročně. Výroba byla ukončena v roce 1973.

Akronym PAv by měl být zkratkou Přívěsný Avia vozík. Přesun výroby na tomto označení nemohl nic změnit, ovšem zajímavé je, že i u pozdějšího automobilního vozíku PAv-100, který byl už vlastní konstrukcí Kovozávodů, se dané označení také použilo.

Vozík PAv-40
Pro motocykly a skútry se vyráběly malé návěsné vozíky PAv-40.

Malé návěsné vozíky PAv se vyráběly ve dvou variantách, které se od sebe lišily prakticky pouze závěsným zařízením. Jiné bylo pro motocykly a jiné pro skútry Čezeta. Podle uživatelské dokumentace k vozíku PAv-40 byl tento určen pro motocykly JAWA-ČZ 175, JAWA-ČZ 250, JAWA-ČZ 350, ČZ Sport nebo pro skútry Čezeta 175. V každém případě podle typového průkazu mohl být PAv-40 připojen pouze k jednostopému motorovému vozidlu s motorem o zdvihovém objemu nejméně 120 cm3, což výše uvedenou množinu tažných vozidel poněkud rozšiřuje, ale právě pro uvedené typy bylo rozměrově a tvarově dimenzováno s vozíkem dodávané závěsné zařízení určené k montáži na motocykl, motocykl typu Sport či skútr (kupující si vybral vozík dle potřebného závěsu). Vozík nemusel mít vlastní státní poznávací značku, musel však nést SPZ totožnou se SPZ tažného vozidla.

Návěsný vozík PAv-40. Rozdíl v úchytných zařízeních montovaných na motocykly nebo skútry byl značný, to se vůbec nedá srovnat.

Závěsné zařízení za motocykl tvořila konzola svařená z ocelových trubek. Na motocykl se upevnila jednak stávajícími šrouby držícími stupačky spolujezdce, a jednak čepy, které se dodávaly s vozíkem a vyměnily se za stávající horní čepy teleskopických tlumičů. Tak jednoduché to bylo.

Více práce při instalaci závěsného zařízení čekalo na majitele skútrů. Konzola zde byla vyrobena z ocelového plechu tloušťky 3,5 mm a tvarovaná podle zadní části karoserie skútru, kde bylo třeba vyvrtat čtyři díry předepsaného průměru pro šrouby právě k přichycení konzoly. Také se musela vyvrtat díra, do níž se vložila gumová průchodka, kterou se protáhl elektrický kabel pro světla vozíku (brzdové a koncové).

Pro motocykly a skútry se vyráběly malé návěsné vozíky PAv-40.

Dnes můžeme vidět i vozíky PAv z kusové novovýroby, kdy korba a blatníček jsou místo z plechu zhotoveny z laminátu.

Technické parametry vozíku PAv-40 byly následující: délka 910 mm, šířka 620 mm, výška 570 mm objem korby 103,6 dm3 (litrů), prázdná hmotnost 20 kg, dovolené zatížení 30 kg. Maximální dovolená rychlost činila 70 km/h.

V nabídce Kovozávodů Semily se objevila i zahrádka k vozíku PAv, montovaná ne jeho víko. Ložná plocha zahrádky byla 13,7 dm2 a maximální zatížení 10 kg. Celková dovolené zatížení vozíku se tím však neměnilo.

V průběhu výroby přicházely drobné změny v konstrukci PAvu, což se projevilo v postupné genezi typového označení v řadě PAv-40, PAv-40b a PAv-41. Zde však pro zjednodušení označujme celou řadu jako PAv-40.

Přívěsné vozíky PAv-100 pro automobily

Na úspěch motocyklového návěsného vozíku PAv-40 zareagoval výrobce návrhem jednoduchého jednokolového přívěsného vozíku pro osobní automobily, který známe pod označením PAv-100. Číslo v typovém označení vozíku odkazovalo na jeho užitečnou hmotnost. Vyráběl se v průběhu sedmdesátých let, ale v mnohem menším počtu než vozíky motocyklové.

Oproti těžším a větším konvenčním dvoukolovým přívěsům, které toho uvezly mnohem více, měl PAv-100 jednu podstatnou výhodu. K automobilu byl připojen ve dvou bodech (logicky na horizontále), a tak se soustava automobil + vozík chovala jako sólo vůz, což mohlo být pro některé řidiče vítaným usnadněním při couvání. Vozík se ovšem mohl vůči tažnému automobilu naklápět ve vertikální rovině, protože jinak by se nám ta soustava mohla při jízdě po podkladu s měnícími se výškovými diferencemi v závěsu zlomit.

Přívěsný vozík PAv-100
Přívěsný vozík PAv-100

Vozík PAv-100 byl určen pro osobní automobily Škoda 1000/1100 MB, Škoda 100/110 a Škoda 110 R Coupé, respektive pro tato vozidla bylo určeno továrně vyráběné závěsné zařízení s vozíkem dodávané. Závěsné zařízení pod zádí auta se důrazně doporučovalo ponechávat stále namontované i v době nepoužívání vozíku, ani pro žádné servisní úkony na autě nebylo toto závěsné zařízení překážkou. Podle technického průkazu vozíku nebylo třeba pro něj pořizovat vlastní státní poznávací značku, musel však mít na sobě napsanou stejnou SPZ jako tažný vůz.

Technické parametry vozíku PAv-100 byly následující: délka 1 400 mm, šířka 840 mm, výška 990 mm, objem korby 300 dm3 (litrů), prázdná hmotnost 59 kg, dovolené zatížení 100 kg. Víko uzavírací shora korbu bylo standardně opatřeno zahrádkou s nosností 30 kg, kdy samozřejmě hmotnost nákladu na zahrádce se musí započítat do uvedeného dovoleného zatížení. S vozíkem byla povolená maximální rychlost 70 km/h.

  • Nejčtenější

Na to jsme čekali: revoluční funkce Bluetooth konečně míří do produktů

Berlín (od zpravodaje Technet.iDNES.cz) Tichá diskotéka nebo letní kino? Patera sluchátka u jednoho televizoru? Hlas průvodce z vlastních sluchátek? Nejen to umožní nová funkce Bluetooth nazvaná Auracast – k jednomu přehrávacímu zařízení...

6. září 2024

Loď Starliner se vrací. Anatomie průšvihu Boeingu, jaký tu ještě nebyl

Kosmická loď Starliner, která se vrací z Mezinárodní kosmické stanice, nese na paměť výzkumné lodi oceánografa Jacquese Cousteaua hrdý název Calypso. Vzhledem k technickým problémům a veletočům,...

6. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Houstone, co je to za zvuky? NASA zjistila, co „ťuká“ v Boeingu u ISS

Kosmická loď Starliner vyvolává další a další otázky. Stroj, který společnost Boeing vyslala k Mezinárodní vesmírné stanici při první testovací pilotované misi, se nyní znovu doslova ozval. Alespoň...

3. září 2024  9:43

Konec učení jazyků se blíží. Vyzkoušeli jsme nová sluchátka s překladačem

Premium

Berlín (od zpravodaje Technet.iDNES.cz) Jako ve Star Treku by si mohli připadat uživatelé sluchátek Timekettle W4 PRO, které měly na veletrhu IFA 2024 světovou premiéru. Mají zvládnout překládat 40 jazyků a 93 akcentů. Firma slibuje až...

7. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byly potíže, ale Starliner je zpět. Dobré přistání, hlásila posádka z vesmíru

S několikaměsíčním zpožděním se na Zemi vrátila kosmická loď Starliner. Samotné přistání proběhlo bez nehody, ale i tak zůstanou manažerům Boeingu z tohoto první testovacího letu s posádkou vrásky...

7. září 2024  7:50,  aktualizováno  8:50

O hrůzách Osvětimi poprvé informovali svět dva Čechoslováci

Rudolf Vrba, slovenský profesor farmakologie a terapeutiky na Univerzitě Britské Kolumbie, zaměřený na neurologii, byl jedním z pěti Židů, kterým se podařilo uprchnout z koncentračního tábora v...

11. září 2024

Americký senior netráví čas doma v bačkorách, ale zamíří Sojuzem na ISS

Je mu 69 let. Namísto toho, aby seděl u krbu a vzpomínal na to, jak bývala tráva zelenější a trpaslíci větší, si ve středu oblékne skafandr. Pak usedne do kosmické lodi Sojuz MS-26 a vydá se na...

11. září 2024

Odstartovala mise, při níž miliardář s posádkou vystoupí do volného kosmu

Po mnoha odkladech se se konečně povedl start posádky čtyř soukromých astronautů na riskantní misi Polaris Dawn, při níž se pokusí o historicky první soukromý výstup do vesmíru s využitím nových...

10. září 2024  8:10,  aktualizováno  11:24

FOTODUEL: Neuvěřitelné klávesnice. Která se vám líbí nejvíce?

Krásné, vtipné, trhlé, nápadité, praktické, nepraktické, kýčovité, nevkusné ... na veletrhu IFA 2024 jsme potkali obrovské množství klávesnic, které mezi návštěvníky poutaly nečekanou pozornost a...

10. září 2024

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...