

Motorová lokomotiva, známá mimo jiné pod přezdívkou Zamračená, platila za vskutku povedený produkt podniku ČKD. Zkonstruována byla pro zahájení masivního útoku proti parní trakci na neelektrifikovaných tratích ČSD. A i když se do tohoto úkolu o několik málo let později pustil s ještě větší silou i Brejlovec, význam Zamračené to nijak nesnižuje.
Autor: Olaf Just, CC BY-SA 3.0 DE
V letech 1964 až 1971 vyrobili v ČKD pro našeho národního železničního dopravce 230 lokomotiv řady T478.1. A v letech 1969 až 1970 to bylo 82 lokomotiv řady T478.2, víceméně identických s řadou předchozí, jen něco důležitého postrádaly, což už z principu nepotřebovaly, jak uvidíme dále.
Autor: Trainspotter LGs, CC BY-ND 2.0
Řada T478.1 byla určena především pro dopravu osobní, odvozená řada T478.2 zase pro dopravu nákladní. Lokomotivy T478.1 byly vybaveny parogenerátorem PG 500 pro vytápění osobních vagonů. Lokomotivy T478.2 parogenerátor neměly, místo něho nesly balastní zátěž a místo nádrže na vodu (pro výrobu páry) dostaly další nádrž palivovou (jedničková řada tedy měla palivové nádrže o objemu tři kubíky, zatímco dvojková řada čtyři kubíky).
Autor: Kevin Prince, CC BY-SA 2.0
Lokomotiva na první pohled zaujala svým designem s netradičními tvary čel, což se podepsalo na přezdívkách, kterými ji lid železniční obdařil. Nejméně kontroverzní je přezdívka Zamračená, a to kvůli utopeným čelním oknům a přetažené střechy nad nimi. Asi známější pak bude Bardotka, protože lokomotiva měla vystouplou příďovou partií slavnou herečku připomínat. Budete-li se držet nastoleného anatomického směru, tak další používané přezdívky si už dokážete sami domyslet, ale zde je z bezpečnostních důvodů dnes už uvádět nelze.
Autor: Herbert Ortner, CC BY 2.0
Když se od 1. ledna 1988 začal u ČSD zavádět nový systém značení řad, tak se z T478.1 stala řada 751 a z T478.2 řada 752. Ale tím to „řádění“ neskončilo, po rozdělení republiky si nechaly nově ustanovené ČD rekonstruovat některé lokomotivy řad 751 a 752 na elektrické vytápění osobních vlaků, které je už jen kvůli logistice výhodnější než vytápění parní (nemusí se shánět voda do topného systému a zdržovat se s jejím plněním, systém je náročnější na údržbu, natlakovaná pára má neutuchající tendenci unikat, k čemuž zákeřně využije každou netěsnost atd.). Zamračené s elektrickým vytápěním osobních vlaků dostaly nové označení řady 749. A potom ČSD ještě zbylé lokomotivy 752 přeznačily na řadu 751.3. Naopak na Slovensku zůstaly řady 751 a 752 dalším přeznačováním nedotčeny, protože ani k uvedeným rekonstrukcím vytápěcího systému tam nedošlo.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
A proč se na Slovensku Zamračené nerekonstruovaly na elektrické vytápění osobních vozů? Neshledaly to potřebným, Zamračené skončily v dopravě nákladní a s osobními vlaky si na neelektrifikovaných tratích poradily lokomotivy Brejlovec, konkrétně ty s elektrickým vytápěním. Na fotografii vidíme Zamračenou řady 751 slovenské společnosti ŽSSK Cargo, pod kterou spadá železniční nákladní doprava.
Autor: Radovan Zavodský, CC BY 2.0
Lokomotiv řady 749 s elektrickým vytápěním osobních vlaků, pro České dráhy, vzniklo do roku 1996 celkem 60, z toho 34 rekonstrukcí lokomotiv 751 (náhrada parního vytápění elektrickým) a 26 rekonstrukcí lokomotiv 752 (odstranění balastní zátěže a instalace elektrického vytápění).
Autor: Rainerhaufe, CC BY-SA 4.0
Lokomotiva řady 749 se čtyřvozovou dvoupatrovou jednotkou Bpjo východoněmecké výroby na nádraží Opava-Východ
Autor: Herbert Ortner, CC BY 2.0
Do železniční stanice Branná přijíždí spěšný vlak vedený lokomotivou řady 749. Ve stanici vidíme vlevo drezínu se sněhovou frézou a vpravo motorový vůz řady 810.
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Lokomotiva T478.1008, celkově osmý vyrobený (viz část kódu 008) a zároveň první sériový exemplář řady T478.1. Nejprve byly vyrobeny dva prototypy a pět předsériových kusů (předsériové kusy se někdy také označují jako nultá nebo ověřovací série).
Autor: tovární snímek ČKD
Prototypy a pět předsériových kusů lokomotivy řady T478.1 měly tvary čel zaoblenější, jak vidíme na stroji vpravo. Sériové lokomotivy T478.1 a T478.2 už měly tvary ostřejší, což zde ukazuje lokomotiva vlevo. Fotografie je relativně čerstvá, čili označení řad je nové.
Autor: Trainspotter LGs, CC BY-ND 2.0
Druhý prototyp lokomotivy řady T478.1 jako rekonstruované historické vozidlo. Kvůli tomu se lokomotivě vrátilo i původní označení.
Autor: MIGORMCZ, CC BY-SA 4.0
U původního Kryšpínova značení řady T478.1 (a stejně tak z T478.2) vyčteme z hlavní číselné části kódu (to je ta mezi písmenem a tečkou) následující parametry: počet hnacích náprav, maximální povolenou provozní rychlost a nápravový tlak (který se udává v jednotkách hmotnosti). Konkrétně tedy Zamračená má 4 hnací nápravy, jak udává první číslice. Má povolenou max. rychlost 100 km/h, což zjistíme z druhé číslice tímto výpočtem: (7+3)x10. A třetí číslice prozrazuje nápravový tlak 18 tun, když k ní připočteme desítku.
Autor: Trainspotter LGs, CC BY-ND 2.0
Naopak z nového značení řad 751 atd. nezjistíme o lokomotivě z technického hlediska prakticky nic. Respektive pouze první číslice „7“ označuje lokomotivy motorové, ale to poznáme zběžným pohledem na lokomotivu i bez toho.
Autor: Herbert Ortner, CC BY 2.0
Primárním zdrojem výkonu, ukrytým ve strojovně Zamračené, je přeplňovaný naftový šestiválec ČKD K 6 S 310 DR o zdvihovém objemu 163,2 litru. Jeho trvalý výkon činí 1 100 kW. Přenos výkonu je elektrický stejnosměrný. Spalovací motor pohání dynamo o výkonu 980 kVA, které napájí čtyři tlapové trakční elektromotory po 245 kVA.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Z řešení pohonu na jeho poslední instanci vyplývá i kód uspořádání pojezdu Bo´Bo´. To znamená, že lokomotiva má dva samostatné otočné podvozky (viz dvě skupiny znaků s čárkou), každý podvozek obsahuje dvě hnací nápravy (písmeno B), přičemž každá z náprav je poháněna vlastním trakčním motorem (písmeno malé o).
Autor: Herbert Ortner, CC BY 2.0
Lokomotiva řady T478.2, provozovaná společností KŽC Doprava jako historické vozidlo pro zvláštní a nostalgické vlaky. Opět jen dodejme, že kvůli tomu se jí vrátily štítky s původním označením.
Autor: Trainspotter LGs, CC BY-ND 2.0
V České republice už jsou Zamračené z výkonů prakticky staženy, část z asi dvou desítek udržovaných plní funkci historických a muzejních lokomotiv, část si odkoupili menší soukromí provozovatelé. Naopak na Slovensku ještě relativně velký počet Zamračených provozuje společnost ŽSSK Cargo, tamní hlavní nákladní železniční dopravce. Na fotografii je v čele nákladního vlaku lokomotiva řady 751 právě v barvách ŽSSK Cargo.
Autor: Viktor Šesták, CC BY 2.0
Vlak s dvojicí lokomotiv řady 751 slovenské společnosti ŽSSK Cargo
Autor: Viktor Šesták, CC BY 2.0
Historické lokomotivy, železniční stanice Bratislava Východ. Druhá zleva je Zamračená.
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Dvě Zamračené pod Čachtickým hradem
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Na Zamračenou byl spoleh. Jezdila, jako by se nechumelilo. Tyto lokomotivy se vyznačovaly provozní spolehlivostí.
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Bratislava hlavná stanica, vpředu motorová lokomotiva řady T478.1 a za ní parní lokomotiva řady 498.1, nebo lidštěji vpředu Zamračená a za ní jedničkový Albatros.
Autor: Albert Koch, CC BY-ND 2.0
Lokomotiva řady 749 v barvách společnosti IDS Cargo
Autor: Kevin Prince, CC BY-SA 2.0
A galerii uzavřeme čtveřicí historických fotografií Bardotek. Na první je lokomotiva řady T478.1 se čtyřvozovou dvoupatrovou jednotkou Bpjo, 24.06.1985
Autor: Jindřich Běťák, CC BY-SA 3.0
Symbolem Posázavského Pacifiku se staly motorové lokomotvy řady T478.1, zvané Bardotky nebo Zamračené, se soupravou dvoupatrových vozů z NDR. Jeden takový vlak zachytil známý železniční fotograf Ondřej Řepka u výjezdu z Pikovického tunelu před Lukami pod Medníkem, 4. 6. 1972.
Autor: Ondřej Řepka
Motorová lokomotiva řady T478.1 v čele osobního vlaku Os 8200 vjíždí do stanice Votice (23. května 1982).
Autor: Petr Ovsenák
Lokomotiva T478.1106 v žst. Jihlava před odjezdem s osobním vlakem do Brna, 22. červenec 1984
Autor: Jindřich Běťák, CC BY-SA 3.0