Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Místo cestování v autech budeme létat osobními vrtulníky za dotace EU

Automobily už nebudou jediným prostředkem osobní přepravy. Do práce nebo za zábavou budeme létat malými vrtulníky. Alespoň takové jsou vize nedávno spuštěného evropského projektu myCopter.
Jeden z návrhů osobního vrtulníku

Jeden z návrhů osobního vrtulníku | foto: mycopter.eu

Zavání to trochu sci-fi a lacinou senzací, ale jednou se z toho může stát každodenní běžná praxe.

Budoucnost dopravy na Technet.cz

Snahou je trochu ulevit automobilové dopravě. "Silniční síť je během dopravních špiček naprosto vytížená, a brzy nastane doba, kdy už nové dálnice nebude možné ani vhodné stavět," tvrdí Heinrich Bülthoff, iniciátor celého projektu.

Dva rozměry nestačí

Možnosti automobilové dopravy jsou omezené dvourozměrným zemským povrchem. Ukazuje se, že dvě dimenze nestačí neustále rostoucím požadavkům, a tak se ke slovu hlásí třetí rozměr.

Již na počátku loňského roku byly zahájeny práce na projektu Personal Plane (PPlane), jenž si klade za cíl nahradit osobní automobilovou přepravu vzdušnými dopravními prostředky a zavést v rámci EU systém osobní letecké dopravy.

Osobní vrtulník

Projekt myCopter se pak jeví jen jako další, logické vyústění těchto snah. Jeho cílem je vyvinout systém pro osobní vrtulník, který by umožnil poměrně jednoduchou, rychlou a bezpečnou přepravu osob v městském prostředí. 

Projekt zaujal Evropskou unii natolik, že jej zařadila do svého dotačního programu. Celkem EU přispěla částkou 4,3 miliony eur (cca 105 mil. Kč). Cílem je vytvořit  systém, který bude detekovat okolní provoz a automaticky řídit provoz v "roji" takových vozidel.  Ty by se pak měly pohybovat synchronizovaně a vyhnout se tak dopravním kolizím.

Vrtulníky členů projektu myCopter se budou pohybovat ve vyhrazeném prostoru nad městem a v žádném případě nebudou zasahovat či jinak ovlivňovat běžný letecký provoz.

Stroje se tak zcela, či alespoň částečně obejdou bez pozemní letecké kontroly, která je nutná u letadel a vrtulníků.  

Vyvíjet se také bude jednoduchý systém ovládání založený na automatice, který umožní využívat takový stroj i lidem s menšími zkušenostmi s létáním. Hlavní slovo v něm sehraje automatický pilot.

Také není jisté, zda se řidiči-piloti obejdou bez pilotní licence. Bezpečnost dopravy totiž musí být na prvním místě.

Pod taktovkou univerzit

Prozatím se prací na projektu účastní pět výzkumných pracovišť pěti významných evropských univerzit pod vedením Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt).

Členy myCopter jsou například Liverpoolská univerzita nebo Švýcarský federální technologický institut.

Kvadrikoptéra (Quadcopter) - vrtulník se čtyřmi vrtulemi

Bezpilotní vrtulník myCopter

Projekt myCopter tak zastřešuje i vývoj celé řady řešení, včetně automatických bezpilotních vrtulníků. Stroje na elektrický pohon by měly mít dolet kolem 100 km a uvézt až dvě osoby.

Součástí výzkumu je i vliv na okolní prostředí a reakce okolí na takový druh dopravy.

Autor:
  • Nejčtenější

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Umělá inteligence si sama najala člověka, aby vyřešil její problém

Umělá inteligence, která lže, aby z člověka vymámila spolupráci, bez které by nemohla vyřešit problém, může být noční...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět skvělých rad, jak nebýt na sociálních sítích za troubu

Pojmenovali jsme nejčastější prohřešky na internetu a sociálních sítích a přinášíme rady, jak jim předejít. Třeba se...

Přistání čínské laboratoře na Marsu byl úspěch. Teď má však problém

Premium Už je to dva roky, co se k Marsu sletěly tři sondy. Jedna ze Spojených států, druhá vyslaná Saúdskou Arábií a třetí z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtyři rady, jak postupovat, když váš počítač není způsobilý pro Windows 11

Celá řada nyní využívaných počítačů nesplňuje oficiální požadované podmínky potřebné k upgradu na operační systém...

Legendy ČSD obrazem. Zamračená z ČKD patří mezi naše nejslavnější lokomotivy

Motorová lokomotiva, známá mimo jiné pod přezdívkou Zamračená, platila za vskutku povedený produkt podniku ČKD....

Pět skvělých rad, jak nebýt na sociálních sítích za troubu

Pojmenovali jsme nejčastější prohřešky na internetu a sociálních sítích a přinášíme rady, jak jim předejít. Třeba se...

KVÍZ: Znáte primáty a rekordy z historie československého letectví?

Ať už si chcete ověřit své znalosti, nebo se seznámit se zajímavými fakty z historie československého letectví,...

Balon, který odvezete v kombíku, nebo s ním můžete třeba uletět z vězení

O kategorii ultralehkých letadel, kterou u nás zastřešuje Letecké amatérská asociace, budou mít nějaké povědomí i lidé,...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...