Místo cestování v autech budeme létat osobními vrtulníky za dotace EU

aktualizováno 
Automobily už nebudou jediným prostředkem osobní přepravy. Do práce nebo za zábavou budeme létat malými vrtulníky. Alespoň takové jsou vize nedávno spuštěného evropského projektu myCopter.

Jeden z návrhů osobního vrtulníku | foto: mycopter.eu

Zavání to trochu sci-fi a lacinou senzací, ale jednou se z toho může stát každodenní běžná praxe.

Budoucnost dopravy na Technet.cz

Snahou je trochu ulevit automobilové dopravě. "Silniční síť je během dopravních špiček naprosto vytížená, a brzy nastane doba, kdy už nové dálnice nebude možné ani vhodné stavět," tvrdí Heinrich Bülthoff, iniciátor celého projektu.

Dva rozměry nestačí

Možnosti automobilové dopravy jsou omezené dvourozměrným zemským povrchem. Ukazuje se, že dvě dimenze nestačí neustále rostoucím požadavkům, a tak se ke slovu hlásí třetí rozměr.

Již na počátku loňského roku byly zahájeny práce na projektu Personal Plane (PPlane), jenž si klade za cíl nahradit osobní automobilovou přepravu vzdušnými dopravními prostředky a zavést v rámci EU systém osobní letecké dopravy.

Osobní vrtulník

Projekt myCopter se pak jeví jen jako další, logické vyústění těchto snah. Jeho cílem je vyvinout systém pro osobní vrtulník, který by umožnil poměrně jednoduchou, rychlou a bezpečnou přepravu osob v městském prostředí. 

Projekt zaujal Evropskou unii natolik, že jej zařadila do svého dotačního programu. Celkem EU přispěla částkou 4,3 miliony eur (cca 105 mil. Kč). Cílem je vytvořit  systém, který bude detekovat okolní provoz a automaticky řídit provoz v "roji" takových vozidel.  Ty by se pak měly pohybovat synchronizovaně a vyhnout se tak dopravním kolizím.

Vrtulníky členů projektu myCopter se budou pohybovat ve vyhrazeném prostoru nad městem a v žádném případě nebudou zasahovat či jinak ovlivňovat běžný letecký provoz.

Stroje se tak zcela, či alespoň částečně obejdou bez pozemní letecké kontroly, která je nutná u letadel a vrtulníků.  

Vyvíjet se také bude jednoduchý systém ovládání založený na automatice, který umožní využívat takový stroj i lidem s menšími zkušenostmi s létáním. Hlavní slovo v něm sehraje automatický pilot.

Také není jisté, zda se řidiči-piloti obejdou bez pilotní licence. Bezpečnost dopravy totiž musí být na prvním místě.

Pod taktovkou univerzit

Prozatím se prací na projektu účastní pět výzkumných pracovišť pěti významných evropských univerzit pod vedením Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt).

Členy myCopter jsou například Liverpoolská univerzita nebo Švýcarský federální technologický institut.

Kvadrikoptéra (Quadcopter) - vrtulník se čtyřmi vrtulemi

Kvadrikoptéra (Quadcopter) - vrtulník se čtyřmi vrtulemi

Bezpilotní vrtulník myCopter

Bezpilotní vrtulník myCopter

Projekt myCopter tak zastřešuje i vývoj celé řady řešení, včetně automatických bezpilotních vrtulníků. Stroje na elektrický pohon by měly mít dolet kolem 100 km a uvézt až dvě osoby.

Součástí výzkumu je i vliv na okolní prostředí a reakce okolí na takový druh dopravy.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Chyběl necelý metr. Parašutisté nekopali v kryptě obležené nacisty marně

Radarový průzkum krypty v únoru 2019

Po 77 letech od atentátu na Heydricha se podařilo prokázat existenci průchozí stoky před kostelem sv. Cyrila a Metoděje...

Samé otázky. Vědci pronikli do neznámých prostor u hrobky zpovědníka krále

Podle jasně čitelného letopočtu na papírku se vzkazem od dělníků, kteří...

Skupina historiků a dalších odborníků v přímém přenosu vyzvedává schránu s ostatky králova zpovědníka Jindřicha...

Zelené peklo Normandie. Problém odhalených spodků vyřešil seržant Culin

Digitálně kolorovaná dobová fotografie lehkého tanku M5 Stuart s improvizovanou...

Během detailního plánovaní vylodění v Normandii a prvních fází následného postupu do nitra Francie se zapomnělo na...

Některé nejlevnější notebooky nedoporučí ani výrobce. Vyzkoušeli jsme je

Test nejlevnějších notebooků

Na rčení „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“ zákazníci často zapomínají. Otestovali jsme proto šest levných...

Odstartovala nejsilnější raketa světa. Nese desítky satelitů a plachetnici

SpaceX poslala do vesmíru Falcon Heavy 25.6.2019 v 8:30 našeho času. Na palubě...

V úterý 25. června ráno v 8:30 našeho času znovu odstartovala nejsilnější raketa současnosti, Falcon Heavy. Vynesla...

Další z rubriky

Poctivá ruční práce v letectví, tak vznikala Avia BH-25 z roku 1926

Avia BH-25

Dnes se vyrábí dopravní letouny v moderních výrobních závodech a při jejich konstrukci se čím dál tím více používá...

Postavte lepší autíčko než ostatní a vyhrajte závod. Řídit mohou i děti

Závody, jaké jste ještě nezažili. S vlastním autem na dřevěné horské dráze....

Závody jako žádné jiné pro vás chystáme v sobotu a v neděli na Maker Faire Prague na výstavišti v Holešovicích. Přijďte...

Uvelebte se a poslouchejte. Spejbl s Hurvínkem právě teď bloudí lesem

Spejbl, Hurvinek a jejich hlas Martin Klásek

Poprvé v historii. Spejbl a Hurvínek se ztratili v jihočeském lese a v přímém přenosu k vám hovořili z ptačího ráje na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz