Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

Letoun, na kterém se učili létat naši piloti RAF, se vrací do Česka

aktualizováno  15. května 16:58
Jde o opravdový unikát. Letoun Miles Magister je jedním z pěti letuschopných na světě. Před lety ho koupil český sběratel a byla nutná rozsáhlá rekonstrukce v anglických dílnách. Po opravách letí stroj na domovské letiště v Podhořanech na Chrudimsku. Kritickým úsekem na cestě byl kanál La Manche, ale ten už překonal. My jsme u toho.

O historii letounu Miles Magister jsme již psali v tomto článku z roku 2019, kdy se letoun dostal do Česka a připravoval se na odlet k opravám do dílen v Anglii. S pilotem Richardem Santusem jsme se nedávno potkali i v našem Technet podcastu, kde kromě dalších témat opět přišla řeč i na tento jedinečný aeroplán, na kterém se prokazatelně učili létat i někteří čeští letci RAF, a to v rámci školení učitelů létání pro elementární a pokračovací letecké školy.


Nám se na poslední chvíli podařilo domluvit si místo v kokpitu unikátního stroje, takže vám můžeme přinést podrobnosti o letu zpět do Česka. Museli jsme se však během jediného dne dostat z Prahy až na letiště Shuttleworth (Old Warden), kde jsme měli unikátní příležitost vidět poprvé a patrně i naposledy seřazenou pětici strojů Miles Magister.

Na letišti Shuttleworth (Old Warden) se představilo jediných pět letuschopných...

Byly to totiž jediné dochované letuschopné exempláře tohoto stroje, které zde měli tuto unikátní schůzku. V neděli jsme pak již seděli v kokpitu a mířili přes Lamanšský průliv domů.

Přelet Lamanšského průlivu na stroji Miles Magister.

Jak se opravuje historické letadlo

Jestě před odletem do Anglie se nám podařilo zastihnout zkušeného pilota historických letadel i privátních jetů a vyzpovídat ho. Do Anglije si jel zrekonstruovaného Milese Magistera vyzvedávat k letu zpět do Česka.

Jak dlouho byl letoun na opravách v Anglii?
30. listopadu 2019 letoun odletěl do Anglie, kvůli závadě se zdržel na cestě. Takže se do Anglie dostal až 7. prosince 2019. Nakonec jsme se rozhodli, že z původní, řekněme střední opravy, se rekonstrukce udělá opravdu od podlahy. Ten aeroplán si to zaslouží. To trvalo dva a půl roku, do března 2022, kdy se ukončily práce. Pak následovalo papírování, které skončilo teprve nyní, kdy nám vydali tzv. Permit to fly (povolení k letu).

Co všechno se na letounu dělalo?
Největší strašák byla dřevěná konstrukce, lepená kaseinem. To je přírodní lepidlo na bázi mléčných proteinů. To je samo o sobě nesmrtelné, pokud se do něj nedostane vlhkost. Proto všechny zkušenosti s Magistry v Anglii byly strastiplné. V tamním vlhkém prostředí žádný nepřežil. Ty, které tam létají, tak byly zpola nebo úplně postavené znova kolem výrobního štítku. Štěstí našeho magisteru bylo, že byl v roce 1946 exportován do Argentiny, kde je sucho a lepené spoje zůstaly zachované. To bylo největší překvapení a celá Anglie si z toho sedla, lidově řečeno, na zadek.

Na letišti Podhořany na Chrudimsku se uskutečnil první let letadla Miles M14A Magister Mk.I. na území České republiky.

Základní skelet je v původním stavu. Jen některé překližkové panely se musely vyměnit, protože byly nasáklé olejem. Dále podlahy v pilotních prostorech, měnil se spodní potah trupu. Horní potah křídel nasáklý nebyl, ale už byl zvlněný. Dále pak nová plátna, nový lak, generálka motoru a kompletní revize všeho.

Kolik nyní je na světě Miles Magisterů?
Letuschopných je pět včetně našeho. V sobotu 14. května se všech pět magisterů schází na letišti Old Warden v Anglii. Pravděpodobně se to už nikdy nestane. Náš magister totiž pak odlétá do Čech a je otázkou, jak na tom budou v průběhu let ty ostatní, jestli se třeba z nich nestanou statické exponáty. A že by se nějaký další zprovoznil je velmi nepravděpodobné. Musel by se znovu postavit a stavět letadlo tohoto typu je příšerně nákladná a hlavně vleklá záležitost.

Stroj vyrobený v Anglii roku 1938 sloužil za druhé světové války jako cvičný letoun pilotům RAF.

Budete ho ještě nějak zalétávat před odletem přes La Manche?
Letadlo už má po záletu. Velice důkladném. Byla série zkušebních letů. Bylo dáno, v jakých hodinových intervalech se má co létat, dále jsme pak létali, abychom změřili spotřebu. Prostě aby byla jistota, že závady se nevyskytují a aspoň ten kanál (La Manche pozn. red.) přeletí bez závady.

Letoun pilotoval Richard Santus (na snímku).

Předpokládám, že právě La Manche je kritický úsek celé trasy.
Je to myslím jediný kritický okamžik, protože tento aeroplán, když mu vysadí motor, tak má tak dobrou klouzavost, že není možné, abychom s ním nepřistáli někde na poli bez poškození. Ale v případě kanálu, tam je jasná voda. Tam potom je třeba přistát někde, kde se dá přežít: u ropné plošiny, u lodi apod.

Letadlo je součástí sbírky historických letadel RAF Station Czechoslovakia, která má v Podhořanech základnu.

Jak je celý přelet z Anglie do České republiky naplánovaný?
Old Warden je letecká show, podvečerní akce, schválně naplánovaná na večer, aby ta stará letadla měla klidné ovzduší. V neděli 15. května po snídani letíme na Southend, což je letiště nad Doverem, kde bude pasové odbavení. Pak letíme přes kanál na letiště Kortrijk v Belgii. Tam je zase naplánován nocleh. A v pondělí 16. května bychom přiletěli někdy mezi 15 a 16 hodinou do Podhořan. Celkem to budou čtyři mezipřistání a páté přistání je už na domovské základně.

Na letišti Podhořany na Chrudimsku se uskutečnil první let letadla Miles M14A Magister Mk.I. na území České republiky.

Jaký bude nový život Miles Magistru v ČR?
Tak jako ostatní letadla v naší sbírce, létáme hlavně pro radost a pro osvětu. Budeme se snažit létat po akcích, aby to lidé mohli vidět. Jak staticky, tak za letu. Létáme také pietní akce na památku veteránů a samozřejmě také lety s lidmi, kteří takový let chtějí zažít.

Aktualizace: Doplnili jsme informace z letu stoje do Česka

  • Nejčtenější

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

Slovenské ministerstvo popřelo, že by chtělo koupit stíhačky F-35 místo F-16

Válka na Ukrajině významně rozhýbala mezinárodní obchod se zbraněmi. Mnoho zemí se najednou cítí být ohroženo tak, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto se Applu fakt povedlo. Udivující výkon v tichém chladném kabátku

Vyzkoušeli jsme počítač Apple Mac Studio M1 MAX s monitorem Display Studio. Zatímco o skvělém počítači můžeme říci, že...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Výsadek jako v Normandii a mnohé unikáty se předvedly na boleslavském nebi

Výsadek z Dakoty, podobně jako probíhal při otevírání západní fronty v červnu 1944, dále letouny československých...

KVÍZ: Na Falklandách dopadli Argentinci zle, Britové dobře. Jak dopadnete vy?

Na závěr seriálu věnovaného válce o Falklandy si můžete své znalosti o tomto konfliktu ověřit v kvízu. Nemá smysl házet...

Symbol spolehlivosti. „Švýcarák“ slaví 125 let, legendární nůž byl i na Měsíci

Premium Víc než půl miliardy kapesních nožů s křížem vzniklo od 12. června 1897, kdy si nechal zakladatel značky Karl Elsener...

Jak přišla do Prahy revoluce v technologii svozu komunálního odpadu

Tvrzení, že každý kluk chtěl být popelářem, je poněkud přitažené za vlasy. Historie svozu komunálního odpadu je však...

Kouzelná oslava Mezinárodního dne jógy na Karlově mostě
Kouzelná oslava Mezinárodního dne jógy na Karlově mostě

Pražští jogíni se 21. června poprvé připojili k ostatním jogínům, aby s nimi oslavili Mezinárodní den jógy. Oslavy se zúčastnilo 400 jogínů a sešli...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...