Pro přispění do diskuse se prosím přihlaste.
Přihlásit seM82i85c38h15a39l 87S41e14d19m91í28k
Pěkný článek a fotky. Autor se dal vytušit z vtípků v doprovodných textech.
J28o12s31e13f 82K97o84m34á38r11e89k
Metro v Budapešti mě uchvátilo, takřka co trasa, to jiná technologie. Žlutá linka je úžasná :)
V89i59k73t70o61r 63Č41í74ž36e87k
V Budapešti jsem metrem jel jako dítě, někdy v 80. letech. Jsem hluboce přesvědčený, že tam byly stejné ruské soupravy, jako v Praze. Tehdy mě to zaujalo, že rozdíl je prakticky jenom v tom, že hlášení o zastávkách je maďarsky. Ostatní linky jsou jiné než tady ta historická? Nebo si to špatně pamatuji?
R74a33d49e62k 45F97o38l92p47r57e96c86h71t
Ano, jel jste linkou M2 a/nebo M3, ty jsou zcela jiné než linka M1, která je předmětem této galerie. V popiscích to je uvedeno, ale v tom množství to lze přehlédnout.
L64u59d57v16í58k 75S18c54h14n87i91t95z77e41r
Pokud jde o tu údajnou neobvyklost napájení metra z trolejového vedení. Ono to tak výjimečné není, kdybychom to dnes ve světě spočítali, vyšlo by to asi 1:1. A tím, jak přibývají nové linky a jak se kvůli větším požadovaným přepravním výkonům používá vyšší napětí, přibývá i linek metra se "svrchním" napájením.
R68a36d77e71k 43F64o40l53p78r80e49c47h98t
To máte pravdu, při psaní článku jsem zůstal v minulosti. Dokonce mám podezření, že kdybychom to počítali v kilometrech (v délce tratí), tak by se možná už dostalo do vedení vrchní vedení, tedy trolejové. Díky, zavádějící popisek jsem upravil.
D55a41v89i53d 91V12i87k18t20o13r57a
Škoda, že v galerii nejsou fotky interiérů těch historických vozů. Ty byly také zajímavé, nízkopodlažní střední část a strašlivě nizoučké části nad podvozky, kam se lezlo skoro po kolenou :).
M81a97r27t42i69n 44K57o66n66e66č68n66ý
Pokud se bavíme o elektrické podzemní dráze, Budapešť má nejstarší metro na světě, protože to londýnské bylo až do počátku 20.století parní. Škoda, že ve fotogalerii chybí snímek pamětní desky (nyní umístěné v informačním centru s muzeem v prostorách stanice Deák Ferenc tér), na které je uvedeno: "Jeho veličenstvo císař rakouský a apoštolský král uherský František Josef I. navštívil tuto podzemní elektrickou dráhu dne 8.května 1896, a uděluje povolení užívat název Podzemní elektrická dráha Františka Josefa".

P69a84v62e32l 41H21ř80í76b65a21l
Jak správně píší v galerii, v Londýně v roce 1890 začalo jezdit metro provozované firmou City and South London Railway, které bylo plně elektrické. A budapešťská linka M1 vznikla až v roce 1896.
O76t62a 23S24u43k
Omyl, na druhém místě byl Istanbul a na třetím místě Arény, Budapešť až čtvrtá. Ale v případě Istanbulu i Athén byl provoz na čas zastaven a pak obnoven.
P10e93t89r 33V58e32s29e89l45ý
Omyl, v Aténách to byla železnice, klasická parní a povrchová, a lektrifikováno bylo až v roce 1904, v Istanbulu to byla a je pozemní podzemní lanovka (funicular).
ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?
Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...
Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem
Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...
{NADPIS}

{POPISEK}
Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox
Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...
Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace
Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.
{NADPIS}

{POPISEK}
Mobil vás odposlouchává nonstop. AI může řídit nákupy, práci i volný čas, líčí expert
Jsme svědky nové převratné revoluce. Zatímco před dvěma stovkami let nahradila pára lidské svaly, tentokrát umělá inteligence supluje lidský mozek. „Změny budou mnohem rychlejší, než si dovedeme...
Na miniželeznici o rozchodu 381 mm jezdil za války nejmenší obrněný vlak
Cesty železniční jsou nevyzpytatelné. V tomto oboru vznikalo kdeco zvláštního, co dokázalo člověka usedlejšího tu více, tu méně překvapit. A to ať už se jednalo o nestandardní samotné dráhy, či o...
Thajsko nakoupí gripeny modernizovaných verzí E/F. Má k tomu dobrý důvod
Královské thajské letectvo vybralo jako svou příští novou stíhačku švédské letouny JAS 39 Gripen. Dalo jim přednost před poslední variantou typu F-16. Nákup musí ještě schválit vláda. Teprve pak...
Plyn už nebude zbraní. Před 100 lety svět zakázal chemické a biologické útoky
Dne 17. června 1925 podepsalo v Ženevě 38 států zásadní dokument – protokol o zákazu použití dusivých plynů a bakteriologických metod vedení války. Šlo o první vážný mezinárodní krok ke kontrole...
Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje
Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

Dětská vlasová péče Childs Farm si získala srdce (i vlásky) malých testerů
Naše testerky se svými dětmi vyzkoušely dětskou vlasovou péči od značky Childs Farm. Jak byly spokojené s kvalitou obsahu, vůní a obalem? A jak...