Pátek 3. prosince 2021, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. prosince 2021 Svatoslav

Československé motoráky obsadily v 80. letech maďarské lokálky

Nejpočetnějším motorovým vozem maďarských železnic se stal typ Bzmot, který pro ně vyráběla Vagonka Studénka. Exportní motorák konstrukčně přímo vycházel z šukafonů, tedy z vozů řady M152.0 vyráběných pro ČSD.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Motorový vůz řady M152.0, od roku 1988 přeznačený na řadu 810, se stal nejpočetnějším trakčním vozidlem Československých státních drah. V letech 1973 až 1982 jich Vagonka Studénka vyrobila pro našeho národního železničního dopravce celkem 678 kusů. Na takových „až nehorázných počtech“ se podepsalo to, že z původně plánovaného nasazení na krátkých lokálkách byl okolnostmi zapříčiněnými centrálním plánováním národního hospodářství vržen i na tratě s vyššími přepravními výkony. Více o historii motorového vozu, o okolnostech vzniku a nasazení u ČSD si můžete přečíst v článku: Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen.

Variace nového československého dvounápravového motorového vozu ze 70. let si ve velkém počtu našla cestu i k jednomu zahraničnímu uživateli. Tím uživatelem byly Maďarské státní železnice (MÁV, Magyar Államvasutak) a motorový vůz řady M152.0 (ostatně toto není typové označení výrobce, ale tzv. Kryšpínův kód používaný ČSD) konstrukčně modifikovaný pro export do Maďarska tam dostal označení Bzmot. Pro pořádek si kód můžeme rozšifrovat: „B“ znamenalo druhou vozovou třídu (2. olsztályú kocsi), „z“ dvounápravový vůz (kéttengelyes kocsi) a „mot“ motorový vůz (motorkocsi).

Motorový vůz Bzmot

První dva vozy Bzmot si MÁV pořídily zkusmo v roce 1977. Hlavní dodávky potom probíhaly v letech 1979 až 1986 v objemu 203 kusů. Vedle toho si dva kusy pořídila v roce 1981 maďarsko-rakouská společnost GySEV, v roce 1989 oba putovaly k MÁV. Celkem tedy bylo do Maďarska exportováno 207 kusů motorových vozů Bzmot.

Zde si alespoň pár vět zaslouží společnost GySEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.). Tato maďarsko-rakouská společnost vznikla už v roce 1872 k provozování železniční dopravy mezi maďarským městem Győr a rakouským městem Ebenfurth. Zajímavé je, že společnost fungovala i během tzv. studené války. A ještě je tu zajímavost k pousmání, zatímco vozy Bzmot u MÁV v době socialistického Maďarska nosily pod čelními okny nastříkané rudé hvězdy, tak u vozů pro GySEV si Maďaři s takovou výzdobou zahrávat nedovolili.

Vraťme se však od dobových reálií zpět k technice. Stejně jako se vyráběly odvozené přípojné vozy (bez motoru, stanovišť strojvedoucího atd.) pro M152.0, putovaly přípojné vozy i do Maďarska pro motoráky Bzmot (samozřejmě jako u nás, tak i v „maďarských pustách“ jste je potom mohli spatřit tažené i jinými lokomotivami). Konkrétně se jednalo o 280 přípojných vozů Bzx a 100 přípojných vozů BDzx (z toho čtyři pro GySEV).

Motorové vozy Bzmot se od původních M152.0 pro ČSD odlišovaly řadou nuancí realizovaných na přání zákazníka. Bzmot dostaly například dvojčlenné řízení. Dvojčlenné řízení umožňuje ovládat z jednoho stanoviště strojvůdce pohony dvou zapřažených motoráků.

Pro nespokojenost s původními motory Liaz ML 634 je začali Maďaři po několika málo letech provozu nahrazovat svými licenčními motory Rába-MAN D2156 HM6U. Potom se v některých motorákách objevily ještě jiné licenční motory Rába-MAN, aby se nakonec nejlepším řešením ukázal motor MAN D2866 LUH20. A místo převodovek Praga 2M70 se postupně objevily dva typy převodovek Voith DIWA. Na motorové vozy byly v Maďarsku přestavěny i některé přípojné vozy Bzx a BDzx. 

Motorový vůz Bzmot

Motorové vozy Bzmot jezdily původně v červené barvě téměř na celé svislé ploše skříně, pouze na čelech byly pod okny výrazné žluté pásy kvůli bezpečnosti. Déle vidíme rudou hvězdu v bílém poli, tedy „výzdobu“ používanou v dobách Maďarské lidové republiky.

Motorový vůz Bzmot

Po společenských změnách v zemích východního bloku na přelomu 80. a 90. let rudé hvězdy z čel motorových vozů Bzmot zmizely.

Vlak tvořený dieselovou lokomotivou M43 a přípojnými vozy Bzx

Vlak tvořený dieselovou lokomotivou M43 a přípojnými vozy Bzx

Motorový vůz Bzmot

Později se objevilo nové barevné řešení s větším zastoupením žluté barvy, která se objevila i na bocích. Za motorákem vidíme přípojný vůz, ty byly původně celé červené, ale v souvislosti se změnou zbarvení motoráků dostaly i přípojné vozy alespoň na boky žlutý pruh.

Motorový vůz maďarských železnic

Modernizované motorové vozy původní řady Bzmot operující v kategorii vlaků InterPici, což byly přípoje z lokálek k vlakům kategorie InterCity.

Více fotografií motorového vozu Bzmot v galerii:

  • Nejčtenější

Silná sluneční bouře může uvrhnout do tmy celé kontinenty, varuje vědkyně

Koronavirová pandemie nám ukázala, že nejsme na podobnou krizi připraveni. Podle amerických vědců bychom na tom byli...

Startujeme německý tankový motor z války, desetiletí pohřbený v bahně

Takhle zní zrekonstruovaný motor Maybach HL 120 TRM z německého útočného děla StuG. Strávil celá desetiletí pohřben v...

Padl jeden z důvodů, proč nemít Windows 11. Vraťte si Start a hlavní panel

S Windows 11 chce Microsoft vstoupit do nové éry používání počítačů a kvůli tomu změnil dvě z hlavních součástí...

Ušetřit, nebo připlatit? Co znamená devět tisíc korun při výběru notebooku

Premium Jeden je za 12 990 Kč, druhý za 21 990 Kč. Obě jsou to novinky s Windows 11, Full HD displejem, SSD úložištěm a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět největších nesmyslů tradovaných o druhu Tyrannosaurus rex

Dravý dinosaurus druhu Tyrannosaurus rex vyhynul před nepředstavitelně dávnou dobou 66 milionů let. I když toho o něm...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Král 3D tisku z Holešovic má nový model, nadchne jednoduchostí i možnostmi

Holešovický Průša Research představil nový model „XL“. Je to největší model výrobce, poprvé nabídne modulární heatbed,...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Premium Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak vyrábět elektřinu i v...

Poslední dvouplošník ČSA z doby, kdy tráva byla zelenější a víc voněl bez

Nejlepším v sérii stavěným československým meziválečným dopravním letadlem bylo Aero A.38. Poctivý dvouplošník smíšené...

Soutěžní kvíz s ženami za kniplem. Vyhrajte Žhavé nebe nad Československem

Ženy se za řízením letadel začaly objevovat již v dobách průkopnických. Jak šel čas, přestávaly být pilotky výjimečným...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Silná sluneční bouře může uvrhnout do tmy celé kontinenty, varuje vědkyně

Koronavirová pandemie nám ukázala, že nejsme na podobnou krizi připraveni. Podle amerických vědců bychom na tom byli...