krádež vozu

krádež vozu | foto: Profimedia

Lze ukrást auto pomocí notebooku? Ptáme se odborníka

  • 65
Davidu Beckhamovi ukradli jeho luxusní BMW X5 Protection. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby zpráva netvrdila, že k tomu byl použit notebook bezdrátově propojený s řídící jednotkou vozidla. Tím byl údajně vůz otevřen a nastartován. Je to možné? Jak jsou tato vozidla zabezpečena? O tom jsme hovořili s technikem českého dealera BMW, Radkem Dolejším.

Fotbalista David Beckham používal BMW X5 ve verzi Protection, s neprůstřelnou karosérií a bezpečnostním systémem proti odcizení, kterým jsou tato vozidla jsou standardně vybavena.

Komunikace řídící jednotky s dálkovým ovladačem k vozidlu je chráněna plovoucím kódem, doplněná ochranou  Antiscan. Když je zachycen pokus o napodobení přístupového kódu, přeruší vozidlo na jednu minutu vlastní komunikaci s okolním světem.“Vyhledání přístupového kódu způsobem postupného zkoušení možné varianty kódu by reálně trvalo stovky let.“ dodává technik BMW, Radek Dolejší.

 

Komplikace při vstupu do vozidla

Co se týká samotného přístupového systému do vozidla, tedy Car Acces System, je situace pro zloděje také komplikovaná.

Dříve bylo možné zakoupit i takzvaný prázdný immobilizer a spárovat ho s vozidlem. To byla poměrně silná zbraň v rukou zlodějů. Dnes však již podobné zařízení lze zakoupit pouze pro konkrétní vozidlo (konkrétní výrobní číslo).

Při koupi je nutno předložit občanský průkaz a velký technický průkaz. Stejně je tomu i u ovladačů k vozidlu. Evidence prodaných ovladačů navíc umožňuje jednoduše zjistit kdo a kde si opatřil další ovladač k vozidlu.

 

Zloděj v kabině má napůl vyhráno

Pokud se zloděj dostane do kabiny vozidla, například rozbitím okna nebo vypáčením zámku a překoná i další mechanické zabezpečení vozu, kterým je uzamčená volantová tyč má vyhráno. Takto technicky vyspělí a zruční zločinci po zapojení notebooku přímo do elektroinstalace vozidla odjíždí během 10ti minut.

Nejjednodušší (a nejčastější) je však stále naložení auta na odtahový vůz. V garáži je pak možno nerušeně pracovat na překonání všech částí zabezpečovacího systému.

„V modelových řadách BMW (1,3,5,6,7) se již prodává výhradně nový koncept zabezpečovacího systému. V modelu X3 bude od září, u X5 na konci tohoto roku. Ten je podstatně složitější a zatím se ho nepodařilo překonat.“ prozrazuje Radek Dolejší.

 

Co s ukradeným vozem?

Zde však začíná být diskutabilní i smysl samotné krádeže vozu. Všechny řídící jednotky vozidla obsahují komplexní informace o  vozidle – sériové čísla vozidla a výbavy vozidla.

Pro zloděje začíná být takové auto nezajímavé jelikož ani výměna všech řídících jednotek nic neřeší. Některé jednotky jsou totiž vyrobeny pouze pro konkrétní vozidlo a z nich se informace ihned rozšíří do dalších ve voze instalovaných. I z jakékoli vymontované jednotky se nechá jednoduše vyčíst, z jakého vozu pochází a proto nejsou zajímavé ani pro vrakoviště.

Dnes obsahují miniaturní řídící jednotky i součásti ještě donedávna čistě mechanické, jako například kliky dveří, elektromotorky, převodovky atd.

Všechny informace uložené v řídících jednotkách dohromady tvoří jakousi DNA vozu, které nemůže být snadno změněna a je jednoznačným identifikátorem vozidla.

 

Zadržení v servisu

Při návštěvě autorizovaných servisů jsou identifikační znaky společně s dalšími informacemi z jednotky vozidla kontrolovány automaticky.

Na hraničních přechodech jsou tyto informace kontrolovány a verifikovány namátkově. Odcizené vozidlo tak lze snadno identifikovat. Je také možné zjistit, zda není vozidlo složené z několika jiných aut. To lze udělat i při silniční kontrole – sériová čísla lze vyvolat na displej přístrojové desky bez potřeby diagnostického zařízení a zkontrolovat zda souhlasí s doklady a s čísly na karosérii.

 

Bezdrátové krádeže? Zatím snad ne

Stejně jako se automobilky snaží zabezpečit vozy proti krádežím stále důmyslnějšími prostředky, mají i zloději k dispozici stále lepší techniku a technologie. Krádež vozu pomocí bezdrátově připojeného notebooku teoreticky možná je, není však zatím prokázaná. Obavy z masového loupení vozů tímto způsoben zatím nejsou na místě.

Nebezpečím jsou především potenciální softwarové chyby v zabezpečovacích systémech, kterých mohou narušitelé využít. Zda tomu tak bylo i v případě Davidova vozu, je otázkou.