![]() |
J21i94ř72í 43M71a56r96v46a52n 1198787884754Víc, častěji, podrobněji. Díky! |
![]() |
M59i43k88u39l78á20š 22K83a15l18i64n22a 1842873565Brejlovci jsou moje srdcovka :) |
![]() |
T53o83m17á27š 45R11e12ž59ň29á35k 6496867732630Pěkný článek. Ještě teď si vybavuji nezaměnitelný zvuk motoru této lokomotivy při cestě na Ramzovou. |
![]() |
R30a75d24o49m96í73r 48A24l42b34e30r57t 1336161852179Za mne super!!! Jednou, když byly děti malé, šli jsme se podívat na vláčky. Stáli jsme na perónu a já říkám, zamávejte těm strejdům strojvůdcům. A děti mávaly. Jeden strejda otevřel dveře onoho Brejlovce a ptal se kam jedeme. My nikde, jen jsme se přišli podídat na vláčky. A nechcete se svézt? A tak jsme jeli z hlavního na střed v Brejlovci. To bylo super!!! Moc milí strejdové strojvůdci. Úžasný zážitek jak pro mne, tak i pro děti. Ještě jednou děkujeme strejdové a doufáme že po těch letech, jste zdraví |
![]() |
R30a85d67k50o 92K67ř11i60v52á74n57e82k 7680133395320"Vybráno pro CID" bylo prestižní mezinárodní ocenění špičkového průmyslového designu. Slyšel jsem však kdysi od nestora konstruktérů ČKD Ing. Mizerovského, že okna s předsazeným rámem vznikla původně jako aerodynamický návrh, který měl změnou obtékání vzduchu snížit usazování kapek vody a nečistot za jízdy na sklech a usnadnit i činnost stěračů. Zda to v praxi fungovalo nevím, ale byla to výzva pro designéry. Předsazený rám byl navržen jako bílý, vnitřek okolo skel jako matně černý, aby nevrhal odlesky a nerušil strojvedoucího. Černá současně opticky zvětšuje plochu skel a maskuje střední dělící sloupek. Toto řešení bylo možno převzít pro jakékoliv barevné schéma lokomotivy. Bohužel, nestalo se. Precizní dílo výtvarníků nerespetkovali různí pseudovýtvarníci. Čučkaři od Najbrta nejen že aplikovali na brejlovce původně žehličkoidní lichoběžníky, symbolizující jejich pohrdání liniemi stroje i dílem špičkových uznávaných průmyslových designérů, ale bleděmodrými brejlemi ten pomník nevkusu příznačně korunovali. I na přiložených fotkách je vidět, při že zachování bílých brejlí a matně černého okolí oken vypadá při všech nátěrech lokomotiva důstojněji. |
![]() |
J48a30k84u42b 50N71o87v24á17k 9392514814961Ja ještě pamatuji, když Tyniste n. Orl. - Letohrad jezdily Sergeje, bydlel jsem 5 km od trati a stejně rezonovaly okna. Brejle už byly docela tichý, Bardotky už tolik ne. Ale Sergeje bylo slyšet poradně |
![]() |
I87v76a95n 73P22l15a62c28h33y 1702624739631Táta pracoval v ČKD Elektrotechnika jako inženýr na konstrukci Brejlovců, tak mám k té mašině takový trochu osobní vztah... |
![]() |
M96a31r25e65k 55Š38o94t96t 1199128307S těmi hasiči a požárníky je to asi nějaké domotané. Tehdy to byli požárníci a dnes jsou hasiči. |
![]() |
J52a66k57u97b 53K42a62r25á29s63e64k 4971614195560Šířeji? Pak už tu mám jen nožičky a závěr |
![]() |
L97e76o14š 24T59o32m67a85n74č66á97k 3519824233868Hezké shrnutí, čtivě napsané, tak dobře, že by to pochopila i naše babička :-) Dobrý výběr fotografií. Ale tvrzení o největší legendě motorové trakce ČSD je příliš silným ! Srovnatelnou, a možná ještě větší legendou jsou lokomotivy původní řady T 478.1, řečené podle lokalit "zamračené", "bardotky", "ceculy", pegasy".... Ty byly první u nás v této kategorii, neměly žádného přímého předchůdce. Ty začaly útoky na pozice parní trakce - a to i ve výkonových oblastech, pro něž původně ani nebyly zamýšleny. Na to se rádo zapomíná. Na druhou stranu byly tyto stroje už v době svého vzniku vybaveny agregátem zastaralým, hlučným, na hranici výkonových možností a s horším poměrem výkonu vůči hmotnosti. Jenže - jiná možnost tehdy v Československu nebyla a nový, modernější, lehčí a výkonnější lokomotivní motor se teprve vyvíjel. Ty mašiny byly lepší z hlediska přetížitelnosti, z hlediska spotřeby paliva a oleje, z pohledu spolehlivosti naftového motoru. To byla totiž alfa a omega celé problematiky. Neboť princip elektrického přenosu výkonu, jeho regulace a typ točivých strojů byl vlastně totožný. Mašiny snesly víc, vydržely déle mezi dílenskými opravami, měly menší poruchovost, měly i nižší normy na údržbu v jednotlivých stupních oprav, opravy motorů vycházely levněji (a to déle vydržely), navíc ani zdaleka tak netrpěly fatálními problémy na hlavním uložení, pevností klikových hřídelí či motorových skříní, anebo haváriemi destrukční povahy. V čem lze naopak bez výhrady souhlasit - strojvedoucí měli obrýlené lokomotivy rádi (a raději), protože na základě dosavadního provozu "zamračených" už měly kabiny lépe odhlučněné, usazené na pryžových blocích, už tam byl i umývací koutek s ohřevem vody. Ale ekonomika provozu byla někde jinde, než "pouhá" ergonomie. Nikoliv z nostalgie ještě dnes na Slovensku jezdí "zamračené", v českých zemích si je pořizují či pronajímají nestátní dopravci. Ale právě pro ty vlastnosti, jimiž své obrýlené nástupce mnohdy o koňskou délku přežily. |
![]() |
J10i78ř73í 74J30i54r56o63u73d89e17k 8466549984424
|
![]() |
P33e63t55r 97F40r28ý91d93e52k 7979831799813Ja mel rad tvarem zamracenou |
![]() |
M40i55l90a79n 12D42u62p84a33l 3850876125508
|
![]() |
T22o39m34á51š 84K23a85s42l 7437431947trochu šířeji by to nešlo? |
![]() |
M84i81k68u17l84á30š 76K45a73l73i33n28a 1972373445Na Technetu jsou velmi zajímavé i diskuze, dá se tu zjistit spoustu zajímavých informací. Jinak koho by zajímal onen požár, přikládám článek který je tvořen spíš zprávou o zásahu + fotografie: https://www.pozary.cz/clanek/62653-1980-podnik-naftove-motory-byl-v-dobe-prijezdu-prvnich-jednotek-zasazen-plameny-z-vice-nez-50-procent/ |
![]() |
M22i45l56a98n 77V67o95l88e15k 5619683116229Výkonově to byla dobře trefená lokomotiva. Na ty zbytky neelektrifikovaných hlavních tratí se mohla zdvojit a na zbylé výkony stačila. Ostatně ani 30 let kapitalistického budování nepřineslo potřebu zvyšování výkonů u dieselových lokomotiv. Na těch fotkách by se dalo dokumentovat 'barvičkářské' šílenství včetně žlutého bezpečnostního pruhu, o kterém se jeden čas tvrdilo, že je naprosto nutný z bezpečnostních důvodů a že zachrání několik životů ročně. |
![]() |
T70o93m49á96š 21L95e93k29n72e55r 2105124181Brejlovec, Bardotka a Laminátka. Moje srdcovky |
![]() |
J51a37r76o88s21l35a24v 49P10o49r85t 7439647379875A dnes je místo lokomotivky O2 aréna .... |
![]() |
M92i62l54a26n 29V64a74l79á34š35e16k 5123422251480Jó,kde jsou ty zlatý časy |
![]() |
J89i56ř96í 69M25a67k21o26ň 6503424850712Vylepšená Bardotka, která měla hlubší hlas. Proto si je někdo plete i když ony již jsou jen u dcery ČD "CARGO". |
![]() |
L69i53b62o63r 55P68e16t35r20á10š 6825829538769Tu jsem měl jako funkční modýlek na trafo . |
![]() |
P57e52t62r 14B33e80z34s61t59a38r46o94s21t29i 4806460132820Lokomotiva sice hezká, ale jinak naprosto líná a slabá, jako vše u nás, ale chápu, naše železnice byla a dodnes je v katastrofálním stavu, kdy na většině tratí je limit 18 nebo 20 tun na nápravu, proto tu potom máme takové malé lokomotivy, ale to je problém celé Střední a Západní Evropy. Všude jinde není problém mít tratě na normální hmotnosti a pak by tu v klidu mohli jezdit všude Sergeje, na rychlících Ragulíni a ČKD by se mohla plně věnovat lokomotivám na posun a manipuláky. Opravdu bych v čele rychlíku té doby radši viděl Ragulina, protože ten je výkonem úplně jinde, ale u nás by kvůli stavu tratí mohl jen na "koridory", jinde by to byl problém.. |