- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
U nás na Žitnom Ostrove som videl orbať posledné lokomobily pri Komárne okolo roku 1965 +- , Ale u nás to osvietený pán grof Esterházy urobil unikátne. Na okrajoch obrovský polí urobil betonové okraje s kolajnicou , po ktorej jazdil úvraťový vozík s veľkým protizávažím , ušetril 1 lokomobilu . A vodu ,palivo , ludí a aj tie obedy rozvážal na desiatkach km uzkokolajke čo mal na svojom veľkostatku ! To že to vybudoval ešte za c.a k. Rakúska-Uhorska to bol Europský unikát.
Dokonca v Cíferi mali svoju malú železnicu z kaštiela na železničnú stanicu dlhú asi 1 km , samozrejme parádné osobné vagony . Ináč trať pokračovala na grofske majeri .
Moja stará mama do konca života spomínala na grófov , že už v živote sa tak dobre nemali ....
krasnej clanek, akorat si tam opravte Z na S (kterou uměly parní oračky provádět Z bezkonkurenční kvalitou, byť produktivitou zaostávaly.)
Díky za upozornění, opraveno.
Kdysi jsem podobné viděl na zámku Kačina u Kutné hory, zajímavé mašinky, a mezi nima pobíhalo pár pávů.
Četl jste ten článek? To nebyly podobné, ale ty samé.
Parním lokomobilám se také říkalo parničky.
V NDR se speciální parničky používaly až do 80.let ne rekultivace bažin, kde tahaly pluh Mamut se záběrem 2.5m, který oral do hloubky 1.8m.
Na poli byly 4 parničky (na paždé straně dvě).
Jinak je to hezký koníček na západ od našich hranic
https://www.youtube.com/results?search_query=steam+ploughing+engines
a odkud jsou lokomobily které hrály ve zdivočele zemi, když tyto dvě tam nejspíš neúčinkovali ?
Tam byla pouze jedna-ale sestříháno jako souprava. Vlastníkem byl pán (na jméno si nemohu vzpomenout) který jednu mašinu kolem r.1990? sehnal a zprovozníl Poté ji snad prodal do Anglie...
Hezky neaktuální téma na odreagování
Jen podotknu, že k většímu rozšíření tohoto (jinak u nás poměrně vzácného) druhu orby došlo za první světové války, když armáda zemědělcům zrekvírovala koně.
Bodejť, když mohly orat na dřevo nasekané v nejbližším lese.
Obraz č. 7 "Družstevníci u lokomobily":
Oběd dovezen ve dvou várnicích, naservírován do jednotných smaltovaných (dole již notně otlučených) kastrůlků a sněden pomocí tehdy převažujících hliníkových lžic. Běžní pracující (ta "sůl země") oblečeni do vaťáků, strojník v kožené bundě (možná po mašinfírovi z Deutsche Reichsbahn nebo po letcovi z R.A.F.), mladej "kancelářskej", co jim dovezl jídlo, stojí neušpiněn v nějakém lepším tesilu u předního kola, cisterna s vodou a vozík s topivem v pozadí...
Není to lokomobila- lokomobila byl stacionární parní stroj pro pohon hlavně mlátiček. Ten pán určitě nemá bundu od RAF- všichní mají klasické socialistické vaťáky. Fotka je z r 1970-71.
Pan Kučera byl vyučený kovář a z počátku vandroval po Čechách. V roce 1919 se usadil v Nepřevázce a s rodinou žil v deputátním bytě na velkostatku. Se svým starším synem se nechávail najímat jako strojníci na parní soupravě velkostatku Taxisů u cukrovaru Dobrovice. Opotřebenou soupravu od Taxisů odkoupil, zrenovoval a začal s ní poskytovat služby po okolních velkostatcích. Před válkou pan Václav Kučera zemřel a firmu převzal jeho starší syn Jaroslav, Mladší syn Václav celý žívot jezdil na jedné mašině jako strojník. Ten také přivezl soupravu na Kačinu a obsluhoval ji při orbě pro film,
Dneska se pole místo orby poleje chemikáliemi. Pak se divíme, když se přemnoží hraboši a když po dešti steče voda po udusaných polích a způsobí povodně.
Takže když pole polejete chemikáliemi, semena se vám samy vsáknou do země?