Středa 15. července 2020, svátek má Jindřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 15. července 2020 Jindřich

Diskuse k článku

Parní lokomobily Libuše a Přemysl oraly na státním statku až do roku 1971

Dvě mohutné lokomobily, Libuše z roku 1905 a Přemysl z roku 1906, patří mezi nejvzácnější exponáty Národního zemědělského muzea. Oba stroje spolu s překlopným pluhem představují jedinou u nás dochovanou soupravu pro parní lanovou orbu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87i77ř26í 15S40c70h26w22a71c70h 8668804308216

Ten Mammut je opravdu neskutečné monstrum.

0/0
20.3.2020 11:10

R11a77d36e12k 43F56o21l91p54r56e14c19h50t

Díky za upozornění, opraveno.

0/0
17.3.2020 10:39

D63u75š72a53n 79R37a28j81n60i51n30e14c 4624472753411

U nás na Žitnom Ostrove som videl orbať posledné lokomobily pri Komárne okolo roku 1965 +- , Ale u nás to osvietený pán grof Esterházy urobil unikátne. Na okrajoch obrovský polí urobil betonové okraje s kolajnicou , po ktorej jazdil úvraťový vozík s veľkým protizávažím , ušetril 1 lokomobilu . A vodu ,palivo , ludí a aj tie obedy rozvážal na desiatkach km uzkokolajke čo mal na svojom veľkostatku ! To že to vybudoval ešte za c.a k. Rakúska-Uhorska to bol Europský unikát.

Dokonca v Cíferi mali svoju malú železnicu z kaštiela na železničnú stanicu dlhú asi 1 km , samozrejme parádné osobné vagony . Ináč trať pokračovala na grofske majeri .

Moja stará mama do konca života spomínala na grófov , že už v živote sa tak dobre nemali ....

+2/0
17.3.2020 8:38

J48i59ř52í 74H36l80a74v31á42č 1842630657948

Na fotkách, které jsou opravdu z jednoho dne, je vlek 5t,

+1/0
17.3.2020 7:22

J32i69ř10í 31H30l62a45v97á26č 1852520127398

Určitě to nemůže být rok 79. Pan Jaroslav Kučera-na foto zády. zemřel na jaře 1971. A na Statním statku Mladá Boleslav určitě kuchyně už byly před rokem 1970. Co se týče vleků. ty zemědělské prakticky nikdy nepoužívaly dvoumontáž.Na uhlí,které si mašiny tahaly po poly za sebou, se požívaly většinou 3,5 t Melicharky nebo Rumuny.

+1/0
17.3.2020 7:14

J50a35k16u96b 80M19a44t59ě16j95ů 5615432241825

krasnej clanek, akorat si tam opravte Z na S (kterou uměly parní oračky provádět Z bezkonkurenční kvalitou, byť produktivitou zaostávaly.)

0/0
17.3.2020 3:42

J11i51ř20í 93T73i62n85t38ě81r29a 6820419843390

Pane Dopito,

pokud je mi známo, tak majitelé vyvlastněných pozemků většinou byli maďarského a německého původu. Pokud je mi známo, tak zmínění získali finanční náhrady za vyvlastněný majetek.

P. S.

Vím zcela jistě, že tou dobou byly zrušeny šlechtické tituly a privileje. :-/

https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/60831/

0/0
16.3.2020 21:25

J43o31s72e98f 72M95i40k48i25n 5453134545304

Cukrová řepa se jednotila ručně ještě v první polovině devadesátých let. Normalní řepa se na záhumencích družstevníků dělala ručně ještě před dvaceti lety, stejně jako se záhumenkové brambory sklízely ručně.

To co píšete o strojích je pravda u pluhů, strojů na základní zpracování půdy. Kombajny, řezačky, secí stroje, samozběrací vozy, postřikovače a rozmetadla se schovávali pod střechu kůlen nebo hal

+1/0
16.3.2020 11:52

R44a26d72e48k 86H15o79l44e56c15e91k 3786490538211

Četl jste ten článek? To nebyly podobné, ale ty samé.

+1/0
15.3.2020 22:42

A53d86a24m 48Ř33e15ž26á83b33e61k 5702280510610

Byli znarodneny. Znarodneni je oznaceni pro kradez, kterou dovoluji zakony a nejsou to dane

0/0
15.3.2020 20:38

A35d74a90m 29Ř41e50ž21á19b80e94k 5352150940850

omyl. Melo byt +

0/0
15.3.2020 20:37

J26i80ř30í 33T51i28n94t37ě31r63a 6300259283410

Pane Levinský,

jestli se nepletu, tak orba pomocí dvou lokomobil a vlečeného oboustranného pluhu byla známá od sedmdesátých let 19. století. No a samohybné (motorové) pluhy byly v Království českém v několika provedeních: Snětina (1911), Michl (1912) a v Pragovce typ K (1913) a typ X (1917).

0/0
15.3.2020 18:47

R48a86d26i86m 37P81o30l40á10š58e17k 9126983439169

Stát začal do družstev víc investovat až nějak po roce 1970 - 75. Do té doby to byly skomírající firmy pracující 20 let hlavně s tím, co v 50 letech při vzniku družstev zabavili velkým sedlákům. Tehdy opravdu nějaká starost o družstevní jídelny nebyla na pořadu dne. Ještě v roce 1972 - 74 se například brambory nebo řepa v družstvech dělala ručně, družstevníci zaseli a potom rozdělili jednotlivé řádky rodinám, my jsme mívali cca 15 řádků na poli dlouhém asi 800 - 1000 metrů. A ty rodiny tu řepu jednotily, plely a na podzim vytrhaly, ořezaly, zvlášť bulvy, zvlášť chrást a družstevníci to jen odvezli kravám a do skladu na zimu. Stroje, mimo traktorů, když se nepotřebovaly, se postavily na pláň na pozemku JZD a tam byly třeba rok vystavené počasí, dokud se zase nepotřebovaly.

+1/0
15.3.2020 18:04

S28t22a27n19i39s67l52a40v 46H75o32r66á97č53e36k 5971258325794

Kdysi jsem podobné viděl na zámku Kačina u Kutné hory, zajímavé mašinky, a mezi nima pobíhalo pár pávů.:-)

+2/0
15.3.2020 18:01

J69o92s78e48f 77M23i65k84i79n 5703254485284

Tak možná u Vás. Můj děda i otec pracovali jako mechanizátoři v JZD a jejich i moje zkušenosti jsou poněkud jiné.

0/0
15.3.2020 17:50

M60a31r12t50i12n 15S87t73a95c55h 7781215142256

děkuji za odpověď R^

+2/0
15.3.2020 17:19

R32a85d73i60m 90P79o29l73á22š49e73k 9496953739819

Hodně dlouho byl vůbec problém, aby družstevník do práce dorazil a relativně střízlivý. Nějaké obědy se dlouho vůbec neřešily.

0/0
15.3.2020 17:09

J71o68s31e36f 14M15i75k51i84n 5943204435154

Bývaly smlouvy třeba s jídelnami velkých podniků, kde se vařilo a odkud se jídlo vozívalo.

0/0
15.3.2020 17:01

R73a46d98i36m 72P96o43l98á16š20e33k 9686983869199

Když už byly jídelny, tak bylo odkud vozit jídlo. Dokud jídelny nebyly, tak nebylo kde to jídlo vzít.

0/0
15.3.2020 16:51

D61o76m62i18n24i91k 33D86o57p84i10t19a 5559447870642

Pokud připustíme, že Masarykova reforma nebyl zločin, ale naopak potřebné opatření, opravňovalo by nás to k tomu, abychom znárodňovali i dneska.

0/−3
15.3.2020 16:20

J80o46s24e10f 74M50i46k75i98n 5403824655584

Když byly žně nebo na poli pracovalo více lidí a strojů, tak se jídlo vozilo na pole i devadesátých letech, ikdyž v JZD byly jídelny

0/0
15.3.2020 16:09

R96a67d15i28m 66P88o18l42á11š29e23k 9496593519519

No to víte, o řádění Lenina a Stalina tehdy nikdo tady ještě nevěděl a tak kdo byl tehdy při vzniku naší republiky přiměřeně sociální, ten byl pokrokový.

Pokud nebyl tak moc sociální, jako byl za První republiky třeba nějaký poslanec Klement Gotwald.;-D

Dnes je sociálno zprofanované předchozí komunistickou vládou a tak se přelilo buď do charity nebo do sluníčkové multikulturní podpory imigrace.

+1/0
15.3.2020 16:03

J72o87s86e63f 27M54i52k31i83n 5863434215394

Jinak je to hezký koníček na západ od našich hranic

https://www.youtube.com/results?search_query=steam+ploughing+engines

0/0
15.3.2020 16:03

J85o19s82e18f 66M37i59k26i94n 5903884545794

Parním lokomobilám se také říkalo parničky.

V NDR se speciální parničky používaly až do 80.let ne rekultivace bažin, kde tahaly pluh Mamut se záběrem 2.5m, který oral do hloubky 1.8m.

Na poli byly 4 parničky (na paždé straně dvě).

https://www.youtube.com/watch?v=TZTYc8yDRdo&t=83s

https://www.youtube.com/watch?v=sF1cRqh_w4o

0/0
15.3.2020 16:00

R32a78d26i10m 59P24o97l94á13š20e53k 9286483139549

Bodejť, když mohly orat na dřevo nasekané v nejbližším lese.

0/−1
15.3.2020 15:55

R45a30d40i33m 77P77o55l91á45š14e82k 9326913349779

Já bych tipoval spíš natáčení 1979. V roce 1970 nebo 71 ještě jezeďáci vesměs neměli jídelny a vývařovny, takže nebylo odkud jim na pole vozit jídlo. Účes toho mladšího bez čepice foceného z boku taky odpovídá podle mně spíš roku 1979. i vaťáky i střih těch montérek kopřiváků i jejich pracovní boty klidně mohly být z roku 1979.

Na další fotce, která vypadá ze stejného foťáku, série a pole je už docela moderní vlečka za traktor - jednomontáž pneumatik. Starší vlečky mívaly pneumatiky s menší nosností, do tuny a proto se musely montovat na valník, který měl nosnost tuším 6 nebo 8 tun na dvojmontáž. Likvidovaly se v zemědělských družstvech právě okolo roku 1978, otec tehdy takový valník od družstevníků levně koupil, za cenu šrotu a udělal na něm kočovný včelín.

+1/0
15.3.2020 15:54

D95o97m18i46n32i72k 15D82o37p28i22t44a 5829977390892

Tohle je obrovsky nebezpečný argument.

I dnes máme pracující chudinu žijící od výplaty k výplatě, která je existenčně závislá na provozovateli fabriky, ve které pracují..Podobně si mnoho lidí nemůže dovolit bydlení.Měli bychom taky znárodňovat?

+2/0
15.3.2020 15:37

R27a34d14i80m 73P59o65l75á11š76e86k 9796953759919

Třeba u nás to byla církevní pole a ta reforma byla nutná ze sociálních důvodů. Bez reformy by na vesnici bylo 30 - 50 % rodin úplně bez půdy, to znamená úplně chudých bez živobytí žijících z ruky do huby a úplně závislých na bohatých sedlácích. (Průmyslové fabriky v okolí už sice byly, ale počet pracovních míst v nich byl malý, takže přijímali jen někoho.)

S reformou zůstalo bez půdy a tím bez obživy asi tak 5 - 10 %. Těch, co přidělenou půdu třeba levně prodali , aby získali "rychlé prachy" nebo i prohráli v kartách.

+5/0
15.3.2020 15:29

J16i69ř34í 24H55l19a12v80á80č 1402460137148

Tam byla pouze jedna-ale sestříháno jako souprava. Vlastníkem byl pán (na jméno si nemohu vzpomenout) který jednu mašinu kolem r.1990? sehnal a zprovozníl Poté ji snad prodal do Anglie...

+3/0
15.3.2020 15:16

M65a43r72t92i16n 24S64t96a86c53h 7131455412426

a odkud jsou lokomobily které hrály ve zdivočele zemi, když tyto dvě tam nejspíš neúčinkovali ?:-)

+2/0
15.3.2020 15:01

F44r55a84n34t86i60š35e16k 73L57u83f83t 2793258528

Hezky neaktuální téma na odreagování

+4/−1
15.3.2020 13:39

D32o50m37i56n60i20k 66D13o93p73i81t20a 5939287250312

Opravdu? Podle mě i dobře odůvodněná státní loupež je loupež. Protože i ti komunisti nakonec měli svoje důvody, proč znárodňovali.

Ale klidně se nebojte ty převratné důvody rozvést, ať vím, kdy je podle vás znárodnění+privatizace v pořádku.

+1/−2
15.3.2020 12:48

R78i23c76h66a35r95d 15A59u51b77r58e69c24h19t 8320430488547

Takže když pole polejete chemikáliemi, semena se vám samy vsáknou do země?

+4/0
15.3.2020 10:11

P63e13t75r 87L80o31r77e51n90c 1607142497403

Dyť já to vim!

Vy taky musíte furt všechno prozrazovat...:-)

Též mi vrtalo hlavou, kdo to fotil a došel jsem ke stejným závěrům jako Vy, ale člověče, chápejte - s t y l i z a c e !

No dobrá, vidím že je to tady beznadějně samej "Technet", jdu jinam ;-)

P.S.: Strojník, ta šlechta mezi dělnickou třídou, jakou má krásnou apartní datlovskou rádiovku...

Dobrá, už mizím.

+2/0
15.3.2020 9:30

J86i58ř36í 14H70l12a58v27á36č 1452760147818

Ještě Vám tu stylizaci trochu zkazím. Přemýšlel jsem kde a kdo tu fotku nafotil. Obědy se v té době na pole vozili traktorem-služební auta ještě na střediscích nebyla. Ten pán v civilu k tě partě nepatří. Tak předpokládám, že obědy přivezl "pan mistr"-to je ten silný pán zády k objektivu a jezdil Zetorem 25a s tou kárkou co je v záběru,

0/0
15.3.2020 9:14

E61r96i88k 84L50e48v71i49n64s22k54ý 8891414553875

Jen podotknu, že k většímu rozšíření tohoto (jinak u nás poměrně vzácného) druhu orby došlo za první světové války, když armáda zemědělcům zrekvírovala koně.

+1/0
15.3.2020 8:56

V83l14a53d54i11m46í70r 20Z87a14u60š40k89a 5361362677973

Dost hrubé zjednodušování situace a důvodů, které k ní vedly.

+5/−1
15.3.2020 8:50

P83e97t69r 79L61o16r19e65n77c 1897322467803

Kazíte mi nostalgickou stylizaci;-)

Ale uznejte, že strojník, ta "vyšší" dělnická třída, je od toho věčnýho mazání šoupátek, ložisek, spojnic, ojnic a kulis zašmírovanej jako čert... a kancelářskej má - jak jinak - ruce v kapse!

+1/0
15.3.2020 8:35

J24i38ř56í 69H43l31a90v32á12č 1442890857118

Není to lokomobila- lokomobila byl stacionární parní stroj pro pohon hlavně mlátiček. Ten pán určitě nemá bundu od RAF- všichní mají klasické socialistické vaťáky. Fotka je z r 1970-71.

0/0
15.3.2020 8:22

P79e89t17r 81L23o37r53e55n16c 1437852187313

Obraz č. 7 "Družstevníci u lokomobily":

Oběd dovezen ve dvou várnicích, naservírován do jednotných smaltovaných (dole již notně otlučených) kastrůlků a sněden pomocí tehdy převažujících hliníkových lžic. Běžní pracující (ta "sůl země") oblečeni do vaťáků, strojník v kožené bundě (možná po mašinfírovi z Deutsche Reichsbahn nebo po letcovi z R.A.F.), mladej "kancelářskej", co jim dovezl jídlo, stojí neušpiněn v nějakém lepším tesilu u předního kola, cisterna s vodou a vozík s topivem v pozadí...:-)

+2/0
15.3.2020 8:13

J97i43ř87í 33H56l48a73v16á89č 1322820297928

Pan Kučera byl vyučený kovář a z počátku vandroval po Čechách. V roce 1919 se usadil v Nepřevázce a s rodinou žil v deputátním bytě na velkostatku. Se svým starším synem se nechávail najímat jako strojníci na parní soupravě velkostatku Taxisů u cukrovaru Dobrovice. Opotřebenou soupravu od Taxisů odkoupil, zrenovoval a začal s ní poskytovat služby po okolních velkostatcích. Před válkou pan Václav Kučera zemřel a firmu převzal jeho starší syn Jaroslav, Mladší syn Václav celý žívot jezdil na jedné mašině jako strojník. Ten také přivezl soupravu na Kačinu a obsluhoval ji při orbě pro film,

+7/0
15.3.2020 7:39

J14i75ř75í 80M62a78c92e60k 3355295584951

Dneska se pole místo orby poleje chemikáliemi. Pak se divíme, když se přemnoží hraboši a když po dešti steče voda po udusaných polích a způsobí povodně.

+2/−7
15.3.2020 7:33

D76o94m91i35n17i94k 70D61o21p33i57t43a 5789877500222

Pokud ovšem on sám nebyl jedním z těch, kdo ve dvacátých letech okradli šlechtu. Pak bych mu to celkem přál.

+1/−6
15.3.2020 7:16

D93o89m66i33n61i29k 32D77o79p35i79t16a 5249697710232

Pan Kučera je pořídil začátkem dvacátých let. Nejspíš za třetinu tržní ceny vykoupil pozemky šlechty, v rámci Masarykovy pozemkové reformy.

Rok 1948 bylo v tomto případě pouze okradením zloděje.

+1/−10
15.3.2020 7:13

K39a36m78i53l 81D80o81l37e22z67e80l 6802286414112

Krasne stroje, nicmene tyto nebyli znarodneny, ale sproste ukradeny v 48

+14/−3
15.3.2020 1:04

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...