Diskuse k článku
Čekáme na ni všichni. Lithiová anoda zdvojnásobí kapacitu akumulátorů
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
L93a17d22i52s81l23a63v 31K87r66a66t56o32c21h13v56í69l 6304382108274Je to fuk, jelikoz treba chytrofony hned zacnou vyrabet takove, ze zase vydrzi na nabiti to, co dnes. |
![]() |
J92i74ř46í 25D86v63o24ř21á53k 5968183498500Upozornění pro autora:Já na ni nečekám,a nemám rád , když za mě někdo mluví. |
![]() |
Z87d71e13n76ě50k 81H79o79r37s96á87k 3454800426869Musel jsem se zaregistrovat jen pro to abych oponoval ohledně elektrokol :D Kolem 40km mají dojezd absolutní sračky z číny, které sem doveze kdejaký podnikavec... Slušná elektrokola co prodáváme třeba my, stojí kolem 25 tisíc a mají dojezd kolem 80 km, pak jsou zde elektrokola německých výrobců KTM, které stojí kolem 60 tisíc a mají dojezdy přes 140 km - takže poprosím nedávat jako příklad šunky z číny... :) |
![]() |
D65a29n46y 39S24c47o15t66t 8354981163768tak to máte dnes dost naklikáno - hned po registraci si poskočit na víc než 34tis kreditů ;-D |
![]() |
P23a68v48e81l 70S86o43b81o57t34k33a 5760804Je to tak - vývoj akumulátorů narazil na fyzikální limity a každé dalši zlepšení je velmi nárožné a drahé. Zřejmě tedy musíme i nadále počítat, že kilo benzínu má v sobě 100x větši energii než kilo akumulátorů... |
![]() |
Z23b94y19n27ě98k 28Š43a77f66a40r88č13í20k 5127758815154Tak pokud započtete i klidovou hmotnost, tak akumulátor vyhraje. |
![]() |
J76i76ř43í 15K65o20c87u24r27e58k 6475594385418Tak ještě popište, jak tu klidovou hmotnost transformovat na energii. Mohli bychom pak jezdit i na kamení... |
![]() |
P94e69t58r 10K52l95e48i36n 4800710978555Říkáte blbosti. Vyhrává business v podobě ropy a zemního plynu. Protože až bude dostupná dobrá baterie pro auto, bude se moct použít i do každé domácnosti, chaty, chalupy se solarníma článkama. Proto ta brzda, která tu ještě hodně dlouho bude. |
![]() |
P37a59v78e59l 83K66u98r52a56l 5561424740560Až? Zajímavý a ničím nepodlozeny optimismus... Zkuste jestli vůbec nekdy |
![]() |
M83i30r12o81s69l94a28v 38J98o92c42h 3602121323858Jinak když do toho přimíchám trochu filosofie Levný, výkonný a malý energetický zdroj, je většinou cestou k pořádné válce, pouze v tom optimistickém případě k posunu lidstva o velký kus dopředu, většinou až po té válce. |
![]() |
Z66b50y95n71ě17k 20Š81a38f45a66r73č79í60k 5847838485374Já nevím, ale nejsou ty vaše představy poněkud směšné v porovnáním s termonukleární bombou? |
![]() |
M83i52r67o74s45l53a20v 75J79o27c38h 3652451973818Nukleární bomby mají dost nevýhod, jako ultimátní zbraň. Sen všech militaristů je možnost čisté a cíleně přesné likvidace živé síly. |
![]() |
A43l23e85x15a59n69d66r 46K11o91s65t25k95a 5259676529256NEutronová bomba. Vše živé zemře, město zůstane, nikde žádné záření, zítra si uklidíte těla a můžete se nastěhovat. |
![]() |
A53n15t76o58n64í21n 30Š95t84e94f37k92a 3531712109672N bomba je pořád nukleární bomba, s trochu omezenými účinky....dost se na to zapomíná. |
![]() |
J45a46r97o77m87i66r 26C16h65a81l78o38u24p60k22a 4739227215397Na druhou stranu byly války většinou hnacím motorem pokroku (posléze využitelného civilně) a v jistých směrech posunuly lidstvo o velký kus dopředu. |
![]() |
J65o18s74e74f 39V53a57l29a 9650563143783novinari pisi 2x rocne o novych akumulatorech. Pred 2 lety byly natreseni z LiFe akumulatoru a ejhle, u bezne dostupnych vyrobku jsem se zatim s zadnym nesetkal a uz je tu nova "bomba" |
![]() |
R44a42d68i23m 90P86o61l18á62š23e80k 9206803919299Jak píšu níže, většinou to jsou původně jen PR články , jejichž účel je splašit sponzora dalšího laboratorního výzkumu. Který možná bude nadějný, možná se objeví zásadní problémy a nebude to nanic. Ovšem když se k takovému článku dostane problematiky neznalý redaktor, udělá z toho čerstvý objev div ne na Nobelovku. |
![]() |
P75e55t90r 70H79a80r72i24p50r14a40s23a34d 26H68a94j20i45č 8223840214777No pokud máte na mysli LiFePO4, tak ty se běžně vyrábějí a prodávají. Zkuste si zagůglit. Ale já sázím spíše na LiPo. A nemyslím tím bonbóny, i když jsou celkem dobré. Vydrží hodně cyklů. |
![]() |
B52o56r72i89s 88P75o36u85z59a62r 5338978645147Nejsem technik,a proto si kladu otázku - nebude větší kapacita na úkor bezpečnosti ? Selský rozum mi říká,že každé hromadění energie do stále menšího objemu bude vykoupeno nestabilitou takového zařízení .... |
![]() |
J78a75n 87P84a71z27d27e18r60a 7727364909921nepoužívejte selský rozum ale mysl... |
![]() |
B70o74r68i16s 18P96o13u44z96a88r 5908968865647Myslíte něco jako - " Veselá mysl - půl zdraví " ? Nebo jak jste svůj výstřik do tmy myslel ? |
![]() |
M54i77r89o35s60l64a25v 44J56o36c22h 3922591433958No nestabilitou ne, ale možná jste myslel, princip bomby. Tedy pokud skladuji hodně energie o velké hustotě na malém prostoru, může být její uvolnění najednou při nehodě nebo záměrně, fatální pro své okolí. A čím větší hustota, nebo objem energie, tím větší problém, když se něco zvrtne. To je prostě fakt. Tedy ideální zásobárna energie je taková, kde je v rovnováze co nejmenší "samovolný" výkon s výkonem požadovaným, což je nedostižný sen, protože vlastně jakýkoliv zdroj energie, je vlastně velmi chytře regulovaná "bomba". |
![]() |
R98a62d96i81m 18P24o84l92á26š89e66k 9106443779979No jak se to vezme. Benzínová nebo plynová nádrž obsahuje mnohem víc energie než stejně velký a těžký lithiový akumulátor a přesto je poměrně bezpečná. Je to tím, že palivo potřebuje k vznícení nebo i výbuchu až vzduch a díky bezpečnostním opatřením se tak velice často při haváriích dosáhne, že palivo uteče ven a nebouchne a třeba ani nezačne hořet. Zatímcio lithiový akumulátor nepotřebuje k uvolnění energie nic zvenčí. Stačí zkrat z nějakého důvodu nezvládnutý vnitřní ochranou a akumulátorm se rozžhaví zevnitř a začne hořet nebo bouchne. |
![]() |
M92i73r39o62s63l81a82v 11J40o37c12h 3352271413938S tím souhlasím. To je ten samovolný výkon, kde rychlost oxidace není velká a plocha oxidace je konečná, plus oxidační činidlo není uchováváno spolu s redukčním. Třeba takové uhlí je ještě bezpečnější. Ale pokud chcete něco, co uchovává přímo odebíratelnou el. energii, tak jde vetšinou o chemické zdroje s větší "nestabilitou", nebo spíše bych řekl náchylnější k prudké reaktivitě. |
![]() |
J25a47r68o48m96i35r 93C24h78a49l68o83u72p45k93a 4639807655577Přesně tak, jde o tu roznětku. Obecně vzato je největší zásobárnou energie hmota, ale tam je energie skryta opravdu velmi bezpečně. ;-) |
![]() |
R47o62b95i79n 23Ž26i61ž66k54a 2168884676606No vezměte si, že v benzínu máte té energie pořád víc a jeho sklony k její výměně s okolím jsou také známy. A jak je to oblíbený zdroj |
![]() |
A32l74o29i41s 95S80t71a98r59ý 3609239937972"Elektrolyt - zásobárna elektronů" - Nevím, co tím autor myslel, ale pevně doufám, že si nepředstavuje proces nabíjení jako pumpování elektronů do akumulátoru a jejich hromadění v něm. |
![]() |
L19u64d46v72í30k 68G68a97j55d61o50š88í34k 2805733364692Bolívie se může radovat. Cena lithia za chvíli bude vyšší než cena zlata. |
![]() |
S72v60a11t32o50p70l73u32k 84S84i84l43n87ý 4112826859258Lithium není zdaleka jen v Bolívii. V USA se má otevřít nový důl na lithium. |
![]() |
L16u96d30v80í84k 29G97a62j76d22o77š52í70k 2985973724882V Bolívii je 50% světových zásob lithia. Dalších 20% je v Chile. V USA se těží méně než 2% |
![]() |
T87o61m91á74š 68B93u71t49o45r83a 7821649662608Bravo, ale dvojnásobná kapacita je bohužel stále málo. Pokud dnes nabíjím svůj smartphone každý den a "zítra" to bude každý druhý den, tak to není žádný boom ani revoluce. Až přijdou s něčím, co bude mít 3 až 4-násobnou kapacitu = smartphone či tablet vydrží téměř týden, chytré hodinky a další blbosti nějaké 2-3 týdny ... tak potom začnu nadšeně tleskat.. |
![]() |
M66i12l19a73n 76K15l87o86u40č13e69k 3730575948797Já ale nabíjím smarrphone každé 2-3 dny, takže 5dní je už ok, mnohem zajímavější je pro mě třeba notebook, ikdyž i ty už dnes mají dobrou výdrž, není problém třeba 10h a to je celý pracovní den,. |
![]() |
J24i84ř86í 69Ř98e23h30o92ř 9508468126588bude to pecka spíš pro ty auta, zdvojnásobení bude konečně znamenat použitelnost v praxi. Vašemu smartphone to nepomůže, protože jakmile bude větší kapacita, tak jí nové mobily zase vycucnou. Protože použitelnosti v praxi dobíjení jednou denně vyhovuje. Takže s lithiovou baterkou se můžete těšit na mobil s vysavačem na oblečení, ventilátorem do vedra a zabudovanou mikrovlnkou na popcorn, ale delšího intervalu nabíjení se rozhodně nedočkáte. |
![]() |
A41l49e45x25a97n19d61r 21K49o60s35t31k66a 5119106319886Právě. Auto to konečně učiní použitelné. A tím nemám na mysli Tesla, ale třeba elektro dodávky pro městské prostředí. Dnešní mají "normovaný dojezd" co jsem viděl cca 150 km, takže v reálu v městském provozu při svícení, topení, klimatizaci a rádiu tak kolem 80 km. Což je ale na rozvážku po městě na celý den málo.. Dvojnásobek, čili 160-180 už by v pohodě stačilo. Nebo taxiky, totéž.. A jde o vozy, kterých jezdí po městě spousty, takže by to bylo znát i na ovzduší. |
![]() |
M14a94r45t75i69n 30D97u95f93e67k 3462457198684Auto na pecky nejezdí. |
![]() |
M36i73r56o56s47l94a87v 71J63o95c83h 3402621593648Revoluce je minimálně o řád, co je pod je jen pouhá evoluce |
![]() |
T13o97m23á98š 13S45k51á65l81a 6708287omyl, budete ho nabíjet pořád každý den. TO je vaše volba. Já svůj smartphone nabíjím jednou za týden, právě proto, že každodenní nabíjení mi přijde úchylné. Ale lidé, co se smíří s tím ho dát na nabíječku každý den, to tak budou dělat stále. Jen si pozapínají ještě více "nutných" žroutů. S Androidem 5 přijde integrace s televizí, autem, hodinkami, chromebookem, hlásičem požárů a prostě to bez toho nepůjde :) |
![]() |
J47a28n 13Š51e24b74e39s91t97a 6567190530625Tak mne napadá, nač ten svůj smartphone máte, když ho nepoužíváte, nebo jen na volání. To Vám stačí obyčejný mobil bez přidaných funkcí. Pak pochopím nabíjení jednou týdně....Nebo ho používáte a když se vybije, tak ho nenabijete, dokud neuplyne týden? |
![]() |
T35o11m42á40š 49Z91e38m67a47n 3405898694335Třeba ho používá jen když ho potřebuje a nemá pocit povinnosti ho využívat pořád. Já s ním většinou jen volám a občas hledám něco v mapě nebo na netu. Pak vydrží docela dlouho. |
![]() |
J45a16n 33Š84e17b74e84s28t57a 6687670220805Pocit povinnosti? Já ho využívám docela dost a nemám pocit, že musím. Ale proto, že mohu. A nabíjení jednou denně (přes noc) mi nevadí. |
![]() |
L18u10k70á61š 17K92o53h59o72u11t 7128204262899tak jestli nabíjíte svůj smartphone jednou týdně tak buď to je Nokia 3310 a nebo ho min 4dny v týdnu nosíte v kapse vypnutý... |
![]() |
J42a60r98o86m22i80r 90C39h33a67l22o49u44p67k44a 4779427735287Podle toho, co je a co není smartphone. Já mám Nokia C5 a nabíjím ho jednou týdně a to co potřebuju si podle nutnosti zapínám - GPS, internet... Je to už smartphone? |
![]() |
K83a38r95e85l 33U96r25b72a71n 2144304731899Mám klasický mobil a vydrží mi bez nabíjení až měsíc. |
![]() |
M25i64c27h66a29l 47P48a58u59l25í76č29e61k 2293865765155Jen tak mimochodem, jak se tu níže řešily ty elektromobily - na kolik vyjde jedno nabití auta s dojezdem 400 km v přepočtu na peníze? Resp. kolik to auto žere při nabíjení. Nikde jsem zatím podobný údaj nezachytil. Jen by mě zajímalo, o kolik je to levnější, než tankovat naftu, a případně jestli by to bylo i levnější, pokud by se přestala dotovat solární energie a ceny energií se podle toho narovnaly... |
![]() |
M60i93l46a64n 48K40l57o76u44č91e81k 3410785488137Pokud jde jen o srovnání paliva benzín vs elektřina na ujetý km, tak je to zhruba 10x levnější. |
![]() |
T44o26m39á74š 72S21k57á64l10a 6198967dokud tím nebudou jezdit lidi a vládě nedojde, že by na to mohla být spotřební daň tak ano. |
![]() |
L69u47b75o17m18í14r 81K10a52m69e75n98s75k34ý 3680898833556přesně, jediný důvod drahých paliv je vysoké zdanění, bez toho nemůže ropě nic konkurovat. Takže každý alternativní zdroj je levný jen tak dlouho, dokud se mu nedostane stejného zdanění. |
![]() |
J66o27s80e76f 73V83a44l89a 9220143923133wiki spocitala, ze rozdil cini zhruba 2,5-nasobek, vzheldem k romu, ze jedno je bez dane a 60% ceny benzinu delaji ruzne dane, pak je opravdovy rozdil minimalni az zadny. Bohuzel jenom pro ty, co neplati dane...... |
![]() |
R39a46d55i51m 70P19o11l37á82š76e58k 9776953439679Pokud nejezdíš tak moc, že aspoň každý druhý den neujedeš kilometry na plnou kapacitu akumulátoru, musíš do nákladů v první řadě započítat odpisy dané cenou nového akumulátoru versus jeho časovou životností. Teprve v druhé řadě jsou potom náklady na elektřinu potřebnou na dobití akumulátoru. |
![]() |
J27a62n 50N13o31v73á19k 6424914266913Tak to abyste to samé začal dělat i u nafťáků s turbem. Mě se už během mého šoférování v autě pokazilo leccos (turbo, urvaný čep ve válci, zablokované plynové klapky, rozsypaný termostat chladícího okruhu, děravý výfuk), ale nic z toho v elektromobilu není. |
předchozí | 1 2 3 | další |