VIDEO: Z Liberce přilétá nový bezpilotní vrtulník LIAZ

aktualizováno 
Na zbrojařském veletrhu Future Forces International Exhibition, konaném v Praze ve dnech 17. až 19. října, představila firma Liberecké Aero Závody nový bezpilotní vrtulník SkySpotter 150.

SkySpotter 150 je bezpilotní vrtulník schopný plnit denní i noční operace za zhoršených povětrnostních podmínek a v různých klimatických zónách. Let může probíhat plně autonomně, podle naprogramovaného letového plánu a/nebo operátor může také řídit dron dálkově.

SkySpotter 150 je určen pro širokou škálu civilních, záchranných a vojenských misí. Jeho parketou budou především průzkumné a monitorovací úkoly, podle toho bude vedle základního elektrooptického senzoru nesena rozšiřující sestava dalších detekčních zařízení pro dané úkoly.

Vojáci mohou SkySpotter 150 využít k různorodým průzkumným misím, včetně lokalizace nepřítele v těžko přístupném terénu, skrytého pod hustou vegetací a do určité míry i v podzemních prostorách, dále k detekci nevybuchlé munice a mapování minových polí a zdaleka ne v neposlední řadě se nabízí kontrola hranic proti průnikům ilegálů.

V civilním sektoru to je například kontrola dlouhých potrubních systémů (ropovody, plynovody, teplovody) a kontrola vedení elektroenergetické přenosové soustavy, monitorování průchodnosti dopravní infrastruktury, provádění letecké fotogrammetrie a přes nepočítaně dalších úkolů až po leteckou vakcinaci lišek proti vzteklině.

Nejpopulárnější oblastí nasazení SkySpotteru 150 z pohledu občana České republiky by představovaly participace na různých záchranných operacích, a to i při velkých přírodních katastrofách jako jsou povodně atd.

Dron SkySpotter 150 má prázdnou hmotnost 100 kg a maximální vzletovou hmotnost 150 kg (na tu odkazuje právě číslo v typovém označení), z čehož užitečný náklad je maximálně 30 kg a zbytek palivo. V běžném režimu dosahuje vytrvalosti letu 5 až 7 hodin, maximální rychlost je 130 km/h. Dron může operovat při teplotách od -20 °C do 50 °C.

Podle European Defence Review magazine je liberecký dron poháněn Wankelovým motorem (motor s rotujícími písty), spotřeba paliva činí 5 až 8 kg/h.

Obsluha je dvojčlenná. Jeden operátor ovládá samotný dron, resp. v případě zcela autonomního letu tento předem naprogramuje, druhý operátor ovládá či může ovládat nesené zařízení. Celý systém se skládá z velkého přepravního kontejneru pro dva drony s manipulačním zařízením a zásobou paliva, pozemní řídící stanice a dvojice těchto dronů.

Autor:
 

Nejčtenější

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Televizor jako roleta: nové LG se po vypnutí sroluje do podstavce

LG Signature OLED TV R je prvním televizorem, který se po vypnutí sroluje do...

Ve vypnutém stavu je to televizní stolek s vestavěným soundbarem, po zapnutí se z něj vyroluje 65" OLED obrazovka. Nový...

U Sony mi nacpali mikrofony do uší a já pochopil nadšení slavného rapera

360 Reality Audio

Hudební hvězda Pharrell Williams přišel na tiskovou konferenci Sony na veletrhu CES podpořit nový projekt 360 Reality...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Už brzy bude mít den „25 hodin“. Trendy, které vás potěší, ale i vyděsí

Přímé přenosy jsou extrémně oblíbené od té chvíle, kdy Facebook funkci Live....

V Česku jsou to zatím jen slova, která plní titulky technologických i zpravodajských webů. Letos se však řada z nich...

Další z rubriky

Za kolik lze dostavět Temelín? Záleží, odkud jsou peníze

výměna paliva

I v Evropě je možné postavit jadernou elektrárnu levně. Ale jenom za určitých okolností, říká fyzik Vladimír Wagner. A...

Těla byla nahá, v šatech odešli povstalci. Následky havárie letu OK-584

Letoun DC-3 "Dakota" v barvách ČSA na ruzyňském letišti

Trosky letu OK-584 jsou rozesety na úpatí řeckého pohoří Taygetos. Na místo havárie se z ČSA vydává Josef Hubáček a...

OBRAZEM: Kluzák porazil „tryskáče“. Československá letadla století

Albatros a Delfin

Součástí projektu Československá křídla 1918 - 2018 byla mimo jiné anketa Nejpopulárnější československé letadlo...

Najdete na iDNES.cz