VIDEO: Z Liberce přilétá nový bezpilotní vrtulník LIAZ

aktualizováno 
Na zbrojařském veletrhu Future Forces International Exhibition, konaném v Praze ve dnech 17. až 19. října, představila firma Liberecké Aero Závody nový bezpilotní vrtulník SkySpotter 150.

SkySpotter 150 je bezpilotní vrtulník schopný plnit denní i noční operace za zhoršených povětrnostních podmínek a v různých klimatických zónách. Let může probíhat plně autonomně, podle naprogramovaného letového plánu a/nebo operátor může také řídit dron dálkově.

SkySpotter 150 je určen pro širokou škálu civilních, záchranných a vojenských misí. Jeho parketou budou především průzkumné a monitorovací úkoly, podle toho bude vedle základního elektrooptického senzoru nesena rozšiřující sestava dalších detekčních zařízení pro dané úkoly.

Vojáci mohou SkySpotter 150 využít k různorodým průzkumným misím, včetně lokalizace nepřítele v těžko přístupném terénu, skrytého pod hustou vegetací a do určité míry i v podzemních prostorách, dále k detekci nevybuchlé munice a mapování minových polí a zdaleka ne v neposlední řadě se nabízí kontrola hranic proti průnikům ilegálů.

V civilním sektoru to je například kontrola dlouhých potrubních systémů (ropovody, plynovody, teplovody) a kontrola vedení elektroenergetické přenosové soustavy, monitorování průchodnosti dopravní infrastruktury, provádění letecké fotogrammetrie a přes nepočítaně dalších úkolů až po leteckou vakcinaci lišek proti vzteklině.

Nejpopulárnější oblastí nasazení SkySpotteru 150 z pohledu občana České republiky by představovaly participace na různých záchranných operacích, a to i při velkých přírodních katastrofách jako jsou povodně atd.

Dron SkySpotter 150 má prázdnou hmotnost 100 kg a maximální vzletovou hmotnost 150 kg (na tu odkazuje právě číslo v typovém označení), z čehož užitečný náklad je maximálně 30 kg a zbytek palivo. V běžném režimu dosahuje vytrvalosti letu 5 až 7 hodin, maximální rychlost je 130 km/h. Dron může operovat při teplotách od -20 °C do 50 °C.

Podle European Defence Review magazine je liberecký dron poháněn Wankelovým motorem (motor s rotujícími písty), spotřeba paliva činí 5 až 8 kg/h.

Obsluha je dvojčlenná. Jeden operátor ovládá samotný dron, resp. v případě zcela autonomního letu tento předem naprogramuje, druhý operátor ovládá či může ovládat nesené zařízení. Celý systém se skládá z velkého přepravního kontejneru pro dva drony s manipulačním zařízením a zásobou paliva, pozemní řídící stanice a dvojice těchto dronů.

Autor:
 

Nejčtenější

Ochranka prezidenta Putina mate GPS. Lodě se přemístily na pevninu

Obrázek ukazuje pozice rušených lodí na letišti ruského města Gelendžik, ležící...

Americká nezisková organizace C4ADS si všimla, že když se ruský prezident Vladimir Putin přiblíží k přístavu, satelitní...

Hodinky, které zachránily astronautům život, když vše ostatní selhalo

Budoucí legenda. Omega Speedmaster za nedlouho těmto hodinkám nikdo neřekne...

Před čtyřiceti devíti lety se ve vesmíru odehrála jedna z nejnapínavějších událostí. Havárie Apolla 13 mohla lehce...

Neuvěřitelné množství chyb! Jako zázrakem většina lidí havárii přežila

Pohled na kokpit, patrný je splasklý skluz. Boeing 707 společnosti BOAC...

Piloti letu BA712 společnosti BOAC udělali koncem šedesátých let jednu fatální chybu. Neaktivovali hasicí zařízení...

Černé díry mohou ovlivnit celé galaxie, řekl astrofyzik v Rozstřelu

Astronom Jiří Svoboda v diskusním pořadu Rozstřel (12. dubna 2019)

Ve středu astronomové z projektu Event Horizon Telescope ukázali vůbec první fotografii černé díry. Co to pro vědu...

OBRAZEM: „Největší“ letadlo světa se vydalo na svůj první let

První let stroje Stratolaunch (13. duben 2019)

Speciální letadlo Stratolaunch, které bude sloužit jako platforma pro vypouštění kosmických raket, absolvovalo v sobotu...

Další z rubriky

Jak vydělat na boji s oxidem uhličitým? Snad výrobou benzínu ze vzduchu

Podoba navrhovaného projektu firmy Carbon Engineering, který by měl z atmosféry...

Společnost Carbon Engineering dostala od velkých těžařských společností peníze na rozvoj technologie pro získávání...

Jak se přenášely fotografie na dálku pomocí telegrafu

Obraz přenesený „methodou Bortini-Ascoli-ovou“.

Posílat obrázky telegramem zní možná na pohled nesmyslně, ve skutečnosti to samozřejmě možné bylo. A to s využitím...

Boeing 747SP nenaplnil očekávání výrobce. Jeden slouží k výzkumu vesmíru

Boeing 747SP

Mezi nejvýznamnější dopravní letouny historie patří Boeing 747 Jumbo Jet. Jeho markantně zkrácená verze 747SP, pro...

Najdete na iDNES.cz