Neděle 28. února 2021, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. února 2021 Lumír

Letenka za čtvrt milionu a jídlo na stříbře. Luxus první cesty přes Atlantik

Přesně před 75 lety, 28. června 1939, byla zahájena první transatlantická letecká linka mezi USA a Evropou. Luxusní lety na palubách hydroplánů zajišťovala dnes již neexistující společnost Pan Am.

Letoun Boeing 314 s názvem Yankee Clipper. Právě tento letoun zahájil pravidelné transatlantické lety s poštou. Za 2. světové války havaroval v portugalském Lisabonu. | foto: Zdroj: Wikipedia.orgTechnet.cz

Cesta z Evropy do Ameriky byla až do 30. let 20. století velmi časově náročnou záležitostí. Zaoceánské parníky a později vzducholodě ji zdolávaly v horizontu několika dní až týdne. Na překonání Atlantiku a přepravu cestujících si tedy začaly "brousit zuby" letecké společnosti, které zde tušily obrovský potenciál. Jako první zavedla pravidelnou linku americká letecká společnost Pan American World Airways. První pravidelný komerční let s cestujícími se uskutečnil 28. června 1939.

Charles Lindbergh byl obrovskou celebritou, i proto se na něj zločinec či...

Charles Lindbergh

S transatlantickými lety experimentovali letečtí průkopníci zhruba od 20. let 20. století. Všeobecně známé jsou první úspěšné sólové lety Charlese Lindbergha (1927, New York - Paříž, letoun Spirit of St. Louis) a Amelie Earhartové (1932, New York - Derry, letoun Lockheed Vega). Nešlo však o první letecké překonání Atlantiku: jako úplně první zdolali oceán už v roce 1919 britští příslušníci RAF John Alcock a Arthur Whitten Brown s bombardérem Vickers Vimy.

Ve 20. a 30. letech se začala prudce rozvíjet letecká doprava na kratší vzdálenosti. Dolety se postupně prodlužovaly a na konci 30. let již bylo možné zdolávat i tratě dlouhé několik tisíc kilometrů. Letecké společnosti se začaly pokoušet o překonání Atlantiku.

Zkáza vzducholodi Hindenburg, zachycena kamerami zpravodajů Pathé

Zkáza vzducholodi Hindenburg

Hlavními soupeři na tomto poli byly USA, Británie a Německo. Poslední jmenovaný stát už vzduchu nad Atlantikem vládl v průběhu 30. let díky letům vzducholodí. Katastrofa vzducholodi Hindenburg v roce 1937 však jejich krátkou éru v letecké přepravě cestujících v podstatě ukončila. O rok později sice německá Lufthansa vyslala přes Atlantik první letadlo s cestujícími (FockeWulf FW200 Condor), nešlo však o pravidelnou linku. Lufthansa o jejím zřízení sice uvažovala, jenže v té době začalo mít nacistické Německo jiné proirity a experimenty se zaoceánskými lety vzdalo.

Dva roky zkušebních letů, tři roky čekání na nové letadlo

Nejlépe na situaci zareagovala americká letecká společnost Pan Am. Od roku 1937 zvažovala a zkoušela různé varianty, jak překonat Atlantský oceán. Zprvu se uvažovalo o letech menšími hydroplány a o spolupráci s dalšími "leteckými velmocemi" Británií a Francií. Plány však ztroskotaly a Pan Am nakonec otevřel linku pouze na Bermudy. V témže roce se však povedlo provést i první zkušební let z New Yorku do irského Foynes a pak zpět do kanadského Montrealu.

Zatím šlo jen o menší stroje, které by uvezly maximálně 40 cestujících v denní konfiguraci, kdy cestující mohli sedět. Při nočních letech, kdy se v kabině rozložila lehátka, klesla kapacita zhruba na polovinu. V zájmu leteckých společností bylo tedy pořídit větší letadla, která by pojala více pasažérů a poskytla jim větší pohodlí během dlouhého letu. Bylo jasné, že i tentokrát padne volba na hydroplány. Tak velké a mohutné letadlo s klasickým podvozkem by totiž vyžadovalo dlouhou ranvej, kterými však letiště v té době běžně nedisponovala.

Letoun Boeing 314 s názvem Yankee Clipper. Právě tento letoun zahájil...

Letoun Boeing 314 Clipper

Pan Am už v roce 1936 zadal poptávku na zcela nové letadlo, které mělo být schopné přes oceán přepravit až ke stovce cestujících. Zakázku získala společnost Boeing s letounem B-314 Clipper. Šlo o čtyřvrtulový hornoplošník, respektive létající člun o délce 32 metrů a rozpětí křídel 46 metrů. Letoun měl cestovní rychlost 300 kilometrů za hodinu a dolet téměř 6 000 km. Posádku tvořilo 12 osob a na palubě mohlo cestovat 74 cestujících v denní konfiguraci, 36 při letech přes noc.

První dodávka letounů byla doručena začátkem roku 1939. V březnu pak první Clipper pod značkou Pan Am zvládl zkušební let z Baltimoru do irského Foynes. V květnu pak začaly clippery létat pravidelné transatlantické poštovní lety. Letadla se osvědčila, a Pan Am tedy přikročil k očekávanému kroku: otevřel první transatlantickou linku i pro přepravu cestujících.

VIDEO: Podívejte se, kam pokročila transatlantická letecká přeprava za 75 let. Dnes nad severním Atlantikem přelétá denně 2 000 - 3 000 letadel.

27. června 2014

28. - 30. června 1939, New York - Marseilles

Bylo to 28. června 1939 a na let se vypravil letoun s označením Dixie Clipper pod velením kapitána Roberta Sullivana. Let odstartoval z New Yorku a cílem bylo francouzské Marseilles. Tam letoun přistál o dva dny později, 30. června. Let měl dvě mezipřistání, na Azorských ostrovech a v Lisabonu.

Boeing 314

Délka trupu: 32 m

Rozpětí křídel: 46 m

Výška trupu: 6 m

Hmotnost: 22 / 38 tisíc kg  (prázdná / vzletová hm.)

Pohon: 4x hvězdicový motor Wright R-2600-3 (výkon jednoho 1194 Kw)

Rychlost: cestovní 300 km/h, maximální 340 km/h

Dolet: 5900 km

Dostup: 6000 m

Posádka: 12 osob

Cestující: 74 / 36

Na palubě historického letu bylo 22 cestujících. Šlo o velice dobře situované osoby, pro které byl let především prestižní záležitostí. Jednosměrná letenka tehdy stála 375 dolarů, zpáteční 675. Podle přepočtu na dnešní poměry by to bylo kolem 6 000, respektive 11 000 dolarů (221 000 korun). Za tuto cenu si však mohli užívat nebývalého pohodlí. Letoun byl vybaven rozkládacími lůžky a prostor kabiny byl rozdělen přepážkami na šest oddílů. Letoun měl také specializované prostory, jako byla velká jídelna nebo oddělené šatny pro dámy i pro pány. Jídlo připravovali kuchaři se zkušenostmi z luxusních hotelů. Letušky servírovaly až šestichodová menu na stříbrných jídelních soupravách.

O několik dnů později, 8. července 1939 (podle některých zdrojů až 9. července) zahájil Pan Am také linku mezi New Yorkem a britským Southamptonem. Létalo se zhruba jednou týdně.

Rozvoj osobní letecké dopravy přes Atlantik přerušila až druhá světová válka. Po vstupu USA do války v roce 1941 vyvstala nutnost transportu nákladů přes oceán a zajišťovaly jej právě clippery Pan Amu. Spolehlivá letadla s velmi zkušenými posádkami se osvědčila i během války. Nejlépe o jejich spolehlivosti vypovídá fakt, že z devíti clipperů, které Pan Am provozoval, byl při havárii zničen jenom jeden; ostatní byly postupně rozprodány nebo vyřazeny po skončení 2. světové války. Dodnes jsou clippery někdy označovány za nejspolehlivější hydroplány.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Lidé nejsou méně ukáznění. Proč rostou počty případů a co dál

Ze současné situace neexistuje žádné jednoduché a levné východisko. Ale jedna cesta nabízí naději na relativně rychlé...

Česko bude raketová velmoc. Ale jen v tom špatném smyslu

Česká armáda se chystá na nákup nové generace protiletadlových raketových systémů. Ale je poněkud nepochopitelné, že si...

Otevřel se padák a sonda dosedla. NASA zveřejnila záběry přistání na Marsu

NASA zveřejnila tříminutový videozáznam čtvrtečního přistání robotické sondy Perseverance na povrchu Marsu. Jde o...

Nadějná data. Stále přibývá dokladů toho, že vakcíny brání šíření viru

Nadějné výsledky z posledních dní naznačují, že minimálně některé vakcíny proti viru SARS-CoV-2 výrazně zpomalují jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sahá se do rezerv. Kolik volných lůžek zbývá na českých JIPkách?

Údaje z českých nemocnic ukazují, že problém s nedostatkem lůžek intenzivní péče je nejhorší za celou dobu pandemie....

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Pokrytecké sociální sítě zakázaly Trumpa. Problém zůstává

Facebook, Twitter, YouTube a další sociální sítě začaly po útoku na Kapitol blokovat účty amerického prezidenta Donalda...

Neznalost i naivita. Deset způsobů, jak můžete přijít o všechny bitcoiny

Premium Kryptoměny jako bitcoin nabízejí úplně nový druh financí. S tím se pojí i nové podvody, průšvihy a problémy, které...

Tudy ne, přátelé! Příběh dvou turbínových lokomotiv Škoda byl plný řevu a ohně

Premium Lokomotivy se spalovací turbínou se v padesátých letech zdály být docela dobrý nápad. I v plzeňské Škodovce jeden typ...

Zlín Z-50: poslední československý letoun pro krále vzduchu a jeho úspěchy

V Československu se vyráběla i výtečná letadla akrobatická. Většinou to byly stroje vycházející z typů jiných...

Bizarní zážitky z těhotenství: Vůně hlíny, hlava v oblacích a neodolatelná chuť na molitan
Bizarní zážitky z těhotenství: Vůně hlíny, hlava v oblacích a neodolatelná chuť na molitan

Těhotenství přináší hodně zajímavých situací a stavů, které jsou jiné než obvykle. Máte chuť na jídlo, které jste předtím nemohla ani vidět,...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...