Diskuze

Přijde vám elektromobilita odvážná? Letectví čekají větší výzvy

Snadno se mluví, obtížněji koná. Potřeba snížit emise skleníkových plynů a zredukovat znečištění ovzduší se již naštěstí odráží v plánech dopravy budoucnosti, a to i té letecké. O tom v závěrečném díle tetralogie o vodíku v letectví píše letecký technik, pilot a kapitán dopravních letadel Štěpán Kolomazník.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Lol za teplotu venuese muze co2 

1 0
možnosti

To že je druhá od slunce je jen pomluva a ucelovka! ��

0 0
možnosti

Jako osoba, který se v letectví pohybuje, vám můžu říct, že pokud se to teď začne řešit, nemusíme se dalších 20 let bát, že by se něco změnilo. Alternativy, které se zde nabízí, vůbec nemusí být efektivnější než spalovací turbínové motory. A to ani z hlediska vypouštění emisí. Než využívat vodík, vyjde v součtu levněji používat syntetické palivo vyrobené ze zachyceného vzdušného CO2. S vodíkem navíc přichází technické potíže, které v letadlech nechcete. Křehnutí materiálů, úniky vodíku do míst, kde vodík nechcete skrz stěnu nádrže, nutnost kryogenních technologií v letadlech... Všechno způsobující obrovské potíže s bezpečností.

Můžu vám s klidem říct, že s dnešními nejlepšími typy baterií není problém technicky postavit 20místné elektroletadlo s doletem kolem 600 km, které opravdu poletí.

Problém je, že to letadlo sice poletí, ale nikdo do něj nebude moci nastoupit, protože nikdy nesplní dnešní požadavky bezpečnosti leteckých asociací (EASA, LSA, ULA apod.).

Stejně tak si nikdo neuvědomuje, že cena vodíku o moc níže nepůjde. Výroba vodíku je totiž téměř zanedbatelnou položkou v celém tom cyklu nákladů na jeho využívání. A i kdyby byla cena nulová (nebude, vždy budete něco amortizovat, minimálně tu výrobnu), tak ty dodatečné náklady vám cenu zvýší asi na trojnásobek provozních nákladů na ropná paliva.

3 0
možnosti

A to ještě nedodávám, že u leteckých společností může být velký problém je donutit k jakémukoliv přechodu na dražší technologie, protože letadla dnes prostě nemusí tankovat v EU (s výjimkou letů v rámci EU) a EU se pak může na hlavu stavět. Navíc bude velký boj o to, že letecké palivo se nedaní (a dává to velký smysl).

3 0
možnosti

Zredukujte lidstvo zas na 2 - 3 miliardy a bude klid. 1 dite a konec.

0 0
možnosti
Foto

Asi jediná možnost je snížit spotřebu... a nepodporovat růst populace. Konzum a boj s emisemi prostě nejdou dohromady. Kdyby bylo lidí méně, nebylo by tolik znečištění. Bohužel současné technologie nejsou takové, aby mohly řešit emise. A když už jsme u toho, tak jediný kdo to silně řeší jsou aktivisté a průmyslová a dotační lobby. Nárůst CO2 o 47 procent a teploty o pár stupňů? Všichni jsme si všimli, že se něco děje, ale nemyslím si, že řešením jsou dotace "zelených" technologií. V Česku se nacpalo kolik do fotovoltaiky? Bilon? A efekt? Budeme tady řešit CO2 a nevidíme, že nám mizí půda pod nohama a že znečištění vody je stále nebezpečnější. Nezvládáme ani Covid a chceme bojovat s klimatem? Sorry. Aktivisté by měli hledat řešení, jak nevyhodit polovinu potravin a ne vymýšlet perpetuum mobile.

Letadla na elektriku? No až budou vhodné baterie. Vodík? Holt ten objem nebo hmotnost skladovacího prvku, když to do něčeho chcete sorbovat. Atomový pohon už se zkoušel, jen toho olova je potřeba trochu moc.

0 0
možnosti

Drobná technická poznámka.

Protože ty grafy jsou v angličtině, tak anglický bilión v grafu se rovná naší miliardě.

0 0
možnosti

Letecká doprava je tak na 20% své kapacity z minulého roku. A nějakou dobu ještě bude. CO2 tedy snížila o 80%. Je rozvrácená, na kolenou. Dal bych jí nějakou dobu klid.

3 0
možnosti

Jedním z klíčových hledisek letecké dopravy je bezpečnost. Před nouzovým přistáním se obvykle vypouští přebytečné palivo kvůli minimalizaci intenzity a následků případného požáru. Je něco takového možné i u palivových článků?

0 0
možnosti

Pri pristani se vytahne prodluzka ze zasuvky...

8 1
možnosti