Diskuse k článku
Přijde vám elektromobilita odvážná? Letectví čekají větší výzvy
![]() |
J47o60s61e60f 36Š96o44l17t45e10s 8944198210903Jako osoba, který se v letectví pohybuje, vám můžu říct, že pokud se to teď začne řešit, nemusíme se dalších 20 let bát, že by se něco změnilo. Alternativy, které se zde nabízí, vůbec nemusí být efektivnější než spalovací turbínové motory. A to ani z hlediska vypouštění emisí. Než využívat vodík, vyjde v součtu levněji používat syntetické palivo vyrobené ze zachyceného vzdušného CO2. S vodíkem navíc přichází technické potíže, které v letadlech nechcete. Křehnutí materiálů, úniky vodíku do míst, kde vodík nechcete skrz stěnu nádrže, nutnost kryogenních technologií v letadlech... Všechno způsobující obrovské potíže s bezpečností. Můžu vám s klidem říct, že s dnešními nejlepšími typy baterií není problém technicky postavit 20místné elektroletadlo s doletem kolem 600 km, které opravdu poletí. Problém je, že to letadlo sice poletí, ale nikdo do něj nebude moci nastoupit, protože nikdy nesplní dnešní požadavky bezpečnosti leteckých asociací (EASA, LSA, ULA apod.). Stejně tak si nikdo neuvědomuje, že cena vodíku o moc níže nepůjde. Výroba vodíku je totiž téměř zanedbatelnou položkou v celém tom cyklu nákladů na jeho využívání. A i kdyby byla cena nulová (nebude, vždy budete něco amortizovat, minimálně tu výrobnu), tak ty dodatečné náklady vám cenu zvýší asi na trojnásobek provozních nákladů na ropná paliva. |
![]() |
M53a84r92i51n 84V29e24l67č49e14v 5884698137878Letecká doprava je tak na 20% své kapacity z minulého roku. A nějakou dobu ještě bude. CO2 tedy snížila o 80%. Je rozvrácená, na kolenou. Dal bych jí nějakou dobu klid. |
![]() |
R29o83m38a62n 46G57a59m62a95n59o32v 3313615758465Lol za teplotu venuese muze co2 |