I letos byla velkým lákadlem létající replika německého proudového stroje z konce druhé světové války Messerschmitt Me 262. V jeho historii má své místo právě i Cheb. „V chebské letecké továrně Flugzeug Werk Eger (FWE) se od poloviny roku 1944 vyráběla stíhací verze Me-262A-1a a prováděny byly přestavby na verzi Me-262A-1a/U3, což byla verze fotoprůzkumná. Verze A-1a/U3 se jinde než v Chebu nevyráběla. Podle neúplných dokumentů bylo v Chebu vyrobeno 53 strojů obou verzí, velmi pravděpodobně jich však bylo víc. Výrobu Me-262 v Chebu ukončil nálet v březnu 1945, který továrnu FWE kompletně zničil,“ uvádí text pořadatele
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták
Skutečným tahákem Leteckého dne byla i Consolidated PBY-5 Catalina, hydroplán, který nese mnoho zásluh za záchranu letců, sestřelených za druhé světové války snad na všech bojištích, ale zejména v Tichomoří.
Autor: Pavel Barták
Consolidated PBY-5 Catalina
Autor: Pavel Barták
Ikonický a všeobecně velmi oblíbený stroj Aero L-29 Delfín. Vyrobeno bylo úctyhodných 3 500 kusů s exportem do 27 států světa.
Autor: Pavel Barták
L-29 Delfín byl první ryze československou konstrukcí proudového letounu a zvítězil v soutěži o cvičný stroj Varšavské smlouvy (byť Poláci se vydali vlastní cestou).
Autor: Pavel Barták
Letoun P-51D Mustang je považován za jednu z nejlepších stíhaček druhé světové války. Za kniplem stoje „Excalibur“ usedl pilot Miroslav Sázavský.
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták
Messerschmitt Me 262 (replika)
Autor: Pavel Barták
Poprvé v Česku se v Chebu představilo německé akrobatické duo otce a syna Niebergallových na letounech SIAI Marchetti SF-260.
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták
Akrobatické vystoupení na letouncech SIAI Marchetti SF-260
Autor: Pavel Barták
Jeden stroj byl vyroben v roce 1967 a sloužil jako cvičný letoun belgické armády a druhý pochází z roku 1971.
Autor: Pavel Barták
První let po dlouhé rekonstrukce se uskutečnil v roce 2021. Domovské letiště mají tyto stroje SIAI Marchetti SF-260 na historickém armádním letišti Mendig v Německu.
Autor: Pavel Barták
V Chebu se letos představily i tři dvouplošníky Bücker 131 Jungmann. Původ dvou strojů tkví v přebytcích španělského letectva a jeden letoun pochází z Rakouska.
Autor: Pavel Barták
Díváte se na nejmenší dvoumotorové letadlo na světě CriCri francouzské konstrukce. Zároveň jde o nejmenší akrobatický stroj kat. Experimental. CriCri má prázdnou hmotnost 78 kg a maximální vzletovou hmotnost 170 kg.
Autor: Pavel Barták
P-51D Mustang
Autor: Pavel Barták
Cvičný letoun C-11 ze sbírek Vojenského historické ústavu Praha provozuje státní podnik Letecké opravny Malešice Praha ve své divizi Centrum leteckého výcviku Pardubice.
Autor: Pavel Barták
A u Centra leteckého výcviku LOM Praha ještě zůstaneme. Zde vrtulník z jeho stáje Enstrom 480 B-G.
Autor: Pavel Barták
C-11 byl v Kunovicích licenčně vyráběný Jak-11.
Autor: Pavel Barták
V jednom okamžiku se k radosti diváků a jistě i pilotů objevila v blízkosti ranveje pěkná srnka...
Autor: Pavel Barták
Aero L-29 Delfín
Autor: Pavel Barták
Aero L-29 Delfín
Autor: Pavel Barták
Messerschmitt Me 262 (replika)
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták
British Taylorcraft AUSTER Mk V je strojem s velmi skromnými požadavky na délku dráhy pro vzlet a přistání. V druhé světové válce vykonával zejména pozorovací činnost pro potřeby korekce palby britského dělostřelectva.
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták
Skupina Trenér Box na letadlech Zlín Z-526
Autor: Pavel Barták
Beech C-45H Expeditor
Autor: Pavel Barták
Consolidated PBY-5 Catalina
Autor: Pavel Barták
Consolidated PBY-5 Catalina
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták
Pilotka Olga Benešová v kokpitu amerického cvičného letounu Boeing B 75 Stearman
Autor: Pavel Barták
Cvičný letoun Boeing B 75 Stearman z roku 1943
Autor: Pavel Barták
Beech C-45H Expeditor, který pilotuje Petr Bezděk, byl vyroben v roce 1942 a je domovem v Česku od roku 2013. Nad bočními vchody možná zahlédnete modrý pruh s hvězdami, který naznačuje, že tento stroj vozil důležité pasažéry z řad americké armády a vlády USA.
Autor: Pavel Barták
Traduje se původními majiteli vyprávěná, avšak neověřená historka, že tento konkrétní stroj využíval i gen. Dwight David Eisenhower, 34. prezident Spojených států amerických. Za kniplem měl sedět nikdo jiný než Paul Warfield Tibbets Jr., který 6. srpna 1945 shodil atomovou bombu na Hirošimu. Ovšem, je to jen pověst. Beech C-45H Expeditor pojme dva piloty a šest pasažérů.
Autor: Pavel Barták
SIAI Marchetti SF-260
Autor: Pavel Barták
Vrtulník Robinson R44
Autor: Pavel Barták
P-51D Mustang
Autor: Pavel Barták
P-51D Mustang
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták
P-51D Mustang
Autor: Pavel Barták
Cvičný letoun C-11
Autor: Pavel Barták
Cvičný letoun C-11
Autor: Pavel Barták
British Taylorcraft AUSTER Mk V
Autor: Pavel Barták
Zlín Z-526
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb, Zlín Z-526.
Autor: Pavel Barták
Consolidated PBY-5 Catalina
Autor: Pavel Barták
Vrtulník Mi-17 z LOM Praha
Autor: Pavel Barták
Vrtulník Mi-17 z LOM Praha
Autor: Pavel Barták
Vrtulník Mi-17 z LOM Praha
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb zažil i déšť.
Autor: Pavel Barták
Enstrom 480 B-G
Autor: Pavel Barták
Legendární Letov LF-107 Luňák, akrobatický stroj pro poválečný výcvik československých pilotů konstruktéra Vladimíra Štrose. První kus by zalétán v roce 1948 a výroba se rozběhla roku 1950. Letounu může letět rychlostí od 60 do 300 km/hod. Celkem bylo vyrobeno 75 kusů a do dnešních dnů se dochovaly pouze čtyři kusy v Česku a dalších šest v Evropě.
Autor: Pavel Barták
Skupina Trenér Box na letadlech Zlín Z-526. Skupinu vždy tvoří čtyři druhy letounů Zlín Z-526, a to verze Z-526, Z-526 M, Z-526 F a Z-526 AFS-V. První zmíněný letoun má motor Walter Minor 6-Ill a další tři silnější Avia M-137. Trenér Box tvoří piloti David Vilímovský, Kryštof Minich, Radim Vojta, Jan Honzek, Michal Tvrzník a Michal Masař.
Autor: Pavel Barták
V Chebu se předvedly i stíhací letouny SAAB JAS-39 Gripen AČR.
Autor: Pavel Barták
P-51D Mustang
Autor: Pavel Barták
P-51D Mustang
Autor: Pavel Barták
Vůbec poprvé se v Chebu přestavil rancouzský cvičný letoun Fouga CM.170 Magister. Z francouzského Dole přiletěl s majitelem a pilotem Lurentem Golayem.
Autor: Pavel Barták
Magister v letech 1964 až 1980 létal s legendární francouzskou akrobatickou skupinou „Patrouille de France“ Letoun dosahoval rychlosti od 185 do 740 km/h, s cestovní rychlostí kolem 460 km/h.
Autor: Pavel Barták
Konstrukce letounu Fouga byla inspirována profilem kluzáku – velké rozpětí křídel, specifický tvar křídel a podvozková noha pod ocasem.
Autor: Pavel Barták
Letecký den Cheb
Autor: Pavel Barták