Letecké muzeum v Kunovicích. Vpředu vidíme usmívající se první exponát tohoto muzea Aero L-29A Delfin Akrobat, vzadu pyšně stojí fotogrametrická Avia Av-14FG a mezi nimi ostýchavě vykukuje vlečný terč Letov KT-04. Zleva pak do snímku drze zasahuje jedna ze dvou doutníkových palivových nádrží umístěných na koncích křídla transportní Avie Av-14T.
Autor: Kamil Švehlák, Letecké muzeum v Kunovicích
Fairchild UC-61K s imatrikulací OK-ZES ze Slováckého aeroklubu. Pozdější zakladatelé kunovického leteckého muzea chtěli počátkem 60. let tento stroj zachránit pro příští generace, leč doba tomu nepřála a fairchild byl polit benzínem a zapálen (z rozhodnutí vyšších míst se musela tehdy všechna letadla vyřazovaná z provozu ničit, aby nemohla posloužit k případným úletům na Západ).
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Aero L-29A Delfin Akrobat
Autor: archiv Aero
Alois Hráček (vlevo) a Jiří Marek, zakladatelé Slováckého leteckého muzea (dnes Letecké muzeum v Kunovicích)
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
První myšlenka na vytvoření leteckého muzea v Kunovicích napadla Aloise Hráčka v roce 1970 při návštěvě Leteckých opraven Trenčín, kde spatřil vyřazený stroj Let C-11. Ten se podařilo ve formě dopravit do Kunovic až v roce 1975, a stal se tak po L-29A druhým strojem místního leteckého muzea. Jeho přerod do stavu schopného na výstavu si vyžádal hodně práce. V roce 1976 byl spolu s již jmenovaným L-29A a třetím získaným exponátem školním kluzákem LF-109 Pionýr vystaven veřejnosti na Leteckém dnu s Květy v Kunovicích.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Let C-11 (licenční Jakovlev Jak-11) jako exponát Slováckého leteckého muzea (dnes Letecké muzeum v Kunovicích) někdy počátkem 80. let. (Útvarové označení PK-35 je fiktivní.)
Autor: Albert Orlita
Kunovické letecké muzeum vystavovalo své exponáty i na leteckých dnech (samozřejmě pouze těch na kunovickém letišti, kam se mohly po zemi přetáhnout). Fotografie z jubilejního X. Leteckého dne s Květy konaného v roce 1981.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Fotografie z dávnověku Leteckého muzea v Kunovicích (tehdy působícího pod názvem Slovácké letecké muzeum). Jedná se o pohled do počátku 80. let, tehdy muzeum stále sídlilo v areálu podniku LET Kunovice. Vystavená letadla jsou Aero Ae-145 (OK-PHI), Let L-200D Morava (OK-RFS), Aero L-29 Delfin ve fiktivním zbarvení (0113), Let XL-410 Turbolet (OK-ZKA, čtvrtý prototyp L-410) a za ním se ukrývá Aero L-29A Delfin Akrobat.
Autor: Albert Orlita
Tento návrh na rozmístění letadel ve Slováckém leteckém muzeu (dnes Letecké muzeum v Kunovicích) vypracoval v roce 1980 Zdeněk Hanzelka. V tom roce byla zahájena komunikace s ČSA ve věci prodeje vyřazeného dopravního letadla Il-18, ale z akce nakonec sešlo a letoun pak skončil u rychlostní silnice R10 (od roku 2015 dálnice D10).
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Práškovací letoun Z-37 Čmelák získali kunovičtí muzejníci v roce 1984 z Německé demokratické republiky. Do Kunovic s ním z NDR přelétl zkušební pilot podniku Let Stanislav Sklenář.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
V letech 1985 až 1991 využívalo kunovické letecké muzeum prostor v areálu továrního letiště podniku Let Kunovice za velkou stojánkou (ta je vidět vpravo), místu se říkalo Hektary.
Autor: Albert Orlita
Letecký den v Kunovicích v roce 1986. Diváci si mohli prohlédnout jako statické exponáty i letouny z místního leteckého muzea (v řadě zpředu dozadu MiG-21F-13, Aero L-29 Delfin, MiG-15bis SB, Let C-11, Zlin Z-226B Bohatýr, Let Z-37 Čmelák a Let XL-410 Turbolet. Čumákem čelem stojí Avia Av-14T.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Když máte štěstí, střetnete se v kunovickém leteckém muzeu i s autoveterány. Občas tam jejich srazy mají situovanou zastávku. Bylo tomu tak i v dobách dřívějších, zde vidíte návštěvníky obdivující akrobatický speciál L-29A Delfin Akrobat, u kterého stojí Tatra 97.
Autor: Albert Orlita
Československá televize ve Slováckém leteckém muzeu (dnes Letecké muzeum v Kunovicích), rok 1987
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
MiG-21MF získalo Letecké muzeum v Kunovicích 1. 10. 2019 z Technického muzea v Brně výměnou za L-410A (OK-ADO).
Autor: Eva Řezáčová, Technické muzeum Brno
Designový skvost Let L-200D Morava získalo kunovické letecké muzeum v roce 1977. Nálezový stav byl tristní.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
L-200D Morava v Leteckém muzeu v Kunovicích
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Kunovičtí muzejníci s „atomovým“ bombardérem Suchoj Su-7BM na leteckém dni pořádaném v Kunovicích v roce 1991. S letounem tam samozřejmě nelétali, natož aby z něj házeli jadernou pumu.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Letecké muzeum v Kunovicích disponuje su sedmičkou i ve dvoumístné cvičné verzi, vlevo pak vidíme vrtulník Mil Mi-4.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Imitační 500kg letecká puma IAB-500 sloužící k simulaci jaderného výbuchu prostřednictvím speciálního výbuchu konvenčního
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Letecké muzeum v Kunovicích je po tom kbelském naším druhým nejstarším leteckým muzeem (pokud tedy nepočítáme letecké oddělení Národního technického muzea). Jeho život je však mnohem těžší, vzniklo a žije jen díky zapáleným lidem z řad veřejnosti. Nejvýznamnějším současným partnerem muzea je město Kunovice, které mu od roku 2015 poskytuje k bezplatnému užívání pozemek, a od roku 2017 navíc i finančně přispívá na provoz a na pořádání akcí pro veřejnost. Muzeum je vděčné i za pomoc od dárců a sponzorů.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Pětkrát roura a za nimi jeden z prototypů největšího letounu domácí konstrukce Let L-610 (Letecké muzeum v Kunovicích)
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Mezi nejnovější exponáty Leteckého muzea v Kunovicích patří prototyp X03 bezpilotního průzkumného letounu Sojka III. Muzeu byl předán Vojenským technickým ústavem letectva a PVO dne 9. 5. 2019.
Autor: Kamil Švehlák, Letecké muzeum v Kunovicích
Pro názornost řezem upravený proudový motor Ivčenko AI-25TL používaný ve cvičných letounech L-39 Albatros (exponát Leteckého muzea v Kunovicích)
Autor: Kamil Švehlák, Letecké muzeum v Kunovicích
Wolfsberg Corvus 1F, připravovaný exponát Leteckého muzea v Kunovicích
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Vrtulník Mil Mi-4 jako exponát Leteckého muzea v Kunovicích
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Neviditelný letoun ZX-1. Pokročilá technologie zatím nefunguje na kolech podvozku, jenže ten je za letu stejně zasunutý, tak to nikdo neřeší (horší by bylo, kdyby si schtěl pilot s sebou vzít ty schůdky, protože by je nesl na hřbetu (letadla), a to už by byl viditelný problém.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Největším exponátem, a zároveň jedním z největších taháků Leteckého muzea v Kunovicích, je dopravní letoun Tupolev Tu-154M.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Vzácným unikátem Leteckého muzea v Kunovicích je prototyp bitevní verze práškovacího turbočmeláka označovaný jako Z-37TM. Ačkoli to může budit dojem, že letoun měl ničit nepřátelské kombajny a traktory, nebylo tomu tak. Východní Němci s ním počítali jakou s nouzovým bitevníkem proti vojenským cílům.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Matylda, jak pojmenovali první prototyp později legendární L 410, nedávno oslavila půl století své existence a stala se exponátem Leteckého muzea v Kunovicích
Autor: Zdeněk Němec, MAFRA
Vojenský historický ústav Praha - Letecké muzeum Kbely v roce 2018 dlouhodobě zapůjčil Leteckému muzeu v Kunovicích stroj L-39ZA Albatros. Na fotografii ze samého úvodu přepravy L-39 z Kbel do Kunovic by nás měl zaujmout i kus křídla dlící u haly v pozadí, který však nemá s touto akcí pranic společného. Ten patří letounu L-29 Delfin výrobního čísla 290108, na němž se zkoušela kamufláž speciálními antireflexními barvami.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Pro montáž albatrosu zapůjčeného ze Kbel poskytl kunovickým muzejníkům prostory podnik Aircraft Industries (původní LET kunovice).
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Přeprava smontovaného L-39 do expozice Leteckého muza v Kunovicích
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Letecké muzeum v Kunovicích (podzim 2019)
Autor: Tomáš Škoda