náhledy
Slavnostní křest repliky československého sportovního a cvičného dolnoplošníku Zlín XII v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha proběhl 10. září 2020. Hlavním tvůrcem repliky je Petr Tax (prostřední z mužů v bílém). Křtěný zlín je červený letoun za živým plotem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Návrh barevného řešení repliky Zlínu XII (informační panel v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Zatěžkávací zkouška křídla repliky Zlínu XII v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha v dubnu 2019
Autor: Letecké Muzeum Metoděje Vlacha
Replika Zlínu XII v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha ve vysokém stupni rozestavěnosti (červen 2020)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Slavnostní křest repliky československého sportovního a cvičného dolnoplošníku Zlín XII v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha. Do mikrofonu hovoří Michael Oeljeklaus, president Historical Flying Clubu působícího v Mladé Boleslavi.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Slavnostní křest repliky letounu Zlín XII, Letecké muzeum Metoděje Vlacha (10. září 2020)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Replika letounu Zlín XII, Letecké muzeum Metoděje Vlacha 10. září 2020. Jako zajímavost můžeme uvést výrobní číslo na replice „149“ - skutečný Zlín XII tohoto výrobního čísla byl vyroben v roce 1937 jako 49. exemplář uvedeného typu a létal s imatrikulací OK-IPS pod Aeroklubem Republiky Československé, po vzniku protektorátu byl prodán na Slovensko, kde ho používal Slovenský letecký sbor s novou imatrikulací OK-NAU.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Replika letounu Zlín XII, Letecké muzeum Metoděje Vlacha 10. září 2020. Replika je postavena v kategorii ultralehkých letounů. Od roku 2019, kdy se legislativně zvýšila maximální vzletová hmotnost ultralehkých letounů na 600 kg (resp. 650 kg u UL hydroplánů), by do této kategorie s přehledem spadl i originální Zlin XII (rezervu by měl i v definovaném limitu pádové rychlosti).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Replika letounu Zlín XII má přidělenu imatrikulaci „OK-YUU 81“ (naleznete ji decentně vyvedenou pod VOP), stejný je samozřejmě i (plný) volací znak letounu. Fiktivní označení „OK-HFC“ odkazuje na mladoboleslavský Historical Flying Club.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Replika Zlínu XII z Leteckého muzea Metoděje Vlacha a Robinson ze společnosti Nisa Air (10. září 2020)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Replika československého sportovního a cvičného dolnoplošníku Zlín XII, Letecké muzeum Metoděje Vlacha (10. září 2020)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nejúspěšnějším předválečným zlínem byl dvoumístný turistický a sportovní lehký dolnoplošník Zlín XII, za nímž stál šéfkonstruktér Jaroslav Lonek. V té době byl vlastně nejúspěšnějším československým strojem této kategorie vůbec, a tak není divu, že ho bylo vyrobeno celých 201 kusů. Jeden stroj se proslavil v roce 1937 výtečným umístěním v náročné mezinárodní letecké soutěži nad oázami Egypta.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zlín XII se vyráběl také s otevřenou kabinou, kterou preferovali letci "staré školy". Dvanáctky měly dvojí řízení a vyškolilo se na nich mnoho našich pilotů v rámci akce "1000 nových pilotů republice" v době blížící se války, kteří pak prokázali své umění v zahraničních jednotkách.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zlín XII na pražské letecké výstavě v roce 1937
Autor: public domain
Zlín XII
Autor: public domain
Před startem k Národnímu letu RČS 1937, prvních sedm strojů v řadě je typu Zlín XII.
Autor: public domain
Dvanáctka byla myšlena jako lidové letadélko. Zatímco Baťa zakladatel měl za cíl vybavit dostupnou obuví každého člověka, tak Baťa pokračovatel dostal podobný nápad s letadly. Samozřejmě to bylo trochu přitažené za vlasy, ale jeho výrok, že si přeje, aby co nejdříve měl každý pošťák letadlo, hovoří za své. Výmluvné byly i reklamní letáky, jeden právě vidíte před sebou.
Autor: public domain
Zlín XII byl označován jako "lidové letadlo".
Autor: public domain
Letouny Zlín XII při leteckém dni v Otrokovicích. Procházející muž je Josef Engliš.
Autor: archiv P. Engliše
Na letiště ve Vajnorech vidíme cvičné a sportovní letouny Slovenského leteckého sboru (SLeS), první dva z levé strany jsou typu Zlín XII.
Autor: gonzoaviation.com
Dvoumístné sportovní a cvičné letouny Zlín XII Slovenského leteckého sboru (SLeS), vidíme provedení s uzavřenou i otevřenou kabinou.
Autor: gonzoaviation.com
Tankování paliva do letounu Zlín XII Slovenského leteckého sboru (SLeS), vpravo u čerpadla pilotka Marta Pavlíková.
Autor: gonzoaviation.com
Zlín XII byl oblíbený také u zahraničích uživatelů. Neztratil se ani ve Švédsku, když udeřila tuhá zima. Tam, kde hynuli vlci a sobi, Zlin se přizpůsobil. Dostal lyžový podvozek usnadňující starty a přistání na sněhu.
Autor: sbírka autora
Na přání zákazníků vznikl Zlín 212, což byla v podstatě dvanáctka se silnějším motorem. Sériová výroba začala na sklonku roku 1938, a tak si letoun naši piloti už moc neužili. V následující době temna létaly stroje v aeroklubech satelitů Říše, na fotografii je stroj v maďarských barvách v roce 1940. Celkem bylo vyrobeno 51 Zlínů 212.
Autor: Fortepan / Vojnich Pál