náhledy
Restaurátor historických motorů a muzejník Jizerskohorského technického muzea v Bílém Potoce pod Smrkem Pavel Šercl
Autor: Aleš Vašíček
Školní řez motoru DB 601 letounu Messerschmitt Bf 109 v expozici Jizerskohorského technického muzea. Tento výukový kus byl zhotoven z poškozeného motoru před, nebo během druhé světové války.
Autor: Aleš Vašíček
Na řezu je vidět ozubené kolo, které fungovalo jako velká matice. Povolovala se speciálním klíčem, a bylo tak možné velmi jednoduše sundat z motoru celou válcovou jednotku.
Autor: Aleš Vašíček
Motorář Pavel Šercl ukazuje na ozubené kolo, které fungovalo jako velká matice. Povolovala se speciálním klíčem, a bylo tak možné velmi jednoduše sundat z motoru celou válcovou jednotku.
Autor: Aleš Vašíček
Z demontované válcové jednotky bylo pak v polních dílnách možné jednoduše vymontovat válce a sedla ventilů. Po výměně byla pak jednotka s novými písty připravena k dalšímu odeslání na frontu.
Autor: Aleš Vašíček
Školní řez motoru DB 601 letounu Messerschmitt Bf 109 v expozici Jizerskohorského technického muzea. Tento výukový kus byl zhotoven z poškozeného motoru před, nebo během druhé světové války.
Autor: Aleš Vašíček
Setrvačníkový letecký startér BOSCH-ECLIPSE na motoru DB 601 letounu Messerschmitt Bf 109 v expozici Jizerskohorského technického muzea.
Autor: Aleš Vašíček
Školní řez motoru DB 601 letounu Messerschmitt Bf 109 v expozici Jizerskohorského technického muzea. Tento výukový kus byl zhotoven z poškozeného motoru před, nebo během druhé světové války.
Autor: Aleš Vašíček
Vlevo v popředí hvězdicový motor Švecov AŠ 82 z letounu Il-14. Expozice leteckých motorů ze sbírek Vojenského historického ústavu v dlouhodobé zápůjčce Jizerskohorského technického muzea.
Autor: Aleš Vašíček
Řez motoru Hirth 508. Vzduchem chlazený invertní osmiválec do V v úhlu 60 stupňů o výkonu 280 koní při 3 000 otáčkách za minutu. Objem 7,97 l.
Autor: Aleš Vašíček
Detail skládané klikové hřídele motoru Hirth 508
Autor: Aleš Vašíček
Prostřílený karter motoru Hirth 508
Autor: Aleš Vašíček
Pavel Šercl ukazuje místo, kde střela poškodila žebrování, ale nepronikla do válce.
Autor: Aleš Vašíček
Střela poškodila žebrování, ale nepronikla do válce.
Autor: Aleš Vašíček
Místo výstupu kulometné střely z karteru motoru Hirth 508
Autor: Aleš Vašíček
Školní řez karterem motoru Hirth 508 odhaluje komplikované, ale velmi odolné řešení klikové hřídele.
Autor: Aleš Vašíček
Sovětský proudový motor Klimov VK-1, jehož vývoj byl založen na britské konstrukci leteckého motoru Rolls-Royce Nene. Jde o turbokompresorový motor jednohřídelové koncepce s radiálním kompresorem. Maximální vzletový tah byl 26,48 kN při 11 560 ot/min. Na řezu je patrné, jak musel nasávaný vzduch neustále měnit směr.
Autor: Aleš Vašíček
Sovětský proudový motor Klimov VK-1, jehož vývoj byl založen na britské konstrukci leteckého motoru Rolls-Royce Nene. Jde o turbokompresorový motor jednohřídelové koncepce s radiálním kompresorem. Maximální vzletový tah byl 26,48 kN při 11 560 ot/min. Na řezu je patrné, jak musel nasávaný vzduch neustále měnit směr.
Autor: Aleš Vašíček
Sovětský proudový motor Klimov VK-1, jehož vývoj byl založen na britské konstrukci leteckého motoru Rolls-Royce Nene. Jde o turbokompresorový motor jednohřídelové koncepce s radiálním kompresorem. Maximální vzletový tah byl 26,48 kN při 11 560 ot/min. Na řezu je patrné, jak musel nasávaný vzduch neustále měnit směr.
Autor: Aleš Vašíček
Sovětský turbohřídelový motor Klimov TV2-117 pro vrtulníky, první svého druhu, postavený v Sovětském svazu. Jeho konstrukce pochází z roku 1960. Tento motor je nejmasověji vyráběnou vrtulníkovou pohonnou jednotkou po celém světě. Nashromáždil více než 100 milionů hodin v provozu. Axiální kompresor, maximální výstupní výkon 1 300 kW. Konktrétně tento motor pravděpodobně pochází z vrtulníku Mi-8, ve kterém 20. října 1977 zahynula Viera Husáková, manželka prezidenta Gustáva Husáka.
Autor: Aleš Vašíček
Sovětský turbohřídelový motor Klimov TV2-117 pro vrtulníky, první svého druhu, postavený v Sovětském svazu. Jeho konstrukce pochází z roku 1960. Tento motor je nejmasověji vyráběnou vrtulníkovou pohonnou jednotkou po celém světě. Nashromáždil více než 100 milionů hodin v provozu. Axiální kompresor, maximální výstupní výkon 1 300 kW. Konktrétně tento motor pravděpodobně pochází z vrtulníku Mi-8, ve kterém 20. října 1977 zahynula Viera Husáková, manželka prezidenta Gustáva Husáka.
Autor: Aleš Vašíček
Nehoda vrtulníku s Vierou Husákovou
Autor: iDNES.cz / Archiv bezpečnostních složek - fond A 32, inv. j. 43
Nehoda vrtulníku s Vierou Husákovou, vyšetřovatelé na místě havárie
Autor: iDNES.cz / Archiv bezpečnostních složek - fond A 32, inv. j. 43
Nehoda vrtulníku s Vierou Husákovou
Autor: iDNES.cz / Archiv bezpečnostních složek - fond A 32, inv. j. 43
Sovětský turbohřídelový motor Klimov TV2-117 pro vrtulníky, první svého druhu, postavený v Sovětském svazu. Jeho konstrukce pochází z roku 1960. Tento motor je nejmasověji vyráběnou vrtulníkovou pohonnou jednotkou po celém světě. Nashromáždil více než 100 milionů hodin v provozu. Axiální kompresor, maximální výstupní výkon 1 300 kW. Konktrétně tento motor pravděpodobně pochází z vrtulníku Mi-8, ve kterém 20. října 1977 zahynula Viera Husáková, manželka prezidenta Gustáva Husáka.
Autor: Aleš Vašíček
Motor M701 Motorlet Jinonice byl první proudový motor československé výroby. Kompresor je jednostupňový, turbína jednostupňová, axiální. Pro letové zkoušky byl instalován na místo zadního střeliště bombardéru il-28. Do cvičného letounu L-29 byl poprvé zamontován v červenci 1960. Maximální tah při 14 900 ot./min byl 8,728 kN.
Autor: Aleš Vašíček
Motor M701 Motorlet Jinonice byl první proudový motor československé výroby. Kompresor je jednostupňový, turbína jednostupňová, axiální. Pro letové zkoušky byl instalován na místo zadního střeliště bombardéru il-28. Do cvičného letounu L-29 byl poprvé zamontován v červenci 1960.
Autor: Aleš Vašíček
Restaurátor historických motorů a muzejník Jizerskohorského technického muzea v Bílém Potoce pod Smrkem Pavel Šercl
Autor: Aleš Vašíček