Historie letecké společnosti Pan Am se začala psát 14. března 1927, tedy přesně před 90 lety. Značka Pan Am se na dlouhá desetiletí stala jedním ze symbolů Ameriky, ale dnes už se na ni začíná pomalu zapomínat. První společnost toho jména zkrachovala kvůli zabijáckému mixu konkurenčního boje a teroristických útoků v roce 1991, pokusy o reinkarnaci značky v následujících obdobích už staré dobré časy nevrátí. Připomeňme si kdysi největší aerolinie světa alespoň souborem zajímavých fotografií.
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Na úvod se vypořádáme se smutnou stránkou historie společnosti Pan Am a jejím koncem. Finanční problémy začaly s ropnou krizí v 70. letech. Navíc americké úřady nepovolily Pan Am realizovat se ve vnitrostátní dopravě, zatímco jiné domácí společnosti mohly zahajovat dopravu mezinárodní, kde tak byla stále větší konkurence. A kvůli symbolice společnost Pan Am přitahovala zájem teroristů. Foto je z prohledávání trosek B747, v letounu explodoval Semtex nad skotským Lockerbie (1988). Tento nepříznivý vývoj skončil roku 1991 bankrotem. Pan Am se nevyhnuly ani havárie - v absolutních číslech vypadají děsivě, ale v poměru k nalétaným osobokilometrům patřila společnost k bezpečnějším. V roce 1977 se na Tenerife s jejím B747 srazil stroj KLM, jedná se o nejtragičtější leteckou havárii historie. Ale ani v tomto případě, stejně jako v dalších větších haváriích, to nabyla chyba zaměstnanců Pan Am. Na dalších fotografiích už žádné odpálené ani havarované letadlo nebude...
Autor: AP
Ve flotile Pan Am se za celou dobu její historie (1927 až 1991) vystřídalo 913 letadel desítek typů, mezi nimi takové legendy jako dakota (90 kusů), Boeing 707 (128 kusů, viz foto) nebo Boeing 747 (65 kusů).
Autor: Clipperarctic, CC BY-SA 2.0
Celé jméno společnosti bylo původně Pan American Airways (zkratka PAA), od roku 1950 se změnilo na Pan American World Airways. Na snímku je celokovový Ford Trimotor, tento typ zařadily Pan Am do své flotily roku 1929.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Začátky byly divoké. V prvních měsících své existence neměly Pan Am žádné letadlo. A letecká společnost, která nemá letadla, je na tom skoro stejně jako secí stroj, který neseje. Čas plynul a nasmlouvaný závazek přepravovat poštu mezi Key West a kubánskou Havanou byl ohrožen. Naštěstí se podařilo na poslední chvíli pronajmout malý letoun Fairchild FC-2 patřící dominikánské společnosti West Indian Aerial Express, 19. října 1927 proběhl první let a budoucnost byla zachráněna. Klíčovou osobou Pan Am byl Juan Terry Trippe, který společnost úspěšně vedl až do roku 1968.
Autor: Florida Keys Public Libraries, CC BY 2.0
Dopravu osob zahájily Pan Am počátkem roku 1928 třímotorovými fokkery mezi Key West a Havanou. Klasické dopravní třímotorové hornoplošníky Fokkerovy konstrukce patřily ve druhé polovině 20. let k tomu nejlepšímu, co se po civilní obloze pohybovalo. Kdo si je pořídil, nemohl šlápnout vedle. Mimo jiných si je koupily i Československé státní aerolinie a Československá letecká společnost.
Autor: Florida Keys Public Libraries, CC BY 2.0
V předválečném období létaly u Pan Am desítky létajících člunů. Ne všude se nacházela vyhovující suchozemská letiště vhodná pro větší stroje. Obojživelné stroje byly ideální pro linky po Karibiku, dále do Jižní Ameriky a ještě později pro linky transoceánské, ať už směrem přes Atlantik nebo přes Tichý oceán. Na snímku je Sikorsky S-40 přelétávající letištní terminál Pan Am v Miami na Floridě. S tímto typem letounu se pojí jedna tradice společnosti Pan Am, poprvé se zde použilo pojmenování jednotlivých strojů obsahující slovo Clipper (původně rychlé obchodní plachetnice z 19. století). Od těch dob bylo každé letadlo Pan Am pokřtěno jménem - "něco" Clipper.
Autor: Library of Congress
Létající člun Consolidated Commodore společnosti Pan Am
Autor: Florida Keys Public Libraries, CC BY 2.0
Létající člun Sikorsky S-42 společnosti Pan Am letí nad rozestavěným Bay Bridge v Sanfranciském zálivu.
Autor: public domain
První letecká doprava pošty společností Pan Am na Havaj v roce 1935.
Autor: National Air and Space Museum Archives, Smithsonian Institution
Létající člun Martin M-130
Autor: National Air and Space Museum Archives, Smithsonian Institution
Linky Pan Am v roce 1941
Autor: National Air and Space Museum Archives, Smithsonian Institution
Velký létající člun Boeing 314 s doletem téměř 6000 km umožnil v roce 1939 otevřít pravidelnou linku do Velké Británie. Pan Am používaly devět z celkem dvanácti vyrobených Boeingů 314. Po Pearl Harboru se tyto stroje i s personálem zapojily do válečného úsilí v roli dálkových dopravních a zásobovacích strojů.
Autor: Library of Congress
Po válce se díky prudkému rozvoji letectví objevily nové moderní stroje s dlouhým doletem, které nahradily na transoceánských letech koncepčně zastarávající velké hydroplány. Takovým výkonným moderním strojem byl i Boeing 377 Stratocruiser odvozený od původně vojenského dopravního Boeingu C-97 Stratofreighter. Boeingy 377 létaly u Pan Am od roku 1949 v celkovém počtu 28 kusů.
Autor: Gottscho-Schleisner, Inc.
Boeing 377 Stratocruiser společnosti Pan Am. Vpředu je replika letounu Ryan NYP, s nímž v roce 1927 přeletěl Charles Lindbergh Atlantik.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Menší letadla s nevelkým doletem Convair CV-240 používaly Pan Am na kratších linkách v Karibiku.
Autor: San Diego Air & Space Museum
První Boeing 707 pro Pan Am. S tímto strojem vstoupily Pan Am do proudové éry, stalo se tak v roce 1958.
Autor: Pan American World Airways
Tři novotou zářící Boeingy 707 pro Pan Am na továrním letišti Boeingu v Seattlu, vzadu je bombardér B-52.
Autor: Boeing
Boeing 747 společnosti Pan Am na letišti ve Francii. Pozornost si zaslouží i trojice automobilů Renault 4 Fourgonnette, na které dnes už běžně nenarazíte. Schody přistavené k letadlu jsou instalovány na podvozcích malých nákladních vozů, ten vlevo je pravděpodobně typu Saviem SG3.
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Boeing 747SP byl takový kraťas, zkrátka zkrácená verze sedm-čtyři-sedmy. Stroji to tak trochu dost ubralo na kráse.
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Douglas DC-10 společnosti Pan Am
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Boeing 737 společnosti Pan Am
Autor: Aero Icarus, CC BY-NC-SA 2.0
V menším množství nasadily Pan Am i airbusy, celkem to bylo 34 kusů, od roku 1984 Airbus A300 a od roku 1985 Airbus A310 (foto).
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Pan Am, to byly i líbivé reklamní prospekty propagující lety do všech možných i nemožných destinací, kam tato společnost "natáhla" své vzdušné linky. Začněme Kubou, která je spjata s počátečním rozvojem Pan Am. Na dalších se podíváme do Karibiku, Číny, na Aljašku a do Evropy.
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Společnost Pan American World Airways létala do celého světa
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Společnost Pan American World Airways létala do celého světa
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Společnost Pan American World Airways létala do celého světa
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Společnost Pan American World Airways létala do celého světa
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Společnost Pan American World Airways létala do celého světa
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Společnost Pan American World Airways létala do celého světa
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Reklama Pan Am jako jediných amerických aerolinek létajících do Sovětského svazu. Grafici takových tiskovin si však měli dát pozor, kam letadlo umístí. Možná takový prospekt viděl i Mathias Rust, vzpomenete si ještě na toho mladého německého pilota?
Autor: Dobová reklama společnosti Pan American World Airways
Jako zajímavost uveďme, že v roce 1998 zakoupila název, logo a další nehmotné náležitosti Pan Am společnost Guilford Transportation Industries, provozující mimo jiné železniční dopravu. GTI založila i dvě dceřiné společnosti s leteckou dopravou: Pan American Airways (1998 - 2004) a Pan American World Airways (od 2016). První neúspěšný pokus o reinkarnaci pak proběhl už v letech 1996 až 1998. Tyto skutečnosti však už nemají s původní ikonickou Pan Am kromě barev nic společného, rozsah a objem leteckých činností už vůbec ne.
Autor: David Wilson, CC BY 2.0
Ale pryč s lokomotivami, chuť si spravíme snímkem ze zlatých časů původní Pan Am ve druhé polovině 30. let 20. století. Letecký pohled na zázemí Pan Am v Miami nám ukazuje řadu typů hydroplánů této společnosti. V závorkách uvedeme pro zajímavost počet letounů daného typu ve flotile Pan Am. Na levé polovině snímku jsou: na vodní hladině Sikorsky S-42 (10 kusů), na souši za vjezdem do vody Sikorsky S-43 (10 kusů) a ještě dále před stromovým porostem Sikorsky S-38 (24 kusů). Na pravé polovině snímku jsou: na vodní hladině Consolidated Commodore (14 kusů), na souši před hangárem nejprve Sikorsky S-40 (3 kusy) a za ním opět Sikorsky S-42.
Autor: Library of Congress
Galerii ukončíme pohledem z pražské Ruzyně na Boeing 727, i k nám Pan Am létaly. Vzadu jsou dva Turbolety a jeden Jak-40 Československých aerolinií. Speciální automobil je Avia A30 PLZ 75, sloužící jako pozemní letištní zdroj elektrické energie.
Autor: Petr Popelář, planes.cz