Úplav za DC-10 | foto: Maarten Visser, CC BY-SA 2.0

Stroj proměnil v ohnivou kouli. Nebezpečný úplav „sundá“ i střední letadlo

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Úplav, vznikající po průletu každého letadla, je nebezpečný pro stroj letící za ním. Obecně se vědělo, že je nebezpečný především pro malá letadla, ale s příchodem velkých dopravních letadel se zjistilo, že turbulence v úplavu může způsobit havárii i středně velkého letounu. Obětí havárie byla „naštěstí“ jen posádka letounu. Smrt těchto čtyř mužů však nebyla zbytečná, následná opatření zachránila řadu dalších životů.

V polovině 60. let již první velké proudové letouny, reprezentované trojicí Boeing 707, Douglas DC-8 a Convair 880, prokázaly, že letecké doprava nemusí být jen záležitostí nejbohatších lidí a otevřely novou dimenzi letecké turistiky. Konstruktéři si ověřili základní principy a byli schopni přijít s novými řešeními. Když letecké společnosti tlačily na zvýšení ekonomiky provozu, jinými slovy na zvýšení počtu přepravovaných cestujících, přestalo stačit prodlužování trupu různými prstenci. Konstruktéři navrhli vytvoření letadel s širokými trupy „wide body“.

Datum: 2. května 1970
Mimořádná událost: havárie při přistání v úplavu

Letoun: Douglas DC-9-14
Registrace: N3305L
Operátor: Delta Air Lines (DAL)
Číslo letu: DAL 9570
Počet lidí na palubě / raněných / mrtvých: 4 / 0 / 4

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Nehody, které změnily svět letecké dopravy