Diskuse k článku

Piloti nezvládli problém s motorem. Jeden před letem pil, druhý 17 let nelétal

Před 46 lety havarovalo u Ptic na Kladensku dopravní letadlo Av-14 ČSA. Nehodu, při níž zahynulo 13 osob, nejspíš způsobily technické problémy a především nesprávná činnost posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O27n37d18ř93e41j 38M90a84r34e87k 9612230827259

Ksakru, tam chodím na ořechy.

0/0
17.11.2014 10:11

P27e21t68r 39J40a72n26o81u32š 7669282122720

Byly uz tehdy letecke trenazery, kde se dal let pri vypadku motoru nacvicit?

0/0
24.10.2014 17:40

J51i65ř82í 63K38o90c49u74r50e49k 6785304655888

Takže nepsaný zákaz nouzového přistání: Skvělé ;-€

Problémy pro pilota, když nahlásí mechanické závady: Ještě lepší ;-€

+3/0
11.10.2014 18:02

J47o71s31e24f 41'95J55o53e59' 33V19o28c70h39y47á73n 8893988422580

Leopold Šrom

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=3525

https://www.praha14.cz/zivot-na-praze-14/uvod-o-praze-14/letci-v-nazvech-ulic-cerneho-mostu/plk-v-v-leopold-srom/

Kniha: http://history.virtualfighters.cz/odboj/Srom.htm

Čest jeho památce. [>-]

+9/0
10.10.2014 15:00

J65i12ř17í 98V51o56l67e95k 6681264783429

Největším nepřítelem bezpečnosti je rutina, pilot musí být neustále připraven na nouzovou situaci, když tomu tak není, udělá často "nepochopitelnou" chybu, kterou nesmí udělat ani pilotní žák ve výcviku.

0/0
10.10.2014 14:28

A85l48e83x55a66n24d14r 37K39o74s48t51k73a 8612198386444

Ze stejného dlvodu se tehdy srazila nad Švýcarskem ta dvě letadla. Dispečer měl na obrazovce jen dva stroje, a měl zásek, že jen koukal, jak se blíží, blíží a bum..

0/0
10.10.2014 17:11

M19a33r71e90k 59F94l61e22k85a22č 1837822900281

On zásek neměl, on jim řekl at klesají, jenže počítač jim říkal at stoupají...a oni poslechli dispečera, což bylo špatně

+4/0
10.10.2014 19:59

T21o34m84á81š 24K59n20a78i89f95l 6423640587460

Ono to bylo ve skutečnosti.... Dost jinak.

0/0
10.10.2014 22:20

V34l95a49d40i28m11í60r 39J95e23ž22e38k 5633550936546

Ano, bylo to jinak. Jednalo se především o technické potíže pracoviště společnosti Skyguide a taky šlo o to, že dispečer Peter Nielsen obsluhoval 2 pracoviště zároveň. K tomu všemu neuposlechnutí TCAS=velký průšvih

0/0
17.10.2014 7:10

J18a15n64a 11B61u37r12j67á41n18k12o12v83á 9881880667430

Z celkového výsledku šetření se dá udělat jeden jediný závěr. Totální a kompletní český boooooordel a klasické porušování prakticky všech pravidel, zákazů a příkazů. Pravidla a nařízení nejenže nezajímá pracovníky /zde piloty/, ale i nadřízení jej tolerují a berou jako samozřejmost. Tento přístup lajdáctví, fušeřiny a amatérismu zavedli komunisté během svého působení ve všech sférách života a práce a tento zlozvyk často přetrvává dodnes.

+2/−2
10.10.2014 13:38

P39e42t76r28a 32N87o45v80á37k70o68v85á 7948646834458

A jste si jistá, že soudit něco, co se stalo v roce 1968, očima dneška, je moudré?

+3/−1
10.10.2014 16:49

M64i34c58h93a44l 71P68a47v72l86á92t 9573373224349

V te dobe to rozhodne nebyla specialita CSA.

+1/0
10.10.2014 17:12

T32o71m30á26š 61K76n21a84i27f28l 6303330667420

Jaký cesky bordel? Ty jsi další ze zaprdenych a zakomplexovanych cesek?

+1/−1
10.10.2014 22:21

K81a46r52e27l 65B28a64r39t71á97k 3669723392556

Paní Burjánková, vy jste expert nebo pamětnice, že to tak dobře víte?

0/0
21.10.2014 8:50

J45a93n 87S53e25m45i45k 4234737472329

Aha, to jsou osudy!!

Leopold Srom, letal v Anglii i na vychodni fronte a v jedinecne operaci jako "partizanska perut" v tylu nepritele pri Slovenskem povstani.

Nevedel jsem ze se vratil k letani u CSA a zemrel pri letecke nehode.

No clovek si rekne jak hrozna skoda ze mu komunisti znemoznili delat to co mel nejradeji-letat celych 17 let, nehlede na dalsi veci.

+4/0
10.10.2014 11:56

P52e48t41r 75H24l48a12v14á90č49e49k 7409704925696

Ano, při SNP to byl nejúspěšnější  stíhač. Psal o tom článek na Technetu nedávno. Taky o něm vyšla kniha: stíhací pilot. doporučuji přečíst, stojí to za to...

+8/0
10.10.2014 12:18

D92a98n32i59e87l 47S65o49b32o40t75a 9189304956670

Tahle kniha je skvělá, četl jsem jí nesčetněkrát, rovněž doporučuju.

+2/0
10.10.2014 13:09

P71e15t93r 97H74e25j97n95ý 5826279708347

Jj, on byl myslím i u toho slavného přepadu Piešťanského letiště.

0/0
10.10.2014 15:24

P64e94t54r 56H82l31a75v52á23č50e87k 7449304865986

taky jsem jí četl snad stokrát a pokaždé se k ní rád vracím... :-)

0/0
10.10.2014 16:07

R18o44b47i40n 80Ž17i32ž77k44a 2468714286536

Pro mě to byla knížka, kterou jsem přešel od posledního v Česku vydaného Bigglese k seriozní letecké literatuře.. navždy v srdci :-)

+1/0
10.10.2014 17:46

J93i13ř49í 41B26r22o11ž 5539775822927

Bohužel celé toto období v dějinách ČSA je dost tragické, laxní přístup k výcviku posádek způsobil v následujícím období řadu nehod, některé s tragickými následky- viz například havárie Il-18 OK-NAB. Taktéž nevycvičenost posádky při výpadku jednoho z motorů

+6/0
10.10.2014 10:40

P85e54t52r 53H31l26a59v77á87č26e89k 7609444865886

Šlo spíš o to, že začínaly politické čistky a spousta kvalifikovaného personálu musela odejít. Hezký dokument o tom vysílala ČT v seriálu zašlapané projekty. ke shlédnutí je třeba tady: http://www.czechairliners.net/index.php/video-1/category/latest/5.html

+5/0
10.10.2014 10:58

P26e41t27r 20H20l20a13v31á57č20e11k 7569274175856

Leopold Šrom byl pilot který přes kanál dotáhl spitfire s ustřeleným skoro celým křídlem. Nemyslím si že by nezvládl situaci kdy u dvou motorového letadla jeden motor nejde. Okolo této havárie panuje spousta spekulací. Jeden čas se dokonce psalo i možné sabotáži...

+10/0
10.10.2014 9:15

M54a40r60t54i53n 36C63e77r55v27e86n93y 2403368146518

Navic, kdyz to byly tihle "politicky nespolehlivi", tak na co zkoumat takovou prkotinu jako je spatna udrzba motoru. Jeste by to mohlo ocernit nejakeho uvedomneleho soudruha.

+6/0
10.10.2014 9:32

R14a54d37e94k 68H36o66l72e82c82e32k 3946430298691

To je zase nadpis. "Druhý 17 let nelétal", ale v článku se dozvíme, že sice 17 let nelétal, ale od té doby, co zase létal, nalétal 3700 hodin, což není úplně málo.

+27/0
10.10.2014 6:43

A41n69t12o70n58í10n 89Z42l62a62t63n70í91č32e25k 5722946532680

Souhlas. Hlavně si říkám, že kromě neproškolenosti posádky, co se týče výpadku motoru hned po vzletu, panoval u ČSA docela "nepořádek", co se týče administrativy. Neplatné lékařské prohlídky, přetahování směn či nestanovení nouzových pokynů pro cestující.

Jediné štěstí, že zemřelo "jen" celkově 10 lidí...mohlo to dopadnout daleko hůř..

+3/0
10.10.2014 8:48

T96e11r89i 21S26i28r72o86v71a 5706137686447

Zdravím, 

ohledně náletu L. Šroma to není úplně jasné. Otázkou je, jestli se do náletu počítaly jen hodiny u ČSA, nebo i ty předtím, kdy zalétával stroje v Letňanech...

0/0
10.10.2014 12:12

J36o57s54e34f 37V64o54s51i23c21k74y 4423157646743

Pravidlo pri ztrate  jednoho motoru je strucne - necham plny vykon na zbyvajicim motoru a pokousim se udrzet aspon vodorovnou hladinu letu, pokud to jde.

+4/0
10.10.2014 2:39

A49l66e20x37a50n74d32r 67K51o57s84t52k85a 8222288706584

Jen bych si nebyl jistý, jak moc "verglování s pákami" to u onoho typu letadla obnáší. Pokud jde o postup, který sice trénovali, ale nebyl běžný, tak musel někdo tahat příručku a listovat v ní atd.. A dle cestujících měli cca minutu a půl, to není moc času.

0/0
10.10.2014 11:08

M92a29r44t44i77n 90V44o39k97o26u82n 9898243783216

to se lehko rekne, provest toto na tomto letadle nemuselo byt vubec snadne

0/0
10.10.2014 11:31

R63a97d46i14m 60P75o27l69á13š88e13k 9756523229689

Jestli hlavní problém nebyla slabá autorita kapitána a proti němu autorita nového kapitánovi neznámého  druhého pilota starého fronťáka z války.

Místo skutečného řešení problému se klidně mohli rozhodující dobu z té minuty a půl prostě jen hádat.

Navíc pokud v těle kapitána našli tehdejšími nedokonalými analytickými metodami stopy alkoholu , a to po 12 hodinách služby, musel kapitán přijít do služby docela "pod vlivem" , všem z osádky to muselo být jasné na první pohled a první "přičuch". První hodiny musel alkoholickým puchem kabinu pilotů pěkně zasmradit, což určitě k dobré náladě ostatních nepřispělo. A po 12 hodinách střízlivění a zároveň práce musel být kapitán docela unavený a nepozorný.

0/0
10.10.2014 17:13

J39i94ř49í 26K49o85c30u39r71e75k 6745974525578

Stopy alkoholu mohli najít, kdyby si dal při mezipřistání nebo před vzletem "zdravotního kalíška". Což je ekvivalent malého piva. Takže vůbec nemusel být nalitý jak dóza.

+2/0
11.10.2014 17:52

Najdete na iDNES.cz