Diskuze
Legenda z Kunovic létá po celém světě. L-410 Turbolet slaví padesátiny
Děkujeme za pochopení.
R47o90m48a98n 58O62l21á95c36h
"Turbolet uchvátil oko pozorovatele ladnými tvary." Ano, je ladný asi jako Andula. Což je u letounů na nezpevněné plochy typické.
R13a26d20e68k 56F52o57l58p53r88e25c26h64t
Ano, L-410 má ladné tvary, porovnejte například s konkurenčním Do 228. Nelze dávat do souvislosti tvary letadla a možnost operovat z nezpevněných ploch, určitě najdete sám hromadu letadel ladných tvarů operujících právě z nezpevněných ploch.
J38o55s74e38f 63P69e79t11k96a
Dobrá poznámka k motoru Walter. Skutečně to není kopie motoru Pratt & Whitney ani jiného motoru ze světové produkce; je to vlastní dílo "Walterovky", resp. Motorletu.
Před několika lety jsem se seznámil s jedním inženýrem strojařem - dnes již starým pánem - z týmu konstrukční kanceláře, který se na projektu, výrobě a zkouškách motorů M601, M602, M701 a jejich modifikacích osobně podílel. Je to muž úžasných strojírenských vědomostí a vysokých morálních hodnot. Nebudu jej jmenovat, protože jsem si u něj nevyžádal jeho souhlas. Tito staří, ještě žijící konstruktéři se pořád pravidelně scházejí - určitě si mají co říci.
Já, původem strojař, který se ke strojařině a strojírenské výrobě "na stará kolena" zase vrátil, když jsem od něj uslyšel, že "dělal na "šestsetjedničce", jsem rychle zpozorněl a začal se o tuto historii zajímat. Jako v každé skupince lidí, která řeší a diskutuje věcné problémy, jsme k sobě rychle nalezli velice přátelský vztah a mnoho večerů nad těmi motory a dobrým vínem proseděli. Ve skutečnosti tomu bylo tak, že on přednášel a já s otevřenými ústy poslouchal a jenom občas vznesl nepodstatný dotaz. Kamarád má navíc schopnost své vědomosti podat v logických souvislostech a přehledně tak, že jsem se rychle vpravil do situace.
Když se ve Walterovce rozhodli o vývoji turbovrtulového motoru, tak s tím neměli žádné zkušenosti (proudové motory, které se tam dělaly do MIGů a později do Albatrosů, jsou úplně něco jiného). Samozřejmě, že měli jakési představy, ale od nich je cesta k motoru velice daleká. Je pravdou, že koupili motory nejenom od Pratt & Whitney, ale i od Francouzů a dalších firem. Ty rozebrali, prozkoumali a chytali rozumy. Konstrukční tým byl do věci zapálený a jejich hlavní myšlenkou bylo vymyslet něco jiného, nového - co tu ještě nebylo. Nakonec se jim to podařilo.
J81o84s61e51f 90P72e45t83k90a
Ještě pokračuji:
Skutečně: řešení motorů M601 a Pratt & Whitney je naprosto odlišné. Anabáze s vývojem motoru byly obrovské. Na vývoji motoru spolupracovalo (někdy ochotně, jindy s klacky pod nohami) několik výzkumných ústavů, vysoké školy, naši špičkoví odborníci i vojáci. V Motorletu se k tomu účelu vyráběly speciální stroje a zařízení; např. lopatky oběžných kol byly z takových slitinových ocelí, které pomalu nešly ničím obrábět a západní technologie byly embargované. Muselo se vyřešit tisíce a jeden problém. Ale nakonec se L-410 svého českého motoru dočkala!!!
U příležitosti 100 let od vzniku společnosti Walter tito pánové zasedli, každý zpracoval část dle své odbornosti, a malým vlastním neprodejným nákladem vydali brožuru o 173 stranách o historii Walterovky "Od bicyklu k letadlovým motorům", v níž je velká část věnovaná právě těmto trubovrtulovým motorům. Přečetl jsem ji "jedním dechem" a často se k ní vracím.
Těmto všem pracovníkům, konstruktérům, technologům, mistrům ve výrobě až po nejposlednějšího dělníka patří veliký dík a uznání za jejich práci.
R29o48b61e64r62t 69D66v76o63ř29á18k
Hezký populární neodborný článek. V pohodě. I když v Technetu jsme zvyklí na jinou kvalitu.. Jen drobné upřesnění: nejedná se o dopravní letadlo (jediný československý pokus o ně byla rovněž kunovická L-610 pro 40 cestujících (projekt možná bude obnoven!) ale o malé letadlo sběrné kategorie (commuter). Typ je L410 a všechno (včetně nové L-410NG) jsou to jen verze (models).
R58i33c89h28a21r24d 45A57u73b12r76e60c98h21t
Commuter je také dopravní. Jsou totiž různé kategorie dopravních letadel.
R96o38m39a97n 95K69r38a24t62o56c76h90v21í67l
Už i komunisti měly připravený nový model L 610 - ale nová doba najela na systém, vyrábět další desítky let pořád to samé.
J95a91n 26H80a88v10r33á61n70e32k
Nová doba s sebou přinesla kolaps východních trhů a ztrátu zadavatele a primárního odběratele L-410 i L-610, Sovětského svazu.
L-610 měl tehdy (a má dodnes) hodně daleko do dokončení a dotažení do komerčně použitelného stavu, ani nemluvě o certifikaci. V takové situaci nemít žádnou jistotu budoucího odbytu, to je prostě konečná.
Že by bylo záhodno výrobu více diverzifikovat, s tím souhlasím. To ovšem nesouvisí s dobou, ale s prioritami majitelů a vedení konkrétní společnosti.
R79o58m10a35n 27K27r71a10t64o51c72h38v47í64l
Jako super, 50 let být závislý na jednom produktu hm, fakt super.
A 30 let po revoluci vyrábět pořád to samé hm. fakt super!
J33i48n73d43ř69i43c51h 30B12u76c61h80t84a
Taky to vyrábějí a kupují jen Rusáci.
J94o71z98e86f 45B66e16v27i46l69a13q96u45a
Je to krásny a hlavne kvalitný stroj. O jeho užitočnosti by asi najviac vedeli povedať jeho "najväčší" užívatelia...
Známy z Leteckých opravovní v Trenčíne mi hovoril, že občas museli letieť do bývalého ZSSR, lebo lietadlo už nebolo schopné absolvovať cestu na generálku a "sprevádzkovať" ho aspoň na cestu ...a občas museli pred opravou najprv vystriekať ovčí trus z vnútra lietadla- evidentne slúžilo na prepravu ovčích stád v širokej Rusi.
M84a75r35e69k 94F67l53e60k57a49č
Jedno z mála letadel, která mají povolení přistávat na letišti LUKLA
R35o89m90a37n 80K59r55a33t73o45c42h75v38í65l
OK a důvod je?
je to třeba přemotorovanost?
J64i37ř70í 41D46o85b78r70ý
Nedávno jsem četl, že je to jedno z nejčastěji padajících letadel a tudíž nejméně bezpečných na světě.
BLBOST!
Létá v místech, kam skoro žádné jiné letadlo nepustí. V počasí, které by jiná letadla nezvládla a v zemích, kde je i bedna s rezavým nářadím vzácnost.
J45i34ř57í 74B93r42e81z92o36l33u46b31s72k95ý
Je to dobré letadlo a určitě je "obětí" svého nasazení, ale zase dělat z toho zázračný stroj, který snad proletí hurikánem, to asi ne...
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra
Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...
Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl
Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...
Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů
Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...
Snadno s fotkami už i ve Windows. Aplikace Fotografie vyrostla na novou úroveň
Premium Aplikace Fotografie, která je pevnou součástí Windows, slouží nejen k prohlížení obrázků. Stejně...
Prodej zahrady 2 106 m2 - Stradov
Chlumec - Stradov, okres Ústí nad Labem
2 690 000 Kč