Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J88o12s26e18f 89P21e66t33k11a 7427543488336

Dobrá poznámka k motoru Walter. Skutečně to není kopie motoru Pratt & Whitney ani jiného motoru ze světové produkce; je to vlastní dílo "Walterovky", resp. Motorletu.

Před několika lety jsem se seznámil s jedním inženýrem strojařem - dnes již starým pánem - z týmu konstrukční kanceláře, který se na projektu, výrobě a zkouškách motorů M601, M602, M701 a jejich modifikacích osobně podílel. Je to muž úžasných strojírenských vědomostí a vysokých morálních hodnot. Nebudu jej jmenovat, protože jsem si u něj nevyžádal jeho souhlas. Tito staří, ještě žijící konstruktéři se pořád pravidelně scházejí - určitě si mají co říci.

Já, původem strojař, který se ke strojařině a strojírenské výrobě "na stará kolena" zase vrátil, když jsem od něj uslyšel, že "dělal na "šestsetjedničce", jsem rychle zpozorněl a začal se o tuto historii zajímat. Jako v každé skupince lidí, která řeší a diskutuje věcné problémy, jsme k sobě rychle nalezli velice přátelský vztah a mnoho večerů nad těmi motory a dobrým vínem proseděli. Ve skutečnosti tomu bylo tak, že on přednášel a já s otevřenými ústy poslouchal a jenom občas vznesl nepodstatný dotaz. Kamarád má navíc schopnost své vědomosti podat v logických souvislostech a přehledně tak, že jsem se rychle vpravil do situace.

Když se ve Walterovce rozhodli o vývoji turbovrtulového motoru, tak s tím neměli žádné zkušenosti (proudové motory, které se tam dělaly do MIGů a později do Albatrosů, jsou úplně něco jiného). Samozřejmě, že měli jakési představy, ale od nich je cesta k motoru velice daleká. Je pravdou, že koupili motory nejenom od Pratt & Whitney, ale i od Francouzů a dalších firem. Ty rozebrali, prozkoumali a chytali rozumy. Konstrukční tým byl do věci zapálený a jejich hlavní myšlenkou bylo vymyslet něco jiného, nového - co tu ještě nebylo. Nakonec se jim to podařilo.

+22/0
doporučit
16.4.2019 12:11
Foto

R53o92b51e78r76t 24D65v17o29ř15á44k 3311745865605

Hezký populární neodborný článek. V pohodě. I když v Technetu jsme zvyklí na jinou kvalitu.. Jen drobné upřesnění: nejedná se o dopravní letadlo (jediný československý pokus o ně byla rovněž kunovická L-610 pro 40 cestujících (projekt možná bude obnoven!) ale o malé letadlo sběrné kategorie (commuter). Typ je L410 a všechno (včetně nové L-410NG) jsou to jen verze (models).

+8/0
doporučit
16.4.2019 11:02

M38a22r65e70k 31F53l16e37k13a24č 1266955204448

Jedno z mála letadel, která mají povolení přistávat na letišti LUKLA!!

+8/0
doporučit
16.4.2019 10:12
Foto

J53i85ř64í 33D67o37b52r20ý 8761405595357

Nedávno jsem četl, že je to jedno z nejčastěji padajících letadel a tudíž nejméně bezpečných na světě.

BLBOST!

Létá v místech, kam skoro žádné jiné letadlo nepustí. V počasí, které by jiná letadla nezvládla a v zemích, kde je i bedna s rezavým nářadím vzácnost.

+10/−4
doporučit
16.4.2019 9:13

J16o69z95e80f 86B25e33v15i93l88a75q82u26a 9785479651481

Je to krásny a hlavne kvalitný stroj. O jeho užitočnosti by asi najviac vedeli povedať jeho "najväčší" užívatelia...;-)

Známy z Leteckých opravovní v Trenčíne mi hovoril, že občas museli letieť do bývalého ZSSR, lebo lietadlo už nebolo schopné absolvovať cestu na generálku a "sprevádzkovať" ho aspoň na cestu ...a občas museli pred opravou najprv vystriekať ovčí trus z vnútra lietadla- evidentne slúžilo na prepravu ovčích stád v širokej Rusi.:-P

+2/0
doporučit
16.4.2019 10:28

R63o60m27a54n 71K75r28a79t97o16c59h17v28í44l 6346207956474

Jako super, 50 let být závislý na jednom produktu hm, fakt super.

A 30 let po revoluci vyrábět pořád to samé hm. fakt super!

+1/−20
doporučit
16.4.2019 10:41

R46o40m31a37n 10K71r14a49t64o20c81h17v88í89l 6856717226794

Už i komunisti měly připravený nový model L 610 - ale nová doba najela na systém, vyrábět další desítky let pořád to samé.

0/−12
doporučit
16.4.2019 10:43

Najdete na iDNES.cz