Diskuse k článku

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území. Shodou okolností zemřeli „pouze“ dva lidé. Ale kde se vlastně stala chyba či spíše chyby?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J58o72s35e38f 65J34o28ž38k19a 95S97ý41k49o38r33a 3793248640600

Jen takové drobné upozornění k jinak pěknému článku - teplota se udává ve stupních °C, nikoli minutách ́C ;-)

0/0
22.4.2018 11:36

L44e52o94š 38M61a45r74š54a59l 5952294882638

Tak jsem si znovu přečetl článek o sestřelu civilního letadla s 290 cestujícími americkým křižníkem Vincennes. A ten zásadní rozdíl je vidět. Tady se ryje do Rusů, že i přes to, že letadlo letělo hluboko v Sovětském prostoru a nereagovalo na stíhačku, tak jej sestřelili. Ale Američani na výletě daleko od domova, chudáci zahnaní ozbrojenými čluny 4km do iránských vod, nerozlišili radarový odraz velkého dopravního letounu od F14, ani rozdíl rychlostí jim nevadil, vymysleli si i klesání letounu, ignorovali civilní kód odpovídače a za bílého dne letoun sestřelili. 290 mrtvých a pozdější vyznamenání pro kapitána. To je prostě ten rozdíl mezi Rusy a Američany.;-€

+8/−9
22.4.2018 3:16

P98e37t10r 44M32a52j37e77r 7202676641151

Aby vám nepraskla žilka továrišč.

+4/−2
22.4.2018 12:03

L45e51o33š 30M12a65r60š68a10l 5162244622448

O mě se nebojte, jen aby vy jste v tom americkém zadku nezabloudil.:-(

+3/−4
22.4.2018 19:11

D72a92v89i78d 67H42i89l17l43e 9412214384878

Když to tak čtu, připadá mi to podobné jako MH17, jen s tím rozdílem že Američané nelžou a nesnaží se svůj problém hodit na někoho jiného. Tak vyndejte hlavu z ruského zadku a bude líp.

+4/−2
22.4.2018 21:32

L56e71o36š 82M33a84r40š32a26l 5922514332578

Američané nelžou - jeden příklad s těmi zbraněmi hromadného ničení v Iráku (co se tam nikdy nenašly) to bylo jak?:-(

+2/−1
23.4.2018 7:27

D40a68v29i63d 92H22i46l10l58e 9592474974518

Vám stačí málo, co? Bavíme se o sestřelení letadla, které bylo prokazatelně sestřeleno Ruskem a to to zatloukalo a falšovalo důkazy. Irák je o něčem jiném. A i tam USA nakonec přiznali barvu, museli bylo hodně důkazů. Rusko i přes důkaz stále zatlouká.

+1/−2
23.4.2018 7:37

L35e74o96š 11M20a21r91š23a18l 5882414262818

Aha, tak USA přiznalo v Iráku barvu, protože bylo moc důkazů? A já myslel, že to mají v povaze. To je ale rozdíl od vašeho původního tvrzení, že Američané nelžou. A že mi stačí málo? Ono vyvolat jen tak válku v cizí zemi je málo?:-(

+3/−2
23.4.2018 7:53

L39u32d21ě56k 98N48ě55m20e12c 8313860791486

Vy jste hlavně nepochopil, že je to článek o příčinách neštěstí. A hnedka do toho začnete cpát chudáky bité černochy.

+2/0
23.4.2018 11:28

M98a90r87t97i21n 88B83o81b58r 8646340246824

...."Například mohl být hlubší příčinou vzniku situace a následného jednání posádky tradiční způsob jednání zakořeněný v kultuře korejské společnosti? Mohla submisivita a úcta členů posádky projevovaná zkušenému kapitánovi, veteránu korejské války, zapříčinit, že na navigační chybu dlouho nikdo neupozornil?....Jak se ukázalo, v historii korejského letectví došlo k fatálním nehodám, v jejichž průběhu služebně mladší členové posádky v kritické situaci neprojevili nesouhlas s chybným řešením navrženým či přímo vykonávaným samotným velitelem posádky...

Tento problem ovsem nebyl (a neni) typicky pouze pro korejske letectvi.

+1/0
22.4.2018 2:17

P39e41t43r 31S78o86u46k21u81p 6249879125609

Těšil jsem se na druhý díl s tím, že se dozvím, co se popleteným pilotům honilo v hlavě. Bohužel ale jen mlžili.

Ignorovat Ruskou stíhačku a ani se o tom nezmínit kontrolní věži, to museli být zvláštní pochody ...

Z toho mohlo být snad nejpodstatnější ponaučení. Jak si zavčas připustit vlastní chybu.

+11/0
21.4.2018 23:40

D98a52n41i33e53l 20A31d71a22m 2107350201763

Článek měl vyjít až v době, kdy bude možné si aplikaci stáhnout.

0/0
21.4.2018 15:57

Z52b42y98n79ě67k 85P41o25i18s24l 1761797510985

Nechci být hnidopich, ale INS není inerční ale inerciální navigační systém! Autore, autore!

+1/0
21.4.2018 15:39

J43i36r26i 76K98o94s60t88k41a 2498352206242

"Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983..."

Ještěže se poučili Korejci...

+9/−1
21.4.2018 15:26

R92a21d27o40v17a20n 11S44ý14k21o11r55a 6114695444890

Ledadlo může kvůli navigační chybě nebo poruše opustit trasu. To ale není důvod, aby bylo sestřeleno. A obvzláště ne v případě, kdy je zřejmé, že jde o civilní stroj.

+5/−2
21.4.2018 20:02

K37a64r52e11l 21L86a44n94g33r 2352257260638

Přečtěte si rozkaz Bushe z roku 2001. A snad pochopíte... Ale o tom pochybuju.

+2/−4
21.4.2018 21:20

J10i59ř53í 56E71r48b14e90n 1823684686507

Ono to tak zřejmé není, obzvlášť když to letadlo opakovaně ignoruje mezinárodně platnou signalizaci...

+3/0
21.4.2018 23:44

I64v39a25n24k30a 96P34o26s97p14í84š82i19l12o15v76á 8314178802947

V článku jsou určité nepřesnosti.

Su-15 neměl zabudovaný kanón, ten se podvěšoval pod trup ve dvojici kontejnerů UPK-23-250. Není však známo jestli je Bosovův Su-15TM měl při zásahu. Primární zbraní letounu byla dvojice těžkých řízených střel R-98MR a MT.

Jefim Gordon, uznávaný letecký publicista uvádí, že Bosov se přiblížil k letadlu dvakrát a zleva a až západní média později tvrdila opak. Dále Gordon uvádí, že Bosov Boeing nejprve ohlásil jako typ 747.

Neodpálil dvojici R-60 ale střelu R-98MR a ohlásil že zaznamenal zásah a klesání cíle. Podle některých zdrojů druhou střelu neodpálil, protože neudržel zamčený cíl, jiné zdroje tvrdí že střelu odpálil ta ale cíl minula.

K Boeingu poté startovaly další letouny Su-15, MiG-25 aJak-28 z různých základen,

+3/0
21.4.2018 13:58

J84i79ř14í 61J57á98n39s31k39ý 4988536941828

Nepoučili se ani Sověti.

Vzpomeňte na toho Němce, co doletěl s Cessnou až na Rudé náměstí.

+3/0
21.4.2018 12:06

L60u56b57o28m80i12r 37M89a98c64h95o 2732700475687

Mathias Rust?

0/0
23.4.2018 17:36

F42r37a69n75t86i73š65e83k 35F63i66a31l67a 2124850

Chápu, že angažovaná novinařina je dnes nutností, ale neměli byste to tak přehánět.

1."V podstatě jen drobností je, že posádka boeingu stíhače zaznamenala na pravé straně místo na levé, což odporuje mezinárodním předpisům pro zásah."

To není pravda, levá strana je pouze stranou prioritní, protože se předpokládá že na ní sedí kapitán, ale je zcela věcí pilota záchytného stíhače jak a kde je ukáže , rozhodující je ze se dostává do zorného pole pilota zachytávaného stroje , což se očividně stalo a korejský pilot jednoznačně potvrdil, že ho viděl a došlo mu o co jde. Nikde se nepíše přijel si zprava mohu tě ignorovat.

2. "Závažnější je poznámka o odlišnosti civilních a vojenských frekvencí učiněná kapitánem korejského letadla. Ta naznačuje, že posádka měla snahu se po frekvenci domluvit, ale vojenské letouny nebyly vybaveny VHF stanicemi, které běžně používal civilní letecký provoz. " Opět jasné překroucení pravdy. 121.5MHz je jednoznačně identifikována jako IAD tedy civilní nouzová frekvence a piloti korejského letadla to museli vědět, stejně tak museli vědět, že MAD tedy Military Air Destress, vojenská nouzová frekvence je 243.0 MHz.

Čili to byli korejští piloti kdo věděli, že vede nich letí vojenské letadlo, věděli, že jde o záchytný stíhač, to pozná i malé dítě a byli proškoleny, že zde končí legrace tzn. oni jsou povinni nediskutovat a bez debat následovat záchytné letadlo, protože jinak jdou k zemi. Předpisy jim nedovolovali se vykecávat s pilotem záchytného letadla, ale když to chtěli zkoušet měli to zkoušet na MAD 243MHz.

Hledat nějaké chyby na straně sovětů je dost komické.

+22/−2
21.4.2018 11:48

F98r59a88n98t57i55š57e57k 49F14i52a15l84a 2254180

Zopakujme si fakta, letadlo letící do Paříže se objeví nad Murmanskem to je o radově tisíce km jinde a to 500km uvnitř vzdušného prostoru SSSR, aby toho nebylo málo tak nad strategicky důležitou vojenskou oblasti. Když ho záchytný stíhači zachytí a piloti zachyceného letadla později potvrdí, že věděli o záchytných stíhačích, vytrvale je ignorují a letí dál do nitra sovětského vzdušného prostoru . Sověti si najdou čas na to, aby sestřel schválil někdo jiný než někdo kdo zrovna velí dané letce na zemi. Podle tehdejších sovětských pravidle to zřejmě byl až někdo kdo v hodnosti generála nebo plukovníka kdo velel PVO v dané oblasti. newvím co by mělo následovat riskovat, že někdo naložil jadernou zbraň do civilního letadla nebo použil civilní letadlo jako špionážní? Asi ne čili sestřelit. To se stlo, a že piloty nevyznamenali, proboha proč by to dělali, za to ž eplnili rozkazy asi ne , za to že sestřlili civilní letadlo asi ne . Prostě jsou věci v kterých sice vše uděláte správně ,ale fakt to není na metal. Zároveň ale nikde nevidím chybu na straně SSSR. Spíš to jsou korejští piloti, kteří létají tam kde nemají, to se stane , problém je , že pak ignorují jasné předpisy a musí to skončit jak musí. Ze stejného důvodu pak šek k zemi opět korejsky KAL007

Zduraznuji oboji se stlu hluboko ve vzdušném prosotru SSSR, nad sttegickými oblastmi s jadrnými zbaněmi, a ano i když postupovlai správně sejmuli civilní letadlo a ano nikoho nevyznamenali. Podle mého správně.

Srovnejme s Iran Air 655, to USA sejmulo v mezinárodním vzdušném prostoru uvnitř letového koridoru na pravidelné lince, o sestřelu rozhodl místní poštmistr a USA následně poštmistra vyznamenali.

+20/0
21.4.2018 11:48

M86i85l60a70n 88N12ě39m76e18c 1195930716326

Nebýt řečí o poštmistrovi, celkem bych s vámi souhlasil, i když mám jinak na SSSRusko pifku skoro ve všem.

+1/−3
21.4.2018 12:44

W64a24l79d69a 86W22i65n45t83e70r 6887229831789

Také nejsem rusofil a vždy mi dělalo a dělá problém říci sovět, nebo jak si ti mužici říkali, protože pro mě to byli a jsou vždy jen rusáci, ale tolik fatálních chyb na straně jihokorejského civilního letu skutečně evokuje k tomu, jakoby chtěli "rozcvrlikat ptáčky", aby např. jiné letadlo, někde na hranici stratosfery, mohlo pozemní radiovou aktivitu nad strategickým územím zmapovat a mnohé lokalizovat a to přímo konkrétní akcí, protože normálně, při amerických průzkumných výškových přeletech si rusák většinou nevšiml a když všiml, vyslal letadla nebo rakety a měl snahu držet radiový klid ve všech dalŠích oblastech. Zcela hypoteticky, mohlo se jednat o špionážní let aniž by se v letadle nacházela jakákoliv špionážní technologie a lidský štít poskytoval dobré alibi. Byla studená válka a taktizovalo se na obou stranách. Třeba těsně po kubánské krizi se šokovaní američané dozvěděli, že jsou stahovány nějaké americké rakety z Turecka, o kterých nevěděli a vzniklo dost pochyb o tom, zda ruské rakety na Kubě nebyly jen adekvátní reakcí Chruščova. Američanům bylo sděleno, že stahování raket u ruských hranic bylo gesto dobré vůle, tedy důsledek. Že to byla vysoce pravděpodobná příčina, nesmělo se mluvit. Studená válka jako válka každá jiná...

+3/0
22.4.2018 0:32

L29e71o43š 68M80a68r27š75a79l 5692964232838

Kvalitní shrnutí.

0/0
22.4.2018 3:26

L68e81o80š 89M63a83r35š91a35l 5332824272718

Správný článek.

0/0
22.4.2018 3:25

J58o71s13e24f 71V57o14s32i19c15k73y 4493237136153

Vsechno vite tak jiste. I to ze Rusaci pouzivali NATO vojenske frekvence MAD 243 Mhz a ze pilot KAL se tak vysoko na UHF mohl naladit . . .

Pouhe domnenky + kecy !

+2/−2
22.4.2018 12:05

L88a43d20i72s73l38a95v 63S13a79u34e38r 8587861923474

Jestli posádka plně obsazeného civilního letadla vidí u sebe ozbrojený stíhací stroj snažící se jim něco naznačit a oni žádným způsobem nereagují je to velmi nezodpovědné k cestujícím. Dle toho co zde bylo napsáno by měli být kapitán a zástupce kapitána toho civilního letadal postaveni před soud za smrt dvou osob které byli na palubě, protože svým nezodpovědným jednáním a neschopností smrt těch dvou zapříčinili.

+22/−1
21.4.2018 11:34

J60i50ř18í 19K54o72d65ý97d48e18k 7600590756163

Proč Sověti sestřelili let KAL 902?

Asi proto, že po dekádách, kdy se nad jejich území cíleně proháněli všechny ty B-50, Privateery, Canberry, B-47E, U-2 atd, byli na takové jednání dost senzitivní...

+13/−6
21.4.2018 11:10

M50i80l29a13n 91N23ě19m53e42c 1615170986446

Tady ovšem věděli, že jde o civilní stroj. A proto taky celkem váhali.

+3/0
21.4.2018 12:45

J46i29ř55í 45K25o67d23ý97d14e92k 7590260776213

To je otázka... Na bázi 707-ky bylo postaveno mnoho vojenských letadel - ostatně létají do dnešního dne.

+2/−1
21.4.2018 12:57

M34i64l76a46n 86N95ě39m83e57c 1385830116336

To ano, ale nebyly to bombardéry.

+2/0
21.4.2018 13:10

J50i96ř74í 56K47o72d30ý61d29e62k 7250430186923

Ale průzkumné stroje ano.

0/−1
21.4.2018 13:40

P51e45t86r 69M85i24c12h84a87l 2650254291122

Jenže ty vojenské průzkumné stroje nebyly v civilních barvách a s civilní imatrikulací.

+5/0
21.4.2018 15:56

K14a61r71e26l 60L24a43n71g11r 2392457220528

Bílý vršek a šedý spodek je běžně používanou kombinací u 707. Navíc na směrovkách RC135 bylo dost symbolů a různých značení. Problém je jak byl nasvícen a co viděl pilot detailně.

0/0
21.4.2018 21:17

I56v59a14n12k61a 13P78o13s86p48í69š68i96l85o31v65á 8194198412277

Vysvětlete někomu v době každodenního stihomamu a paranoii, kdy se treba takový špionážní U-2 oficiálně vydává za meteorologický letoun, že si nepřítel nepřemaloval svůj průzkumný stroj za civilní, aby vyzkoušel jejich reakci...

+1/0
21.4.2018 21:33

K69a25r98o56l45i63n29a 73M30a50r16i50e 56H43l67a51v79s84o13v21á 6504989275223

ve včerejším článku letělo letadlo z Paříže. Tak se v redakci domluvte, jak to bylo

0/0
21.4.2018 10:03

M11i56l63a37n 22J16i90r29o13u94š82e40k 2594574669976

Oprava a omluva v závěru článku.

+1/0
22.4.2018 7:32

K83a15m82i46l 42C28h22r63a28m78o85s33t15a 7300768707979

Ještě pár takových článků a budu řídit dopravní letadlo . Díky

0/0
21.4.2018 9:41

M85a55r87t10i90n 60N24o58v85o46t61n59ý 7363905320285

Tak na doplnění znalostí ještě doporučuji youtube kanál Captain Joe.

+1/0
22.4.2018 18:10

P15e37t44r 26M79a79r81e44č98e18k 1433301679238

Rusáci se s tím holt nepářou. A na nějakých lidských životech jim vůbec nezáleží. Viz. ten Boeing malajsijských aerolinek. Který sestřelili nad Ukrajinou ještě než stačil vstoupit do jejich vzdušného prostoru. :-P

+9/−7
21.4.2018 9:29

T82o28m21á41š 72V11a77l96d91e53r 7673870559

Kapitán s bojovými zkušenostmi zavzpomínal na válku a neuvědomil si , že není v letounu sám. Pokud jsou u dopraváku stíhačky, tak není něco v pořádku. Zvláště v době studené války. Doba se opakuje . Kdy nastane opět podobná situace?

0/0
21.4.2018 8:35

T80o59m13á91š 86B62í15l10ý 2915410547

Já se pilotům KAL-902 ani nedivím. Včera letěli z Paříže přes Anchorage do Soulu a dneska v článku ve druhém odstavci do Paříže.

Asi jim to v polovině cesty změnili a tím se to vysvětluje ;-D;-D

Opravte si to;-)

+4/0
21.4.2018 8:13

D27a16n72i53e10l 82A27d93a89m 2717630431483

Dnes by letadlo nekomunikující se zemí ani se záchytným stíhačem nedoletělo tak daleko jako tenkrát.

Úplně mimo chápání je cituji: "..Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983, kdy nad Sachalinem sestřelil Su-15 let KAL 007.". Poučit se přece měli v KAL.

+24/−5
21.4.2018 7:57

P28e30t50r 17M45a89r57e91č33e10k 1833951259568

No to máte pravdu. :-) Však ten malajsijský Boeing sestřelili rusáci na Ukrajinou, ještě než stačil vstoupit do jejich vzdušného prostoru.

+11/−3
21.4.2018 9:27

D62a23n89i85e66l 23A66d37a33m 2967180361733

Kdo ho sestřelil není dokázáno. Takových případů se stalo hodně. Např. USArmy sestřelila omylem civilní letadlo nad Long Islandem.

+4/−1
21.4.2018 10:01

P96e83t27r 26M64i96c68h42a63l 2910564501952

Jak se měli v KAL poučit? Zakázat chyby?

+2/−2
21.4.2018 10:21

K35a82t72e68ř14i66n70a 36V37ý58b72o56r80n79á 6600919269

Kdyby se podobné špionážní přelety sovětského území nestály americkým standardem, tak první myšlenka sovětské PVO bude letadlu pomoci a ne ho sestřelit.

+18/−33
21.4.2018 7:29
Foto

J20i36ř62í 82D94v49o82ř67á40k 5285869340978

Slabý, Kateřino.

+25/−4
21.4.2018 8:01

J30i43ř44í 69K87o83d64ý64d92e51k 7650470686343

Proč, v tomhle má Kateřina naprostou pravdu.

+5/−4
21.4.2018 11:04

Najdete na iDNES.cz