Londýn tak hodlá oživit vozový park svých linkových autobusů o nový model. Po stažení většiny routemasterů v roce 2005 se vrátí stroj i se zadní naskakovací plošinou a dalším členem posádky, který ji má na starosti.
"Stát na zadní plošině přináší pocit nostalgie, ale na druhé straně je také vidět jeho podstata opírající se o nejnovější technologie a design, aby byl tento autobus vhodný pro Londýn 21. století," uvedl při představení novinky starosta Londýna Boris Johnson.
Také angličtí novináři, kteří se účastnili představení novinky, říkají, že zepředu vypadá autobus moderně a při pohledu na zadní část se jim vracejí vzpomínky na staré časy.
Návrat po sedmi letechKdyž v roce 2005 rozhodl tehdejší starosta Londýna o stažení routmasterů - až na jednu výjimku - z ulic Londýna, vyvolalo to vlnu nevole. Se slibem o znovuzavedení těchto autobusů šel v roce 2008 do voleb současný starosta Boris Johnson a vyhrál. Slib chce splnit před zahájením olympijských her v roce 2012. |
Legenda s hybridním motorem, LED světly a obrazovkami iBus
Nový routemaster vyrábí společnost Wrightbus, která před rokem vyhrála výběrové řízení.
Na vzhledu se podílela designová kancelář Heatherwick Studio. Navrhla vzdušný interiér, který nabízí dostatek oken a je nabitý moderními materiály. Přitom se drží tradic.
Do autobusu může cestující nastoupit třemi vstupy. Dva nabízejí klasické dveře, zadní pak nástupní plošinu.
I u ní jsou dveře, které bude používat řidič v případě, že nebude přítomen druhý člen posádky.
Na dolní palubě je 22 sedadel a 25 míst k stání. Po dvou schodištích se pak cestující může dostat na horní palubu, kde je 40 sedaček.
Uvnitř autobusu se cestující mohou informovat o své trase na displejích napojených na interní systém iBus. Ten se stará o zvukové hlášení včetně systému T-loop pro osoby s naslouchátky, které tuto technologii podporují.
Vnitřní osvětlení zajistí nízkoenergetické žárovky osvětlující prostor k sezení i uličky a schodiště.
Potkávací světla autobusu využívají LED diody. Výhodou je nižší spotřeba energie a vyšší životnost.
U hybridního diesel-elektrického pohonu si výrobce slibuje patnáctiprocentní snížení spotřeby oproti současným hybridním autobusům. Elektřina k pohonu elektromotoru bude uskladněna v lithium-fosfátových akumulátorech.
Cena autobusu by při hromadné výrobě neměla výrazně přesáhnout obvyklou cenu hybridních autobusů, která se pohybuje kolem 300 000 liber (cca 8 700 000 Kč).
Nový Routemaster v číslech
|
Zdroj (Aj):