Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

Konstruktéři vyvíjejí nová letadla. Bude jiné palivo a méně hluku

Nad Evropou bude létat víc letadel, přepraví víc cestujících, ale vytvoří méně zplodin, budou využívat jiné palivo a ještě ke všemu v okolí letišť způsobí menší hluk. Takové jsou představy o budoucnosti letecké dopravy. Jsou reálné?

Při zkušebním letu Airbusu A380 jeden z jeho čtyř motorů Rolls-Royce spaloval směs kerosinu se zkapalněným zemním plynem | foto: Airbus

Tak tohle se nestává. Na recepci v proslulé madridské obrazové galerii ThyssenBornemisza se sešli evropští i světoví konstruktéři letadel, zástupci letišť i leteckých společností a měli k sobě hodně blízko. I úhlavní konkurenti. Bylo jich totiž tolik, že se v omezeném prostoru mačkali ještě víc než v letecké turistické třídě.

Letadla v Evropě

Letecký sektor zaměstnává 400 000 lidí. 

Investuje 12 procent svého obratu do výzkumu a vývoje nových technologií. 

Do roku 2030 se letecká doprava oproti dnešku zdvojnásobí, odhaduje evropská organizace pro bezpečnost letectví Eurocontrol.

"Čekali jsme, že se přihlásí tisíc lidí. Ale přijelo jich přes 1 600," krčí rameny Patrick Vittet-Philippe z Evropské komise, která konferenci nazvanou Aerodays v Madridu pořádala. Obrovskou účast bral jako důkaz, že krize v leteckém průmyslu už skončila.

“Mluví se tu o budoucnosti s výhledem až na čtyřicet let dopředu. Účast tolika leteckých odborníků tedy znamená, že letecký průmysl věří v další rozvoj.“

Přecpaný vzduch

“Nad územím USA máme ve špičce ve vzduchu pět tisíc letadel v jeden okamžik. Kumulují se u letišť, přibývá zpoždění a navíc se zbytečně spotřebovává palivo při čekání na přistání,“ popsal současný stav zástupce administrátora amerického Úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Jaiwon Shin.

Do podobné situace směřuje také Evropa. Rozrůstající se Unie potřebuje rozsáhlejší leteckou dopravu, tvrdili v Madridu představitelé Evropské komise. A stejná slova zaznívají i z rozvíjející se Číny.

“Budeme potřebovat víc letadel a plánujeme také výrazně vyšší používání vrtulníků ve městech s přehuštěnou pozemní dopravou,“ říkal prezident čínské státní korporace leteckého průmyslu AVIC Lin Cuo-ming.

Jaiwon Shin z NASA navrhl jako okamžitý úkol pro letectví vylepšit organizaci provozu, a to tak, aby plánování letů lépe zahrnovalo předpovědi počasí po celé trase. Ale to zdaleka nestačí.

Vypočítaný vír

Zúčastnění technici pak dokazovali, že v počítačích už mají nové vize. Na mnoha jejich mezinárodních výzkumných projektech se finančně podílí Evropská unie.

Například Lennaert Speijker z nizozemského výzkumného ústavu NLR představil počítačový systém CREDOS, který umožňuje s využitím okamžitých meteorologických údajů vypočítat, jaký vzdušný vír právě zůstává za letadlem.

“Mezi startujícími letadly se nechává odstup aspoň dvou minut,“ vysvětlil Speijker. “Díky modelování vzdušných vírů, které se tvoří za různými stroji, můžeme doporučit, jestli je možné vzlétnout dřív, protože se vír za předchozím letadlem už ztratil.“

Konstruktéři zase hovořili o změnách tvarů letounu.

“Obrovská letadla, jako jsou Boeing 747 nebo Airbus A-380, za sebou nechávají velké víry. Pracujeme na tom, aby mírnou změnou tvaru křídel mohly být víry menší,“ konstatoval Andreas Reinke z Airbusu.

Hřmot se má snížit

Stejně tak konstruktéři hledají, jaké změny tvaru letadla by snížily hluk. Ten vzniká v motoru a dále pak prouděním vzduchu kolem trupu, zvětšuje se při vyšší rychlosti a je znatelnější v nízkých výškách, kde je hustší vzduch.

Kvůli hřmotu letadel roste nespokojenost obyvatel v okolí letišť. Výrobci vědí, že kdo sníží hluk, bude mít výhodu. Evropský Airbus i jeho největší konkurent, americký Boeing, vyvíjejí pohyblivé ukončení křídla. Proměnlivé nastavení v průběhu letu - jiné pro start, jiné pro stoupání, jiné pro přistání a jiné pro let -má zajistit nejlepší aerodynamické vlastnosti, a tedy i menší hluk.

Je to ostatně i požadavek Evropské komise. Ta už začátkem tisíciletí vytyčila cíl omezit do roku 2020 hluk z letadel na polovinu.

Co bude palivem budoucnosti?

Obdobně chce Evropská komise po leteckém sektoru, aby do roku 2020 omezil zplodiny - emise oxidu uhličitého o polovinu a oxidů dusíku o osmdesát procent ve srovnání s přelomem století. Vyžaduje to především snížit spotřebu paliva. Anebo rovnou palivo změnit.

Letectví a změna klimatu

  • Letecká doprava je zodpovědná za dvě procenta lidmi vytvořeného oxidu uhličitého, který rozehřívá zeměkouli, uvádí mezivládní komise odborníků při OSN. 
  • V příštím desetiletí letecké společnosti investují asi bilion eur do pořízení letadel s účinnějšími motory, a tedy nižší spotřebou paliva, vypočítává Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).
  • Letecké společnosti usilovně hledají způsob, jak využívat biopaliva neboli paliva z rostlin, která nezvyšují zatížení atmosféry. Zatím však všechna stojí asi dvojnásobek oproti dnes užívaným palivům z ropy.

Ve hře je zkapalněný zemní plyn, jehož hoření způsobuje méně exhalací. Usilovně se zkoumají také upravené oleje z rostlin, případně z vodních řas. Tato biopaliva totiž nezvyšují množství skleníkového plynu oxidu uhličitého v ovzduší, protože si jej rostliny zase “stáhnou zpět“.

“Zkoušíme upravit motory, aby jiná paliva zvládly. Půjde to,“ konstatoval v Madridu David Bone ze společnosti Rolls-Royce, která je největším evropským výrobcem leteckých motorů. Cena takových paliv je však zatím vysoká.

Další výzkum se ubírá k letounům, které přímo využijí sluneční energii. A také ke strojům s palivovými články.

Jeden takový navrhli vědci v rámci evropského projektu ENFICA. Palivové články přeměňují vodík a kyslík přímo v elektřinu, která pohání vrtulový motor. Do okolí vychází neškodná vodní pára.

“Nemohli jsme sehnat dost peněz, takže nám pomohlo, když nás téměř třemi miliony eur podpořila Evropská unie,“ řekl Romeo Giulio, koordinátor projektu a profesor turínské polytechniky.

Palivové články si kyslík vezmou ze vzduchu, vodík pro ně musí letadlo nést s sebou natlačený do nádrží. Přestože je to plyn hořlavý a má za sebou historii shořelých vzducholodí, které jím byly plněny, dnes už by to nemusel být problém. Koneckonců ve světě i v Česku už jezdí autobusy poháněné palivovými články na vodík. Potíží však je, že jsou příliš drahé.

Otázku pohonu pro letadla tedy ani madridská konference nevyřešila. Ukázala však, že něco nového musí přijít.

Autor:

CES 2022 - největší veletrh spotřební elektroniky

Veletrh CES je největší událost v oblasti spotřební elektroniky a IT každoročně pořádaný v lednu v Las Vegas.

Další témata: Koronavirus  Omikron  Sonda Parker Solar Probe Dalekohled Jamese Webba 

  • Nejčtenější

Prázdná letadla nad Evropou. Proč létají, i když na tom všichni tratí?

Tisíce poloprázdných nebo úplně prázdných letadel přeletěly v uplynulých měsících nad Evropou a svým způsobem zcela...

Geopolitické šachy: Německo potřebuje F-35 k nesení jaderných zbraní

V Německu se opět rozhořela debata o možném nákupu amerických víceúčelových nadzvukových taktických letadel páté...

Počítač vypnout, uspat nebo hibernovat? Poradíme, co, kdy a proč zvolit

Premium Tuto situaci zná asi každý. Pokud chci přestat používat počítač s operačním systémem Windows, je možné ho vypnout,...

Konec cesty. Nový vesmírný teleskop dosáhl mety 1,5 milionu kilometrů od Země

Cesta vesmírného teleskopu do místa svého operačního prostoru je u konce. Dosáhl pozice 1,5 milionu kilometrů od Země....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová baterie z Česka využívá vodu, zinek a grafit. Bude levná a nemá vybuchovat

Vědci z české Akademie věd si nechali patentovat nový druh vodné baterie, která nemůže z principu začít hořet, a tím...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

V rozvoji motorové trakce byly prvorepublikové ČSD mimořádně úspěšné

První fáze zavádění motorové trakce se Československým státním dráhám povedla na výbornou. V poměrném zastoupení...

Přeletěli nejvyšší horu Afriky. Kilimandžáro překonali v balonu

Exkluzivně „Pohled přímo do kráteru byl nezapomenutelný,“ líčí pilot Kurt Frieden okamžik, kdy 6. prosince 2021 ve výšce 6 100 m...

Z prvního pražského nádraží a přivedené železnice obrozenci nejásali

V roce 1845 byla zprovozněna rakouská Severní státní dráha, která v podstatě spojila Prahu s Vídní. Na tento počin...

Trojplošníky vznikaly i po velké válce. Dopravní, bombardovací i bitevní

Zdánlivě překvapující skutečností je, že i po první světové válce přicházeli letečtí konstruktéři s trojplošníky....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...