Sobota 31. července 2021, svátek má Ignác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. července 2021 Ignác

Konstrukce kol pražských tramvají vychází ještě z koňky. Tratě se rychle ničí

Dopravní podnik se dostal do prekérní situace. Ukazuje se, že stamilionové investice do výměny tramvajových kolejí, které nabraly v posledních letech na obrátkách, mohou být zcela zbytečné. Nové kolejnice se totiž velmi rychle opotřebovávají.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Na vině je špatná konstrukce kolejnic i tramvajových kol typická pouze pro pražské vozy. V jiných městech jsou totiž odlišné.

Opravy tratí jsou zbytečné

Když se v hlavním městě objevily nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T nazývané Porsche, začalo se spekulovat, že jejich přílišná váha a neotočné podvozky ničí koleje.

Manažerům podniku bylo divné, že se podezřele rychle opotřebovávají i koleje, které byly mnohdy položeny jen před několika měsíci.

Na rozkrytí této záhady si pozvali kolegy z metra a odborníky z pardubické univerzity. Ti přišli s děsivým zjištěním: "Tramvajové trati opravujete zbytečně. Konstrukce kolejnic je totiž zastaralá a ničí je nevhodná kola všech pražských tramvají.“

Potíž je v tom, že zub na kolech, jemuž se říká okolek a který vede vůz ve žlábku kolejnice, je příliš malý a v obloucích a na křížení kolejnici odírá.

"Například v Ostravě mají tramvajovou síť postavenou na bázi železniční dopravy, a proto mají jejich tramvaje kola odvozená od kol železničních. V Praze nevycházíme z železnice, ale z kola koňky. A váha a rychlost koňské dráhy je někde úplně jinde než například u tramvaje Škoda 14T," vysvětlil vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje Jan Šurovský.

Zjednodušeně řečeno: tramvaje projíždějící pražskými ulicemi mají subtilnější kola než například ve zmiňované Ostravě, ale i Brně, Mostě či Liberci.

Na kolejích v metropoli je pak daleko závažnější devastace oblouků a křížení. A nejen to – také hrozí větší riziko vykolejení, provoz je hlučnější a vozy při jízdě vibrují.

To znamená, že městský dopravce stojí před zlomovým rozhodnutím. Buď začít pracovat na vývoji nových konstrukcí tramvajových kol a vyměnit je u všech vozů v metropoli, nebo se smířit s tím, že bude koleje častěji opravovat.

Vymění se unikátní kolejnice

Má to však ještě jeden háček. Unikátní tvar kolejnic pokládaných v ulicích Prahy se vyrábí jen na jediném místě na světě. "Dělá se jen v Třinci pro nás na míru. To znamená, že je to drahé," podotkl Šurovský.

Dopravní podnik proto zvažuje i výměnu všech tratí ve městě. V ústředních dílnách v Hostivaři jsou už dokonce uskladněny kolejnice podobné železničním pro první zkušební úsek Kbelská – Lehovec. Potřebné miliardy na výměnu tratí ale podnik nemá.

Je rychlá, živá, ale těžká

Letos na jaře do Prahy dorazí poslední tramvaj Porsche. Bude jich šedesát. Premiéra těchto nízkopodlažních tramvají nebyla lehká. Cestující si na stříbrnočervený kloubový vůz nemohli zvyknout a mnozí ho zahrnuli kritikou: hluk, ve voze je horko a málo místa, předními dveřmi nelze nastupovat.

Výrobce – plzeňská Škoda Transportation – své "dítě" bránil. "To, že přední dveře neslouží cestujícím, je cena za požadavky na komfort a bezpečnost řidiče," vysvětloval výrobce. Později dodávané vozy už také nejsou zdaleka tak hlučné.

Pak se ale začalo mluvit i o tom, že vozy z plzeňské škodovky jsou příliš těžké a svými neotočnými podvozky poškozují koleje.

Tramvaje musely být dokonce staženy z některých dlouho neopravovaných tratí, aby je úplně "nedodělaly" – z trati do Řep, od Národního divadla, ze Spálené ulice. "Tramvaj splňuje všechny normy a její koncepce je v současnosti nejrozšířenější mezi moderními tramvajemi. Výpočty potvrdily, že opotřebení tratě není významně odlišné od jiných typů vozů," bránil Porsche Marek Herbst ze Škody Transportation.

Dnes mu začínají dávat za pravdu i technici pražského Dopravního podniku. Ukazuje se totiž, že koleje ničí všechny typy tramvají, které dopravce má, nejen Porsche. "Kolejová síť byla stavěna na typy vozů, které v Praze už dávno nejezdí," upozornil technický ředitel podniku Radek Zamrazil.

Kopec? Žádný problém

Porsche je oproti starším vozům o poznání těžší, což je však logické. Už jen tím, že je delší než ostatní typy. Musí také uvézt mnohem těžší trakční výzbroj, protože je vybaveno zařízením, které dokáže například při brzdění vracet energii do troleje. Tím je provoz vozu levnější.

Má také tři motory, jež pohánějí všechny tři podvozky. To si přála Praha kvůli strmým stoupáním v Tróji a na Barrandově. Vůz je tak mnohem živější a vyjet kopec mu nedělá problémy.

V polské Vratislavi, kam Plzeň také vozy dodává, mají Porsche pohon jen na dva podvozky, protože město leží v nížině.

Nízkopodlažní vozy chyběly

Proč se ale v Praze nedala nejdříve dohromady tramvajová síť a pak se teprve začalo s nákupem tramvají? Hlavnímu městu nízkopodlažní vozy citelně chyběly. Rodiče s kočárky, starší lidé a vozíčkáři se museli při nástupu a výstupu na zastávkách potýkat s vysokými schody a pro mnohé z nich byla jízda tramvají zapovězenou "kratochvílí".

Na spolehlivé tramvaje, které by mohli i tito cestující bez potíží využívat, se čekalo až do začátku roku 2006, než se metropolí rozjela první nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T. Poslední ze šedesátikusové série bude do Prahy dodána letos na jaře.

Otázkou zůstává, zda budou moci ve městě kvůli špatnému stavu tratí vůbec jezdit.

Autor:
  • Nejčtenější

Setkání, která se nekonala. Olympioniky přenáší do studia šikovný trik

V přenosech olympijských studií kanálů Eurosport se střídá jedna sportovní hvězda za druhou, přitom fyzicky od sebe...

Událost vyhubivší dinosaury, přichází průměrně jednou za 500 milionů let

Nové poznatky o kosmickém zabijákovi dinosaurů ukazují, že to byl temný kosmický tulák. Na zkoumání jeho původu se...

První oceánský kabel měl dráty tak dlouhé, že by nás spojily s Měsícem

V létě roku 1866 byl po několika neúspěšných pokusech položen na dno Atlantiku první dlouhodobě fungující telegrafní...

Odstartoval v pořádku, nyní však Rusové řeší problém nového modulu pro ISS

Start nového modulu Nauka (česky Věda) pro ruskou část Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) proběhl podle plánů, později...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Příběh nejslavnější vzducholodě. Před 90 lety byla na arktické expedici

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin má na kontě několik položek ve fiktivní tabulce nejvýznamnějších úspěchů v historii...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Vzducholodě u nás aneb Jak se Brno málem stalo mekkou vzduchoplavby

Počátky řízené vzduchoplavby se rozhodně nevyhnuly našim zemím. V jistém smyslu lze říci, že v rámci Rakousko-Uherska...

Patrové vlaky jezdí už téměř 200 let, z prvních mohli cestující vypadnout

Patrové vozy využíváme už skoro 200 let. Objevily se ještě dřív, než přijely vlaky na Moravu a do Čech. Údajně to bylo...

Příběh nejslavnější vzducholodě. Před 90 lety byla na arktické expedici

Vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin má na kontě několik položek ve fiktivní tabulce nejvýznamnějších úspěchů v historii...

Nastává doba kobotizace. Přinese sdílení práce mezi lidmi a roboty

Advertorial Společnost se pomalu, ale jistě začíná připravovat na nástup éry takzvaných kobotů. Důvod, proč se tak děje právě teď,...

LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen
LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Sdílejte svoje oblíbená místa, hodnoťte tipy ostatních, hrajte o...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...