Sobota 19. června 2021, svátek má Leoš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. června 2021 Leoš

Konstrukce kol pražských tramvají vychází ještě z koňky. Tratě se rychle ničí

Dopravní podnik se dostal do prekérní situace. Ukazuje se, že stamilionové investice do výměny tramvajových kolejí, které nabraly v posledních letech na obrátkách, mohou být zcela zbytečné. Nové kolejnice se totiž velmi rychle opotřebovávají.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Na vině je špatná konstrukce kolejnic i tramvajových kol typická pouze pro pražské vozy. V jiných městech jsou totiž odlišné.

Opravy tratí jsou zbytečné

Když se v hlavním městě objevily nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T nazývané Porsche, začalo se spekulovat, že jejich přílišná váha a neotočné podvozky ničí koleje.

Manažerům podniku bylo divné, že se podezřele rychle opotřebovávají i koleje, které byly mnohdy položeny jen před několika měsíci.

Na rozkrytí této záhady si pozvali kolegy z metra a odborníky z pardubické univerzity. Ti přišli s děsivým zjištěním: "Tramvajové trati opravujete zbytečně. Konstrukce kolejnic je totiž zastaralá a ničí je nevhodná kola všech pražských tramvají.“

Potíž je v tom, že zub na kolech, jemuž se říká okolek a který vede vůz ve žlábku kolejnice, je příliš malý a v obloucích a na křížení kolejnici odírá.

"Například v Ostravě mají tramvajovou síť postavenou na bázi železniční dopravy, a proto mají jejich tramvaje kola odvozená od kol železničních. V Praze nevycházíme z železnice, ale z kola koňky. A váha a rychlost koňské dráhy je někde úplně jinde než například u tramvaje Škoda 14T," vysvětlil vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje Jan Šurovský.

Zjednodušeně řečeno: tramvaje projíždějící pražskými ulicemi mají subtilnější kola než například ve zmiňované Ostravě, ale i Brně, Mostě či Liberci.

Na kolejích v metropoli je pak daleko závažnější devastace oblouků a křížení. A nejen to – také hrozí větší riziko vykolejení, provoz je hlučnější a vozy při jízdě vibrují.

To znamená, že městský dopravce stojí před zlomovým rozhodnutím. Buď začít pracovat na vývoji nových konstrukcí tramvajových kol a vyměnit je u všech vozů v metropoli, nebo se smířit s tím, že bude koleje častěji opravovat.

Vymění se unikátní kolejnice

Má to však ještě jeden háček. Unikátní tvar kolejnic pokládaných v ulicích Prahy se vyrábí jen na jediném místě na světě. "Dělá se jen v Třinci pro nás na míru. To znamená, že je to drahé," podotkl Šurovský.

Dopravní podnik proto zvažuje i výměnu všech tratí ve městě. V ústředních dílnách v Hostivaři jsou už dokonce uskladněny kolejnice podobné železničním pro první zkušební úsek Kbelská – Lehovec. Potřebné miliardy na výměnu tratí ale podnik nemá.

Je rychlá, živá, ale těžká

Letos na jaře do Prahy dorazí poslední tramvaj Porsche. Bude jich šedesát. Premiéra těchto nízkopodlažních tramvají nebyla lehká. Cestující si na stříbrnočervený kloubový vůz nemohli zvyknout a mnozí ho zahrnuli kritikou: hluk, ve voze je horko a málo místa, předními dveřmi nelze nastupovat.

Výrobce – plzeňská Škoda Transportation – své "dítě" bránil. "To, že přední dveře neslouží cestujícím, je cena za požadavky na komfort a bezpečnost řidiče," vysvětloval výrobce. Později dodávané vozy už také nejsou zdaleka tak hlučné.

Pak se ale začalo mluvit i o tom, že vozy z plzeňské škodovky jsou příliš těžké a svými neotočnými podvozky poškozují koleje.

Tramvaje musely být dokonce staženy z některých dlouho neopravovaných tratí, aby je úplně "nedodělaly" – z trati do Řep, od Národního divadla, ze Spálené ulice. "Tramvaj splňuje všechny normy a její koncepce je v současnosti nejrozšířenější mezi moderními tramvajemi. Výpočty potvrdily, že opotřebení tratě není významně odlišné od jiných typů vozů," bránil Porsche Marek Herbst ze Škody Transportation.

Dnes mu začínají dávat za pravdu i technici pražského Dopravního podniku. Ukazuje se totiž, že koleje ničí všechny typy tramvají, které dopravce má, nejen Porsche. "Kolejová síť byla stavěna na typy vozů, které v Praze už dávno nejezdí," upozornil technický ředitel podniku Radek Zamrazil.

Kopec? Žádný problém

Porsche je oproti starším vozům o poznání těžší, což je však logické. Už jen tím, že je delší než ostatní typy. Musí také uvézt mnohem těžší trakční výzbroj, protože je vybaveno zařízením, které dokáže například při brzdění vracet energii do troleje. Tím je provoz vozu levnější.

Má také tři motory, jež pohánějí všechny tři podvozky. To si přála Praha kvůli strmým stoupáním v Tróji a na Barrandově. Vůz je tak mnohem živější a vyjet kopec mu nedělá problémy.

V polské Vratislavi, kam Plzeň také vozy dodává, mají Porsche pohon jen na dva podvozky, protože město leží v nížině.

Nízkopodlažní vozy chyběly

Proč se ale v Praze nedala nejdříve dohromady tramvajová síť a pak se teprve začalo s nákupem tramvají? Hlavnímu městu nízkopodlažní vozy citelně chyběly. Rodiče s kočárky, starší lidé a vozíčkáři se museli při nástupu a výstupu na zastávkách potýkat s vysokými schody a pro mnohé z nich byla jízda tramvají zapovězenou "kratochvílí".

Na spolehlivé tramvaje, které by mohli i tito cestující bez potíží využívat, se čekalo až do začátku roku 2006, než se metropolí rozjela první nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T. Poslední ze šedesátikusové série bude do Prahy dodána letos na jaře.

Otázkou zůstává, zda budou moci ve městě kvůli špatnému stavu tratí vůbec jezdit.

Autor:
  • Nejčtenější

Nainstalovali jsme uniklé Windows 11. Podívejte se, jak novinka vypadá

Měli jsme je vidět až 24. června, jenže Microsoftu unikl instalační soubor na internet. Neveřejné sestavení 21996.1 si...

Nástupce Windows 10 unikl na internet. Bude mít označení 11

Jak se blíží speciální akce Microsoftu, na níž má odhalit budoucnost Windows, objevují se úniky, které ukazují, jak by...

Windows 10 asi skončí. Co přijde po nich, není jisté

Již za devět dní bychom se mohli dozvědět, zda se společnost Microsoft rozhodla porušit své pravidlo a pokročit v...

Vypouštění CO2 začíná být drahé. Vyplatí se napumpovat ho pod zem?

Ceny emisních povolenek v Evropské unii letos několikanásobně vzrostly a citelně se začaly promítat do cen elektřiny....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární drezína Muvka si zahrála i ve filmu Svatební cesta do Jiljí

Na jedné straně spektra hnacích drážních vozidel najdeme rychlíkové i těžké nákladní lokomotivy, na té druhé straně se...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Airbus to s elektrickými letadly myslí vážně. Vývoj pomůže i autům

Pokud bude chtít civilní letectví v budoucnu vyhovět velmi přísným normám produkce emisí, bude se muset orientovat i na...

Vyhlášené slovenské lázně dostaly elektrickou úzkokolejku už v roce 1909

První krátké elektrifikované železniční tratě na slovenském území vznikaly už před Velkou válkou. Patří mezi ně i...

Legendární drezína Muvka si zahrála i ve filmu Svatební cesta do Jiljí

Na jedné straně spektra hnacích drážních vozidel najdeme rychlíkové i těžké nákladní lokomotivy, na té druhé straně se...

Kousek za hranicemi můžete vidět parní lokomotivy na úzkokolejných tratích

Kdysi je postavili hlavně kvůli podpoře hospodářství v chudých regionech pro odvoz zboží a surovin. Dnes slouží...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBALOVÝ SPECIALISTA - MZDA DOHODOU

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 40 000 - 55 000 Kč

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....