Sobota 1. dubna 2023, svátek má Hugo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 1. dubna 2023 Hugo

Konstrukce kol pražských tramvají vychází ještě z koňky. Tratě se rychle ničí

Dopravní podnik se dostal do prekérní situace. Ukazuje se, že stamilionové investice do výměny tramvajových kolejí, které nabraly v posledních letech na obrátkách, mohou být zcela zbytečné. Nové kolejnice se totiž velmi rychle opotřebovávají.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Na vině je špatná konstrukce kolejnic i tramvajových kol typická pouze pro pražské vozy. V jiných městech jsou totiž odlišné.

Opravy tratí jsou zbytečné

Když se v hlavním městě objevily nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T nazývané Porsche, začalo se spekulovat, že jejich přílišná váha a neotočné podvozky ničí koleje.

Manažerům podniku bylo divné, že se podezřele rychle opotřebovávají i koleje, které byly mnohdy položeny jen před několika měsíci.

Na rozkrytí této záhady si pozvali kolegy z metra a odborníky z pardubické univerzity. Ti přišli s děsivým zjištěním: "Tramvajové trati opravujete zbytečně. Konstrukce kolejnic je totiž zastaralá a ničí je nevhodná kola všech pražských tramvají.“

Potíž je v tom, že zub na kolech, jemuž se říká okolek a který vede vůz ve žlábku kolejnice, je příliš malý a v obloucích a na křížení kolejnici odírá.

"Například v Ostravě mají tramvajovou síť postavenou na bázi železniční dopravy, a proto mají jejich tramvaje kola odvozená od kol železničních. V Praze nevycházíme z železnice, ale z kola koňky. A váha a rychlost koňské dráhy je někde úplně jinde než například u tramvaje Škoda 14T," vysvětlil vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje Jan Šurovský.

Zjednodušeně řečeno: tramvaje projíždějící pražskými ulicemi mají subtilnější kola než například ve zmiňované Ostravě, ale i Brně, Mostě či Liberci.

Na kolejích v metropoli je pak daleko závažnější devastace oblouků a křížení. A nejen to – také hrozí větší riziko vykolejení, provoz je hlučnější a vozy při jízdě vibrují.

To znamená, že městský dopravce stojí před zlomovým rozhodnutím. Buď začít pracovat na vývoji nových konstrukcí tramvajových kol a vyměnit je u všech vozů v metropoli, nebo se smířit s tím, že bude koleje častěji opravovat.

Vymění se unikátní kolejnice

Má to však ještě jeden háček. Unikátní tvar kolejnic pokládaných v ulicích Prahy se vyrábí jen na jediném místě na světě. "Dělá se jen v Třinci pro nás na míru. To znamená, že je to drahé," podotkl Šurovský.

Dopravní podnik proto zvažuje i výměnu všech tratí ve městě. V ústředních dílnách v Hostivaři jsou už dokonce uskladněny kolejnice podobné železničním pro první zkušební úsek Kbelská – Lehovec. Potřebné miliardy na výměnu tratí ale podnik nemá.

Je rychlá, živá, ale těžká

Letos na jaře do Prahy dorazí poslední tramvaj Porsche. Bude jich šedesát. Premiéra těchto nízkopodlažních tramvají nebyla lehká. Cestující si na stříbrnočervený kloubový vůz nemohli zvyknout a mnozí ho zahrnuli kritikou: hluk, ve voze je horko a málo místa, předními dveřmi nelze nastupovat.

Výrobce – plzeňská Škoda Transportation – své "dítě" bránil. "To, že přední dveře neslouží cestujícím, je cena za požadavky na komfort a bezpečnost řidiče," vysvětloval výrobce. Později dodávané vozy už také nejsou zdaleka tak hlučné.

Pak se ale začalo mluvit i o tom, že vozy z plzeňské škodovky jsou příliš těžké a svými neotočnými podvozky poškozují koleje.

Tramvaje musely být dokonce staženy z některých dlouho neopravovaných tratí, aby je úplně "nedodělaly" – z trati do Řep, od Národního divadla, ze Spálené ulice. "Tramvaj splňuje všechny normy a její koncepce je v současnosti nejrozšířenější mezi moderními tramvajemi. Výpočty potvrdily, že opotřebení tratě není významně odlišné od jiných typů vozů," bránil Porsche Marek Herbst ze Škody Transportation.

Dnes mu začínají dávat za pravdu i technici pražského Dopravního podniku. Ukazuje se totiž, že koleje ničí všechny typy tramvají, které dopravce má, nejen Porsche. "Kolejová síť byla stavěna na typy vozů, které v Praze už dávno nejezdí," upozornil technický ředitel podniku Radek Zamrazil.

Kopec? Žádný problém

Porsche je oproti starším vozům o poznání těžší, což je však logické. Už jen tím, že je delší než ostatní typy. Musí také uvézt mnohem těžší trakční výzbroj, protože je vybaveno zařízením, které dokáže například při brzdění vracet energii do troleje. Tím je provoz vozu levnější.

Má také tři motory, jež pohánějí všechny tři podvozky. To si přála Praha kvůli strmým stoupáním v Tróji a na Barrandově. Vůz je tak mnohem živější a vyjet kopec mu nedělá problémy.

V polské Vratislavi, kam Plzeň také vozy dodává, mají Porsche pohon jen na dva podvozky, protože město leží v nížině.

Nízkopodlažní vozy chyběly

Proč se ale v Praze nedala nejdříve dohromady tramvajová síť a pak se teprve začalo s nákupem tramvají? Hlavnímu městu nízkopodlažní vozy citelně chyběly. Rodiče s kočárky, starší lidé a vozíčkáři se museli při nástupu a výstupu na zastávkách potýkat s vysokými schody a pro mnohé z nich byla jízda tramvají zapovězenou "kratochvílí".

Na spolehlivé tramvaje, které by mohli i tito cestující bez potíží využívat, se čekalo až do začátku roku 2006, než se metropolí rozjela první nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T. Poslední ze šedesátikusové série bude do Prahy dodána letos na jaře.

Otázkou zůstává, zda budou moci ve městě kvůli špatnému stavu tratí vůbec jezdit.

Autor:
  • Nejčtenější

Musk a odborníci žádají pozastavení vývoje umělé inteligence, bojí se rizik

Víc než tisíc odborníků na umělou inteligenci a další osobnosti z technologické oblasti včetně Elona Muska žádají v...

Tyto zvuky znal dříve každý. Poznáte starou techniku pouhým poslechem?

V době, kdy se ve většině elektroniky pohybují maximálně ventilátory, to může někoho překvapit, ale většina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Družice Starlink ruší snímky Hubbleova teleskopu, to nejhorší teprve přijde

Projekt družic Starlink, které poskytují internetovou konektivitu z vesmíru, už od začátku budí vášně a znepokojena je...

Noční obloha ukáže hned pětici planet seřazených do oblouku

V úterý večer se má podle astronomů objevit na obloze jeden ze zajímavých úkazů letošního roku. Planety Merkur, Venuše,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ušetřili jsme balík. Šest tipů, jak šikovně využít starý telefon

Průměrně lidé mění chytrý telefon zhruba po necelých čtyřech letech provozu. Mnohé přístroje pak roky leží v šuplíku,...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

OBRAZEM: Nejen vosy, stěhováky a ubytovací přívěsy vyráběl Orličan Choceň

Portfolio výrobků někdejšího národního podniku Orličan bylo bohaté, připomeňme si prostřednictvím zajímavého obrazového...

Nezatížena pocity. Proč je umělá inteligence fenomén a proč budí obavy

Premium Umělá inteligence, často zkráceně AI, je jedním z nejvíce diskutovaných a rychle se rozvíjejících témat v současnosti....

Legendy ČSD obrazem. Čmelák byl těžký, pro těžkou práci stavěný nezmar

Nejtěžšími motorovými lokomotivami z ČKD pro ČSD byly řady T669.0 a T669.1. Jednalo se o ekvivalent lokomotivy ČME3...

Tyto zvuky znal dříve každý. Poznáte starou techniku pouhým poslechem?

V době, kdy se ve většině elektroniky pohybují maximálně ventilátory, to může někoho překvapit, ale většina...

SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné poukazy od Astratexu
SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné poukazy od Astratexu

Zapojite se do soutěže o 3 hodnotné vouchery a vybrte si správné spodní prádlo, které vám bude dělat radost. Jak na to?

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...