Konstrukce kol pražských tramvají vychází ještě z koňky. Tratě se rychle ničí

aktualizováno 
Dopravní podnik se dostal do prekérní situace. Ukazuje se, že stamilionové investice do výměny tramvajových kolejí, které nabraly v posledních letech na obrátkách, mohou být zcela zbytečné. Nové kolejnice se totiž velmi rychle opotřebovávají.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Na vině je špatná konstrukce kolejnic i tramvajových kol typická pouze pro pražské vozy. V jiných městech jsou totiž odlišné.

Opravy tratí jsou zbytečné

Když se v hlavním městě objevily nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T nazývané Porsche, začalo se spekulovat, že jejich přílišná váha a neotočné podvozky ničí koleje.

Manažerům podniku bylo divné, že se podezřele rychle opotřebovávají i koleje, které byly mnohdy položeny jen před několika měsíci.

Na rozkrytí této záhady si pozvali kolegy z metra a odborníky z pardubické univerzity. Ti přišli s děsivým zjištěním: "Tramvajové trati opravujete zbytečně. Konstrukce kolejnic je totiž zastaralá a ničí je nevhodná kola všech pražských tramvají.“

Potíž je v tom, že zub na kolech, jemuž se říká okolek a který vede vůz ve žlábku kolejnice, je příliš malý a v obloucích a na křížení kolejnici odírá.

"Například v Ostravě mají tramvajovou síť postavenou na bázi železniční dopravy, a proto mají jejich tramvaje kola odvozená od kol železničních. V Praze nevycházíme z železnice, ale z kola koňky. A váha a rychlost koňské dráhy je někde úplně jinde než například u tramvaje Škoda 14T," vysvětlil vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje Jan Šurovský.

Zjednodušeně řečeno: tramvaje projíždějící pražskými ulicemi mají subtilnější kola než například ve zmiňované Ostravě, ale i Brně, Mostě či Liberci.

Na kolejích v metropoli je pak daleko závažnější devastace oblouků a křížení. A nejen to – také hrozí větší riziko vykolejení, provoz je hlučnější a vozy při jízdě vibrují.

To znamená, že městský dopravce stojí před zlomovým rozhodnutím. Buď začít pracovat na vývoji nových konstrukcí tramvajových kol a vyměnit je u všech vozů v metropoli, nebo se smířit s tím, že bude koleje častěji opravovat.

Vymění se unikátní kolejnice

Má to však ještě jeden háček. Unikátní tvar kolejnic pokládaných v ulicích Prahy se vyrábí jen na jediném místě na světě. "Dělá se jen v Třinci pro nás na míru. To znamená, že je to drahé," podotkl Šurovský.

Dopravní podnik proto zvažuje i výměnu všech tratí ve městě. V ústředních dílnách v Hostivaři jsou už dokonce uskladněny kolejnice podobné železničním pro první zkušební úsek Kbelská – Lehovec. Potřebné miliardy na výměnu tratí ale podnik nemá.

Je rychlá, živá, ale těžká

Letos na jaře do Prahy dorazí poslední tramvaj Porsche. Bude jich šedesát. Premiéra těchto nízkopodlažních tramvají nebyla lehká. Cestující si na stříbrnočervený kloubový vůz nemohli zvyknout a mnozí ho zahrnuli kritikou: hluk, ve voze je horko a málo místa, předními dveřmi nelze nastupovat.

Výrobce – plzeňská Škoda Transportation – své "dítě" bránil. "To, že přední dveře neslouží cestujícím, je cena za požadavky na komfort a bezpečnost řidiče," vysvětloval výrobce. Později dodávané vozy už také nejsou zdaleka tak hlučné.

Pak se ale začalo mluvit i o tom, že vozy z plzeňské škodovky jsou příliš těžké a svými neotočnými podvozky poškozují koleje.

Tramvaje musely být dokonce staženy z některých dlouho neopravovaných tratí, aby je úplně "nedodělaly" – z trati do Řep, od Národního divadla, ze Spálené ulice. "Tramvaj splňuje všechny normy a její koncepce je v současnosti nejrozšířenější mezi moderními tramvajemi. Výpočty potvrdily, že opotřebení tratě není významně odlišné od jiných typů vozů," bránil Porsche Marek Herbst ze Škody Transportation.

Dnes mu začínají dávat za pravdu i technici pražského Dopravního podniku. Ukazuje se totiž, že koleje ničí všechny typy tramvají, které dopravce má, nejen Porsche. "Kolejová síť byla stavěna na typy vozů, které v Praze už dávno nejezdí," upozornil technický ředitel podniku Radek Zamrazil.

Kopec? Žádný problém

Porsche je oproti starším vozům o poznání těžší, což je však logické. Už jen tím, že je delší než ostatní typy. Musí také uvézt mnohem těžší trakční výzbroj, protože je vybaveno zařízením, které dokáže například při brzdění vracet energii do troleje. Tím je provoz vozu levnější.

Má také tři motory, jež pohánějí všechny tři podvozky. To si přála Praha kvůli strmým stoupáním v Tróji a na Barrandově. Vůz je tak mnohem živější a vyjet kopec mu nedělá problémy.

V polské Vratislavi, kam Plzeň také vozy dodává, mají Porsche pohon jen na dva podvozky, protože město leží v nížině.

Nízkopodlažní vozy chyběly

Proč se ale v Praze nedala nejdříve dohromady tramvajová síť a pak se teprve začalo s nákupem tramvají? Hlavnímu městu nízkopodlažní vozy citelně chyběly. Rodiče s kočárky, starší lidé a vozíčkáři se museli při nástupu a výstupu na zastávkách potýkat s vysokými schody a pro mnohé z nich byla jízda tramvají zapovězenou "kratochvílí".

Na spolehlivé tramvaje, které by mohli i tito cestující bez potíží využívat, se čekalo až do začátku roku 2006, než se metropolí rozjela první nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T. Poslední ze šedesátikusové série bude do Prahy dodána letos na jaře.

Otázkou zůstává, zda budou moci ve městě kvůli špatnému stavu tratí vůbec jezdit.

Autor:
 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Další z rubriky

Česko hledá moderní kutily a vynálezce. Přihlaste se na Maker Faire 2019

Jak se asi cítí při běhu v kole křečci, si můžete zkusit ještě před pavilonem.

Předposlední červnový víkend v Praze proběhne festival moderních kutilů Maker Faire 2019. Přihlásit se se svým...

Google se omlouvá za mikrofon, o kterém zákazníkům neřekl

O mikrofonu v ovladači bezpečnostního systému Nest Guard uživatelé nevěděli.

Aktualizace firmwaru, která zařízení přidá možnost ovládání hlasovou asistentkou, může dost překvapit v případě, že...

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Najdete na iDNES.cz