Čtvrtek 21. ledna 2021, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. ledna 2021 Běla
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J32i81ř84í 88J83e72l11í71n72e87k 5695646163309

"...Hodinová spotřeba jednoho motoru je asi 3 tuny paliva...nejjednoduššími počty rychle přijdeme k závěru, že za hodinu letu stojí dvoumotorový stroj pouze na palivu 50 000,- Kč, zatímco čtyřmotorový 100 000,- Kč"

Tak to jsou ty Vaše počty opravdu velmi zjednodušené, protože snad pro cca stejný výkon potřebný k pohonu letadla (hypoteticky) vyráběného ve verzi 2/4motory, nebudou u čtyřmotorové verze muset motory pracovat na stejný výkon jako u verze dvoumotorové, takže těžko spotřebují stejné množství paliva. Je jasné, že to nebude půlka, protože čtyřmotorová verze bude těžší a bude mít větší aerodynamický odpor, ale brát co motor, to stejná spotřeba je úlet :-)

+40/−1
doporučit
20.11.2020 3:59
Foto

R18o29m77a10n 63Š40e54s92t59á32k 5134609323843

Problém čtyřmotorových letadel je trochu jiný. Níže laické vysvětlení.

Teorie:

Předpisy o bezpečnosti leteckého provozu vyžadují, aby letadlo dokázalo odstartovat i při výpadku jednoho motoru (v jakékoliv fázi startu). To znamená, že dvoumotorové letadlo musí být schopné odstartovat na jeden motor. A z toho vyplývá, že jeden motor musí poskytovat 100 % výkonu potřebného pro vzlet. Zatímco čtyřmotorové musí odstartovat se třemi motory, což znamená, že jeden motor musí poskytnout cca 33 % potřebného výkonu. Dvoumotorové letadlo má tedy motory s výkonem 200 %, čtyřmotorové má 133 % výkonu.

Motor nejlépe (s nejnižší spotřebou) pracuje v blízkosti maximálního výkonu. Po dosažení letové hladiny, u dvoumotorového letadla pracují každý motor na cca 55 % maximálního výkonu, u čtyřmotorového letadla na 85 % maximálního výkonu. To znamená, že čtyřmotorové letadlo má při ustáleném letu nižší spotřebu paliva. Ale pak přijde ke slovu praxe.

Praxe:

Dvoumotorové je "brutálně" přemotorované, takže má skvělou stoupavost, mnohem lepší než čtyřmotorové letadlo. A taky dokáže v kratším čase "zrychlit" na cestovní rychlost. A tady je zakopaný pes. Dvoumotorové letadlo potřebuje mnohem méně času a prostoru, aby nastoupalo do letové hladiny (kolem 10 000 metrů), zrychlilo na cestovní rychlost a bezpečně se "zařadilo" do provozu. Zatímco čtyřmotorovému letadlu to trvá mnohem déle a nedokáže se zařadit do "mezery", do které se dvoumotorové letadlo v pohodě zařadí. Takže v oblastech s hustým letovým provozem (Evropa, USA, jihovýchodní Asie) řízení letového provozu nechá čtyřmotorové letadlo letět třeba 2–3 hodiny v nižší letové hladině (hustší vzduch => větší odpor vzduchu => nižší rychlost a vyšší spotřeba paliva), než se najde mezera pro nastoupání do potřebné letové hladiny a dosažení cestovní rychlosti. Výsledkem je, že čtyřmotorové letadlo je méně hospodárné než na stejné trase letící dvoumotorové letadlo.

Více zde: https://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

+16/0
doporučit
20.11.2020 16:19
Foto

V35á27c46l36a44v 77K82o13p87t78a 4804293822

já si myslím že airbus udělal jednoznačně chybu s A380. V té době byl tento trend už jasný a motivace k vývoji A380 byla čistě prestižní, chtěli předstihnout Boeing který se v tu dobu už soustředil na 777. Náklady které Airbus vložil do A380 se nikdy nevrátí, je to z finančního hlediska propadák.

+9/0
doporučit
20.11.2020 9:06
Foto

L66u59k80a77s 92C19o55d85r 6738482710741

Musim se pripojit k dalsim komentujicim, kteri poukazuji na to, ze je clanek ponekud zmateny. Treba ta uvaha o spotrebe motoru srovnava hrusky s jablky (opravdu nelze brat pro podobna srovnani typy letadel se stejnymi motory, je potreba uvazovat letadla, ktera maji podobne parametry jako MTOW a porovnavat jejich celkovou spotrebu, v tomto pripade napriklad prislusne verze A330 a A340), nehlede na to, ze opomiji mernou spotrebu pri ruznych urovnich vykonu, jak uz tu psal nekdo dole (velmi zjednodusene receno - motor pracujici na vyssi procento vykonu je vetsinou efektivnejsi nez motor, ktery je provozovany na nizkem procentu vykonu). O sveraznem pristupu k pojmenovani letadel Airbusu a Boeingu ani nemluve (ty pomlcky tam opravdu trhaji oci).

+8/0
doporučit
20.11.2020 11:46
Foto

P61a69v39e31l 62V85a32n49ě26č45e55k 4504433301371

Snad bych jen doplnil mnemotechnicjou pomucku, jak si tuto zkratku lepe zapamatovat a ktera tuto problematiku defakto dokonale vystihuje - Engines Turn Or Passengers Swim.

+8/−1
doporučit
20.11.2020 20:17
Foto

L47e14o41š 98P28a43l57u87z42g78a 9536202515751

Pane Kolomazníku, označení typu dopravních letadel Airbus a Boeing se píše zásadně bez spojovníku.

Takže nikdy (ale opravdu nikdy) A-380 nebo B-747, ale vždy A380 a B747. Spojovník se užívá pro označení verzí, např. A340-600 nebo B737-900ER.

Tohle byste měl vědět a v článku to věci znalému čtenáři "trhá oči".

+13/−6
doporučit
20.11.2020 0:37
Foto

M98i61c77h74a61l 81S18e52d80m35í92k 3579785656301

U motorů je podstatná měrná spotřeba paliva při nižších výkonech. Pokud výrazně neroste oproti plnému výkonu, nemusí být spotřeba 4motorového letadla oproti 2motorovému o moc vyšší.

A380 by ke své hmotnosti potřeboval větší křídla, ale bylo nutno dodržet limit rozpětí 80m. Menší nosná plocha oproti optimu má za následek vyšší spotřebu paliva.

https://www.novinky.cz/tema/clanek/airbus-a380-40096094

+5/0
doporučit
20.11.2020 8:56
Foto

R14a39d44e71k 81P18a80n41c49h53a40r14t81e95k 6523183743796

Celá ta úvaha je poněkud zmatená. Letadla měla 4 nebo víc motorů ze dvou důvodů. Kvůli bezpečnosti a kvůli tomu, že výkon dvojice nebyl dostatečný. Matematický výkon v článku je sice úžasný, ale někde prostě dva motory použít nejdou. Cestující je možné rozdělit. Otázka je, zda se vyplatí provozovat dvě letadla, když to jedno nezvládne? U nákladních typu C-5, An-124 nebo An-225 je to zcela bezpředmětná diskuse, protože některé náklady prostě rozdělit nejdou.

+6/−1
doporučit
20.11.2020 9:46
Foto

M73i27c83h76a75l 80Z47e28t93e33k 1162163691

Airbus se při vývoji A380 řídil vizí, že to bude velkokapacitní stroj na přepravu velkého množství lidí mezi tzv. HUBy (tj. největšími letišti na světě, jako LHR, FRA CDG, JFK...) a ti pak budou odtamtud létat menšími letouny na regionální letiště. Jenže lidé na podobné plány kašlou a chtějí létat bez nějakých přestupů. A z takové PRG nikdy nebude létat A380 obsazená natolik, aby se to vyplatilo.

+4/0
doporučit
20.11.2020 9:04
Foto

P63e90t66r 38B48e18z47s69t67a27r29o38s31t30i 4776350562370

Já zas ulítávám na třech motorech, ale bohužel už jim je konec, Tu154 už nikde nebude, ani můj oblíbený ЯК40, ale chápu, zde ty tři motory na 30 lidí jsou úplná ekonomická sebevražda...

+4/−1
doporučit
20.11.2020 2:19
Foto

K26a27r76l 15R48i45e36g62e63l 4344622238566

Tržní systém v "market economies" umožnil udelat z neustaleho zvyšování provozní spolehlivosti nejen turbinovych motorů "business" ziskový pro všechny zúčastněné a to propracovanym systémem neustálého sběru a vyhodnocování dat o poruchách, provozních zavadach, až po neustálé úpravy soucasti a výměny u mnoha ruznych dodavatelů. Tzv. Centrálně Planovane Ekonomiky socialistického typu s tvrdě monopolnimi dodavatelskymi retezci, kde starost finalniho vyrobce koncila vytlacenim letounu z hangaru po finalni montazi - spolehaly na udrzeni jakes takez spolehlivosti na systemu tzv. preventivni údržby u provozovatele. Zkratka preventivne se neustale neco prohlizelo a vymenovalo. K monopolnimu dodavateli soucasti zadna data z provozu nazpet nikdy neproudila a ani o ne nemel zajem, proč taky. V trznich systemech jsou tyto znacne a zbytecne náklady na provoz hodnoceny jako Maintenance Burden...zátěž "zbytečnou udrzbou"...rozuměj mezi revizemi a zpravidla se tlacilo byly "nulove" co do hodin i financi.

+3/0
doporučit
20.11.2020 19:59
Foto

J35a43n 82P76l23a24v66e14c 1986377201161

A ještě to zabil internet, kde se dá porovnat, kolik stojí letenka, aniž by kdokoli řešil letadlo, které ho poveze.

+2/0
doporučit
20.11.2020 8:57
Foto

J98o63s48e54f 59V68o92s47i95c88k87y 4913587526303

V clanku jste nedostatecne zduraznili fakt, ze to byly prave ony pravidla ETOPS, ktera branily v sireni dvoumotoraku. Take jste nevysvetlili, co to vlastne zarucilo tu zaoceanskou spolehlivost motoru. Nebyly to pravidelne inspekce nebo caste GO. . . Bylo to dokonale monitorovani stavu motoru za letu!

+2/0
doporučit
20.11.2020 6:57
Foto

K12a84r54l 22R17i53e70g93e93l 4474532648206

Autor naprosto opomněl ještě výrazně větší provozní náklady, které například "ekonomický potopily" Jak40. Tím jsou náklady na tzv."refurbishment" motorů. Z důvodu pravidelne výměny LLP casti, tedy nejvíce namahanych soucasti motorů tzv. Life Limited Parts, jde o disky a lopatky turbín, casti spal.komor, musí každý turbinovy motor v průměru co 2-3 roky být svesen z draku a odeslán do autorizovaného opravarenskeho shopu, kde je demontovan do různého stupně podle stáří, respektive natočených motohodin, podroben revizim a jsou na něm uskutečněny bulletiny výrobce. Pro zabraneni vzniku tzv. dvojchyby, lze sejmout z draku vždy jen jeden jediny motor. V praxi je pod křídlem nahrazen náhradním motorem společnosti či výrobcem /u Total Care Agreement/. Náklady na tyto pravidelne revize kterých proběhne mezi GO několik jsou nejvyššími provozními naklady. U více než dvoumotorovych letadel, ve srovnání - je ten neustálý balet demontáži a montáží s odstavkami z provozu z duvodu vymeny motorovych jednotek s pochopitelne ruznym nabehem motohodin, tim co vyrazne zhorsuje u ctyrmotoraku jejich ekonomii provozu.

+2/−1
doporučit
20.11.2020 19:27
Foto

K88a33r26e89l 66M98o48r81a87v17e13c 6656680753603

Hezky, jednoduše vysvětleno. Děkuji za článek.

+1/0
doporučit
23.11.2020 8:15
Foto

M46i54c89h27a70l 93H64o28r54á24k 7129614389684

Jen doplním - čtyřmotorových letadel je více, než pouze ty v článku zmiňované. Napřiklad i do Prahy létá Avroliner Avro RJ100 (existují modifikace 70 a 85), lidově se jim s nadsázkou řiká "Jumbolino" pro jejich podobu s větśim B747. Také násobit spotřebu paliva počtem motorů je nesmysl, ta neroste lienárně s počtěm pohonných jednotek. A poslední poznámka - čtyřmotorové stroje nemusejí splňovat standardy ETOPS, oož může být pro provozovatele výhodné.

+1/0
doporučit
20.11.2020 23:39
Foto

J53o17z15e14f 81B57e71v71i97l35a58q13u48a 9235769501561

Tak ja som si všimol, že z oblohy nemiznú len štvormotorové,ale takmer všetky lietadlá.

Vlani v lete okolo 19.hodiny (v jednom momente!) som napočítal na oblohe 16 kondenzačných stôp po dopravných lietadlách. Včera na rybačke trvajúcej ž hodín (!) som napočítal ž kondenzačných pruhov...:-P

+1/0
doporučit
20.11.2020 13:33
Foto

J47i77ř20í 57B48e57r35g92e26r 3349145713745

Snad bude co nejdřív titulek "Letadla mizí z nebe". Miliardy lidí prostě nemůžou létat jen z rozmaru, kam je právě napadne i kdyby ta letadla létala třeba na dobré slovo. 99,9% lidí v životě letět nepotřebuje, nemůže a taky nebude. Cestování jen po zemi, hromadnou dopravou a jen párkrát za život. Na současný " životní styl" přebývá na Zemi asi 7 miliard lidí, aby to unesla.

+3/−16
doporučit
20.11.2020 19:43
Foto

J64i46ř20í 22H43a10v97e60l86k27a 3879733560644

Já bych se pozastavl nad jinou stránkou otázky 2 versus 4 motory.

V případě kdy při startu vysadí jeden motor u 2 motorové verze jedná se obvykle o katastrofu. Pokud vysadí jeden u čtyřmotorového stroje dá se to uřídit.

JInými slovy byl přehlušen pohled na bezpečnost pohledem na ekonomiku provozu a dokonce na ekologii.

Oni totiž menší motory mají lepší spaliny než motory které táhnou současná největší letadla.

A že ekologický dopad zde je je vidět na letošním stavu ovzduší kdy redukce letů o 85% přinesla nebývalé zlepšení stavu ovzduší, obnovení tradičních proudění, prostě výrazné zlepšení klimatu.

Možná by to tentokrát chtělo trošku přepracovat tento článek.

+3/−23
doporučit
20.11.2020 8:30
Foto

M68i66l54a50n 51V14o66l63e83k 5279213156589

Tak jako asi nemáte doma dvoumotorový dron, tak je pravděpodobné, že elektroletadla přijdou zase s jinou koncepcí. Možná to bude víc malých motorů, možná jeden velký kolem celého trupu. Nakonec stejně zvítězí létající talíře úplně bez vnějších motorů.

0/−3
doporučit
20.11.2020 5:44

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....