Čtvrtek 26. listopadu 2020, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. listopadu 2020 Artur
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J76i66ř30í 15J90e95l15í27n66e28k 5145176943749

"...Hodinová spotřeba jednoho motoru je asi 3 tuny paliva...nejjednoduššími počty rychle přijdeme k závěru, že za hodinu letu stojí dvoumotorový stroj pouze na palivu 50 000,- Kč, zatímco čtyřmotorový 100 000,- Kč"

Tak to jsou ty Vaše počty opravdu velmi zjednodušené, protože snad pro cca stejný výkon potřebný k pohonu letadla (hypoteticky) vyráběného ve verzi 2/4motory, nebudou u čtyřmotorové verze muset motory pracovat na stejný výkon jako u verze dvoumotorové, takže těžko spotřebují stejné množství paliva. Je jasné, že to nebude půlka, protože čtyřmotorová verze bude těžší a bude mít větší aerodynamický odpor, ale brát co motor, to stejná spotřeba je úlet :-)

+38/−1
doporučit
20.11.2020 3:59
Foto

R98o45m32a36n 38Š24e53s45t90á18k 5544119903743

Problém čtyřmotorových letadel je trochu jiný. Níže laické vysvětlení.

Teorie:

Předpisy o bezpečnosti leteckého provozu vyžadují, aby letadlo dokázalo odstartovat i při výpadku jednoho motoru (v jakékoliv fázi startu). To znamená, že dvoumotorové letadlo musí být schopné odstartovat na jeden motor. A z toho vyplývá, že jeden motor musí poskytovat 100 % výkonu potřebného pro vzlet. Zatímco čtyřmotorové musí odstartovat se třemi motory, což znamená, že jeden motor musí poskytnout cca 33 % potřebného výkonu. Dvoumotorové letadlo má tedy motory s výkonem 200 %, čtyřmotorové má 133 % výkonu.

Motor nejlépe (s nejnižší spotřebou) pracuje v blízkosti maximálního výkonu. Po dosažení letové hladiny, u dvoumotorového letadla pracují každý motor na cca 55 % maximálního výkonu, u čtyřmotorového letadla na 85 % maximálního výkonu. To znamená, že čtyřmotorové letadlo má při ustáleném letu nižší spotřebu paliva. Ale pak přijde ke slovu praxe.

Praxe:

Dvoumotorové je "brutálně" přemotorované, takže má skvělou stoupavost, mnohem lepší než čtyřmotorové letadlo. A taky dokáže v kratším čase "zrychlit" na cestovní rychlost. A tady je zakopaný pes. Dvoumotorové letadlo potřebuje mnohem méně času a prostoru, aby nastoupalo do letové hladiny (kolem 10 000 metrů), zrychlilo na cestovní rychlost a bezpečně se "zařadilo" do provozu. Zatímco čtyřmotorovému letadlu to trvá mnohem déle a nedokáže se zařadit do "mezery", do které se dvoumotorové letadlo v pohodě zařadí. Takže v oblastech s hustým letovým provozem (Evropa, USA, jihovýchodní Asie) řízení letového provozu nechá čtyřmotorové letadlo letět třeba 2–3 hodiny v nižší letové hladině (hustší vzduch => větší odpor vzduchu => nižší rychlost a vyšší spotřeba paliva), než se najde mezera pro nastoupání do potřebné letové hladiny a dosažení cestovní rychlosti. Výsledkem je, že čtyřmotorové letadlo je méně hospodárné než na stejné trase letící dvoumotorové letadlo.

Více zde: https://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

+14/0
doporučit
20.11.2020 16:19
Foto

V81á47c53l86a25v 91K84o93p58t77a 4124353112

já si myslím že airbus udělal jednoznačně chybu s A380. V té době byl tento trend už jasný a motivace k vývoji A380 byla čistě prestižní, chtěli předstihnout Boeing který se v tu dobu už soustředil na 777. Náklady které Airbus vložil do A380 se nikdy nevrátí, je to z finančního hlediska propadák.

+9/0
doporučit
20.11.2020 9:06
Foto

L70u20k12a42s 55C82o45d82r 6718462980131

Musim se pripojit k dalsim komentujicim, kteri poukazuji na to, ze je clanek ponekud zmateny. Treba ta uvaha o spotrebe motoru srovnava hrusky s jablky (opravdu nelze brat pro podobna srovnani typy letadel se stejnymi motory, je potreba uvazovat letadla, ktera maji podobne parametry jako MTOW a porovnavat jejich celkovou spotrebu, v tomto pripade napriklad prislusne verze A330 a A340), nehlede na to, ze opomiji mernou spotrebu pri ruznych urovnich vykonu, jak uz tu psal nekdo dole (velmi zjednodusene receno - motor pracujici na vyssi procento vykonu je vetsinou efektivnejsi nez motor, ktery je provozovany na nizkem procentu vykonu). O sveraznem pristupu k pojmenovani letadel Airbusu a Boeingu ani nemluve (ty pomlcky tam opravdu trhaji oci).

+7/0
doporučit
20.11.2020 11:46
Foto

P51a73v31e65l 38V39a19n58ě61č40e50k 4354283221451

Snad bych jen doplnil mnemotechnicjou pomucku, jak si tuto zkratku lepe zapamatovat a ktera tuto problematiku defakto dokonale vystihuje - Engines Turn Or Passengers Swim.

+7/−1
doporučit
20.11.2020 20:17
Foto

L96e96o19š 31P64a28l21u21z88g18a 9716702385531

Pane Kolomazníku, označení typu dopravních letadel Airbus a Boeing se píše zásadně bez spojovníku.

Takže nikdy (ale opravdu nikdy) A-380 nebo B-747, ale vždy A380 a B747. Spojovník se užívá pro označení verzí, např. A340-600 nebo B737-900ER.

Tohle byste měl vědět a v článku to věci znalému čtenáři "trhá oči".

+11/−5
doporučit
20.11.2020 0:37
Foto

M75i77c94h78a64l 58S63e55d84m10í26k 3719835746511

U motorů je podstatná měrná spotřeba paliva při nižších výkonech. Pokud výrazně neroste oproti plnému výkonu, nemusí být spotřeba 4motorového letadla oproti 2motorovému o moc vyšší.

A380 by ke své hmotnosti potřeboval větší křídla, ale bylo nutno dodržet limit rozpětí 80m. Menší nosná plocha oproti optimu má za následek vyšší spotřebu paliva.

https://www.novinky.cz/tema/clanek/airbus-a380-40096094

+5/0
doporučit
20.11.2020 8:56
Foto

R96a66d44e58k 72P23a27n53c34h87a23r43t11e60k 6373843633406

Celá ta úvaha je poněkud zmatená. Letadla měla 4 nebo víc motorů ze dvou důvodů. Kvůli bezpečnosti a kvůli tomu, že výkon dvojice nebyl dostatečný. Matematický výkon v článku je sice úžasný, ale někde prostě dva motory použít nejdou. Cestující je možné rozdělit. Otázka je, zda se vyplatí provozovat dvě letadla, když to jedno nezvládne? U nákladních typu C-5, An-124 nebo An-225 je to zcela bezpředmětná diskuse, protože některé náklady prostě rozdělit nejdou.

+6/−1
doporučit
20.11.2020 9:46
Foto

P62e81t74r 91B71e72z37s44t80a34r35o55s22t30i 4546750402440

Já zas ulítávám na třech motorech, ale bohužel už jim je konec, Tu154 už nikde nebude, ani můj oblíbený ЯК40, ale chápu, zde ty tři motory na 30 lidí jsou úplná ekonomická sebevražda...

+4/−1
doporučit
20.11.2020 2:19
Foto

K57a52r83l 29R86i64e61g76e14l 4314772908536

Tržní systém v "market economies" umožnil udelat z neustaleho zvyšování provozní spolehlivosti nejen turbinovych motorů "business" ziskový pro všechny zúčastněné a to propracovanym systémem neustálého sběru a vyhodnocování dat o poruchách, provozních zavadach, až po neustálé úpravy soucasti a výměny u mnoha ruznych dodavatelů. Tzv. Centrálně Planovane Ekonomiky socialistického typu s tvrdě monopolnimi dodavatelskymi retezci, kde starost finalniho vyrobce koncila vytlacenim letounu z hangaru po finalni montazi - spolehaly na udrzeni jakes takez spolehlivosti na systemu tzv. preventivni údržby u provozovatele. Zkratka preventivne se neustale neco prohlizelo a vymenovalo. K monopolnimu dodavateli soucasti zadna data z provozu nazpet nikdy neproudila a ani o ne nemel zajem, proč taky. V trznich systemech jsou tyto znacne a zbytecne náklady na provoz hodnoceny jako Maintenance Burden...zátěž "zbytečnou udrzbou"...rozuměj mezi revizemi a zpravidla se tlacilo byly "nulove" co do hodin i financi.

+3/0
doporučit
20.11.2020 19:59
Foto

M47i43c95h91a13l 78Z68e32t63e33k 1472673141

Airbus se při vývoji A380 řídil vizí, že to bude velkokapacitní stroj na přepravu velkého množství lidí mezi tzv. HUBy (tj. největšími letišti na světě, jako LHR, FRA CDG, JFK...) a ti pak budou odtamtud létat menšími letouny na regionální letiště. Jenže lidé na podobné plány kašlou a chtějí létat bez nějakých přestupů. A z takové PRG nikdy nebude létat A380 obsazená natolik, aby se to vyplatilo.

+3/0
doporučit
20.11.2020 9:04
Foto

K33a78r21l 82R97i53e17g52e64l 4754752108146

Autor naprosto opomněl ještě výrazně větší provozní náklady, které například "ekonomický potopily" Jak40. Tím jsou náklady na tzv."refurbishment" motorů. Z důvodu pravidelne výměny LLP casti, tedy nejvíce namahanych soucasti motorů tzv. Life Limited Parts, jde o disky a lopatky turbín, casti spal.komor, musí každý turbinovy motor v průměru co 2-3 roky být svesen z draku a odeslán do autorizovaného opravarenskeho shopu, kde je demontovan do různého stupně podle stáří, respektive natočených motohodin, podroben revizim a jsou na něm uskutečněny bulletiny výrobce. Pro zabraneni vzniku tzv. dvojchyby, lze sejmout z draku vždy jen jeden jediny motor. V praxi je pod křídlem nahrazen náhradním motorem společnosti či výrobcem /u Total Care Agreement/. Náklady na tyto pravidelne revize kterých proběhne mezi GO několik jsou nejvyššími provozními naklady. U více než dvoumotorovych letadel, ve srovnání - je ten neustálý balet demontáži a montáží s odstavkami z provozu z duvodu vymeny motorovych jednotek s pochopitelne ruznym nabehem motohodin, tim co vyrazne zhorsuje u ctyrmotoraku jejich ekonomii provozu.

+2/0
doporučit
20.11.2020 19:27
Foto

J70a69n 92P81l82a95v46e38c 1426527431601

A ještě to zabil internet, kde se dá porovnat, kolik stojí letenka, aniž by kdokoli řešil letadlo, které ho poveze.

+2/0
doporučit
20.11.2020 8:57
Foto

J32o22s16e95f 89V47o60s49i75c81k63y 4333957786233

V clanku jste nedostatecne zduraznili fakt, ze to byly prave ony pravidla ETOPS, ktera branily v sireni dvoumotoraku. Take jste nevysvetlili, co to vlastne zarucilo tu zaoceanskou spolehlivost motoru. Nebyly to pravidelne inspekce nebo caste GO. . . Bylo to dokonale monitorovani stavu motoru za letu!

+2/0
doporučit
20.11.2020 6:57
Foto

M24i77c47h39a34l 32H19o96r85á35k 7269934159244

Jen doplním - čtyřmotorových letadel je více, než pouze ty v článku zmiňované. Napřiklad i do Prahy létá Avroliner Avro RJ100 (existují modifikace 70 a 85), lidově se jim s nadsázkou řiká "Jumbolino" pro jejich podobu s větśim B747. Také násobit spotřebu paliva počtem motorů je nesmysl, ta neroste lienárně s počtěm pohonných jednotek. A poslední poznámka - čtyřmotorové stroje nemusejí splňovat standardy ETOPS, oož může být pro provozovatele výhodné.

+1/0
doporučit
20.11.2020 23:39
Foto

J70o71z56e98f 75B11e62v68i91l25a10q93u46a 9795739891791

Tak ja som si všimol, že z oblohy nemiznú len štvormotorové,ale takmer všetky lietadlá.

Vlani v lete okolo 19.hodiny (v jednom momente!) som napočítal na oblohe 16 kondenzačných stôp po dopravných lietadlách. Včera na rybačke trvajúcej ž hodín (!) som napočítal ž kondenzačných pruhov...:-P

+1/0
doporučit
20.11.2020 13:33
Foto

J66i14ř58í 17B14e20r42g45e74r 3969945213905

Snad bude co nejdřív titulek "Letadla mizí z nebe". Miliardy lidí prostě nemůžou létat jen z rozmaru, kam je právě napadne i kdyby ta letadla létala třeba na dobré slovo. 99,9% lidí v životě letět nepotřebuje, nemůže a taky nebude. Cestování jen po zemi, hromadnou dopravou a jen párkrát za život. Na současný " životní styl" přebývá na Zemi asi 7 miliard lidí, aby to unesla.

+3/−13
doporučit
20.11.2020 19:43
Foto

J75i76ř88í 92H75a15v61e70l37k86a 3969233830104

Já bych se pozastavl nad jinou stránkou otázky 2 versus 4 motory.

V případě kdy při startu vysadí jeden motor u 2 motorové verze jedná se obvykle o katastrofu. Pokud vysadí jeden u čtyřmotorového stroje dá se to uřídit.

JInými slovy byl přehlušen pohled na bezpečnost pohledem na ekonomiku provozu a dokonce na ekologii.

Oni totiž menší motory mají lepší spaliny než motory které táhnou současná největší letadla.

A že ekologický dopad zde je je vidět na letošním stavu ovzduší kdy redukce letů o 85% přinesla nebývalé zlepšení stavu ovzduší, obnovení tradičních proudění, prostě výrazné zlepšení klimatu.

Možná by to tentokrát chtělo trošku přepracovat tento článek.

+3/−22
doporučit
20.11.2020 8:30
Foto

M58i59l41a39n 40V80o76l18e89k 5949803356959

Tak jako asi nemáte doma dvoumotorový dron, tak je pravděpodobné, že elektroletadla přijdou zase s jinou koncepcí. Možná to bude víc malých motorů, možná jeden velký kolem celého trupu. Nakonec stejně zvítězí létající talíře úplně bez vnějších motorů.

0/−3
doporučit
20.11.2020 5:44

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...