![](http://1gr.cz/u/free.gif)
![](http://1gr.cz/u/free.gif)
Ač je tento jev v naší vlasti již spíše vzácností, tak není zdaleka vyloučeno, že v zimě napadne takové množství sněhu, které dokáže pozlobit i železniční dopravu. V letech sedmdesátých, kdy zde sněhu bylo až běda, doplnily portfolio drážních vozidel určených k jeho odstraňování z kolejí sněhové frézy na platformě drezíny MUV 69. V modernizovaných variantách se tato vozidla používají i v současné době.
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Drezíny MUV (motorový univerzální vozík) se staly na našich železnicích vskutku rozšířenými pracanty. Mluvíme především o původních MUV 69, ale později byla odvozena i rekonstruovaná a modernizovaná provedení s jinými typy trakčních spalovacích motorů a vyšší budkou obsluhy. Většina „muvek“ vznikla jako drezíny nákladní, často opatřené hydraulickou rukou. Ze specializovaných traťových strojů to pak byly především upravovač štěrkového lože, zhutňovač štěrkového lože, vozík pro opravy trakčního vedení a právě nás teď zajímající kolejová sněhová fréza, od které jmenujme typy KSF 70, KSF 70.1, KSF 70.2, KSF 74, KSF 77.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Kolejové sněhové frézy typové řady KSF 70 jsou určeny k odstraňování sněhu především z traťových, ale omezeně i ze staničních kolejí.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Kolejová sněhová fréza KSF 70.1 ve stanici Branná na okraji Hrubého Jeseníku
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Původní kolejové sněhové frézy KSF 70 se vyráběly v letech 1970 až 1990, od roku 2005 byly některé z přežívajících rekonstruovány na vylepšené KSF 70.1 (na většině fotografií v této galerii) a KSF 70.2.
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Vpředu jsou tato vozidla vybavena sněhovou frézou a vzadu sněhovým pluhem. Pracovní záběr frézy je do výšky sněhu 150 cm nad temenem kolejnic. Pracovní výkon frézy činí až 3 000 t/h, sníh odhazuje do vzdálenosti 10 až 80 metrů od osy koleje. Pluhem, tedy při jízdě vzad, lze odstraňovat sníh o vrstvě až 40 cm.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Zde vidíme pluh na zadní partii vozidel typové řady KSF 70.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Kolejová sněhová fréza má dvě nápravy, obě hnací, což samozřejmě včetně trakčního dieselového motoru a mechanického přenosu výkonu odpovídá základnímu provedení vozíku MUV 69. Pohon samotné frézy zajišťují dva dieselové motory umístěné i s převodovkami v nástavbě zakapotované na plošině vozidla za jeho kabinou.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Pracovní náčiní na přídi vozidla je tvořeno dvěma spirálovými noži na „odřezávání“ sněhové vrstvy a dvěma ventilátory pro odhazování tohoto sněhu v dáli. Každý nůž s ventilátorem má svůj motor.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Zakrytování dvou motorů pro pohon pracovního náčiní kolejové sněžné frézy. S motorem trakčním tak má toto vozidlo celkem tři diesely.
Autor: Jiří Zelenka, CC BY-SA 4.0
Schéma pohonu pracovního náčiní KSF 70
Autor: public domain
Při přesunu může jet vozidlo rychlostí maximálně 35 km/h. Pracovní rychlost při frézování se udává v rozmezí 0,1 až 20 km/h, kde to samozřejmě závisí na výšce vrstvy sněhu a na jeho měrné hmotnosti. Při pluhování se jezdí rychlostí v rozmezí 15 až 30 km/h.
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Obsluha KSF je dvoučlenná ve složení řidič a strojník.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Ač se může z videa ukončujícího fotogalerii zdát, že sněhová fréza na platformě drezíny se sněhem stěží zápolí, je pravdou, že prototyp KSF se dobře osvědčil v kalamitní zimě 1969/1970, kdy byly mnohé tratě zasypány přívaly sněhu.
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Zatímco prvním uživatelem původních KSF byly ČSD (Československé státní dráhy), tak dnes je uživatelem - už tedy modernizovaných či modernějších typů - Správa železnic, státní organizace (do roku 2019 pod jménem Správa železniční dopravní cesty, státní organizace).
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Kolejová sněhová fréza KSF 70.1
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Kolejová sněhová fréza KSF 70.1
Autor: Miroslav Volek, CC BY 2.0
Kolejová sněhová fréza
Autor: Václav Šlauf, MAFRA
Moderní kolejová sněhová fréza KSF 77 na platformě modernizované drezíny MUV 77. Odlišnosti od původních vozů typové řady KSF 70 jsou patrné na první pohled.
Autor: Správa železnic